Annons

Fågelidentifikation

Jag blir inte klok på vad detta är. Inget i Fågelguiden stämmer - eller så har jag svårt att hitta.

Någon som har en idé?

Ågestasjön, juni 2008
 

Bilagor

  • _d327941_id_tråd.jpg
    _d327941_id_tråd.jpg
    90.7 KB · Visningar: 220
skedand, den har börjat byta fjädrar på kroppssidan så de är inte röda längre allihopa... därför kanske lite svårare. Hane.
 
hittade ett par jag var osäker på idag när jag var nere vid reningsverksdammarna i Lund. Först en duva som jag misstänker är en brevduva, med tanke på att den har en rejäl fotboja :) Hur fungerar det, vad är det för art, eller är det "ingen art alls" på brevduvor?
 

Bilagor

  • brevduva.jpg
    brevduva.jpg
    39.3 KB · Visningar: 208
sedan hittade jag ett par andfåglar som jag är osäker på, först en väldigt brun sak.
 

Bilagor

  • and1.jpg
    and1.jpg
    26 KB · Visningar: 485
och till sist en som jag verkligen inte kan hitta i någon av mina två fågelböcker (jo, jag utgår att den finns, men jag hittar den inte...)
 

Bilagor

  • oklar1.jpg
    oklar1.jpg
    38.2 KB · Visningar: 415
Brevduvor, stadsduvor och tamduvor...kärt (?) barn har många namn. De härstammar dock alla från stamarten Klippduva (Columbia livia).

De två sista fåglarna visar en hona vigg (helt riktigt en and, nämligen i familjen dykänder) och en gråhakedopping (och är därigenom alltså inte en and, trots att den simmar på vattnet).

// Daniel
 
ok, tusen tack som vanligt daniel, jasså det var en vigghona.., det hade jag inte kunnat gissa.

jag försöker ju notera vilka fåglar jag har lyckats (med hjälp...) att identifiera, hur gör man med duvor egentligen? Just nu har jag bara min ringduva med, som man ju snavar över när man går utanför dörren hemma i princip. Vissa andra duvor (typ turturduva) verkar ju inte heller vara så krångliga om man snavar över dem. Men hur gör jag med den konstiga brevduvan jag hittade, eller den här, som jag såg i en park i paris.
 

Bilagor

  • parisduva1.jpg
    parisduva1.jpg
    64 KB · Visningar: 403
vad är det här för nåt??

Vad är det här för fågelart?? nu är det ju en ohyggligt oskarp och mörk bild..

men vilken typ av fågelart (örn, mås osv) skulle det kunna vara?
 

Bilagor

  • dsc_5313.jpg
    dsc_5313.jpg
    5.3 KB · Visningar: 312
Jag tycker det ser ut som en korp med en deformerad näbb, alternativt att den har något födoämne eller nått i näbben.

// Daniel
 
det var en ganska stor fågel.. betydlig större än en vanlig större mås om man uttrycker det så. Samtidigt var den så svart..
 
Det är en korp på bilden med något i näbben, korpar ÄR stora. Vingbredd 115-130 jmf med fiskmås 99-108. Dessutom har de lika kraftig näbb som en kungsörn så de kan ge ett "maffigt" intryck på nära håll.
 
Fränt! då vet jag att jag har sett en korp.. :D
den var rejält majestätisk.. jag i min enfald trodde en korp var marginellt större än en kråka.. oops
 
Den här gåsen hittar jag inte i fågelboken
 

Bilagor

  • ej bestämmd10935 02  fs 400.jpg
    ej bestämmd10935 02 fs 400.jpg
    70.6 KB · Visningar: 243
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.