Advertisement
ANNONS
Annons

En dag i sverige.

Produkter
(logga in för att koppla)
Från http://www.endagisverige.nu:

Här hittar du instruktioner till hur du levererar din bild/dina bilder. Det är viktigt att dessa följs. Felaktig leverans kan omöjliggöra publicering.

Vi behöver bilderna senast torsdagen den 12 juni.
Postadressen är:
En dag i Sverige
112 88 STOCKHOLM

Vi tar emot:

Diabilder: i alla förekommande format
Papperskopior: i minst 15x20 cm (A5) och max 24x30 cm (A4)
Digitala bilder:
Den digitala bearbetningen av filerna som är tillåten motsvarar det traditionella mörkrumsarbetet, dvs efterbelysning, pjattning, färgkorrigering m m. Inga manipulationer i övrigt, vi vill bara ha dokumentära bilder.
Storlek: Scannat från film, färg c;a 40 MB och 300 DPI, svart/vit 15 MB och 300 DPI.
Från digitalkamera: färg eller svart/vit, använd den fil som kameran levererar utan att läsa upp den i storlek eller använd i förekommande fall den fil du har bearbetat inför publicering i den egna tidningen.
OBS! GÖR INGEN STORLEKSFÖRÄNDRING.
Färgrymd: RGB (det går bra med vilken som helst av de tre, kolla bara så att PhotoShop inte är inställd på sRGB, i så fall ändra till RGB innan du överhuvudtaget gör någonting med dina bilder)
ICC profiler: Använder ni ICC profiler låt den ligga med.
Filformat: Spara som JPEG nivå 10–12
Skärpa: Oskarp mask får användas likaså den skärpa som scanner eller digitalkamera ger.
Lagringsmedia: CD. Skapa en mapp för enstaka bilder och en mapp för varje reportage om du lämnar flera.

Vi kommer att behöva utförliga bildtexter och uppgifter om din bild/dina bilder. I god tid före dagen D, den 3 juni, kommer vi att sända dig ett bildtextformulär som vi vill att du ska fylla i. Vi vill också att du skriver in uppgifterna i Photoshops dokumentinfo om du sänder in digital/digitala bilder.

Märk alla inskickade bilder, bildtexter och CD-skivor med namn och adress.
 
Snarare 6 dagar om man inte gör det själv. för att sen hinna skicka in det också. jag hinner. det är väl inte det men tajt är det!
 
Nu är det igång!

Klockan 04.03 var jag ute och tog min första bild idag. Det lär inte bli den sista...

Å ingen annan fotograf i sikte. ;-)

///Nr 101 Jardemyr
 
Vad har jag gjort?

Nu har jag gått och våndats så länge! Jag har funderat fram och tillbaks om jag ska anmäla mig eller inte. Å så flög fan i mig här om dagen!
Nr 3444 fick jag.
Men hur många är det som ska vara med? Jisses, vad har jag gett mig in på med så många duktiga fotografer i samma tävling? :-\

Natten har gått åt till att fundera på fotoideér. Inte sjutton har jag kunnat sova. Å likt förbaskat vet jag inte vad jag ska plåta idag... Livet som fotograf eller?

///Laila, som ger sig iväg ut nu.

LYCKA TILL ALLIHOPA
 
Det började bra!

Så var den stora dagen här.
Jag hade spanat in ett motiv jag ville ta tidigt på morgonen, en buss på en bro med lite tjusigt ljus (bara i teorin jag har aldrig orkat upp så tidig).
upp klockan 5 frukost, in i bilen
på väg mot bron kör jag förbi golfbanan och jag tänkte där kanske jag hittar någon morgontidig golfare.
Jag går runt lite, det står en kille och övningslår, en annan kör någon slags minitraktor som klipper greenerna. Blir väl kanske något tänker jag och tar några bilder.

Killen på traktorn stannar densamma, kliver av
går fram mot mig och tar samtidigt av sig sina
stora hörselskydd. Aningen orolig är jag, det är säker privat område. Men jag står fast och han kommer ända fram och frågar

- Är du här och dokumenterar sverige?

jag blir aldeles paff och stammar bara fram något slags jaa...

- Jag har läst om det där men jag var inte säker på att det skulle komma någon hit!

säger han och ler så nöjt.

Om inte annat har jag gjort en annan människa glad, tänk er att ha funderat om det skulle komma någon och dokumentera och redan 5.45 dyker där upp en dokumentatör !!

Att sedan bilderna jag skulle ta inte alls blev så bra kommer jag ha glömt långt innan minnet av hans glada leende försvunnit!
 
Hörde att dom talat om denna "tävling" på radion tidigt i morse så det var nog rätt många som visste att det var på g.Själv möttes jag av leende blickar där jag drog fram med kameran och mötte även en till som var ute i samma ärende.
Mitt uppdrag är iaf slutfört.Bilderna på CD och på väg :eek:)
Lycka till ni som ännu är på jakt!
 
Själv så struntade jag i att vara med. Skulle tagit några kort på en kompis när han åkte skateboard, men hans bräda gick sönder för några dagar sen :(
 
Jag gick runt på stan(Stockholm) och plåtade en rulle under ca 2½ timme. Förmodligen har femtonhundra andra tagit samma motiv ;-D Nåja, det är skoj att vara med i alla fall! Ska hämta rullen i morgon bitti på diabolaget. Lite spännande är det ju =)
 
jag är också färdig.
jag satt uppe hela natten och väntade på soluppgången. ville plåta på stranden här i min lilla byhåla, som är något av det vackraste jag vet i stilla soluppgång när dimman ligger över vattnet. så jag tog med mig en kompis och åkte dit.
men det blåste och var bara allmänt tråkigt, inte alls som jag tänkt mig. tji fick jag.
men några bilder blev det iallafall.

hur har det gått för alla andra?
 
Jag hade tänkt dokumentera "Den nya svenska kulturen" i någon förort utanför stockholm men hade inte tid.

istället har jag dokumenterat ett "babysim pass".
Kanske inte lika roligt men orginellt i alla fall :D

/P
 
babysim låter roligt!
mina andra bilder är nästan samma sak, jag tog bilder på två killar i en gummibåt ute i det blåsiga vattnet. :)

ska bli spännande att se utställningen i höst.
 
Redovisning

En så'n fantastisk dag! Från kl 0700 till nu 21.15 har jag hållt på. 22 mil på väg. Började i morse vid Götaledsbygget vid Göteborgsoperan.
Många trevlig motiv. Och under e.m. och kväll har jag varit på Tjörn, Myggenäs, Säby Ö och plåtat kossor.

Förstår inte hur jag i morgon f m skall kunna välja ut 10 bilder (max) utav producerade 72.

Det får vi sova på!

Hoppas fler medlemmar varit med i projektet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.