Annons

Begrägeriförsök från företag som hanterar Nikons cashbackkampanj

Produkter
(logga in för att koppla)
I tillägg till mitt tidigare inlägg i denna tråd vill jag meddela att jag, i likhet med många andra "drabbade", skrivit till Nikon med fråga om råd från deras sida. Jag har bilagt e-mailet från finansbolaget och hoppas att så många som möjligt gör samma sak. Det kan möjligen öka trycket på Nikon att ta del i händelsen.

Såg nu att Cyberphoto skickade med en gratis försäkring när man köpte ett objektiv, jag bockade ur erbjudandet för jag antar att det är ett sådant som kostar pengar efter de 6 månaderna, men jag orkade inte kolla avtalet.

Cyberphoto brukar ha tror det 2 månaders försäkring när man köper objektiv, efter den tiden kommer det ett brev från försäkringsbolaget som man kan betala om man vill fortsätta med det. Annars händer det ingenting om man inte betalar.

Oj jag fick också detta mejl i dagarna och trodde det var skräppost. Sist jag tog del av Nikons kampanjer var 2016. Trodde det var ett betalkort som avslutades efter X antal år om det inte användes. Är det någon som varit i kontakt med detta företag och fått något svar från dem? Kortet sägs ju vara avslutat men ha pengar kvar på det. Är inte sugen på att ge mig in i en diskussion med skojare som dessa men det kanske man är tvungen.

Har också mejlat Nikon och frågat hur de ser på att de hör av sig till deras kunder. Vi måste ju vara mängder av användare som fått dessa mail nu.

Jag såg också att de vil att man ska bevisa sin identitet för dem. Jag kommer självklart aldrig att skicka några scannade id-handlingar till någon oseriöst företag i Irland.

Ja, det är av dessa anledningar som jag själv helst ej vill kontakta EML/PFS; Hur kommer de att hantera mina ID-handlingar? Kommer de att hänvisa mig någon websida där jag ska fylla i information och det finns ett någon form av ytterligare avtal som de vill jag skriva under för att få tillbaka pengarna som var på kortet, men att jag verkligen "hamnar i klistret" om jag godkänner detta avtal?
I mitt senaste mail bad jag Nikon kontakta EML/PFS och hantera det hela, det är ju trots allt främst hos Nikon som jag är kund. Jag uppmanar er övriga drabbade att göra detsamma.

Ja, det är av dessa anledningar som jag själv helst ej vill kontakta EML/PFS; Hur kommer de att hantera mina ID-handlingar? Kommer de att hänvisa mig någon websida där jag ska fylla i information och det finns ett någon form av ytterligare avtal som de vill jag skriva under för att få tillbaka pengarna som var på kortet, men att jag verkligen "hamnar i klistret" om jag godkänner detta avtal?
I mitt senaste mail bad jag Nikon kontakta EML/PFS och hantera det hela, det är ju trots allt främst hos Nikon som jag är kund. Jag uppmanar er övriga drabbade att göra detsamma.

Jag har mejlat Nikon och skickat med både mitt ursprungliga mejl med cashback-kampanjen samt brevet som EML/PFS skickade. Får se vad de svara. Jag råkade även mejla till deras ursprungliga adress för kampanjen som även den nu går till något udda bolag i Irland. Med lite tur så är det inget EML/PFS driver vidare om man inte svarar dem men man vet ju aldrig.

Men det är bra som sagt att alla mejlar Nikon så de får reda på detta och att det är något som drabbar många av deras kunder. Kan ju få dem att agera istället för att bara hänvisa vidare, som en del gör.

Jag fick också ett sådant mail men det skickades rätt i papperskorgen.
Trodde det var spam.
Jag hade nog några kronor kvar där.
Om jag inte minns fel så stod det i avtalet att, om inte alla pengarna utnyttjades innan giltighetstiden gick ut så tillföll resterande till bolaget.
Men det verkar ju konstigt att dom kan hålla liv i ett kort som gick ut 07/20 som för min del.
Tycker detta åligger Nikon att reda ut.
Ska maila dom om detta.

Jag fick också ett sådant mail men det skickades rätt i papperskorgen.
Trodde det var spam.
Jag hade nog några kronor kvar där.
Om jag inte minns fel så stod det i avtalet att, om inte alla pengarna utnyttjades innan giltighetstiden gick ut så tillföll resterande till bolaget.
Men det verkar ju konstigt att dom kan hålla liv i ett kort som gick ut 07/20 som för min del.
Tycker detta åligger Nikon att reda ut.
Ska maila dom om detta.

Ni som har använt Nikons Cashback och fått det förbetalda MC-kortet, vem är motpart i avtalet som ni ingick när ni utnyttjade cashbacken och fick kortet? Var det Nikon eller Prepaid Financial Services Ltd? Om det är den senare får man väl förmoda att Nikon inte kan göra så mycket åt PFS (eller dess efterträdares) agerande nu.

F

Ni som har använt Nikons Cashback och fått det förbetalda MC-kortet, vem är motpart i avtalet som ni ingick när ni utnyttjade cashbacken och fick kortet? Var det Nikon eller Prepaid Financial Services Ltd? Om det är den senare får man väl förmoda att Nikon inte kan göra så mycket åt PFS (eller dess efterträdares) agerande nu.

F

Svårt att säga för mig i alla fall. Jag kan inte komma ihåg att jag slöt något direkt avtal alls. Fick endast ett mejl efter köpet att kortet var på väg samt ett referensnummer. Det avtal som gick att läsa är bortplockat sedan länge men länken pekade i alla fall till Nikons sida.

Svårt att säga för mig i alla fall. Jag kan inte komma ihåg att jag slöt något direkt avtal alls. Fick endast ett mejl efter köpet att kortet var på väg samt ett referensnummer. Det avtal som gick att läsa är bortplockat sedan länge men länken pekade i alla fall till Nikons sida.

Du måste rimligen ha ingått ett avtal innan kortet skickades till dig. Förmodligen så accepterade du avtalet i samband med köpet genom att klicka i en ruta där du accepterade villkoren/avtalet (om du köpte online). I så fall är det såklart svårt att plocka fram avtalet så här långt efter köpet.

Vi får vl se vad (om) Nikon svarar.

/F

Du måste rimligen ha ingått ett avtal innan kortet skickades till dig. Förmodligen så accepterade du avtalet i samband med köpet genom att klicka i en ruta där du accepterade villkoren/avtalet (om du köpte online). I så fall är det såklart svårt att plocka fram avtalet så här långt efter köpet.

Vi får vl se vad (om) Nikon svarar.

/F

Nej, inte riktigt så var det inte; Nikon hade först villkor för ansökan om cashback. Efter att Nikon godkände cashbackansökan så skickade de ut kortet. Det skulle sedan "aktiveras" på en websida som nu är borttagen, där det rimligtvis också fanns någon form av avtal, villkor. Jag har bett Nikon skickar kopior på båda dessa avtal, villkor. Jag hoppas att de gör det.

Edit:

Ytterligare en sak som jag upptäckte är att kortet ursprungligen verkar ha skickadats ut av PFS från England (och som ju då var med i EU) så det är de lagar och regler som gällde där då som gällde när avtalet täcknades och inte nödvändigtvis vad EML i Irland påstår gäller.

Senast ändrad:

F
För "kundens" vidkommande tycks det endast vara Nikon som varit motpart. På MC-kortet, som jag har kvar, står det bl.a.
"For customer services please call:
Swedwn 08-594 109 00
Norway..... etc"

Och det svenska numret är Nikons!

Senast ändrad:
Nej, inte riktigt så var det inte; Nikon hade först villkor för ansökan om cashback. Efter att Nikon godkände cashbackansökan så skickade de ut kortet. Det skulle sedan "aktiveras" på en websida som nu är borttagen, där det rimligtvis också fanns någon form av avtal, villkor. Jag har bett Nikon skickar kopior på båda dessa avtal, villkor. Jag hoppas att de gör det.

Edit:

Ytterligare en sak som jag upptäckte är att kortet ursprungligen verkar ha skickadats ut av PFS från England (och som ju då var med i EU) så det är de lagar och regler som gällde där då som gällde när avtalet täcknades och inte nödvändigtvis vad EML i Irland påstår gäller.

OK. Ja, "aktiveringen" av kortet kan ha innehållit ett godkännande av ett avtal. Vilket lands regler som gäller brukar också framgå av avtalet. Förhoppningsvis har Nikon avtalen så att det blir tydligt vad som gäller och vilka parterna är. Det är ju först då som man kan bedöma vad som är bäst att göra (eller inte göra).

För "kundens" vidkommande tycks det endast vara Nikon som varit motpart. På MC-kortet, som jag har kvar, står det bl.a.
"For customer services please call:
Swedwn 08-594 109 00
Norway..... etc"

Och det svenska numret är Nikons!

Det är numret till kundsupporten och säger inte nödvändigtvis så mycket om vilket eller vilka företag som är avtalsparter.

OT: Tycker dumt av Nikon att skaffa sig badwill när konkurrensen är så hård, hoppas Ni som mailat Nikon får vettiga svar.

Fick precis nedan svar från Nikon. Vi får se vad de återkommer med när de varit i kontakt med sin samarbetsparter.

Tack för ditt mail!

Vi är i kontakt med företaget gällande dessa kort och epost som blivit skickat. Det verkar ha blivit något fel med detta utskick då detta inte var del av det sammarbetet vi hade. Jag undersöker saken och återkommer till dig så fort vi har mer klara bud om vad som faktiskt gäller!

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Fick precis nedan svar från Nikon. Vi får se vad de återkommer med när de varit i kontakt med sin samarbetsparter.

Jag fick också ett sådant mail. Bra att Nikon tar ett första steg för att ordna upp det; jag hoppas verkligen att de tar sitt ansvar fullt ut så vi slipper ha med det där Irländska skojarföretag att göra.

Hello,
Has anybody got confirmation from Nikon that the monthly dormancy maintenance fee of €2.50 will not continue being taken after the left over money on the prepaid card are finished? So there won't be a negative balance on this card regarded as a debt.

Måste inte säljaren arkivera avtal som fortfarande gäller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar