Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
DR är förkortning för Dynamic Range, dvs dynamiskt omfång, vilket jag lärde mig i ett tidigare inlägg av Mikael (tack!). Beskrivningen av vad det är, har ju Mikael redan varit inne på.
 
JalleS skrev:
Kan man se det som "antalet nyanser mellan vitast vitt och svartaste svart"?

--jalle
du kan dela in det upptagna från det svartaste till det vitaste som sensorn kan återge i nyanser som exv i en gråskalekil . Hur sedan gråskalan presenteras beror på vilken intern eller extern programvara du använder, tonkurva etc. Du kan lyfta vissa delar, högre eller lägre kontrast. Det viktigaste är dock att man försöker få med så mycket information från det mörkaste respektive det ljusaste i en bild utan att brusbilden förstör detaljinnehållet. Därför är det svårt att mäta DR, vilka kriterier gäller i de mörkaste delarna, hur mycket brus tillåts.
 
Senast ändrad:
Phil Askey har på ett bra sätt beskrivit DR här om du vill läsa.
Presenterar även med bild(gråslkekil) de olika kamerornas DR, vad man kan se är att exv d2x klipper tidigare i högdager/ljusaste partiet när det gäller jpg.
När jag testade 1dsmk2 och d2x på 100 iso och raw fann jag ingen synbar skillnad mellan kamerorna.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page23.asp
Mikael
 
Fler pixlar kommer vi nog få ett tag till. Man får alltid höra att tekniken kommer ränna in i en vägg. För många år sedan skulle inte datorerna kunna bli bättre pga en mängd begränsningar, men det blev dom. Elektronik är så pass invecklad att det alltid finns saker att utveckla. Bättre signalbehandling osv. Om vi konsumenter efterfrågar fler pixlar kommer vi få det. Nikons feting har 12mpix på en liten sensor och den är nog inte slutet. Folk säger också att bildfilerna blir för stora men datorer och minneskort utvecklas okså.

Frågan är vad man ska med alla pixlar till. Finns det någon optik som kan avbilda så skarpt att alla pixlar kan utnyttjas? Jag skulle gärna ha en kamera med lite mer än dom 6mpix som min 300D har. 12 vore nice. Men sen handlar väl detaljåtergivning om optik? Om man nu skall klämma ur hela potentialen som 12-24 mpix skulle ge på en liten sensor... det kommer aldrig bli billigt att äga den uppsättning L-primes som behövs för att det sakll vara nån mening med det hela.

Från folk som fotar analogt brukar man få höra det där mantrat om färgåtergivning och DR. Kanske är det där och på optiken canon skall lägga krutet?
 
Om samma pixelstorlek som finns i 20D används i nästa generation 1d kameror och 24 x 36 sensoryta så är gränsen 21Mpix. Det är antagligen max för FF-sensorn.
Mikael
 
Janne H skrev:
Sådana uttalanden kommer säkerligen att straffa sig ;-)

Mvh.

/Janne

Detta uttalande är åter baserat på att man vinner inte mycket med mindre och fler pixlar , diffraktion och optiken /linserna sätter gränsen. 24Mpix ger en storlek på pixeln av ca 6 micron
Skulle samma storlek som d2x har och användas på en ff så har vi ca 27Mpix.

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Detta uttalande är åter baserat på att man vinner inte något med mindre och fler pixlar , diffraktion och optiken /linserna sätter gränsen.

Mikael

Därom tvista di lärde!
Diffraktionen kommer vi inte ifrån men bättre mer högupplösande gluggar kommer säkerligen framöver.

Att utvecklingen skulle stanna vid 21 mpix per 24x36mm tvivlar jag mycket starkt på.
 
Högupplösta gluggar, fria från brytningsfel och tecknar ut från kant till kant och där skärpedjupet motsvarar max på bl 8 därefter försämring
Då har tillverkarna något att bita i.
Undrar vad en sån glugg skulle kosta/väga
Mikkael
 
Ja- och vem vill ha diffraktion synlig vid 11?
brusegenskaper etc.
Vi får se. Det går att ruta in 50Mpix, men mitt resonerande bygger på oskärpecirkel, optiken.
Mikael
 
macrobild skrev:
Ja- och vem vill ha diffraktion synlig vid 11?

Sällan man bländar nere sååååå mycket, för min del i varje fall.
Men visst håller jag med om att tillverkarna måste förbättra brusreduceringen ytterligare.

Det största problemet är nog att antalet Mpix är den kvalitet som för många ser som den viktigaste!
Egentligen den enda kvalitet de efterfrågar dessvärre :-(, för att andra kvaliteter kan de inte bedömma!!
 
Janne H skrev:
Sällan man bländar nere sååååå mycket, för min del i varje fall.
Men visst håller jag med om att tillverkarna måste förbättra brusreduceringen ytterligare.

Det största problemet är nog att antalet Mpix är den kvalitet som för många ser som den viktigaste!
Egentligen den enda kvalitet de efterfrågar dessvärre :-(, för att andra kvaliteter kan de inte bedömma!!

jag. hela tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.