Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR vs spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte alls reflekterat så över inlägget, och ser nog inte riktigt världen så hårt och svart-vitt. Lite förvånad (och nästan lite imponerad) hur du lyckas vränga och vända till ytterst små saker och detaljer/nyanser till att bli så otroligt stora och komplicerade (noterar inte ens, eller ser de inte alls själv).

Tyckte Anders gjorde ett mycket neutralt och balanserat inlägg. Därav min uppskattning av det. Så enkelt var det (iaf. ifrån min sida).

Angående A9 så avvaktar jag allra helst med vidare spekulationer och kommentarer. Väntar personligen gärna tills att den finns ute för test och provning.

Men för ändå säga något så är jag i grunden mycket positiv till ett sådant hus. Tycker att det verkar vara ett mycket bra kamerahus på iaf. "pappret", och något av ett efterlängtat komplement ifrån Sony. Tror att den kan bli en bra, eller tom. utmärkt, kamera för många av er som använder och gillar E-mountsystemet. Grattis till något som ser ut att vara ett mycket trevligt och fint tillskott till familjen!

Jag förstår inte hur du får till det, Ser inte världen så hårt och svartvit, vilken tolkning alltså. Jag tror du driver med mig. Jag skriver igen, jag kan inte se att A9 på något sätt är gjord för att ta upp kampen mot 1DXII eller D5, även om den mot all förmodan skulle nagla fast följande motiv och få varenda 20 bilder knivskarpa även med motiv som far fram ryckigt och ständigt får störningar framför, Visst kommer ett antal att tycka det är bra. men jag tror inte att A9 kommer att vara så bra, även om den visar sig hyggligt bra, så påverkar den inte försäljningen av varken Canon eller Nikon på något större sätt, för mig är A9 för dyr om vi skall se det mera personligt, A6500 för dyr, RX100V för dyr, Den kamera jag gillade extra för några år sedan var D810, men också något för dyr för mig då.

Nej, jag driver inte med dig.

Har däremot själv ingen åsikt om exakt vilka kameror A9 kommer att klara konkurrera med, eller inte (det vet nog ingen riktigt före den testats och använts ordentligt). Tycker inte ens att det är så intressant. Vet inte ens riktigt hur vi kom in på det? Har faktiskt aldrig yppat ett endaste knyst om det.

Säger bara att jag tycker att A9 ser ut att vara ett väldigt fint och mycket välkommet kamerahus och tillägg till E-mount-familjen.

Min ursprungliga kommentar var att jag tycker AFEs inlägg och kommentar var mycket balanserad och vettig. Tänkte inte ens specifikt på någon A9 (fin kamera, men ingen jag har någon fokus eller "hang up" på då den inte jackar in i något av mina föredragna ekosystem).

Jag skulle uppskatta en småbildshybrid från Canon. En dslr med EVF. Huset behöver i min mening vara avpassat för stora objektiv i vilket fall så spegel och EF-fattningen kan bli kvar. Behöver man ta många bilder på en laddning så låt bli EVF:n. Det blir såklart ännu en sak som höjer priset men tycker inte saknad spegel verkar ge låga priser direkt;). En 6dmkii med vikskärm och EVF för 25000kr-30000kr så får Canon mina pengar ännu en gång.

Nej, jag driver inte med dig.

Har däremot själv ingen åsikt om exakt vilka kameror A9 kommer att klara konkurrera med, eller inte (det vet nog ingen riktigt före den testats och använts ordentligt). Tycker inte ens att det är så intressant. Vet inte ens riktigt hur vi kom in på det? Har faktiskt aldrig yppat ett endaste knyst om det.

Säger bara att jag tycker att A9 ser ut att vara ett väldigt fint och mycket välkommet kamerahus och tillägg till E-mount-familjen.

Min ursprungliga kommentar var att jag tycker AFEs inlägg och kommentar var mycket balanserad och vettig. Tänkte inte ens specifikt på någon A9 (fin kamera, men ingen jag har någon fokus eller "hang up" på då den inte jackar in i något av mina föredragna ekosystem).

Jo jag kan hålla med om att Anders inlägg var bra, men du själv har många gånger också skrivit ganska så lika som Anders men då var inte A9 aktuell utan mera allmänt över dom olika val vi gör som individer när vi funderar på ett kameraköp. varje gång jag svarat på ett sådant inlägg så kan jag inte minnas annat än att jag hållit med dig, har ej eller sett att andra skulle ha motsagt dig i frågan på något sätt. som sagt vi var mycket överens redan när du började skriva i trådarna, där då också telefonerna som alla människor har med sig fungera bra att ta bilder med, och som StenÅke såg i Paris, mobilen användes flitigt av dom flesta, det var inte så många vanliga kameror som Stenis såg på gatorna.

Jag vill gärna lägga ett gott ord till Magnus Fröderberg som jag tycker är den som uttryckt sig allra bäst, när olika frågor kommit på tal om A9, Mycket kloka sansade förklaringar.

Jag vill gärna lägga ett gott ord till Magnus Fröderberg som jag tycker är den som uttryckt sig allra bäst, när olika frågor kommit på tal om A9, Mycket kloka sansade förklaringar.

Har som sagt inget fokus på A9 och alla diskussioner där (är ju mest en massa "papperskommentarer" tills att folk verkligen fått testa och använda en kamera som finns att köpa), men Fröderberg och Agfors håller en mycket hög standard och integritet. Klart stora tillgångar som bär upp hela Fs testverksamhet med sina egna vinklingar och erfarenheter.

Har som sagt inget fokus på A9 och alla diskussioner där (är ju mest en massa "papperskommentarer" tills att folk verkligen fått testa och använda en kamera som finns att köpa), men Fröderberg och Agfors håller en mycket hög standard och integritet. Klart stora tillgångar som bär upp hela Fs testverksamhet med sina egna vinklingar och erfarenheter.

Jo så är det, vi vet inte så mycket ännu om A9, Fröderberg/Agfors får väl i ett tidigt skede ändå en del frågor runt varje nytt kamera släpp, och i bland har dom kanske också pratat en stund med någon representant.

Jag har bara testat EVF under några timmar (en olympus och en A7) och tyckte det var störande att se allt i "video" Fick ingen bra känsla över när det var bra timing att knäppa av, men jag antar att man vänjer sig?

Vidare tänker jag att en nackdel med spegellöst är att det kan vara jobbigt för högerögat att titta genom EVF:en koncentrerat under en längre tid. Är detta något ni spegellösa användare märkt av?

På min A77 ( första modellen )- stängde jag av effekt på EVF, för att få en lugnare bild, det är en tidig version av EVF och inte lika stabil. har nu inte använt A77 så där jättemycket, har aldrig varit någon 1500 bilder per vecka flitig fotograf, så jag har inte märkt så mycket bekymmer.

Kommer inte i håg var jag läste kommentarer om EVF där det tydligen gjorts någon undersökning att det kan skapa någon typ av problem för ögat, just om det att man tittar med andra ögat och ser mera likt en bra OVF.

Här är ett exempel på hur det blir med elektronisk slutare på kort slutartid och rörligt motiv med min kamera (Fuji X-Pro 2). Skärpan sitter fint på det som inte rör sig så fort, men snabbrörliga delar ser lite märkliga ut när man inte har global slutare ... Bilden är tagen på 1/14000 sekund

Klicka på bilderna för större format
.

Bilagor

• Avrostning Rörken_2017-05-07_full.jpg
    Avrostning Rörken_2017-05-07_full.jpg
    89.7 KB · Visningar: 67
  • Avrostning Rörken_2017-05-07.jpg
    Avrostning Rörken_2017-05-07.jpg
    391.9 KB · Visningar: 35
  • Avrostning Rörken_2017-05-07-2.jpg
    Avrostning Rörken_2017-05-07-2.jpg
    345 KB · Visningar: 44
Jag gissar att ekrarna är rakare i verkligheten.

Det går tydligen även dåligt att fotografera flaggstänger med elektronisk slutare. :)

Jag gissar att ekrarna är rakare i verkligheten.

Det går tydligen även dåligt att fotografera flaggstänger med elektronisk slutare. :)

Hehe - dem tänkte jag inte ens på, men så är det ju så klart. Min panorering gör att de lutar, men de blir inte taggiga p.g.a. oskärpa. Jag var helt inne på de snabbrörliga delarna

förväntade mig problem med denna bild, men den klarade sig - elektroninsk slutare och Olys E-m1 mk2. Har ännu inte haft problem med rörliga ting och e-sluare

Bilagor

• P4151076-copy.jpg
    P4151076-copy.jpg
    94.4 KB · Visningar: 44

Men det börjar väl trots allt finnas en hel del material nu för de som är intresserade. Sony har ju faktiskt fått ut en väldig massa testex av A9:an så jag vet inte om "papperskommentarer" är helt relevant i nuläget. Alltings likare är väl inte om någon i A9-forumet skulle ha egna erfarenheter att berätta om. Jag vet inte om det skulle tillföra mer än det vi nu har på nätet. Många professionella testare gör säkert bättre genomlysningar än vad du, jag eller många andra skulle göra här på FS. Mycket är faktiskt både testat och sagt redan.

... men visst kan man bli fundersam över exv. tvärsäkra påståenden om brister i en vädertätning" ingen riktigt kollat ännu. Någon får väl spola vatten på skapelsen och se vad som händer. Möjligen finns det redan folk som gjort detta och då får vi väl säkert en rapport från den tilldragelsen också.

Jag har bara testat EVF under några timmar (en olympus och en A7) och tyckte det var störande att se allt i "video" Fick ingen bra känsla över när det var bra timing att knäppa av, men jag antar att man vänjer sig?

Vidare tänker jag att en nackdel med spegellöst är att det kan vara jobbigt för högerögat att titta genom EVF:en koncentrerat under en längre tid. Är detta något ni spegellösa användare märkt av?

Tycker att EVF fungerar bra till vardags. Däremot har jag upplevt att det har varit jobbigt att använda sökaren på min A77 kontinuerligt under en längre stund. Hände under en modellfototräff förra sommaren, efter en stund blev det svårt att se om fokus låg rätt och ögat kändes allmänt väldigt ansträngt. Upplevde aldrig det problemet under liknande förhållanden med min canon 350d. Kan det ha något att göra med att EVF:en är en 2-dimensionell representation av något 3-dimensionellt medans OVF:en behåller den 3-dimensionella kvaliteten på ljuset? Eller har nyare EVF:er blivit bättre på den här punkten?

... men visst kan man bli fundersam över exv. tvärsäkra påståenden om brister i en vädertätning" ingen riktigt kollat ännu. Någon får väl spola vatten på skapelsen och se vad som händer. Möjligen finns det redan folk som gjort detta och då får vi väl säkert en rapport från den tilldragelsen också.

Jag väntar på en test, av A9:an, från Dpreview, en mycket seriös Internet sida.
Sedan, om ca 1 år kommer troligen en billigare modell (A8?), med prestanda som räcker för mig, eftersom jag inte behöver topprestanda, inte heller vill länsa banken. :)
Tills dess, som du säger, - finns inga tvärsäkra åsikter om A9:an, enbart flumsnack.

Men det börjar väl trots allt finnas en hel del material nu för de som är intresserade. Sony har ju faktiskt fått ut en väldig massa testex av A9:an så jag vet inte om "papperskommentarer" är helt relevant i nuläget.
Det är inget fel på "papperskommentarer", men du har ju rätt i att det börjar komma rapporter från folk som har börjat prova A9.

Sony A9 tycks vara fantastiskt bra på det mesta, men helt värdelös för astrofoto,

För just astrofoto tror jag f.ö. att det i allmänhet inte spelar så stor roll om kameran är en spegelreflex eller en spegelfri (för att återgå till trådens ämne) så länge spegelreflexen har Live View.

Sedan, om ca 1 år kommer troligen en billigare modell (A8?), med prestanda som räcker för mig, eftersom jag inte behöver topprestanda, inte heller vill länsa banken. :)
Tills dess, som du säger, - finns inga tvärsäkra åsikter om A9:an, enbart flumsnack.

Jo, ser också fram emot test i DPR och här på Fotosidan, samt att så småningom gärna testa lite själv.

Är helt OK för andra att spekulera (jag har ingen anledning att stoppa det), men bara att jag själv personligen avvaktar lite med detta (har inget nuvarande kamerainköp planerat, och inte fn. något investerat i E-mount, och precis som tex. D5 ligger den alldeles för högt över min prisklass/budget).

Men ser sagt fram emot DPR, mflr. tester, och inte minst ifrån medlemmarna här i forumet. Tror A9 kan bli ett mycket bra och fint komplement för de som kör, eller vill överväga att gå över, till E-mount.

Jag har läst många tester utan en tanke på köpa någon av alla dom kamerorna, har med nöje läst tester av 1DXII och D5 och alla Nikon/Canon för övrigt. Många av dom är för dyra för mig, om jag vunnit mycket pengar så vet jag inte ändå vad jag skulle köpa som det känns just i dag. Kul att prata kameror är det i alla fall.

Det finns en hel del redan som sagt.
Jag tror inte alls att det kommer komma någon A8 faktiskt. Däremot kommer det säkert att komma nya A7:eek:r och då kan även A7r II bli ordentligt mycket billigare på samma sätt som A6000 fick ett förlängt liv som billighetsmodell när A6300 och A6500 kom. En del har ju redan pekat på effekten på A7 II:eek:rna som nu tydligen kamapanjas. Jag tror faktiskt en A7r II:a kan räcka väldigt långt för väldigt många som har din och min profil.

Men det finns ju en test nu även på dPreview och från en massa andra testsiter. Jag kollade senast idag på väg till stan och det har tagits mängder med bilder så det är ingen brist på synpunkter på batterikapaciteten heller. Det har redan tagits många tusen bilder redan av den första vågen testare. Jag har läst siffror på mellan 3500 och 4500 bilder på en laddning med detta batteri som Sony säger ska tåla typ 500 och så kan det ju vara då det rasslar iväg en massa bilder nu med A9 utan att folk kollar displayen mellan varje bild.

https://www.dpreview.com/products/sony/slrs/sony_a9

https://www.dpreview.com/reviews/sony-a9-shooting-experience

https://www.dpreview.com/news/1308959313/the-sony-a9-is-a-24mp-sports-shooting-powerhouse

Skriv bara Sony A9 Review på Google så kommer de viktigaste upp såsom dPreview, Imaging Resource, Luminous Landscape och CNET med flera. Även SLR Lounge är värd ett öga.

https://luminous-landscape.com/sony-a9-review-early-hands-preview/

http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a9/sony-a9A.HTM

https://www.slrlounge.com/sony-a9-review-affirmation-wish-fulfillment/

https://www.digitaltrends.com/photography/sony-alpha-a9-first-impressions-review/

https://www.cnet.com/products/sony-a9/preview/

http://cameras.reviewed.com/content...has-ever-made-first-impressions-review-ilce-9

En del av dessa är av typ "first impression" men ger ändå en hel del info kring centrala funktioner och bildkvalitet.

I ett sådana här lägen så är väl det bästa att gå till primära källor som ett antal av de ovan som verkligen kört "hands on". Inte bara läsa några få tester utan ett större antal och hoppas Sonys egna videos till att börja med om man är orolig för Company bias.

Jag tycker inte heller det är något fel att skanna av sonyalparumors, canonrumors eller Nikons motsvarighet eller mirrorlessrumors så länge man faktiskt går till de inlänkade källorna och inte nöjer sig med deras kommentarer. Ryktessiternas jobb är att lyfta fram nyheter och det gör de ofta bra. Det är deras kommentarer man bör värdera genom att läsa via inlänkade länkar helst från flera parallella källor.

Det som slår mig efter att ha läst en hel del de senaste dagarna är att den här A9-kameran verkligen är ett teknikst "statement" från Sony. Det är som sådant den har sin verkligt stora betydelse. Flera är inne på detta att man nu vill visa var den tekniska fronten nu faktiskt ligger och det har man gjort genom att flytta gränserna en del för vad vi tidigare trodde var möjligt med spegellöst. Det kommer inte säljas många A9:eek:r nödvändigtvis för jag tror det bara var 15% i SARS lilla undersökning om vilken A9:a man verkligen var intresserad av. Den folk verkar se fram emot mer är A9r och i lite mindre utsträckning en A9s. Men som statement får nu Sony en väldig massa focus både bland allmänhet och fotoetablissemang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar