Det verkar som om du inte fattar att det är dags att skärpa dig nu. Jag gör ett undantag men det kommer inte upprepas för du kan inte hantera din frustration och avstå från att misskreditera Sony-användare i vanlig ordning. Tänk om jag eller andra skulle löpa amok i ditt tydligen alltför lugna Fuji-forum på samma sätt som du gör här nu?
Till saken:
Jag läste ett inlägg för ett litet tag sedan där Fröderberg skrev att Sony inte verkade släppa en del av sina sensorer till andra tillverkare. Det är väl ungefär som Sony formulerade det fast de var mer specifika om vilka kriterier man använde och exakt vilka sensorer som avsågs.
Jag har i annan tråd svarat Anders om just ett inlägg han skrev där när man just använde begreppet "Sony-specifik". Det var alltså också i ett sammanhang (efter att man skadebegränsat Imaging-Resource-artikeln) där det här med sensorspridning diskuterades och det var då jag kommenterade att detta begrepp ju inte stoppar Sony på något sätt att sälja sensorer de inte vill sprida av marknadspolicy/konkurrens-skäl. Det är faktiskt ett perfekt gummibegrepp som ger Sony alla möjligheter att stoppa försäljning av sensorer de utvecklat till sina egna kameror först.
Den intervju jag pratar om är denna:
https://www.dpreview.com/articles/0...interview-we-still-need-to-create-more-lenses
Den är alltså redan från 2014 och i den pratar man verkligen klarspråk och det mycket mer tydligt än i den senare intervjun som ni hängt upp er på.
Långt ner i intervjun står följande:
(dPreview (min anm.))
"Sony sensors can be found in cameras from several different manufacturers. How does your sensor business work?"
(Sony (min anm.))
"When we make sensors we put them in several categories. [At any given time] one category of sensors is reserved purely for Sony cameras - we don’t sell them to other companies. Like the sensor in the A7S. But once we’ve enjoyed this advantage we might sell them on later, after some time has passed. This is the second category. The third category of sensors is completely generic - the sensors are created for use internally and to sell externally, to anybody. China or Taiwan or wherever."
Tre kategorier alltså. Notera att han specifikt nämner A7s-senorerna som kategori ett sensorer som inte säljs vidare.
Notera också: "But once we’ve enjoyed this advantage we might sell them on later, after some time has passed. This is the second category. "
Tredje kategorin säljs till alla:
"The third category of sensors is completely generic - the sensors are created for use internally and to sell externally, to anybody."
ÄR DET HÄR SVÅRT ATT FÖRSTÅ??