Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inne på att byta upp mig från 300D och vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska vänta på 20D:s efterföljare eller köpa 20D nu. Jag har köpt på mig ett par hyggliga objektiv till min 300D, sigma 18-50 2,8 och 70-200 2,8 och de vill jag gärna använda på nästa hus. Men då är ju frågan om sensorstorleken kvarstår. Jag gillar 70-200, perfekt för lite sport och allt möjligt, plus att jag behöver 20D:s snabbhet och låga brus och snabba AF.
Efterföljaren kanske inte blir lika snabb om de ökar på upplösningen, och kanske inte så mycket bättre i brushänseende om sensorstorleken kvarstår fastän med fler megapixlar.
Tror nog jag utnyttjar Cashbacken och köper 20D innan året är slut. För den kameran blir väl inte sämre av att det kommer ut en nyare modell..
 
Du kan ju vänta på en prissänkning på 20D som med största sannolikhet kommer på grund av att modellern är gammal och att Nikon D200 kommit.

Du ska inte vara orolig för att det inte kommer en 1,6x-ersättare till 20D. Det skulle vara högst osannolikt med något annat. Allt prat om 1,3x.sensorer är bara rent önsketänkande.

Jag skulle vara försvånad om inte Canon kommer med ersättaren senast under våren. Något ska komma innan jul, men det är kanske bara en 1Ds mark II N..
 
Jag är trött på att vänta;) Köphungern äter upp mig inifrån.. Men slantarna räcker inte riktigt än, så lite till lär jag vänta. Men bara lite.. Snart..
Kan inte nån köpa mitt Sigma 55-200 4-5,6? Snälla..
Förlåt, jag ska skärpa mig.. med unsharp mask kanske?
Nej, nu spårade det ur igen, jag kliver in i duschen och skruvar på iskallt en stund så blir det nog bra.
 
Tänk om Canon kunde vara lika snabba på att ta fram schyssta vidvinkliga fasta objektiv som de är på att ta fram nya kameror....Där har jag min köphunger för tillfället. :)
 
"Jag är nöjd med min 20D men jag tycker att den begränsar mig då jag inte vet hur bilderna blir riktigt, skärmen är pinsamt liten och man ser inte mycket vid soligt väder."

Hehe , tänk hur det är för oss analogfotografer.... och hur det alltid har varit...

mvh Ale
 
Det är ju en jäkla teknikhysteri, löjligt egentligen, ofta känns tekniken roligare än själva fotot, om all energi man la på alla kameror med typ 2 miljoner extra pixlar lades på bildskapande skulle man bildmässigt knäcka med en Canon D30, men det verkar ju tyvärr vara två skillda intressen, tekniken o bildkonsten. Kan själv inte låta bli att bli töntigt nyfiken av spec på en ny kamera med obetydligt bättre prestanda.
Jag önskar nästan att digitalt aldrig uppfunnits ibland.
 
Jovisst.. Men analogfotografin är ju färdigutvecklad sas. De stora genombrotten är redan gjorda. Digitalt har lång (oändlig) väg kvar än till fulländning. Men visst känns det konstigt att en kamera som är ett år gammal anses som pensionsfärdig. Det är också en av anledningarna till att jag funderade på att vänta på en ny, eftersom den känns fräschare längre.
Jag BEHÖVER snabbare AF och 5fps till motorsport-foto, jag behöver lägre brus till att fota rockabilly inne på skumma klubbar. Jag behöver snabbare skrivning till minneskortet eftersom 300D:n är begraven i en minut efter fyra RAW.
Allt detta får jag med 20d, så jag kan nog nöja mig med den gott och väl. 8MP räcker ju till 30x45 eller 50x70, och det räcker väl?
Jag förstår att det var teknikhysterin i allmänhet som Björn kritiserade, och inte mig personligen, men jag lär försvara mig iaf.
Dessutom har jag nu fått argumentera med mig själv, så en 20D blir det.

Jag köpte iallafall bättre optik innan jag började fundera på nytt hus. Klokt va?
 
en parantes bara som egentligen inte har så mkt med trådens rubrik att göra, men jag frågar i alla fall.

Någon som vet ungefär hur länge en modell som utgått fortfarane brukar säljas/tillverkas?

Även om en efterträdare till 20D kommer till våren som Magnus Frödeberg gissade så betyder ju inte det att mina behov efterfrågar en sådan uppgradering.
Tillverkar Canon modellerna samtidigt under en viss tid eller stoppas tillverkningen samma dag en ny modell presenteras?
Kommer jag kunna köpa en ny 20D om 7 månader? eller blir det lagerrensning i alla affärer direkt efter nya kamerans introduktion?

Antar bara Canon själva kan ge exakta svar men ni kanske har varit med så länge att ni har ett hum om hur det funkar...
 
Kalle_B skrev:
en parantes bara som egentligen inte har så mkt med trådens rubrik att göra, men jag frågar i alla fall.

Någon som vet ungefär hur länge en modell som utgått fortfarane brukar säljas/tillverkas?

Hej Kalle, jag vet inte svaret på din fråga, men jag har noterat att det som är hett i Sverige kommer till andra länder senare. Just nu är jag i Israel och där ligger många affärer efter med modellutbudet, så det som ”blir över” när en modell byts ut hamnar kanske i andra länder.
 
hornavan skrev:
Duger inte 5D som efterföljare till 20D?

Knappast för de som gillar brännviddsförlängningen. Inte för de som vill ha en uppdaterad AF. Inte för de som vill ha ett tätat hus. Inte för de som vill ha 5 fps..
 
5D räcker långt, riktigt långt.
En av de bästa digitalkameror jag har hållit i min hand. Foto är riktigt kul igen.
 
5D riktar sig mer mot proffs som vill ha mindre kamera och avancerade amatörer med gott om pengar. Det är ingen direkt ersättare till 20D för då hade 20D dessutom försvunnit or sortimentet. Dessutom skulle det då blir ett glapp mellan 350D och 5D, vilket får ansers som alldeles för stort. Då hamnar man i samma sits som Nikon delvis har haft fram tills idag. Alltså att man har en flera år gammal kamera som enda med påbyggbart batterigrepp, och sedan ett jättehopp mellan konsumentsegmentet och proffssegmentet.
 
Tycker inte riktigt det går att jämföra 5D med 20D. De två kamerorna har olika förutsättningar. Det ligger i sensorn. 20D ger utmärkta bildresultat med optik som absolut inte duger för 5D. Prisglappet mellan dessa kameror är ca: 18000:-. Lite väl mycket för att de ska hamna i samma kategori. En aps-c sensor med lagom upplösning och kontrollerade brusförhållanden är i många fall bättre än x1.3 eller småbildsformat. Därför är 5D inte en ufföljare på 20D..
 
j3n5 skrev:
Tycker inte riktigt det går att jämföra 5D med 20D. De två kamerorna har olika förutsättningar. Det ligger i sensorn. 20D ger utmärkta bildresultat med optik som absolut inte duger för 5D. Prisglappet mellan dessa kameror är ca: 18000:-. Lite väl mycket för att de ska hamna i samma kategori. En aps-c sensor med lagom upplösning och kontrollerade brusförhållanden är i många fall bättre än x1.3 eller småbildsformat. Därför är 5D inte en ufföljare på 20D..

Det går an att vara kategorisk!
 
nä men lägg ner... 5d och 20d är inte i samma klas... det är ju 2helt olika kameratyper... samma sak kan man inte jämföra 5d med d200... helt knasigt imho.
 
hrojder skrev:
5D räcker långt, riktigt långt.
En av de bästa digitalkameror jag har hållit i min hand. Foto är riktigt kul igen.

Håller med. Eos 5D har några nackdelar. Men den passar mig superbt. Stor sökare, kort skärpedjup. Underbart att plåta porträtt och reportage med den. Ska komplettera med en EF 24/1,4
 
hailstorm skrev:
nä men lägg ner... 5d och 20d är inte i samma klas... det är ju 2helt olika kameratyper... samma sak kan man inte jämföra 5d med d200... helt knasigt imho.

Varfør skulle man inte kunna jæmnføra d200 med 5d?

Det enda som egentligen skiljer dem åt ær FF.


Dom ær i samma klass.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.