Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Såg denna pippi på avstånd idag, medveten om att bilden är KASS!!

Den ryttlade först 2-3 gånger ovanför ett litet fält, därefter dök den nästan vertikalt mot marken, troligen mot ett byte.

Jag får det till en tornfalk, kan någon bekräfta eller dementera?

//Arne
 

Bilagor

  • Tornfalk.jpg
    Tornfalk.jpg
    74 KB · Visningar: 361
Såg denna pippi på avstånd idag, medveten om att bilden är KASS!!

Den ryttlade först 2-3 gånger ovanför ett litet fält, därefter dök den nästan vertikalt mot marken, troligen mot ett byte.

Jag får det till en tornfalk, kan någon bekräfta eller dementera?

//Arne

Visst är det en tornfalk.

// Daniel
 
Denna rovfågel dök upp igår när jag höll på att fota solnedgången utanför Salem i Stockholm, vart panik att ställa om kameran, hoppas nån kan se vad det är trots dom dåliga bilderna, fanns inte mycket till ljus kvar vid 21:30 :)

Den såg ut att jaga över en åker, flög ganska lågt och spanade liksom

Tack på förhand!.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    42.5 KB · Visningar: 323
  • 2.jpg
    2.jpg
    44.2 KB · Visningar: 324
  • 3.jpg
    3.jpg
    45.2 KB · Visningar: 321
  • 4.jpg
    4.jpg
    45 KB · Visningar: 332
  • 5.jpg
    5.jpg
    46.3 KB · Visningar: 319
Denna rovfågel dök upp igår när jag höll på att fota solnedgången utanför Salem i Stockholm, vart panik att ställa om kameran, hoppas nån kan se vad det är trots dom dåliga bilderna, fanns inte mycket till ljus kvar vid 21:30 :)

Den såg ut att jaga över en åker, flög ganska lågt och spanade liksom

Tack på förhand!.

Brun kärrhök.
 
Tack för det snabba svaret! tänkte åka till samma ställe ikväll å se om den är där igen och vara lite mer förberedd :)
 
Är detta en röd eller brun glada. Bilderna är tagna i Havdehemstrakten på Gotland där en röd glada varit synlig nyligen, så jag förutsatte att det var en sådan. Rätt eller fel?


//Lars
 

Bilagor

  • r-glada.jpg
    r-glada.jpg
    6.5 KB · Visningar: 417
  • r-glada2.jpg
    r-glada2.jpg
    8.7 KB · Visningar: 413
Är detta möjligtvis en Rörsångare? (Tycker det är svårt att skilja de olika sångarna åt...)/Lasse
 

Bilagor

  • IMG_3034fs.jpg
    IMG_3034fs.jpg
    17 KB · Visningar: 410
Har kommit fram till att detta är en juvenil spov men jag klarar inte av att se om det är en storspov eller småspov. Tendens till ögonstreck kanske tyder på småspov?

/Håkan
 

Bilagor

  • DSC08287 xs irfan.jpg
    DSC08287 xs irfan.jpg
    22.4 KB · Visningar: 413
Har kommit fram till att detta är en juvenil spov men jag klarar inte av att se om det är en storspov eller småspov. Tendens till ögonstreck kanske tyder på småspov?

/Håkan

Är inte näbben ganska kort också, vilket även det tyder på småspov? Jag vågar dock inte låta säker på något sätt, utan inväntar gärna expertisen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.