apersson850
Aktiv medlem
Jo tack, jag anpassar mig.Du har en rätt nedlåtande ton som är trist.
Ja, det är en av finesserna med evaluerande mätning. Man kan göra algoritmen så att den struntar i en liten, extremt ljus punkt. Det kan vara en strålkastare eller en reflex från en blixt eller nåt annat sånt, som det inte gör något att man bränner ut. Men algoritmen kan inte veta säkert. Det är därför den kompletterar med information från autofokusen om var du fokuserat, för att förstå om en viss del av bilden är viktig för dig eller ej.Och genomsnittsmätning kan inte hantera komplexa motiv lika bra, så därför är den inte likvärdig. Poängen med evaluerande mätning är att den kan ta hänsyn till kontrastomfånget och förkasta vissa delar för att rymma det viktigaste inom det tillgängliga omfånget i sensorn.
Väljer du centrumvägd mätning kommer kameran inte på samma sätt att avgöra om den ska eller inte ska ta med en ljus fläck i beräkningen. Dess påverkan beror på hur nära centrum den är. Men eftersom det mesta av bilden mäts, kommer en liten fläck ändå inte att påverka speciellt mycket.
Nu pekade ju Martin ovan på att Canon i 90D låter dig själv avgöra om exponeringen ska låsas vid halvt nedtryckt avtryckare eller ej. Alltså kan du tydligen numera stänga av detta även för evaluerande mätning, vilket bör åstadkomma precis vad du är ute efter. I tidigare modeller var metoden den andra jag beskrev, att fokusera med AF-ON och inte med halvt nedtryckt avtryckare. Det var tidigare den enda metoden att få exakt den funktion du vill ha. Men prova C.Fn-I-8 och se om den inte fixar så det blir precis som du vill, med den också. Den möjligheten är ny. Den finns exempelvis inte i min 1DX Mark II. Däremot har den tillkommit på 1DX Mark III.