Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

vad är detta för några ? gissar på att bild no. 2 är en havsörn o no.1 nå typ av falk (vilken Art?) ... vill ha bekräftelse
 

Bilagor

  • Falk.jpg
    Falk.jpg
    3.2 KB · Visningar: 419
  • Havsörn.jpg
    Havsörn.jpg
    3.5 KB · Visningar: 417
Hör upp, fågelkännare, här kommer en lång rad av identifierbara bilder... Jag brukar ju svara själv ibland, men sångare och vadare är för mig väldigt svårt, så behöver lite hjäp här... samtliga foton är tagna i naturreservatet Beijershamn på Öland idag.

1. Den första tror jag nog trädgådssångare, men det kanske bara är en lövsångare, eller?
2. Är det en Juvenil Grönbena? Jag såg tre sådana här, de hade samma färger.
3. Den ena är en svartsnäppa, det ser jag, de andra måste väl nästan vara Grönbenor, eller?
4. Tre stycken ur en flock på ungefär 30 stycken. Är nästan säker på Rödbena, men skulle vilja ha det bekräftat.
 

Bilagor

  • Trädgårdssångare.jpg
    Trädgårdssångare.jpg
    20.3 KB · Visningar: 423
  • Juv Grönis.jpg
    Juv Grönis.jpg
    15.3 KB · Visningar: 425
  • Grönbenor.jpg
    Grönbenor.jpg
    11.8 KB · Visningar: 423
  • Rödbenor.jpg
    Rödbenor.jpg
    5.9 KB · Visningar: 416
Fortsättning:

5 och 6. Den överst i bild 5 är samma individ som bild 6. Tycker att näbben verkar peka lite upppåt, som tyder lite på Gluttsnäppa.
7. Inte en susning...?
8 och 9. Två röda snäppor som jag inte kan identifiera. Två andra röda snäppor som jag såg längre bort kunde jag enkelt se att det var Spovsnäppor, men dessa kan jag inte identifiera...
 

Bilagor

  • Gluttsnäppa.jpg
    Gluttsnäppa.jpg
    9.9 KB · Visningar: 419
  • Gluttsnäppa 2.jpg
    Gluttsnäppa 2.jpg
    9.9 KB · Visningar: 415
  • Mystisk.jpg
    Mystisk.jpg
    14.4 KB · Visningar: 419
  • Kust eller Spov.jpg
    Kust eller Spov.jpg
    16 KB · Visningar: 418
  • Kust eller Spov 2.jpg
    Kust eller Spov 2.jpg
    8.3 KB · Visningar: 417
korpkraxarn, det du misstänker är gluttsnäppor är rätt, även den närmast kameran på bild nr3 är en glutt. resten överlåtes till säkrare kännare..

//jonas
 
Hör upp, fågelkännare, här kommer en lång rad av identifierbara bilder... Jag brukar ju svara själv ibland, men sångare och vadare är för mig väldigt svårt, så behöver lite hjäp här... samtliga foton är tagna i naturreservatet Beijershamn på Öland idag.

1. Den första tror jag nog trädgådssångare, men det kanske bara är en lövsångare, eller?
2. Är det en Juvenil Grönbena? Jag såg tre sådana här, de hade samma färger.
3. Den ena är en svartsnäppa, det ser jag, de andra måste väl nästan vara Grönbenor, eller?
4. Tre stycken ur en flock på ungefär 30 stycken. Är nästan säker på Rödbena, men skulle vilja ha det bekräftat.
Jag tar fram min igen i hopp om att någon ska se den... ;)
 
1. Skulle mkt väl kunna vara en trädgård, fast jag har lite svårt att avgöra det till 100%.

2. Grönbena

3. Två gluttsnäppor (de två ytterkantsfåglarna) och resten svartsnäppor.

4. Rödbenor

5. Gluttsnäppor

6. Gluttsnäppa

...och resten har väl Tony redan svarat på.

// Daniel
 
Okänd svart fågel

Hej
Vad kan detta vara för något?
Näbben ser för kort ut för att vara en vadare.
En juvenil höna?
 

Bilagor

  • okänd4.jpg
    okänd4.jpg
    96.2 KB · Visningar: 319
Änder

Tack för det snabba svaret Oskar

Här kommer en till:
Vad är det för helsvarta änder som är till höger om sothönan?
 

Bilagor

  • okända-änder.jpg
    okända-änder.jpg
    93.1 KB · Visningar: 309
Tack för det snabba svaret Oskar

Här kommer en till:
Vad är det för helsvarta änder som är till höger om sothönan?

Brunand, honor, vilka f.ö ej är helsvarta. Ljuset och obs-vinkeln kan bedra...

/Oscar

P.S
Lägger dock in en liten reservation för vigg honor...
D.S

/Oscar
 
Senast ändrad:
Samtliga bilder tagna i vassen i Fysingen, Sigtuna. Gissar på Rörsångare, Sävsångare resp Skäggmes. Hur stämmer det ?
 

Bilagor

  • Rörsångare.jpg
    Rörsångare.jpg
    15.7 KB · Visningar: 409
  • Sävsångare.jpg
    Sävsångare.jpg
    86.4 KB · Visningar: 409
  • Skäggmes.jpg
    Skäggmes.jpg
    15.6 KB · Visningar: 410
glada

Satt och kollade igenom gamla bilder (vad gör man inte när man inte har tid att ta nya...) och hittade den här skumma gladan från förra sensommaren. Det var en massa glador överallt och alla andra var supertydliga röda glador, men den här såg väldigt skum ut. Är den röd eller kan det möjligen vara en brun? Jag såg på svalan att det setts bruna i närområdet vid tiden.

tack på förhand
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    9.6 KB · Visningar: 379
  • 2.jpg
    2.jpg
    7.1 KB · Visningar: 382
  • 3.jpg
    3.jpg
    15.2 KB · Visningar: 381
Satt och kollade igenom gamla bilder (vad gör man inte när man inte har tid att ta nya...) och hittade den här skumma gladan från förra sensommaren. Det var en massa glador överallt och alla andra var supertydliga röda glador, men den här såg väldigt skum ut. Är den röd eller kan det möjligen vara en brun? Jag såg på svalan att det setts bruna i närområdet vid tiden.

tack på förhand

Ser bra ut för BG, med en sketa-aningens reservation för hybrid RG/BG...

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.