Annons

Fågelidentifikation

Borde väl få vara med i fågelboken då tycker jag. :)

Kan man ju tycka, vi ska inte vara diskriminerade här inte!!! ;)

Faktum är dock att de kan variera i teckning från individ till individ och därför kan det nog vara svårt att göra dessa fåglar rättvisa genom att avbilda dom på ett sätt i en bok...

// Daniel
 
Var ute vid havet en vända idag, och hittade först en liten sångare som jag tror är en ärtsångare, men vill ha det bekräftat, sedan blir det klurigare på den andra fågeln (för mig iaf...)
 

Bilagor

  • ärtsångare1.jpg
    ärtsångare1.jpg
    41.5 KB · Visningar: 287
sedan hittade jag en måsfågel, juvenil ser den definitivt ut, men det skumma är att den ser ut att ha en tydligt begynnande hätta, eller ser jag fel? Jag bifogar tre bilder, först en från varje håll för att visa fågeln i allmänhet och hättan i synnerhet.
 

Bilagor

  • måsfågel1.jpg
    måsfågel1.jpg
    26.9 KB · Visningar: 283
till sist en bild för att visa lite att det var en STOR måsfågel, strax bakom går en liten strandskata, som ju egentligen inte är så liten, eller?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • måsfågel3.jpg
    måsfågel3.jpg
    45.5 KB · Visningar: 278
Vilken fågel?

Jag behöver lite hjälp med artbestämmning av 2 fåglar jag är mycket osäker på.
Har letat i boken men inte hittat.
 

Bilagor

  • nr 1.jpg
    nr 1.jpg
    65.7 KB · Visningar: 251
yens skrev:
Var ute vid havet en vända idag, och hittade först en liten sångare som jag tror är en ärtsångare, men vill ha det bekräftat, sedan blir det klurigare på den andra fågeln (för mig iaf...)

Ärtsångare eller törnsångare... Lite svårt att avgöra på denna bild, då ryggen/vingarna avgör arttillhörighet. men jag upplever att denna individ har en hyfsat tydlig och avsatt vit strupe, vilket mer talar för törnsångare...

/Oscar
 
yens skrev:
till sist en bild för att visa lite att det var en STOR måsfågel, strax bakom går en liten strandskata, som ju egentligen inte är så liten, eller?

Tack på förhand!

Spontant känns det som en juv skrattmås, men jag blir lite osäker på dess storlek (lite väl stor) samt den påtagligt långa näbben!! Nästan så att man får tankarna på en juv svarthuvad mås, vilket är en sub-rarris i Sverige. Var plåtade du den?

/Oscar
 
Osquar skrev:
Ärtsångare eller törnsångare... Lite svårt att avgöra på denna bild, då ryggen/vingarna avgör arttillhörighet. men jag upplever att denna individ har en hyfsat tydlig och avsatt vit strupe, vilket mer talar för törnsångare...

/Oscar

Törnsångare......ärtisen har svarta ben bl a...
 
Osquar skrev:
Spontant känns det som en juv skrattmås, men jag blir lite osäker på dess storlek (lite väl stor) samt den påtagligt långa näbben!! Nästan så att man får tankarna på en juv svarthuvad mås, vilket är en sub-rarris i Sverige. Var plåtade du den?

/Oscar

Den fångades vid Salviken, strax norr om Vikhög. Jag tänkte först juv skrattmås, sedan var jag inne på juv gråtrut då jag såg någon bild där de var lite åt det hållet på huvudet, men samtidigt stämde det inte med den extremt långa näbben.

Ingen mer som har någon åsikt om min skumma måsfågel? Jag bifogar även en bild på en rovis jag fångade vid Örtofta sockerbruksdammar idag, jag såg flera glador och bruna kärrhökar, men det här måste väl vara en superljus ung börringevråk, eller?
 

Bilagor

  • borringe1.jpg
    borringe1.jpg
    31.4 KB · Visningar: 341
Dessutom får jag det här till ett par bergänder, kan det vara rätt? Eller är det Viggar?
 

Bilagor

  • bergand1.jpg
    bergand1.jpg
    18 KB · Visningar: 339
Till sist en riktigt riktigt usel bild på en suddig stackare, men som dock hade så extremt ljus stjärt, så den borde vara enkel, jag har rotat igenom fågelboken utan resultat... Jag har döpt den till vitrumpad snabbsuddmes...
 

Bilagor

  • vitrumpadsnabbfågel.jpg
    vitrumpadsnabbfågel.jpg
    72.4 KB · Visningar: 345
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.