Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger i D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse_U

Aktiv medlem
Undrar om någon har någon idé om varför fägerna i Nikon D70 tenderar att bli lite mörka i vissa lägen? Samma bild tagen med annan kamera kan man ibland se en tydlig skillnad. Ljusare och mera "rätt" exponerad. Har ett exempel med mörka moln och en stor äng som solen lyser ner på. D70 verkade underexponera hela bilden medan en annan kamera gav ett helt annat ljus.
 
Som vanligt så blir det lättare med ett bildexempel. Sedan tror jag jag läste någonstans att D70:n underexponerar lite för att inte få utbrända högdagrar.
 
Ett exempel här. Gräset ska vara betydligt grönare, vilket den andra kameran grejade.
 

Bilagor

  • 091.jpg
    091.jpg
    21.5 KB · Visningar: 2,232
Även här ville den göra en väldigt mörk bild. Det är dock inte alltid det blir galet vid exponeringarna, men dom gånger det händer blir man lite irriterad. Underexponerade bilder är aldrig roliga.
 

Bilagor

  • 052.jpg
    052.jpg
    19.8 KB · Visningar: 2,234
Jag tycker att ofta så är det omöjligt att skapa en bra kompromiss mellan en vacker blå himmel och en mörkare förgrund, man får välja vilket man vill ha rätt exponerat. Så är det i alla fall på min D1:a.

När jag vill ha både och så kör jag analogt med negativ film.

mvh Anders
 
På den första bilden är ju himlen bra exponerad. Den andra kameran måste väl ha fått en betydligt ljusare himmel?
 
andm31 skrev:
Jag tycker att ofta så är det omöjligt att skapa en bra kompromiss mellan en vacker blå himmel och en mörkare förgrund, man får välja vilket man vill ha rätt exponerat.

Använd avtonat gråfilter eller ta två bilder och mecka ihop i datorn så blir det så fint så fint.
 
Skagg skrev:
På den första bilden är ju himlen bra exponerad. Den andra kameran måste väl ha fått en betydligt ljusare himmel?


Jo den blev ljusare, men ändå inte för ljus. Det blev ändå en jämn och bra exponering.
 
Mmmm..verkar kanske som att man får mixtra och fixa lite när man exponerar vid vissa tillfällen.
En hel del alternativa exponeringar brukar det ju bli, sen får man ju välja och vraka.
 
Ytterligare ett exempel, himlen ser väl ok ut men kameran verkar ha underexponerat resten markant! Färgerna är trista. Har kört i läge P.
Bör man rent av överexponera D70 en del för att få rätt exponering?

Ibland exponerar den dock rätt! Svårt att veta när den tänker göra det ena eller andra...

Förslag eller tips någon?
 

Bilagor

  • dsc_0001.jpg
    dsc_0001.jpg
    23.3 KB · Visningar: 2,056
Så här ser det ut när man har varit inne i PS Elements och valt "Förbättra - Autokontrast"
Helt klart en annan bild!

Även "Förbättra - Autonivåer" verkar vara en bra lösning! Men det är ju lite trist att behöva redigera var och varanna blid i PS!?
 

Bilagor

  • dsc_0001.jpg
    dsc_0001.jpg
    26.5 KB · Visningar: 1,997
D70 är, som tidigare skrivits, väldigt konservativ i exponeringsmätningen för att inte bränna ut högdagrar i bilden. Detta gör att många bilder blir lite mörkare än man kanske tänkt sig. En lösning på detta är att lägga in en tonkurva i kameran som lyfter låg- och mellandagrar (finns information i andra trådar) eller att hålla koll på histogrammet och överexponera lite så att "puckeln" hamnar mer i mitten.

Mvh Love
 
l-malmqvist skrev:
D70 är, som tidigare skrivits, väldigt konservativ i exponeringsmätningen för att inte bränna ut högdagrar i bilden. Detta gör att många bilder blir lite mörkare än man kanske tänkt sig. En lösning på detta är att lägga in en tonkurva i kameran som lyfter låg- och mellandagrar (finns information i andra trådar) eller att hålla koll på histogrammet och överexponera lite så att "puckeln" hamnar mer i mitten.

Mvh Love


Tack Love! Har försökt hitta tråden om hur man lägger in tonkurvan men hittar den inte. Hittar inget specifikt om det i manualen heller.Ska leta vidare och se vad jag hittar.
 
Det som behövs för att ladda tonkurvor i D70 är Nikon Capture. Utvärderingsversionen som har samtliga funktioner aktiverade i 30 dagar går att ladda hem från Nikons supportwebb.
 
Ok, kan det vara denna "länk" som är rätt? Ser att man måste registrera sig för att kunna ladda ner men det är ju petitesser....


16 Nikon Capture 4:s färgmatchning med Adobe Photoshop 7 (eller senare) 09/06/2004
 
Länken fungerar, ska prova den vid tillfälle. Vad jag i nuläget inte förstår riktigt är vad jag ska göra, eftersom det verkar vara ett "program" jag laddar ner (har ju redan PS). Men det fixar sig bara jag har laddat ner allt och ser hur det fungerar! :)

Dumt av Nikon förvisso att göra sådana inställningar och låta en kamera medvetet underexponera. Jag förstår i och för sig varför, men det borde vara upp till var och en att få justera exponeringen vid exponeringstillfället.
 
Jag tycker också att det är irriterande att D70 alltid underexponerar för att slippa utfrätta partier.Efter att ha korrigerat varenda bild i princip har jag gått över till att konstant ha kameran inställd på +0,5 i överexponering. Då blir 90% av bilderna mycket bättre.
Vem orkar sitta och kopiera ihop två bilder för att få rätt exponering? Inte jag i alla fall.

En kompis som är pressfotograf överexponerar även han sina EOS1 konstant för att ansikten är viktigast i pressfoto.

Jag saknar en funktion i menyerna på D70 för att låsa fast exponeringen vid +0,5 eller vad man nu föredrar, men om jag förstått rätt så kan man alltså själv fixa motsvarande kurva i Capture och ladda in i kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.