Annons

Färger i D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne och Bo: Intressant att följa era trådar! Har fått något att "bita i" här ser jag! Capture eller White wedding eller konstant överexponera en aning....hmmmm.......
 
Har nu kommit så långt att jag har laddat ner Nikon Capture och White Wedding. När jag försöker starta Nikon Capture 4 Camera Control får jag ideligen felmeddelande att programmet inte hittar kameran!
Om jag försöker dubbelklicka på filen "fotogenetic_white_wedding_v35" och vill prova den, så vill den öpnnas i Capture, och får såklart samma problem. Hur ska jag lyckas ladda ner den till kameran?

Så mycket strul för att slippa underexponerade bilder! :-(
 
Lasse_U skrev:
När jag försöker starta Nikon Capture 4 Camera Control får jag ideligen felmeddelande att programmet inte hittar kameran!

Kameran måste vara i PTP läge, går inte med UMS. Kollat att den inte står i UMS läge.
 
För att du skall få kontakt med kameran i Camera Control måste du ställa kameran i läget "PTP" under Menyval INSTÄLLNING->USB. Använder man "Masslagring" kommer datorn bara att hitta kameran som en minnesmediaenhet.
 
Du råkar inte ha kameran i Auto-läget? Har för mig att man inte har möjlighet att påverka de inställningarna då.

Underförstått, ställ kameran i P-läget, som ger nästan samma automatik, och försök igen.
 
Näe, den stod i P-läget. Det var bara jag som hade missat att ändra i "Optimize Image" till "Custom".
Skärmdumpen i tidigare inlägg visar från Capture 3 och jag laddade ner 4 så det såg lite olika ut.

Har dock fått till allt nu! Har provat White Wedding precis...blandade resultat tycker jag. Ska hårdprova i lite olika ljussituationer och se vad som händer.
 
White Wedding är ingen universallösning, men jag tycker att den fungerar bra allt som oftast. Men det är ju lätt att växla fram och tillbaka mellan WW och kamerans inbyggda tonkurvehantering.

Jag saknar möjligheten att ladda in flera kurvor i kameran. En egen kurva plus kamerans inbyggda hantering kan kännas lite tunnt ibland. Men men, definitivt en hel del bättre än ingenting.
 
I vilken meny går man in i för att växla mellan kamerans inbyggda och den egna? Hittar inte det någonstans.
 
Under FOTO-MENYN->Optimera bild.
Om du bara vill ändra mindre inställningar fortsätt in i "Egen->Kompensera ton".
 
Ok, så om jag kör "Enter" på "Egen" så använder jag t ex WW...har jag fattat det hela rätt då?
 
Alldeles riktigt uppfattat, om det är "Optimera bild->Egen->Kompensera ton-Egen" du menar.
 
Senast ändrad:
Lasse_U skrev:
Janne och Bo: Intressant att följa era trådar! Har fått något att "bita i" här ser jag! Capture eller White wedding eller konstant överexponera en aning....hmmmm.......

Instämmer. Jag sparar ner och printar ut. För nog blir det mörkt alltid, åtminstone med de motiv jag fotar (mycket hav, gärna skymningsljus o dyl). Och inte tror jag att det är bara ett snäpp då, känns mer som upp-mot två.
 
Mmm...har provat WW en aning idag nu...ca 200 bilder men det verkar fortfarande bli underexponerat. Har ändrat bildskärpan till +1...ska fortsätta att testa. Ska kolla på bilderna på jobbet imorgon på skärmen där och se om det ser annorlunda ut.
 
Ett tips är att använda spotmätning i stället för matrismätning om ni har svåra situationer. Sikta på "normalgrått", lås exponeringsmätningen och komponera bilden som ni vill ha den...
 
fno skrev:
Ett tips är att använda spotmätning i stället för matrismätning om ni har svåra situationer. Sikta på "normalgrått", lås exponeringsmätningen och komponera bilden som ni vill ha den...


Ok..det ska testas imorgon igen. Körde med Matris och Centrumvägd idag.....P-läget på kameran och mätte ljuset "rakt av" åt det håll jag skulle knäppa.

I släpljus är det inga större problem, men mot/sidljus...stora kontraster mellan hög och lågdagrar t ex...
 
Lasse_U skrev:
Mmm...har provat WW en aning idag nu...ca 200 bilder men det verkar fortfarande bli underexponerat.

Hmm, underexponerat med WW, det verkar nästan osannolikt. Har du kollat exponeringen med histogrammet? Din skärm kan ju vara osedvanligt mörk t.ex.

//
 
Ja jag tycker oxå att det verkar konstigt, men som Fredrik sa i tidigare inlägg...ska testa med spotmäting och mäta ljuset på något "medelgrått" och prova...
Här är en bild från idag.
 

Bilagor

  • dsc_0156.jpg
    dsc_0156.jpg
    29.2 KB · Visningar: 388
Verkar helt omöjligt att den bilden är tagen med White wedding-kurvan. Har du verkligen lagt in den i kameran? Testa att ta en bild i P-läget (där egen kurva funkar) och växla sedan till något av vari-programmen och ta samma bild. Om det inte skiljer något i exponering så har du inte lyckats få in white-wedding i kameran. Egna inställningar negligeras i vari-programmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.