Annons

Färger i D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Ställde nu in "medium hög" på tonkompenseringen i kameran under Optimera bild och "egna inställningar". Det lyfte bilderna rejält och tog bort mycket av "döda" bilder i avvaktan på en egen kurva...
 
D100 beter sig så att om man ställt in exponeringskompensationen så ligger den kvar även om man slår av kameran. Är det inte så på D70???
 
Bo: Prova detta och kolla om inte exponeringskompenstionen ligger kvar
 

Bilagor

  • d70_exp_komp.jpg
    d70_exp_komp.jpg
    16.8 KB · Visningar: 678
Jovisst ligger den kvar och det är så jag använder den också, men det hade känts bättre om "min" preferens på exponering hade kunnat köras in i kameran och sedan vara grundvärde dvs +-0 i Exponeringskompensation. Då minskar risken att ligga på fel värde vid justering upp och ner av exponering.
Men det kan ju tydligen fixas med en egen kurva som laddas in i kameran. Det är väl bara att lyfta befintlig kamerakurva 1/2 steg och ladda in igen vad jag förstår...
 
Ja Nikon Capture erbjuder dessa dialoger, där man kan skapa vilken kurva man önskar.
 

Bilagor

  • curves.jpg
    curves.jpg
    29.5 KB · Visningar: 663
Haha! Strålande! Med White wedding exponerar äntligen min D70 lika bra som min lilla Konica KD 400 ;-)
Nu kunde jag sätta tillbaka kontrasten till normal igen och slipper överexponera 0,5 konstant. Tack för tipsen!

Bra sida dessutom. Märkligt att Nikon inte tar upp det här mer i sin handbok. Fler än jag har nog blivit besvikna på sin D70 när de jämfört med sin gamla kamera.
 
Men du har fått betala priset på himlen. Där har du inte samma teckning längre.

Fortfarande kvarstår att det är svårt att exponera bilder med stora kontraster, typ ljus himmel och mörk mark.
 
Yes box - men det ligger i film- och digitalmediets natur. Att det inte har samma dynamik som vårt mänskliga öga. Men att sitta och kopiera ihop bilder tilltalar inte mig som tagit 4300 bilder på två månader.

Till white-weddings försvar ska sägas att den bilden är tagen en halvtimme senare och att himlen då hade grånat ihop en del.

Lik förbaskat - den är mer lik verkligheten då den togs än bilden innan som ser ut som om det vore kväll.

Dessutom: Den kurvan behåller mer av himlen än att bara lyfta exponeringen +0,5 som jag gjort innan.
 
Det är säkert inga problem att köra på White Wedding, jämfört med orginalkurvan, men du löper en större risk att fräta ut delar i bilden. Är du bara medveten om det, och avtonat gråfilter och allt sånt så funkar det. :)

Jag föredrar fegvarianten, att underexponera för att säkra mig och sedan vid behov justera kurvan i efterhand - i datorn.
 
Jepp. Jag är medveten om det men ser det som ett ringa problem. Vill jag köra konservativt så ställer jag ju enkelt om till "normal" och gör efterarbetet i datorn.

Jag är dock mest intresserad av dokumentärt fotande och vill ta många bilder och slippa peta för mycket i datorn.

Bara att kunna justera efter egen smak är ju toppen!
 
Aha Janne - du är avslöjad ;-)

Läste det här på din medlemsprofil:

"Jag fotar traditionellt i den meningen att jag vill göra bilden klar i kameran. Jag vill göra så lite som möjligt i Photoshop. Jag beskär sällan bilder, och om jag gjort det anger jag det i beskrivningen."

Du tänker ju precis som jag innerst inne ;-)
 
Avslöjad och avslöjad... så här ser jag det.

DSLR:er är alltid gjorda så att de normalt underexponerar bilderna. Just därför att man vill säkra att bilder inte fräts ut. Har man en utfrätt del i bilden är den förlorad, och omöjlig att göra något åt.

Därför måste man, och det är så tänkt, justera detta efteråt. En DSLR är inte gjord som en Point-and-shoot kamera.

Den nödvändiga justeringen är jag beredd att göra i PS (så lite som möjligt) men inte mer.

Men visst tänker vi nog lika. Det jag gör i PS gjorde du nyss med Nikon Capture ;)
 
Jo, jag förstår vad du menar. Tyckte bara att det var lite kul. Har sett att du fotar mycket natur (fina bilder!) och då inser jag att man hellre exponerar konservativt för att inte sumpa en bra bild.
 
Vi verkar överens och i samförstånd. Måste kila nu och fixa inför morgondagens Abiskoresa :)
Lycka till med ditt Vita bröllop! ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.