Annons

Fågelidentifikation

Hane törnskata

Fågeln på blden är en törnskatehane! Glöm rödhuvad, svarthuvad och varfågel - de ser helt anorlunda ut. (se fågel bok).
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för svaren....då har jag lärt mig ordentligt hur törnskatan ser ut....jäkla bra forum det här :)
 
Nu kör vi igen :)

Här kommer ett gäng bilder och några frågor från dagens tur i naturen...

Till att börja med, jag fick den här bilden bestämd till lövsångare för några veckor sedan, men idag sprang jag på en fågel som var EXTREMT mycket mindre uppfattade jag det som, och jag kan inte få det heller till annat än lövsångare.

Vi börjar med den jag fick bestämd för några veckor sedan:
 

Bilagor

  • lövsång-1-old.jpg
    lövsång-1-old.jpg
    50.9 KB · Visningar: 289
och så kommer två bilder på stackaren (sår?) som jag hittade idag. Jag tyckte inte det kändes som den var mer än max 7-8 cm lång, den minsta fågel jag sett tror jag, är det en ungfågel?

första bilden:
 

Bilagor

  • lövsång-1-new.jpg
    lövsång-1-new.jpg
    30.9 KB · Visningar: 290
och sedan är det dags för vad jag gissar är herr och fru gulsparv, men jag blir osäker på i synnerhet hanen, för i båda mina fågelböcker så har han andra färger, den här var ju verkligen SUPERgul på huvudet, inget mer.
 

Bilagor

  • gulsparv-hane-1.jpg
    gulsparv-hane-1.jpg
    46.9 KB · Visningar: 293
...och gissningsvis frugan, som satt på samma tråd, men ca 50 meter bort.
 

Bilagor

  • gulsparv-hona1.jpg
    gulsparv-hona1.jpg
    52.7 KB · Visningar: 283
och så till sist något jag gissar är en sävsångare, höll till djupt in i vassen och visade sig mycket sparsamt.

Två bilder, en bättre först, och sedan en för att visa ryggen.
 

Bilagor

  • sävsångare1.jpg
    sävsångare1.jpg
    39.6 KB · Visningar: 279
tackar som vanligt för ovärderliga svar, här kommer dagens enda bild... (jag lovar...)

Jag vet faktiskt inte vad det kan tänkas vara. Betydligt större än lövsångaren i alla fall, befann sig något 100-tal meter från krankesjön, två usla bilder blir ett litet kollage...
 

Bilagor

  • okänd1.jpg
    okänd1.jpg
    65.4 KB · Visningar: 333
Vad är detta för fågel? Bilden är inte den bästa, den satt på rätt så långt håll och ljuset var dåligt.
 

Bilagor

  • örn.jpg
    örn.jpg
    43.7 KB · Visningar: 312
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.