Annons

Fågelidentifikation

Minerva

Jag tycker det ser ut som en minervauggla typ yngre. (de äldre har vita fläckar på huvudet och lite annorlunda teckning).
 
Vanheden skrev:
Någon kunnig som vet vilken art den här enbenta ugglan tillhör?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/921254.htm?set=lp
Mvh
John

Hej

Klassiskt att den som frågar aLdrig berättar var fågeln kommer ifrån, tror väl aldrig att det är komplicerat att bestämma en art ( finns väl bara typ 10 arter I världen, men finns i verkligen typ 10 tusentals) och hoppar över all information var den kommer ifrån. De flesta tror nog att de fågelkunniga behöver en bild för att bestämma en art, men det finns typ över typ 130 arter ugglor i världen, och de varierar klart från område till område, individ til individ, juvenil till adult etc i teckningen, det varierar i det oändliga hur se ser ut. Om jag själv hade fotat tex en uggla i Sydafrika och undra vad det är för art, så hade jag så klart förklarat att denna bild är tagen där och där i typ Sydafrika.

MVH

Omar
 
Talltita eller Entita

Hej

Går det på denna bild avgöra om det är en Talltita eller en Entita. Blir inte riktigt klok på dem.
Har läst alla mina fågelböcker med tycker det är svårt att artbestämma.

//Mankan
 

Bilagor

  • bird.jpg
    bird.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,495
Re: Talltita eller Entita

Mankan-B skrev:
Hej

Går det på denna bild avgöra om det är en Talltita eller en Entita. Blir inte riktigt klok på dem.
Har läst alla mina fågelböcker med tycker det är svårt att artbestämma.

//Mankan
Jag är ingen expert på dessa titor men det bruna intrycket tillsammans med avsaknad av tydligt vitt stråk längsarmpennorna tycker jag pekar mot entita.
 
Visst är det svårt att artbestämma talltita/entita, speciellt om man är ovan. I detta fallet är det en entita.
 
Tack Ola och Gunnar för era svar. Jag skall lära mig att se skillnad på dem. Skall läsa allt jag kommer över :)

//Mankan
 
Havsörn eller Kungsörn? Jag antar att det är Havsörn, jag såg en här för 2 år sen. Nu vet jag inte hur man ser skillnad på dem när det är så mörkt. Den här flög nu på eftermiddagen över Stora Essingen i Stockholm.
 

Bilagor

  • b2.jpg
    b2.jpg
    45 KB · Visningar: 1,567
havsörn

Du ser på den rombformade stjärten att det är en havsörn. En kungsörn har en längre stjärt som är mer tvärt avhuggen.
 
Vinterfåglar

Hittar inte dessa i fågelboken. Någon som vet? Mvh, /Magnus
 

Bilagor

  • d200_0001_9227.jpg
    d200_0001_9227.jpg
    82.4 KB · Visningar: 1,426
Vad är detta?

Dom var 4 st som seglade förbi. Storlek mellan Sparvhök och Ormvråk c:a.

Tagen 2007-03-10 i Södermanland.

/Hasse
 

Bilagor

  • dsc_1551.jpg
    dsc_1551.jpg
    51.2 KB · Visningar: 1,382
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.