Annons

Begrägeriförsök från företag som hanterar Nikons cashbackkampanj

Produkter
(logga in för att koppla)
Allmänt råd, utan att ta den minsta ställning till vad som är sant och/eller juridiskt riktigt eller oriktigt i denna tråd: En gång utgivna kort som Ej används alt. Ej planeras användas ska avslutas. Är det debitkort dvs du har behållning innestående på underliggande konto till kortet (om så bara korvören) beordras dessa avslutade, bl a för att slippa liknande gnidigheter som i mailet till trådskaparen. Och är det kreditkort avslutas dessa om inte annat så av anledningen att din beviljade kredit (äv. om helt outnyttjad) belastar dig vid t ex en UC i ett helt annat kreditärende/behov. Man kan också ha med sig att nollsaldo Inte är lika med avslutat engagemang, även om det känns så. Kort sagt: Avsluta/Stäng kortavtal som inte används alt. inte planeras komma till användning. De utgör oftast bara en onödig exponering/riskfaktor.
Allmänt bra råd, tycker jag, men vad gäller kredit så tycker jag att en hög kreditgräns på ett kreditkort snarare borde vara positivt för kreditvärdigheten. Skulder däremot är inte bra för ens kreditvärdighet.

Ska bli intressant att se vad Nikons återkoppling blir.
De har ju anlitat företaget i syfte att administrera cashback och är säkert inte glada över krånglet.

Sett från kortföretagets håll tänker jag att det kan vara lite problematiskt med sådana kort, eller?
Om du har pengar tillgodo hos ett kredit/bank-företag, oavsett om det bara är några ören, får de lov att bara behålla pengarna?
Det är ju inte deras pengar.
Blir de därför tvungna att administrera alla dessa överblivna ören och kronor och vill då ha betalt för det?

Försöker bara se en annan vinkel på det hela...

Fick svar från Nikon idag. Ska fråga dem om detta betyder att jag själv måste lösa det med EML, det verkar ju så.

Ämne: Kravbrev från er samarbetspartner gällande gammal Cashback-kampanj
Hej Fredrik,

Låt mig först tacka dig för ditt tålamod medan vi har undersökt och gått till botten med det e-postmeddelande som skickades till dig från EML den 7 april 2022.

EML är de nya ägarna till PFS Card Services (Irland) Limited som tillhandahöll förbetalda kort på uppdrag av Interpay Sales Promotions (ISP). ISP administrerade Nikons cashback-kampanj.
Vi har kontrollerat och kan bekräfta följande:

• E-postmeddelandet var legitimt från EML och skickades ut i enlighet med deras villkor som anger att de måste informera kunder om eventuella ändringar av avgifter etc.
  • De har bekräftat att avgiften endast gäller tills kontot har ett nollsaldo.
Jag kan bara be om ursäkt å deras vägnar för all förvirring och stress som detta orsakat. Vi har instruerat EML att inte kontakta någon Nikon Cashback-fordringsägare i framtiden.

Om du har ytterligare frågor föreslår jag att du kontaktar EML via de kontaktuppgifter som de redan har angett.

Med vänliga hälsningar,

Laura

Fick svar från Nikon idag. Ska fråga dem om detta betyder att jag själv måste lösa det med EML, det verkar ju så.

Jag fick exakt samma svar. Jag Mailade tillbaka och begärde att Nikon ska sköta all kontakt med EML så att jag slipper det eftersom EML verkar vara ett sådant skojarföretag.

Jag fick exakt samma svar. Jag Mailade tillbaka och begärde att Nikon ska sköta all kontakt med EML så att jag slipper det eftersom EML verkar vara ett sådant skojarföretag.

Bra! Får se vad de svarar. Jag bad dem förtydliga vad som förväntas av mig att göra. Det är ju en helt omöjlig sits. Vad händer om det är 10 kronor kvar på kortet. Det är ju flera år gammalt och slängt sedan länge. Ska jag betala en avgift på det till kortet går ut? Ska jag beställa ett nytt kort och försöka handla något för exakt den summa som är kvar eller överskrida köputrymmet med tillhörande avgift?

Och hur vill de man ska styrka sin identitet. Jag kommer aldrig skanna kopia på ID-handlingar och skicka till något oseriöst företag i Irland. Går ju mot allt säkerhetstänk.

Jag kommer anmäla Nikon till Konsumentverket, gällande avtalsvillkor, om de inte löser detta.

Bra! Får se vad de svarar. Jag bad dem förtydliga vad som förväntas av mig att göra. Det är ju en helt omöjlig sits. Vad händer om det är 10 kronor kvar på kortet. Det är ju flera år gammalt och slängt sedan länge. Ska jag betala en avgift på det till kortet går ut? Ska jag beställa ett nytt kort och försöka handla något för exakt den summa som är kvar eller överskrida köputrymmet med tillhörande avgift?

Och hur vill de man ska styrka sin identitet. Jag kommer aldrig skanna kopia på ID-handlingar och skicka till något oseriöst företag i Irland. Går ju mot allt säkerhetstänk.

Jag kommer anmäla Nikon till Konsumentverket, gällande avtalsvillkor, om de inte löser detta.

Nikon har ju dröjt så orimligt länge med att svara också; idag är ju det på dagen två månader sedan jag fick mailet från EML och deras tidsfrist har gått ut och det enda Nikons svar innehåller är ju precis vad jag visste när jag kontaktade dem.

När jag startade den gär tråden letade jag runt efter konsumentvägledningssidor och hittade då en organisation vid namn ECC Sverige som fokuserade på rådgivning gällande "gränsöverskridande handel inom EU, Island, Norge och Storbritannien".

Jag hade tänkt kontakta dem, men eftersom Nikon dröjde med sitt svar och inte svarde mig alls när jag begärde om att få kopior på de avtal som fanns rörande cashbackkampanjen och betalkortet så dröjde jag med att göra det.
Nu när jag tog mig en titt på ECC Sveriges hemsida igen så slår det mig att det står som en av punkterna för deras verksamhet: "Medling med företag som har sitt säte i ett annat EU-land, Island, Norge eller Storbritannien."
Om Nikon helt vägrar ta sitt ansvar för vad de exponerat sina kunder för så borde rimligtvis ECC Sverige kunna var oss till hjälp så att vi slipper maila kopior på ID-handlingar till det där skojarföretaget.

My card expired in '19, so I contacted emlpayments and asked what should I do. I got an answer next day. They said, that because my card balance was just ~2.5 EUR it was under the redemption fee and it did not cover the redemption transaction. And that's it, I hope. There was no need sending any ID scans or anything else. I just wrote four last digits of the card in my first and only email.

I'll email them and see what they say. If there is any outstanding amount that needs to be paid, I need to know that to take it with Nikon anyway.

I sent them the reference number and the e-mail address I used, I hope it is enough. I threw away the card six years ago.

Nu fick jag detta svar från Nikon så det verkar inte vara något problem med deras kampanj utan de verkar ha löst det med EML. Råkade hinna mejla EML så får hoppas man inte rörde till något.

Ärende #: 05910527
Ämne: Kravbrev från er samarbetspartner gällande gammal Cashback-kampanj
Hej Fredrik,

Tack för ditt svar.

Nikons Cashback kampanj var ett förbetalt kort som var giltigt i 2 år. Då kortet inte är giltigt längre, så behöver du inte ta någon action eller kontakta EML. Du kommer heller inte att drabbas av några avgifter.

Hoppas det är svar på din fråga, annars återkom.

Passar på att önska dig en trevlig helg.

Med vänlig hälsning,

Laura

Nu fick jag detta svar från Nikon så det verkar inte vara något problem med deras kampanj utan de verkar ha löst det med EML. Råkade hinna mejla EML så får hoppas man inte rörde till något.

Även jag fick samma svar. Jag har lite svårt att se hur både detta och svaret vi fick igår där det stod "De har bekräftat att avgiften endast gäller tills kontot har ett nollsaldo." kan vara sant på en och samma gång när jag berättat för dem att kortet inte har ett nollsaldo.

Edit: Förmodligen har de inte läst mitt mail till dem ordentligt utan bara klippt & klistrat samma svar till samtliga som svarade på mailet vi fick igår.

Edit2: Enligt det första mailet vi fick från EML så var det ju helt ovidkommande om kortet var giltigt eller ej...

Senast ändrad:
Skulle ju varit betydligt enklare både för oss konsumenter o även Nikon i detta fall om man helt enkelt bara sänkte priset så är allt frid o fröjd tills man höjer det igen, borde inte vara svårare än såhär !

Skulle ju varit betydligt enklare både för oss konsumenter o även Nikon i detta fall om man helt enkelt bara sänkte priset så är allt frid o fröjd tills man höjer det igen, borde inte vara svårare än såhär !

Ja, just nu önskar jag alltmer att jag aldrig köpt någon kamera alls från Nikon (konkurrenterna förefaller ha minst lika bra grejer). Om Nikon verkligen hade brytt sig om oss som är deras kunder hade de: 1. Tagit ansvar för och genomfört all kontakt med EML som behövdes. 2. Lovat att betala alla eventuella avgifter till EML som vi Nikon-kunder skulle kunna tänkas råka ut för oavsett om det fanns en risk för avgifter eller ej. En sådan försäkran hade varit guld värd för att jag personligen skulle ha fortsatt förtroende för dem. 3. Erbjuda någon form av presentkort, rabatt eller liknande för oss som råkat ut för EMLs mail. Det behöver inte vara så mycket pengar eller rabatt, men mera en symbolisk handling som visar att de bryr sig om oss kunder.

Ja vi får se vad som händer. Jag har inte fått något svar från EML på mitt mejl till dem och nu har jag i all fall ett mejl från Nikon där det står på svart och vitt att jag inte kommer drabbas av några avgifter.

Men håller med om att de skulle kunna varit betydligt tydligare och rakare i sina mejl. Det är ju uppenbart att något skett som de inte planerat för när det gäller dessa cash back-kort och som inte bör belastat deras kunder. Att snabbt ta på sig ansvaret att se till att det blir korrekt borde vara självklart för ett så stort företag som Nikon. Måste ju vara många som fått dessa mejl och man kan ju även tänka sig att en he del av dem inte ens läst det då det hamnat bland skräpposten. Det skulle med andra ord kunna vara massor av trogna Nikon-kunder som sitter och bygger upp skulder hos EML utan att veta om det. Är ju rätt hård konkurrens nu för tiden mellan kameratillverkarna också så liknande bad will är ju inget ett företag behöver.

Ja vi får se vad som händer. Jag har inte fått något svar från EML på mitt mejl till dem och nu har jag i all fall ett mejl från Nikon där det står på svart och vitt att jag inte kommer drabbas av några avgifter.

Men håller med om att de skulle kunna varit betydligt tydligare och rakare i sina mejl. Det är ju uppenbart att något skett som de inte planerat för när det gäller dessa cash back-kort och som inte bör belastat deras kunder. Att snabbt ta på sig ansvaret att se till att det blir korrekt borde vara självklart för ett så stort företag som Nikon. Måste ju vara många som fått dessa mejl och man kan ju även tänka sig att en he del av dem inte ens läst det då det hamnat bland skräpposten. Det skulle med andra ord kunna vara massor av trogna Nikon-kunder som sitter och bygger upp skulder hos EML utan att veta om det. Är ju rätt hård konkurrens nu för tiden mellan kameratillverkarna också så liknande bad will är ju inget ett företag behöver.

Jag provade att maila EML för att se om det stämde vad Silentwatcher skrev ovan och fick nu ungefär samma svar som han fick:

"Thank you for your email.

This is to confirm that I have used SEK 0.10 towards closing / admin fee and requested the account be closed. No further actions are required from you end."

Det krävde alltså inte någon kopia ID-handling.
Vad Nikon svarade i fredags stämde alltså inte alls.

En sak som har slog mig är att det första mailet vi fick var medvetet vagt formulerat: De skriver bara "Nikon Card" och underviker ord som "mastercard", "prepaid", "cashback" osv. Avständaren var angiven som "Post2" och de skriver bara att mailet är från EML och nämner inte företaget "Prepaid Financial Services" som ursprungligen hanterade Nikons cashbackprogram, allt för att få det att se ut som om det var spam, vilket också Nikon själva först svarade att det var och att vi skulle strunta i mailet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar