Annons

Efterföljare till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Tiff har inte större omfång än RAW, tar bara 3-6 gånger så mycket plats och processorkraft. Du kan göra mer med en raw-fil än med en tiff.

Tiffen görs ju ändå av rådatan som finns i raw-filen. Men med den skillnaden att du inte kan ändra en massa parametrar i efterhand om du kör tiff.

Jo, självklart. Jag menade större omfång jämfört med jpg. RAW är ju överlägset annars, kör själv alltid RAW numera pga möjligheterna det ger. Det har räddat en hel del felexponeringar...

Men, som sagt, jag skulle inte gråta om den saknar TIFF.

froderberg skrev:
Tiff har inte större omfång än RAW

Jag uppfattade Arnes inlägg som att han menade att TIFF har större omfång än JPG? (Arne får väl reda ut detta, när han loggar på igen...)

OT: Magnus, jag fick K&B idag. Kul - har längtat efter ditt test av 5D!

EDIT: Arne lyckades logga på och svara i exakt samma minut som jag...

hornavan skrev:
Vadå? Sitter du och skådar dina bilder med ett förstoringsglas?
Mina brukar sättas upp på vägg och betraktas därifrån.

Kanske du har dåliga objektiv. Det har större betydelse än antalet pixlar.

Nja dåliga objektiv är inte saken ;) Självklart så betraktar jag helst mina foton uppsatta på väggen precis som du!. Begränsar mig dock till 50x70, hade helst sett 70x100. Men av någon anledning så gillar jag detaljer i bilderna även på hyffsat nära håll (inte luppavstånd ;) )Självklart skiljer det från person till person huruvida detaljrikedomen i bilderna är av betydelse. Skiljer ju även från motiv till motiv... Jag vill iaf ha mer, det betyder inte att alla andra måste tycka så också :)

mange78 skrev:
Hoppas på att nästkommande modell får:

..........
- Ingen inbyggd blixt. (Lägg hellre krut på sökaren)
..........

Jag kan hålla med om att den inbyggda blixten inte kan ersätta en riktig. Men ändå undrar jag hur många bilder jag tagit, som jag helt skulle missat om jag skulle monterat en annan blixt först. Många!

Men visst. Mer krut på sökaren också.

BugEyes skrev:
Glömde ett par saker...

- Vill absolut INTE ha fullframe och det finns ju redan 5D för dom som vill. Alltså 1,6 crop faktorn kvar.
- En drömfunktion vore minnen för inställningar så jag kunde spara undan slutartid, bländare, ISO, vitbalans, fokusmetod mm och återkalla det vid ett senare tillfälle. Vad skönt det skulle vara när man kommer till hockeyarenan att med några enkla tryckningar ha gjort alla inställningar. Några stycken sådana minnen i kameran skulle underlätta mycket.

Ja absolut. c1, c2, c3, direkt på ratten!
Min canon A80 har två förinställbara lägen. Det är ett mysterium att det inte finns på 350d, 20d.....

Och varför ska men behöva krångla med men menyn för att fälla upp spegeln. Redan på Canon Ftb kunde man lätt fälla upp spegeln med en spak. Det är enklare och då fäller man också upp spegeln oftare.

froderberg skrev:
Och varför ska men behöva krångla med men menyn för att fälla upp spegeln. Redan på Canon Ftb kunde man lätt fälla upp spegeln med en spak. Det är enklare och då fäller man också upp spegeln oftare.

Japp, en typisk funktion som skall vara lättare att nå. Kanske genom att man själv kunde konfigurera/adressera den till någon knapp. På min 20D använder jag numera *-knappen för AF och avtryckaren för AE, mycket användbart läge. Men då tappar jag möjligheten till FEL-funktionen som jag också tycker är användbar. Visst, man kan inte få allt, men ändå...

Arne S skrev:
Japp, en typisk funktion som skall vara lättare att nå. Kanske genom att man själv kunde konfigurera/adressera den till någon knapp. På min 20D använder jag numera *-knappen för AF och avtryckaren för AE, mycket användbart läge. Men då tappar jag möjligheten till FEL-funktionen som jag också tycker är användbar. Visst, man kan inte få allt, men ändå...

Man kan undra varför Canon inte har någon riktig FEL-knapp på 5D och 20D, men en knapp för utskrifter har de lagt dit...

Jag vill ha både assist-knapp (som på 10D och 1V/1D-serien) och FEL-knapp (som på T90/3/1V/1D-serien)

Precis. Och på 20D har man möjligheten att själv bestämma "SET-knappens" funktion. Två val som konstruktören lagt dit är "Visa meny" och "Visa bild", två funktioner som redan finns på andra knappar... Har precis ondgjort mig över dtta i en annan tråd. :(

Det verkar som APS-sensorn 15x22,5mm har kommit för att stanna. Och man undrar ju hur många pixlar man kommer att skrämma in på denna yta. Samtidigt krävs det ju väldigt mycket av optiken för att kunna utnyttja sensorn optimalt.
Jag tycker att det blir lika intressant att följa kommande optik som förmodligen presenteras samtidigt som ett nytt hus.

Jag håller en slant på att det kommer nya telezoomar som är anpassade för enbart detta format. En liten och kompakt 50-400mm skulle inte sitta fel. Kanske Sigma hinner före.

JanOlofHärnström skrev:

Jag håller en slant på att det kommer nya telezoomar som är anpassade för enbart detta format. En liten och kompakt 50-400mm skulle inte sitta fel. Kanske Sigma hinner före. [/B]

Själv fattar jag inte varför Sigma ej kommit med typ Sigma Ex 400/4 OS. De har ju tekniken och skulle lätt sälja många gluggar av en sådan modell. Om priser var rätt dvs.

Det kommer nog fler gluggar för detta format.
Jag inbillar mig att det handlar en del om folks förväntningar. Man köper fullformatsgluggar och hänger på APS-formats kameror.
Förmodligen är det så att man vill försäkra sig om att gluggarna även passar FF (fullformat)

EOS 5D och eventuella efterföljare kommer kanske även i framtiden styra en del av tänkandet och marknadsförandet av optik. Liksom givetvis de dyrare "proffskamerorna" i FF.

Jag tycker ändå att det borde finnas en marknad för gluggar anpassade enbart för det mindre formatet (20D, 350D). Givetvis för tredjeparts märken och de andra kameramärkena också. Det borde finnas ett stort intresse för små, kompakta och kvalitativa objektiv.

Det mycket populära spektrat för zoom 70-300mm är ju mycket väl täckt med mängder av gluggar för FF. Det MÅSTE komma något för 15x22,5mm format snart. Med säkerhet kommer det nya efterföljare till 20D och 350D.

Varför är det inte troligt att Canon kör vidare på 1.3x sensorn? Alltså samma storlek som sitter på 1d MkII. Betdligt bättre alternativ för dom som vill köra med analogt hus i reserv och ändå kunna nyttja hela sitt objektivsortiment, utan att behöva gå upp på småbildsformat på det digitala huset med alla nackdelar det innebär.

Visst hade det varit trevlig med 1.3x, men då Canon själva går ut med att de enbart kommer ha Full-format för proffsen och APS-C format för konsumetnerna är det inte troligt att 1.3x för fortleva så länge till.

1,3x är en kompromiss från Canon. De ryktas om att 1D mark II skulle fått småbildssensor, men att det var tekniska problem, antagligen att man inte kunde skrämma upp processorn att klara med en 8MP i en hastighet av 8,5 bps.

Det är heller inte långsiktigt möjligt att köra med tre sensorstorlekear Det blir rörigt och folk kommer ju att kräva anpassad optik för alla storlekarna.

Jag tycker att 1,3 är jättebra och tycker att Canon inte behöver låsa sig vid det gamla småbildformatet, men nu har de gjort sitt val.

froderberg skrev:
1,3x är en kompromiss från Canon. De ryktas om att 1D mark II skulle fått småbildssensor, men att det var tekniska problem, antagligen att man inte kunde skrämma upp processorn att klara med en 8MP i en hastighet av 8,5 bps.

Det är heller inte långsiktigt möjligt att köra med tre sensorstorlekear Det blir rörigt och folk kommer ju att kräva anpassad optik för alla storlekarna.

Jag tycker att 1,3 är jättebra och tycker att Canon inte behöver låsa sig vid det gamla småbildformatet, men nu har de gjort sitt val.

Men du Magnus: Är folk inte grymt less (tänkte då du rör dig i dom kretsarna) på canons dåliga FF? Tänkte på vinjetteringsproblemen med 1ds/1dsmk/5d närmast... måste vara skitjobbigt.

hailstorm skrev:
Men du Magnus: Är folk inte grymt less (tänkte då du rör dig i dom kretsarna) på canons dåliga FF? Tänkte på vinjetteringsproblemen med 1ds/1dsmk/5d närmast... måste vara skitjobbigt.

FF..? Du menar småbildsformatet? Jo, många pratar om Hasselblad eller Mamiya för optikens skull.

Men mycket av Canons problem skulle vara löst med bättre optik.

Jag hade dock gärna tagit emot två 1Ds mark II om någon skulle byta upp sig... Läste om en dansk reportagefotograf som körde två sådana med 35/1,4 och 24-70 i vår danska systertidning Zoom

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar