Annons

Efterföljare till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
1,3x lär inte hända. 1D mark II N är antagligen sista modellen med den sensorstorleken.

Själv tycker jag att 1,3x är perfekt.

Den enda anledningen till att jag inte har køpt en 1D ær pga av 1.3 croppen, tycker den ær værdeløs.

FF och ett par riktigt bra vidvinklar sen ær vi "homefree".
 
christian_r skrev:
10-22 ær før aps format, dvs inte till 1d, 1ds. 16-35 håller væl kanske inte måttet med kantskærpa, iaf inte i jæmnførelse med tex. nikons vidvinklar.

Men tråden heter ju 20D och då är det aps format.....Och då passar 10-22, kantoskärpan på 16-35 gör inte så mycket på en asp kamera.
 
SM0SBI skrev:
Men tråden heter ju 20D och då är det aps

Tråden heter INTE 20D den heter ”efterföljare till 20D” och det är skillnad.
Även i fotoforum är det nyttigt att kunna läsa.
Eftersom de flesta har avfärdat 5D som efterföljare till 20D får ni väl sitta där och vänta på nästa tåg. Jag väntar i alla fall tålmodigt på min 5D och den är efterföljare till min 20D som var efterföljare till 10D som var efterföljare till D60 som var efterföljare till D30 som kom efter min Nikon Coolpix 990.
Innan dess kom.....minst hundra andra..
 
Är inte 5D mer ett alternativ till 20D än en efterföljare? ungefär lika som 1D och 1Ds. Prisklassen är ju ganska mycket högre på 5D och det är ju inte alla som nödvändigtvis vill ha fullframe utan kanske t.o.m. ser en fördel i 1,6 crop.

För dig personligen kan den ju självklart vara en efterföljare om du känner att den har vad du behöver och är bättre än 20D på de sätt som du efterlyst. OCH framförallt, att du tycker att priset är rimligt.
Själv vill inte jag byta ut min 20D mot en 5D t.ex. p.g.a. den långsammare serietagningen och framförallt priset.

Jag skulle inte se 5D som en efterföljare utan snarare en parallell kameralinje. Däremot kan den linjen säkert komma att gå ihop med "20D-linjen" i framtiden i.o.m. att man klarar av att tillverka högre prestanda till ett lägre pris.

Menmen, det här är ju bara mitt sätt att se på saken...

/Micke
 
Klokt talat Micke.
1,6 och 5fps är bra vid sportfoto. Ljusstarka Teleobjektiv med zoom till FF blir dyra.
 
Klart att inte 5D är den direkta efterföljaren till 20D, men det är säkert många som går från 20D till 5D. Och det är väl det som avsetts.
 
För återföra till huvudtemat. 10-12 Mp kittlar en smula. Dock är jag mer intresserad av seriebildstagningen. Finns möjligheten att man snabbar upp den än mer? 8 bps ger än större möjligheter. Framför allt för mig som är van vid 350D:s 3 bps.

Var hamnar priset? Runt 20D? Eller dyrare? Några andra nyheter i kameran? Trådlös överföring?
 
Klart att Canon kan ge kameran 8 bps, klart att den kan få 1,3x. men då är det ju knappt någon skillnad till 1D mark II och dessutom rätt högt pris.

Jag gissar att Canon först bestämmer sig för vad kameran ska kosta och vad de ska tjäna på affären. Sen gör de kameran. Det innebär antagligen samma prisläge som idag.

Jag tror att 5 bps är en bildfrekvens som anses lagom. Tillräckligt snabb till det mesta. Den som vill ha mer får köpa en dyrare modell som de tjänar mer på. Jag brukar ha min 1D mark II nedställd till 6 bps. 8,5 bps är onödigt snabbt för det mesta,

Min gissning har nog rätt låga odds:
10 MP
5 bps
1,6x
2,5 tums skärm
Större sökare än idag
Ingen inbyggs IS
 
Kommer det ingen mer 1.3x sensorhus så ser jag gärna att efterföljaren till 20D har:

1. 1.6x sensor med runt 12Mpixel (gör 50x70 förstoringar och 8Mpixel räcker inte enligt mig)

2. Större buffert för RAW. 5fps duger för mig.

3. Utbytbar mattskiva. Vore nice med rutnät där..

4. Större ljusare sökare.

5. AF för bländare 8

6. WLAN

/Andreas
 
Intressant diskussion. Jag hade tänkt starta en gissningslek om uppföljaren till 20D men den var redan igång.
1,6 crop är väl närmast uppenbart. 1,3 skall ju väck oh någon FF blir det inte. Men om den skall hamna i samma prisklass som 20D så kan den inte gärna bli lika snabb som 1DIIN med sina 8,5. Den kan ju inte bli långsammare än 5fps.
Egentligen är det ju ganska trångt mellan 20D och 1DIIN som kostar 35k eller nått sånt.
Men jag gissar 5fps 10 megapix. En ganska liten skillnad i så fall. När jag tänker på det är skillnaden i pris mellan 20D och 1DIIN inte helt lätt att förstå...
 
En rätt stor skillnad mellan 20D och 1Dmk2N är ju hur huset är byggt med tätningar osv. Det verkar som om sådant kostar (hitills iaf, D200 har ju tagit ett steg ditåt med rimligt pris).

Men att gissa på nästa 20D (50D som någon skrev kanske?) låter kul, här kommer några tankar från mig:

- 1,6x sensor med runt 10-12Mp (även om jag gärna ser FF för egen del men då slår den väl ut 5D för tidigt

- 2,5" skärm

- runt 5 fps men större buffert

- större/bättre sökare

- Spotmätning (lite önskegissning men varför inte med tanke på att Nikon haft det länge)

- Förbättringar i mjukvaran, t.ex. 2s fördöjning (VARFÖR HAR DOM INTE DET REDAN!!)m.m.

- Mindre brus på höga iso


/Micke
 
Beror på om du kan tänka dig att interpolera eller inte. Ska du skriva ut en rakt av från en bildfil och vill ha minst 200ppi i upplösning så krävs det drygt 20Mp men med lite interpolering så måste 10-15Mp räcka tycker jag. Vettiga bilder får man ju med en 8Mp kamera också (150ppi ger en bild på knappt 40*60cm) Eller vad säger ni andra?

/Micke
 
woofes skrev:
Bra fråga! ;) för mig räcker iaf inte dom 8Mpixel jag har till förfogande.

Vadå? Sitter du och skådar dina bilder med ett förstoringsglas?
Mina brukar sättas upp på vägg och betraktas därifrån.

Kanske du har dåliga objektiv. Det har större betydelse än antalet pixlar.
 
Min "50D"-gissning:

- 1.6x-sensor, 12Mp (10 räcker, men pixelracet pågår ju...)
- Stor, ljus sökare (rutnät?)
- Bättre skärm, troligen 2,5"
- 5fps (minst...)
- ISO 100-3200 (med ännu mindre brus än idag)
- RGB-histogram
- Spotmätning
- Ingen blixt (tyvärr..)
- SD-kort
- Förbättrat grepp (jmf med 20D)
- WLAN
- Fler/andra möjligheter till egen konfiguration, exempelvis knapparnas funktioner.
- Storlek minst som 20D och byggd kring en rejäl stomme (=metall)

Sedan hoppas jag på möjligheten att välja TIFF direkt i kameran, tror dock inte på det :(


Priset då? I närheten av D200, troligen något under.

Samtidigt släpper man också ett nytt "kitobjektiv" med högre kvalité än dagens 18-55.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.