Jag är inne på samma tankar som Håkan. Efterträdaren till 20D får ännu bättre bildkvalitet än dagens, men blir också billigare (och kanske plastigare). Därmed går den ännu mer mot vanliga konsumenter, och följer därmed en logisk utveckling som började redan med D30. Blir det på det sättet, så tycker jag att det är ganska givet att det blir lilla sensorn. Det segmentet behöver definitivt inte en större sensor, om Nikons proffskameror klarar sig utmärkt på en liten. Canon möter dessutom allt hårdare konkurrens i detta segment, och kan knappast tillåta sig en större och dyrare sensor än de andra. Den lilla sensorn är väl dessutom rätt etaberad i detta segment (med tanke på att alla konkurrenter utom Olympus använder nästan samma storlek).
Proffs och semiproffs/entusiaster kan tänka sig att betala mer för en större sensor med lägre brus och kortare skärpedjup. Ända sedan D30 lanserades har det ju visat sig att det är förvånansvärt många som kan tänka sig att betala 30000 för ett digitalt hus, och då finns det ju kostnadsutrymme för en större sensor. Personligen har jag börjat undra om inte Canon för detta segment borde nöjt sig med 1,3-sensorn, och därmed sluppit en del av de problem som ventilerats utförligt i den långa tråden om 5D. Det blir nog svårt (åtminstone prestigemässigt) att backa nu, och istället har man en diger uppgift framför sig när det gäller uppgradering/komplettering på vidvinkelsidan.
Och är det egentligen något problem med semiproffs och EF-S-objektiv? Utan att veta, så tvivlar jag på att semiproffs äger särskilt många objektiv med den fattningen. Dels finns det inte så många, och det är inte heller så många hus som klarar denna fattning och som riktat sig mot semiproffs (300D i början kanske, och sedan 20D). Bland semiproffs är det nog många som satsat på småbildsobjektiv - L-sjukan verkar ju härja ordentligt i det segmentet liksom önskan om ljusstarka primes. Och är man spekulant på en semiproffskamera (efterträdaren till 5D kommer nog att närma sig 20000, skulle jag gissa precis som Håkan) är man nog villig att uppgradera sig även på optiksidan.