Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Vandraren
Aktiv medlem
holmbo skrev:
Det är en tofsvipa. Ett säkert vårtecken. Såg en i morse också. Fin bild. ;-)
//Lars
Sedärja, tack för snabbt svar!
/H
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Tofsvipans funktion som vårtecken går att diskutera, i alla fall i södra Sverige (länk till Tofsvipe-obsar i januari), men nog får man lite vårkänslor när man ser dem ändå! )holmbo skrev:
Det är en tofsvipa. Ett säkert vårtecken. Såg en i morse också. Fin bild. ;-)
//Lars
Auberg
Aktiv medlem
Helt riktigt. Trummandet kommer ju på våren så visst är det lättare att lägga märke till dem då.Aquila79 skrev:
Men hackspettar borde väl trumma och höras mycket mer på våren.
ArneBerne
Aktiv medlem
Vad har jag sett?
Jag höll på att fota småfåglar på landet som ligger på Näslandet invid Järnafjärden. Plötsligt fylls hela himlen av måsar, såg väldigt lustigt ut, säkert ett hundratal. Sedan efter ca 1 minut så kommer denna mäktiga varelse likt ett Boingplan glidande högt mycket högt upp. På ett slag är alla måsar försvunna och den paserar ensam på himlen. Jag blev lite perplex så jag missade att zooma in så det blev en dålig bild. Men det kanske går att identifiera denna ändå.
Tacksam för svar. //Arne
Jag höll på att fota småfåglar på landet som ligger på Näslandet invid Järnafjärden. Plötsligt fylls hela himlen av måsar, såg väldigt lustigt ut, säkert ett hundratal. Sedan efter ca 1 minut så kommer denna mäktiga varelse likt ett Boingplan glidande högt mycket högt upp. På ett slag är alla måsar försvunna och den paserar ensam på himlen. Jag blev lite perplex så jag missade att zooma in så det blev en dålig bild. Men det kanske går att identifiera denna ändå.
Tacksam för svar. //Arne
Bilagor
Glenn Bark
Aktiv medlem
Låter som ett typiskt uppflog, när tex en större rovfågel passerar. Tex en havsörn...
mvh Glenn
mvh Glenn
Sushan
Avslutat medlemskap
Re: Re: Vad har jag sett?
*skrattar*
ArneBerne
Aktiv medlem
Glenn Bark skrev:
Låter som ett typiskt uppflog, när tex en större rovfågel passerar. Tex en havsörn...
mvh Glenn
Tack Glenn för svaret. Det var i alla fall en mäktig upplevelse. Hälsningar Arne.
dokido
Aktiv medlem
Ny fågel i familjen suddmes, lyfte igår från dalkarlssjön, em södertäljetrakten
jag gissar på kärrhök, men jag är inte helt säker, jag såg ormvråkar tidigare men den här har lite smalare vingar, tänkte säga att det kanske bara var en fasan men de flyger inte så bra
i mitten bilden ser man lite teckning på vingarna
jag gissar på kärrhök, men jag är inte helt säker, jag såg ormvråkar tidigare men den här har lite smalare vingar, tänkte säga att det kanske bara var en fasan men de flyger inte så bra
i mitten bilden ser man lite teckning på vingarna
Bilagor