Annons

Färgprofiler gör mig galen :) eller :(!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jullie

Aktiv medlem
Jag skulle önska att det fanns ett program där man kunde klicka i vilka program man har, vilken dator och vilken skärm och vad man vill göra för att få en beskrivning över vilka inställningar man ska ha. Tänker ibland att det var bättre förr. Då var man tvungen att tänka till ordentligt innan man tog bilden. Man lämnade in filmen och fick tryckta bilder tillbaka som förhoppningsvis var bra. Om inte kunde man klaga och få felen rättade. Nu kan man sitta i timmar och ändra profiler hit och dit och redigera rena inställningsfrågor på i princip varje bild. Pust.

Är det någon som vet om man kan anlita någon "färgexpert" i typ en till två timmar som kommer hem till en och fixar allar inställningar (plus talar om varför). Jag tycker ärligt att det är roligare att fotografera och skapa formen i en fotobok än att pyssla med alla dessa inställningar.

Efter den här harangen kanske jag ska berätta att jag mest arbetar med Lightroom. Där är inställningen för vidare redigering i Photoshop Elements 10: TIFF, ProPhoto RGB, 16 bitar. Sen skapar jag mina fotoböcker med Blurb som har en egen profil. Den har jag lyckats "få in" till datorn som jag kalibrerar skärmen (en Eizo GW223) efter men lyckas inte få in den som ett valbart alternativ i PE.

"Problemet" är att om jag på skärmen öppnar Lightroom och Blurbs BookSmart och sen tittar på samma bild i båda programmen samtidigt är de olika; Blurb är mer mättat. I tryck blir skillnaden sedan ännu större. Inte dramatiskt stor eller jättedålig men aningen störande. Blurb säger själva att man hellre ska titta på bilden i Photoshops softproof men till PE10 lyckas jag inte få in deras profil som alternativ. Alltså många timmar senare önskar jag att man kunder ringa till en färgprofilsängel.

Finns det kanske chans att det dyker upp en nu när det är juletider? Men lite mer galen hinner jag nog bli under tiden :)
 
Är det någon som vet om man kan anlita någon "färgexpert" i typ en till två timmar som kommer hem till en och fixar allar inställningar (plus talar om varför). Jag tycker ärligt att det är roligare att fotografera och skapa formen i en fotobok än att pyssla med alla dessa inställningar.

Precis sådant jag sysslar med.

Stefan
 
Hej Judit.
Nu är inte jag någon expert men jag har haft förmånen att ha Stefan som lärare i digital bildhantering en gång i tiden. Jag har glömt mycket sedan dess men jag hoppas att lite sitter kvar - om det jag skriver är fel kommer säkert Stefan att korrigera det ;)

Det första jag undrar över är dina skärminställningar. Det låter som om du hämtat blurbs icc-profil och lagt in den som skärmprofil i ditt operativsystem - är det så?
Om det är så är det fel inställningar. Börja med att kalibrera din skärm med en kalibrator (spyder 4 eller liknande) med medföljande programvara. Då skapas en färgprofil för just din skärm och det är denna profil (och ingen annan!) som du ska ha inställd som skärmprofil i operativsystemet.

Kommen så långt är det dags att se över dina exportinställningar i Lightroom. Du använder ProPhoto RGB som har den fördelen att den rymmer alla färgnyanser som din kamera kan producera. Nackdelen är dock att den rymmer väldigt många mer nyanser än du kan trycka och varje justering av bilden i photoshop kan ge väldigt stora färgförändringar som kan vara svåra att återge i boken sedan.

Därför kan det vara klokt att arbeta i Adobe RGB som är en något mindre färgrymd och som ligger närmare det tryckbara omfånget. Detta kan man göra på två sätt (ett enkelt och ett som är mer "korrekt" och som jag är säker på att Stefan förespråkar).
Det enkla är att ställa in Lightrooms exportinställningar så att den använder Adobe RGB hela tiden.
Det "korrekta" är att exportera bilden i ProPhoto RGB för att sedan i photshop bearbeta bilden så att alla nyanser i bilden får plats i Adobe RGB:s omfång. Hur man gör detta kan du läsa i Stefans artiklar om färghantering som finns här på fotosidan.

Det sista steget är förstås att anpassa bilden i photoshop utifrån blurbs profil. Detta gör man genom att "soft proofa" bilden mot den aktuella profilen för att se om färgerna i bilden kan återges i tryck eller om bilden behöver justeras. Mättade färger ligger ofta utanför det som trycket kan återge och då kan dessa behöva justeras för att bli tryckbara och ge en god tonskala i den tryckta bilden.
Hur detta ska göras rent praktiskt kan du också läsa dig till i Stefans artiklar. Det finns också mycket skrivet om det i forumet. Det kan kanske verka som rena grekiskan först men det är inte så svårt som man kan tro.

Detta var kanske inte så mycket till hjälp rent praktiskt men jag hoppas att du åtminstone vet var du ska börja nu för att reda ut problemen.

Lycka till!
/Daniel.
 
Hej Judit.
Nu är inte jag någon expert men jag har haft förmånen att ha Stefan som lärare i digital bildhantering en gång i tiden. Jag har glömt mycket sedan dess men jag hoppas att lite sitter kvar - om det jag skriver är fel kommer säkert Stefan att korrigera det ;)

Det första jag undrar över är dina skärminställningar. Det låter som om du hämtat blurbs icc-profil och lagt in den som skärmprofil i ditt operativsystem - är det så?
Om det är så är det fel inställningar. Börja med att kalibrera din skärm med en kalibrator (spyder 4 eller liknande) med medföljande programvara. Då skapas en färgprofil för just din skärm och det är denna profil (och ingen annan!) som du ska ha inställd som skärmprofil i operativsystemet.

Instämmer i att om du inte har kalibrerat och profilerat din skärm så är är det väldigt svårt att få ordning på resten.




Det enkla är att ställa in Lightrooms exportinställningar så att den använder Adobe RGB hela tiden.
Det "korrekta" är att exportera bilden i ProPhoto RGB för att sedan i photshop bearbeta bilden så att alla nyanser i bilden får plats i Adobe RGB:s omfång. Hur man gör detta kan du läsa i Stefans artiklar om färghantering som finns här på fotosidan.

Så krånglar jag till det bara om bilden innehåller väldigt intensiva färger, sådana färger som inte ryms innanför det omfång som Adobe RGB kan hantera. Annars exporterar jag gärna ut med Adobe RGB som arbetsfärgrymd. Det är enkelt att se med Lightrooms nya funktion för softproofing.

Trevlig att se att du kommer ihåg så mycket, Daniel :)

Stefan
 
Med en bra lärare fastnar allt lättare :)

Ska väl erkänna att jag fräschat upp minnet lite genom att läsa i dina artiklar då och då, har ju nu även tillgång till Digital Bild 4 så nu har jag ingen ursäkt för att glömma ;)
 
Ska väl erkänna att jag fräschat upp minnet lite genom att läsa i dina artiklar då och då, har ju nu även tillgång till Digital Bild 4 så nu har jag ingen ursäkt för att glömma ;)

I Digital Bild 4, som är min nya bok för de som inte sett den ännu, ser du bland annat hur jag kollar bilden för att se om det verkligen krävs att du använder Prophoto RGB.
 
Men det finns ju färgänglar :)) - i alla fall några som kan det här.

Tack för den långa beskrivningen Daniel.

Jag kalibrerar min skärm med en Spyder/Ex3 och med programmer ColorNavigator.

I programmet kan man ange vilken target man vill kalibrera utifrån och det fanns med två från början; en för utskrift (brightness 80 och vitbalans 5000) och en för fotografi (brightness 100 o vitbalans 5500).

Det jag gjorde var att jag skapade en ny target utifrån Blurbs profil och kalibrerade därefter - (Blurbprofilen ger brightness 80 och vitbalans 6 500). Jag vet inte om det resulterade i någon ändring i operativsystemet men tror inte det. Jag väljer via programmet vilken target jag vill använda coh någon annanstans i datorn gör jag inga ändringar. Däremot kan man på skärmen välja ColorMode och där har jag valt sRGB (det finns sex andra val för att komplicera det lite till). Instälningarna gör att det vita på skärmen är ganksa likt ett vitt fotobokspapper men drar lite åt kallt blå/grått.

I Lightroom när du skriver exporterar - tänker du på Inställningar för extern redigering? Det är där jag har lagt in PhotoRgb. Är det där bättre att använda Adobe Rgb eller sRGB?

Sen i det "sista steget" blir det kanske lite komplicerat för jag använder inte stora Photoshop utan Elements och där har jag inte lyckats komma underfund med hur jag lägger till tex Blurbs profil för att kunna "softproofa" med den. I lightroom kan man numera välja en korrekturversion och välja profil. Fast jag tycker nog ändå att det är lite förvirrande att behöva välja om man vill kryssa i eller inte. Varför skulle jag välja att titta på mina bilder utan att kryssa i? Man borde väl i alla situationer vilja veta hur slutresultatet troligen blir?

Oj oj - det finns hur mycket som helst att lära sig här.

Stefan - kanske måste jag nyttja dina tjänster någon gång eller åtminstone köpa din bok till att börja med :).
 
Då ska vi se sa den blinde... ;-)

Skärmkalibreringen är lite svår att uttala sig om utan att veta i vilken miljö du sitter. Skärmen ska vara kalibrerad efter din omgivning så om du sitter i ett rum med en belysning som har en färgtemperatur på 6500 kelvin är skärmen korrekt - annars är den för blå. Jobbar man med bildhantering professionellt är en omgivningsbelysning med temperatur på 5000 kelvin standard, och då brukar man kalibrera skärmen till någonstans mellan 5000-5500 kelvin. Din skärm är därför förmodligen "för blå" vilket kan göra att dina bilder kan få en annan färgton jämfört med när man ser dem i den tryckta boken.

Ljusstyrkan beror på hur pass ljust rummet är där du sitter. Sitter du i ett väldigt ljust rum ska skärmen ha en hög ljusstyrka, sitter du i ett mörkt rum räcker en lägre ljusstyrka. 80 i ljusstyrka är (enligt mig) en ganska låg ljusstyrka och då bör du inte ha några starka ljuskällor i omgivningen.

Men som sagt - hur du bör ställa in din skärm beror på din arbetsmiljö så återkom gärna med lite mer detaljer :)

Det som däremot är knasigt är att du ställt in din skärm i läget sRGB. Det betyder att skärmen försöker visa alla bilder utifrån de färger som sRGB innehåller. Det betyder att din kalibrering egentligen stängs av och dina inställningar som du gjort i color navigator används inte. Skärmen ska därför stå i läget CAL när du arbetar med bilder. Annars finns det ingen större vits med att ha en så bra skärm som du har då fördelarna med ett större färgomfång än vanliga skärmar går förlorade. Vill du sedan se hur en bild kan tänkas se ut på de flesta standardskärmar (skärmar med sämre färgomfång) kan du växla till sRGB-läget.

I lightroom är det mycket riktigt inställningar för extern redigering jag menar. Där bör du enligt mig i normalfallet välja att använda Adobe RGB som färgprofil. Prophoto rgb är en något för stor profil för att fungera som "vardagsprofil" och är som Stefan var inne på mest lämpad för bilder med väldigt starka färger. sRGB däremot är en mycket liten färgprofil som mest är lämpad för bilder som ska visas på skärm/webben/läsplattor med mera.

Jag ska direkt erkänna att jag inte kan ett dugg om Photoshop Elements så där är jag lost.
I lightroom däremot kan man ju som du mycket riktigt skrev välja att visa ett korrektur på skärmen. Tyvärr kan man inte använda annat än profiler som är byggda för RGB. Profiler gjorda för tryck använder sig av en annan färguppsättning nämligen CMYK (cyan, magenta, yellow, key) och detta klarar lightroom, i dagsläget, inte av att korrekturvisa.

Jag hoppas därför att man kan göra detta i Photoshop elements, annars går det tyvärr inte att få någon förhandvisning av hur bilderna kommer bli i boken såvitt jag vet.

Jag hoppas att du blev något lite klokare av detta svammel. :)
Stefans bok kan jag rekommendera, och även som sagt hans artiklar här på fotosidan. Förhoppningsvis kommer han med ett mer konstruktivt svar än jag just gjort.

hälsningar
Daniel.
 
Då ska vi se sa den blinde... ;-)

Skärmkalibreringen är lite svår att uttala sig om utan att veta i vilken miljö du sitter. Skärmen ska vara kalibrerad efter din omgivning så om du sitter i ett rum med en belysning som har en färgtemperatur på 6500 kelvin är skärmen korrekt - annars är den för blå. Jobbar man med bildhantering professionellt är en omgivningsbelysning med temperatur på 5000 kelvin standard, och då brukar man kalibrera skärmen till någonstans mellan 5000-5500 kelvin. Din skärm är därför förmodligen "för blå" vilket kan göra att dina bilder kan få en annan färgton jämfört med när man ser dem i den tryckta boken.

Ljusstyrkan beror på hur pass ljust rummet är där du sitter. Sitter du i ett väldigt ljust rum ska skärmen ha en hög ljusstyrka, sitter du i ett mörkt rum räcker en lägre ljusstyrka. 80 i ljusstyrka är (enligt mig) en ganska låg ljusstyrka och då bör du inte ha några starka ljuskällor i omgivningen.

Men som sagt - hur du bör ställa in din skärm beror på din arbetsmiljö så återkom gärna med lite mer detaljer :)

Det som däremot är knasigt är att du ställt in din skärm i läget sRGB. Det betyder att skärmen försöker visa alla bilder utifrån de färger som sRGB innehåller. Det betyder att din kalibrering egentligen stängs av och dina inställningar som du gjort i color navigator används inte. Skärmen ska därför stå i läget CAL när du arbetar med bilder. Annars finns det ingen större vits med att ha en så bra skärm som du har då fördelarna med ett större färgomfång än vanliga skärmar går förlorade. Vill du sedan se hur en bild kan tänkas se ut på de flesta standardskärmar (skärmar med sämre färgomfång) kan du växla till sRGB-läget.

I lightroom är det mycket riktigt inställningar för extern redigering jag menar. Där bör du enligt mig i normalfallet välja att använda Adobe RGB som färgprofil. Prophoto rgb är en något för stor profil för att fungera som "vardagsprofil" och är som Stefan var inne på mest lämpad för bilder med väldigt starka färger. sRGB däremot är en mycket liten färgprofil som mest är lämpad för bilder som ska visas på skärm/webben/läsplattor med mera.

Jag ska direkt erkänna att jag inte kan ett dugg om Photoshop Elements så där är jag lost.
I lightroom däremot kan man ju som du mycket riktigt skrev välja att visa ett korrektur på skärmen. Tyvärr kan man inte använda annat än profiler som är byggda för RGB. Profiler gjorda för tryck använder sig av en annan färguppsättning nämligen CMYK (cyan, magenta, yellow, key) och detta klarar lightroom, i dagsläget, inte av att korrekturvisa.

Jag hoppas därför att man kan göra detta i Photoshop elements, annars går det tyvärr inte att få någon förhandvisning av hur bilderna kommer bli i boken såvitt jag vet.

Jag hoppas att du blev något lite klokare av detta svammel. :)
Stefans bok kan jag rekommendera, och även som sagt hans artiklar här på fotosidan. Förhoppningsvis kommer han med ett mer konstruktivt svar än jag just gjort.

hälsningar
Daniel.

Svammel?? det här var inget svammelt - klart och koncists = I like!

Jag sitter vanligtvis i ett mörkt rum eftersom jag håller på med bilder på kvällarna. Men det är kanske så då att man ska ha en profil på skärmen på kvällen (en med 5000 till 5500) och en annan på dagen (en med 6 500?)?

Jag ska också se till att ha CAL på skärmen.

I Lightroom kan jag välja flera profiler om jag klickat i "Korrektur på skärmen" - i alla fall kan jag tex välja att jag vill se Blurb-profilen - sen kan jag inte påstå att det är någon större skillnad profilerna emellan men kan det vara så att de är valbara men "inte fungerar"?

Hälsningar /J
 
Men det finns ju färgänglar :)) - i alla fall några som kan det här.

Tack för den långa beskrivningen Daniel.

Jag kalibrerar min skärm med en Spyder/Ex3 och med programmer ColorNavigator.

I programmet kan man ange vilken target man vill kalibrera utifrån och det fanns med två från början; en för utskrift (brightness 80 och vitbalans 5000) och en för fotografi (brightness 100 o vitbalans 5500).

Det jag gjorde var att jag skapade en ny target utifrån Blurbs profil och kalibrerade därefter - (Blurbprofilen ger brightness 80 och vitbalans 6 500). Jag vet inte om det resulterade i någon ändring i operativsystemet men tror inte det. Jag väljer via programmet vilken target jag vill använda coh någon annanstans i datorn gör jag inga ändringar. Däremot kan man på skärmen välja ColorMode och där har jag valt sRGB (det finns sex andra val för att komplicera det lite till). Instälningarna gör att det vita på skärmen är ganksa likt ett vitt fotobokspapper men drar lite åt kallt blå/grått.

Nu har vi ett antal fel, du ska inte välja något ColorMode på skärmen. När du använder programmet ColorNavigator ställs skärmen automatiskt in på de värden som du valt. I Mode kommer det då stå Cal, och det ska du låta den stå kvar på. Du ska inte kalibrera din skärm efter några sådana inställningar som Blurb gett, du ska kalibrera den så att en neutral vit yta verkligen ser neutral ut. Så om den ser kallvit ut har du en för hög färgtemperatur. Så kalibrera om din skärm med en lägre färgtemperatur och en högre ljusstyrka och ändra inte från Cal när du är färdig.

I Lightroom när du skriver exporterar - tänker du på Inställningar för extern redigering? Det är där jag har lagt in PhotoRgb. Är det där bättre att använda Adobe Rgb eller sRGB?
Det beror på dina bilder. Har du skarpa intensiva färger bör du använda Prophoto, har du inte så skarpa så är det bättre med Adobe RGB.

Sen i det "sista steget" blir det kanske lite komplicerat för jag använder inte stora Photoshop utan Elements och där har jag inte lyckats komma underfund med hur jag lägger till tex Blurbs profil för att kunna "softproofa" med den.

Jag är inte säker på hur det ser ut idag, men i tidigare versioner kan man inte använda CMYK-profiler, som denna Blurb-profil är.


I lightroom kan man numera välja en korrekturversion och välja profil. Fast jag tycker nog ändå att det är lite förvirrande att behöva välja om man vill kryssa i eller inte. Varför skulle jag välja att titta på mina bilder utan att kryssa i? Man borde väl i alla situationer vilja veta hur slutresultatet troligen blir?

Oj oj - det finns hur mycket som helst att lära sig här.

Stefan - kanske måste jag nyttja dina tjänster någon gång eller åtminstone köpa din bok till att börja med :).

I Lightroom är jag däremot säker på att det inte går att lägga till en CMYK-profil, bara RGB-profiler. Och att man vill kunna använda olika beror nog mest på att man ofta vill använda det ena pappret för utskrift den ena dagen, ett annat en annan dag.

Stefan

P.S annonsen för Digital Bild 4 har nu kommit upp på Fotosidan.
 
Svammel?? det här var inget svammelt - klart och koncists = I like!

Jag sitter vanligtvis i ett mörkt rum eftersom jag håller på med bilder på kvällarna. Men det är kanske så då att man ska ha en profil på skärmen på kvällen (en med 5000 till 5500) och en annan på dagen (en med 6 500?)?

Jag ska också se till att ha CAL på skärmen.

I Lightroom kan jag välja flera profiler om jag klickat i "Korrektur på skärmen" - i alla fall kan jag tex välja att jag vill se Blurb-profilen - sen kan jag inte påstå att det är någon större skillnad profilerna emellan men kan det vara så att de är valbara men "inte fungerar"?

Hälsningar /J

Ja, här fick du ju bra svar från Daniel. Du bör helst inte sitta i ett helt mörkt rum. Färgseendet blir då betydligt sämre än om du har någon belysning. Optimalt har du en dagsljuskälla, men det kanske är svårt att få till för dig.

Kan du verkligen se Blurb-profilen? Då är det inte den tryckprofil som jag har från dem.

Stefan
 
Ja, här fick du ju bra svar från Daniel. Du bör helst inte sitta i ett helt mörkt rum. Färgseendet blir då betydligt sämre än om du har någon belysning. Optimalt har du en dagsljuskälla, men det kanske är svårt att få till för dig.

Kan du verkligen se Blurb-profilen? Då är det inte den tryckprofil som jag har från dem.

Stefan

Det är inte helt becksvart - jag har en sidolampa :).

De profiler jag kan välja mellan när Korrektur på skärmen är iklickad är:

sRG,
Adobe RGB

80cd 6500K 2,20 Blurb
CG223W..... Photography, Graphic design
Photography
SPR1900 Epson (som är min skrivare)

Annan.... (denna leder till alla profiler som finns på datorn)

/Judit
 
Det är inte helt becksvart - jag har en sidolampa :).

De profiler jag kan välja mellan när Korrektur på skärmen är iklickad är:

sRG,
Adobe RGB

80cd 6500K 2,20 Blurb
CG223W..... Photography, Graphic design
Photography
SPR1900 Epson (som är min skrivare)

Annan.... (denna leder till alla profiler som finns på datorn)

/Judit

Den Blurb-profilen är en RGB-profil och simulerar inte hur bilden ska se ut i tryck. Vad du kan använda denna korrekturinställning till är bland annat för att kolla hur stort färgomfång din bild har. Om du ser att bildens färger slår i väggarna på histogrammet kan det vara en bra idé att byta till en större färgprofil, som t ex Prophoto.

Stefan
 
Den Blurb-profilen är en RGB-profil och simulerar inte hur bilden ska se ut i tryck. Vad du kan använda denna korrekturinställning till är bland annat för att kolla hur stort färgomfång din bild har. Om du ser att bildens färger slår i väggarna på histogrammet kan det vara en bra idé att byta till en större färgprofil, som t ex Prophoto.

Stefan

Oj oj - jag ska nog börja med att läsa din bok! Men en fråga ändå: Blurb vill ju att man ska använda deras profil för att vara säker på att det man ser på skärmen så nära som möjligt motsvarar det som sen kommer i tryck. Men var ska jag då använda deras profil? Har ju nu kommit fram till att skärmen ska inte vara kalibrerad efter den, det jag ser som Blurb-profil i Lightroom är då inte heller hela sanningen och i Elements kan jag inte välja den (har inte heller kommit underfund med hur jag skulle kunna få dit den)? Kan det vara så att den bara fungerar i fulla Photoshop? Ska fråga dem.

Judit
 
Photoshop Elements är ju en mycket begränsad version..
men mycket snabba inställningar där man klickar på ett resultat sen sker allt per automatik typ :)
 
Oj oj - jag ska nog börja med att läsa din bok! Men en fråga ändå: Blurb vill ju att man ska använda deras profil för att vara säker på att det man ser på skärmen så nära som möjligt motsvarar det som sen kommer i tryck. Men var ska jag då använda deras profil? Har ju nu kommit fram till att skärmen ska inte vara kalibrerad efter den, det jag ser som Blurb-profil i Lightroom är då inte heller hela sanningen och i Elements kan jag inte välja den (har inte heller kommit underfund med hur jag skulle kunna få dit den)? Kan det vara så att den bara fungerar i fulla Photoshop? Ska fråga dem.

Judit

Det är så att Blurbs profil enbart fungerar i fulla Photoshop och inte i Elements. LIte synd kan man tycka.
 
Visst är det synd, men också förståeligt för annars hade det inte funnit särskilt många anledningar för de flesta yrkesfotografer att köpa den fullständiga versionen och tyvärr kommer då en del "avancerade amatöranvändare" i mellan.

Det tycks som om blurb rekommenderar att man konverterar sina bilder till sRGB innan man skickar in dem om man inte har möjlighet att soft proofa mot deras profil. Det är knappast någon optimal lösning men det kan å andra sidan göra att bilderna ser mer ut som på skärmen än om man skickar in dem i Adobe RGB då SRGB förhoppningsvis ligger närmare, eller inom, det tryckbara omfånget.

Alternativet är förstås att skaffa en fullversion av photoshop och kunna dra nytta av soft proofing med mera.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.