Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Lite svårt att se på bilden, men jag håller med dig att det ser ut som en mindre korsnäbb.
Enligt fågelguiden har den större korsnäbben en mer krökt näbb än vad denna ser ut att ha.
 
Hägrar?

Såg dessa fåglar stå och sola bakom Malmö Hus museeum idag, i läsidan. Trodde först det var "vanliga" hägrar (gråhäger?) men nu när jag kikar närmre på dem här hemma så ser de ut att ha svarta fläckar som väl gråhägern inte har? Tyvärr ingen vidare kvalitet pga långt avstånd och kompakt kamera (förvisso en "avancerad", Canon Powershot S3 IS) där kvaliteten inte blir så bra på de längre brännvidderna.
 

Bilagor

  • bild 075.jpg
    bild 075.jpg
    58.9 KB · Visningar: 1,678
Tack Bent. Har inte tänkt på att gråhägrarna har så markerade svarta ytor förr. Man lär sig något nytt varje dag.
 
Stor rackare

Den här rackaren tog jag förra lördagen på Rydaslätten utanför Enköping. Den var stor.
Några tips på vad det är?
Här är bild 1/2
/Micke
 

Bilagor

  • k1.jpg
    k1.jpg
    67.4 KB · Visningar: 1,610
Tackar, tyckte bara den var väldigt stor. Tänkte först på kungsörn som finns i trakten. Jag såg fjällvråk i närheten av den här och det var storlekskillnad. Dock tycker jag också att teckningen är fjällvråk men storleken...
/Micke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.