Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger i D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Verkar helt omöjligt att den bilden är tagen med White wedding-kurvan. Har du verkligen lagt in den i kameran? Testa att ta en bild i P-läget (där egen kurva funkar) och växla sedan till något av vari-programmen och ta samma bild. Om det inte skiljer något i exponering så har du inte lyckats få in white-wedding i kameran. Egna inställningar negligeras i vari-programmen.


Ska testa det. Gjorde på skoj en helt galen kurva så att jag verkligen skulle se att den laddades in i kameran och det gjorde den....bilden blev galen! :)
Ska i alla fall prova ditt tips i morgon. Det kan ju vara jag som har gjort en miss helt eneklt.
 
Lasse_U skrev:
I släpljus är det inga större problem, men mot/sidljus...stora kontraster mellan hög och lågdagrar t ex...
Glöm inte att dagens bildsensorer har problem med stora kontraster. Det bästa man kan göra i dessa lägen är låta kameran underexponera och sedan använda skuggupplättningsfunktionen i Nikon Capture (Digital DDE).
 
Har testat idag igen med bättre resultat. Nu blir bilderna annorlunda mot igår, man ser en liten skillnad mellan ww och varioprogrammet (som det så klart ska göra). Dock är mina underexponerade bilder lååångt ifrån lika mörka som igår!
Om det beror på att det är färre mörka moln idag än igår vet jag inte, men helt klart bättre resultat idag.

Kommer garanterat att testa vidare med olika inställningar och mätning av ljus!
 
Vad kör ni med för inställningar på bildskärpning och mättnad? Har inte hunnit testa kameran fullt ut än så jag vet inte vilket som ger bästa resultat. Just nu kör jag på "ingen bildskärpning" och "mättnad normal" Det är väl bättre att köra usm i photoshop än att kamaran skärper? I övrigt kör jag på färgläge "Adobe RGB II" och "nyans 0grader" Har även lagt in ww kurvan för att se vad den ger för resultat.

Är för övrigt riktigt nöjd med kameran! Bästa leksaken på länge!! :)

trevlig sommar....
 

Bilagor

  • farhult.jpg
    farhult.jpg
    21.5 KB · Visningar: 519
När du klickat ok var?

Ladda först hem kurvan till datorn, anslut kameran till datorn och se till att kameran står i läge ptp. I programmet väljer du sedan "show camera controls" och letar dig fram till fliken där du kan ändra en kurva, där kan du välja "load", och väljer då den kurva du vill ladda ner till kameran. Sen är det klart.
Hoppas du förstod :)
 
Anders

Det är precis så jag gjorde... ville bara dubbelkolla så att den gick in i kameran... man e ju så van att klicka på ok å så :)
 
Har nu fått tillbaka min D70 från verkstan i Upplands Väsby! Justerad och fin! Den var otroligt "snålt" ställd men nu är den fixad och efter dagens övningar får den helt klart godkänt!
Exponerar klart bättre nu! Det lönar sig att inte låta problemen bara segla förbi och svälja att grejerna inte verkar vara sjysst.
 
Var det fel på kameran?
Vad menar du med "snålt" ställd?
Måste själv skicka in min i ett annat ärende, men man ska kanske passa på och be dom fippla lite med den på en gång.
 
mnm_swe skrev:
Var det fel på kameran?
Vad menar du med "snålt" ställd?
Måste själv skicka in min i ett annat ärende, men man ska kanske passa på och be dom fippla lite med den på en gång.

Den var helt enkelt ställd på gränsen till att underexponera mer än gränsvärdet så att säga (om jag fattade det hela rätt).
Dom gick faktiskt igenom hela kameran, vitbalansen, batteriförbrukningen, skärpan...ja dom kollade så gott som allt!
 
Lasse_U skrev:
Den var helt enkelt ställd på gränsen till att underexponera mer än gränsvärdet så att säga (om jag fattade det hela rätt).
Dom gick faktiskt igenom hela kameran, vitbalansen, batteriförbrukningen, skärpan...ja dom kollade så gott som allt!

okidoki, då vet jag. Ska be dom kolla igenom den på en gång.
 
Jag har nyss köpt en begangnad d70, bara kamerahuset beg. Den har tagit ca 8500 exponeringar och jag undrar nu om jag borde lämna in den till underhållningsservice? Var gör jag det och finns det i kalmar där jag bor? Vad kostar detta?

// Jacob
 
Min högst privata åsikt är att verkar dumt att betala för en genomgång av något som funkar (om d70:n nu gör det).

Nikon tar cirka 400 för en diagnos.

Min d70 har gått felfria 40 000 exponeringar.
 
Använd handhållen ljusmätare samt erfarenhet,det är det som gör det.Det är ingen skillnad på att fotografera digitalt eller analogt.Som jag har sagt tidigare,LÄR ER FOTOGRAFERA!!
 
Jag förstår inte vad du "herr Paulin" tycker att du vinner på att leka "sur gubbe" med inlägg som:

"Använd handhållen ljusmätare samt erfarenhet,det är det som gör det.Det är ingen skillnad på att fotografera digitalt eller analogt.Som jag har sagt tidigare,LÄR ER FOTOGRAFERA!!"

"Varför inte bara göra jobbet?Varför fråga en massa?Jag trodde ni var proffs allihop."

"Varför har Fotosidan blivit ett forum för vilken kamera jag skall ha?Varför har Fotosidan blivit ett forum där man publicerar bilder som på sin höjd skulle finnas i familjens fotoalbum?
Jag trodde i min..."

Om du inte tycker folks bilder är bra & inte når upp till din fantastiska nivå, eller att man diskuterar saker du tycker är larvigt, varför kan du inte då låta bli att läsa diskussionerna här?

Jag tycker det är kanon att folk med en så stor bredd på kunnandet möts här & delar åsikter & hjälper varandra! Vad tycker du att du bidrar med att skriva som ovan? Ge lite konstruktiv kritik i stället!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.