Annons

Efterföljare till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Min "50D"-gissning:

- 1.6x-sensor, 12Mp (10 räcker, men pixelracet pågår ju...)
- Stor, ljus sökare (rutnät?)
- Bättre skärm, troligen 2,5"
- 5fps (minst...)
- ISO 100-3200 (med ännu mindre brus än idag)
- RGB-histogram
- Spotmätning
- Ingen blixt (tyvärr..)
- SD-kort
- Förbättrat grepp (jmf med 20D)
- WLAN
- Fler/andra möjligheter till egen konfiguration, exempelvis knapparnas funktioner.
- Storlek minst som 20D och byggd kring en rejäl stomme (=metall)

Sedan hoppas jag på möjligheten att välja TIFF direkt i kameran, tror dock inte på det :(


Priset då? I närheten av D200, troligen något under.

Samtidigt släpper man också ett nytt "kitobjektiv" med högre kvalité än dagens 18-55.

När detta kommer så kommer iaf jag köpa direkt. Även om jag inte tror på WLAN i kameran, snarare som tillbehör. Hoppas även på rejär buffert, kanske 30 RAW i rad eller så.

/ Ola
 
Önskemål:

Större och ljusstarkare sökare.
AF på f:8
Mindre vikt

Fler EF-S objektiv, framförallt lätta och kompakta telezoomar. Det är onödigt att kånka på överflödig last hos gluggar gjorda för fullformat.

Antiskak eller IS i kameran.



Förmodligen kommer det fler pixlar och det tackar man inte nej till. Jag ser dock hellre att dynamik och tonomfång förbättras även om det inte är dåligt idag.
 
froderberg skrev:
Varör TIFF när det finns RAW?

Enkelt, därför att...för att...tja, kunde va en kul grej...

Nej, du har helt rätt förstås. Min tanke var att man kan använda det som ett alternativ till JPEG för de som inte vill använda RAW. TIFF har väl ett lite större omfång, eller är jag fel på det?
Samtidigt kräver det ju mer kapacitet av kameran, så där blir det ju en nackdel. Men att ha valmöjligheten skulle kännas bra. Beroende på vad konsekvensen blir i övriga funktioner. Det finns mycket som känns viktigare.
 
Skulle jag önska så blev det...

- Bättre sökare samt att ögonmussla så man slipper trycka näsan mot displayen.
- ISO information i sökaren.
- Uppdelade menyer som i lillebror, tycker det känns mer logiskt att bläddra så än att leta i en lång lista.
- OK för mer pixlar om det inte påverkar kvaliteten negativt.
- Bort med den underliga "C-Fn" historien och lägg dom alternativen på menyerna som övriga inställningar.
- Minst 5 bilder/sekund och helst fler. Dock skulle jag gärna ha det inställbart med en "broms" så jag kunde välja ex. 3 bilder/sekund.
- Inbyggd blixt kvar även om det är på bekostnad av sökarens storlek.
- Ytterligare förbättringar av autofokus-systemet.
- Bättre display.
- Bättre on/off knapp så den kan hanteras med hadskar på.

Men jag har svårt att se vad som skulle få mig att uppgradera nu, men på ett års sikt kanske.
 
Efterföljaren till 20D

Recept för en ny 20D!

Ta en st 5D, täta huset öka till 5 bilder/s, sökaren från 1DmkII, 5D:s buffertminne, fullstor sensor och sänk priset till 17900 inkl moms.

Det är en vinnare

När jag skriver detta så ser det ut som jag skrev om en Nikon D200 förutom sensorn.

// Håkan
 
Det är nog inte omöjligt att marknadens krav på tätning kan få genomslag på amatörmodeller som 20D. Nikon visar vägen. Med de har alltid haft en tuffare profil än Canon.
 
Re: Efterföljaren till 20D

melker2001 skrev:
Recept för en ny 20D!

Ta en st 5D, täta huset öka till 5 bilder/s, sökaren från 1DmkII, 5D:s buffertminne, fullstor sensor och sänk priset till 17900 inkl moms.

Det är en vinnare

När jag skriver detta så ser det ut som jag skrev om en Nikon D200 förutom sensorn.

// Håkan

Hade det funnits hade nog priset varit 50.000
 
Bra fart i tråden! Det jag hoppas på är en större sökare, 10-12 Mp, 2,5 tums display och varför inte bättre handhavande?
 
Glömde ett par saker...

- Vill absolut INTE ha fullframe och det finns ju redan 5D för dom som vill. Alltså 1,6 crop faktorn kvar.
- En drömfunktion vore minnen för inställningar så jag kunde spara undan slutartid, bländare, ISO, vitbalans, fokusmetod mm och återkalla det vid ett senare tillfälle. Vad skönt det skulle vara när man kommer till hockeyarenan att med några enkla tryckningar ha gjort alla inställningar. Några stycken sådana minnen i kameran skulle underlätta mycket.
 
BugEyes skrev:
- Vill absolut INTE ha fullframe och det finns ju redan 5D för dom som vill. Alltså 1,6 crop faktorn kvar.
- En drömfunktion vore minnen för inställningar så jag kunde spara undan slutartid, bländare, ISO, vitbalans, fokusmetod mm och återkalla det vid ett senare tillfälle. Vad skönt det skulle vara när man kommer till hockeyarenan att med några enkla tryckningar ha gjort alla inställningar. Några stycken sådana minnen i kameran skulle underlätta mycket.
Två själar en tanke!
 
christian_r skrev:
Det Jag skulle vilja ha ær en 1d mark2 med FF och 10mp,tom med nuvarnade 8.
Då hade det inte varit en sekunds tvivel.

Men det hade knappast varit en efterträdare till 20D. Däremot låter det som 1D mark III som antagligen får sensor i småbildsformatet och kanske 12-13MP. Eos 5D i snabbt proffshus helt enkelt.
 
Arne S skrev:
Enkelt, därför att...för att...tja, kunde va en kul grej...

Nej, du har helt rätt förstås. Min tanke var att man kan använda det som ett alternativ till JPEG för de som inte vill använda RAW. TIFF har väl ett lite större omfång, eller är jag fel på det?.

Tiff har inte större omfång än RAW, tar bara 3-6 gånger så mycket plats och processorkraft. Du kan göra mer med en raw-fil än med en tiff.

Tiffen görs ju ändå av rådatan som finns i raw-filen. Men med den skillnaden att du inte kan ändra en massa parametrar i efterhand om du kör tiff.
 
jag hoppas och tror på ny kitoptik... det måste till någon drastiskt när nikon har sådan finfin optik... vi saknar helt enkelt ett alternativ.
 
froderberg skrev:
Men det hade knappast varit en efterträdare till 20D. Däremot låter det som 1D mark III som antagligen får sensor i småbildsformatet och kanske 12-13MP. Eos 5D i snabbt proffshus helt enkelt.

Jag kanske inte høll mig helt till topicen, jag pratade generellt om Mitt drøm hus.

Om mark3'an får de specarna... dør jag :)
 
christian_r skrev:
Om mark3'an får de specarna... dør jag :)

Det är väl det mest troliga att de får just de specarna. Det är nog heller inte omöjligt med ett modernare hus. Autofokus, mätning, batterier, slutar med mera är ju från 1998.

Problemet är väl priset. Med en så dyr sensor är det nog svårt att hålla sig under 50 papp.
 
Hoppas på att nästkommande modell får:

- Stor och ljusstark sökare.
- 5 fps, eller mer.
- Ingen inbyggd blixt. (Lägg hellre krut på sökaren)
- Ergonomiskt hus, metall och tätat.
- 10 mp.
- Samma storlek på sensorn som 1d MkII. (önskedröm?)
- Pris runt 20 000.
- Exp.kompensation i +- 5 steg, i 1/3 steg.
- Riktig spotmätning och multispot.
- 45 Af punkter, gärna möjlighet till ögonstyrning som på Eos 3.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.