Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50, D70 eller kanske Canon 350?

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Magnus.

Vad anser du om Fotos uttalande om att man på ett A4, vid en detaljrik bild, ska kunna se en klar skillnad på 6 & 8 MP?

Det stämmer rätt bra, men man måste titta noga.

På Elmiamässan gjorde vi ett test där vi fotograferade fyra olika motiv med fyra olika kameror och gjorde bilderna i fyra olika storleker.

Det var få som kunde se skillnad på bilderna i A3-format mellan Nikon D70 och Canon Eos 1Ds mark II.

Magnus
Kudos till dig .
Jag hoppas att ni fortsättningsvis sätter upp ett testförfarande där bilderna , jämförelser kan ses mellan kamerorna i tidningen, samt att bilderna även kan tankas ner och evalueras.

Mkael

froderberg skrev:
Det stämmer rätt bra, men man måste titta noga.

På Elmiamässan gjorde vi ett test där vi fotograferade fyra olika motiv med fyra olika kameror och gjorde bilderna i fyra olika storleker.

Det var få som kunde se skillnad på bilderna i A3-format mellan Nikon D70 och Canon Eos 1Ds mark II.

Återigen, beroende på kameror, aa-filter ,skärpningsförfarande, motiv , kunde ingen av de tillfrågade se någon skillnad mellan en 20D och D70 på en 20 x 30 kopia utan hjälpmedel.
Kopiorna finns att beskåda i Lund.

Bilder tagna handhållet , dvs utan stativ och den minsta lilla microdarrning gör att skillnaderna överhuvudtaget inte kan ses.

Mikael

Denna mening förstår jag inte riktigt

"Vad Phil Askey har kvar att lära sig är hur man använder en kamera. Vi testar som sagt för den som ska använda kamreran."

Senast ändrad:
Inse Mikael Nikon ligger efter!

Nikon ligger efter dom har inte ens fått fram en semi pro kamera med mer än 6 miljoner pixel.
Ang dina referenser till testare är dom mer värda än alla andra testare?
Dina tester kommer alltid visa att Nikon är bättre för du är totalt insnöad på Nikon.
Alla stora tidningar har haft Canon 350 d som vinnare över Nikons kameror samt samma sak med 1ds m2.
Där du kommer dragandes med lögner om att 24-70 skulle vara mer eller mindre oandvändbar med ff frame.I mina ögon verkar du ha totalt superkomplex till vad allt heter Canon.Samt att inte glömma att flertalet stora fotografer väljer Canon istället för D2x varav tex www.davidnoton.com samt Peter ten hopen.Jag har tagit 8700 bilder med 1ds2 har haft dom tryckta i 50 x70 o där ser du ingen dålig kantskärpa.
Däremot så kom flera tidningar i tester fram till att D2x var dålig på brusbehandling men du märkte det inte själv förens du var överbevisad.Nä Mikael INGEN tar dig på allvar du upplevs inte trovärdig pga du är en Nikonfanatiker.Du hänvisar till raw o kör dina testbilder i jpeg varför kör du inte bilderna i raw o verkligen får fram vad kameran kan.En av världens bästa golffotografer kallar sRGB
för shitty red green för att det är kass ps vad tror du han kör med för kamera?
Canon 1ds m2.Men observera alla proffs har valt fel för Mikael har så klart rätt.Dom flesta dom köper D2x är amatörer med för mycket pengar men för lite för att byta upp sig till Canon 1ds 2 proffsen dom converterar allt.Dina påhopp på Magnus frödeberg är patetiska du underbyggde det tidigare med att han kör Canon själv.

Jag är glad att en vettig diskussion kan fortgå, där även Magnus med sina kunskaper förmedlar en mer och nyanserad bild.
Återigen "kudos" till dig Magnus.

Nu visar jag vad herr SAGAN= Kim kan kräka ur sig här på Fotosidan. Gång på gång som om detta skulle vara en sanning.
Observera . Detta är bara ett exempel. I Kims värld finns det inte plats för något annat än hans sanningar/tyckande och galna påståenden.
Håll till godo

350D helt överlägset mycket bättre AF än D70.

350D helt överlägset mycket mindre brus än D70.

350D helt överlägset mycket högre upplösning än D70.

350D = Spegeluppfällning, vertikalgrepp som tillbehör.

D70 suger hårt vid en jämförselse. *tycka*

Han inte skriva färdigt förrän ett annan person med vana att smutskasta kom med ett personligt påhopp.
Ove. Ditt inlägg är inte ens värt att bemöta.

Läser du vad jag, Phil Askey, Stefan Olsson, Anders Uschold, Björn Rörslett, nu även Magnus mfl verkligen skriver?????????
Mikael

Senast ändrad:
Ska du klaga på Kim?

Du är om möjligt mer fanatisk än Kim Han hänvisar till tester som seriösa tidningar gjort o kommit fram till.
Det mest patetiska är att både Nikon o Canon gör väldigt bra kameror fast Canon är lite före o det kan du inte ta Mikael.
Skulle du verkligen inte ha en större sensor än Aps formatet i Nikons pro kameror.
Stööre sensor bättre kvalite lika med film mellanformat mer kontrast(tryck) i bilden än småbild.

Sent inkommen i en debatt som jag inte borde lägga mig i, men...

Det som jag inte riktigt förstår är hur du kan använda detta citat för att hävda att Phil Askley "Återigen: Phil Askey, jag kan inte se skillnaderna men Kim kan"

Jag tycker att han skriver att skillnaden kan ses även om den inte är "a major leap forward"

Hur som helst, så har jag svårt att överhuvudtaget se någonting alls i de exempelbilder som du lägger upp. De är alldeles för små.

--jalle

macrobild skrev:
The 20D's resolution advantage can be seen and certainly allows the camera to 'reveal' more detail in certain areas of the image although as I hinted above it's not a major leap forward.
However the truth is that going from six to eight megapixel isn't a particular significant jump and may only be noticeable on very large prints.

Hur stora kopior ??? Har du testat Kim

Jag har det.

Nu är det åter upp till läsaren att bedömma trovärdigheten. KIM mot Phil Askey och mina bilder.

Mikael

Skillnaden är att jag är ärlig

Jag håller mig till sannigen du kan ju prova med att svar på delar av inlägget men som vanligt du slätar över det kör upp med fler jpeg bilder du har tagit o försöker intala att 6miljoner pixel är bättre än 8 miljoner o Aps senson bättre än ff.

Re: Skillnaden är att jag är ärlig

snap skrev:
Jag håller mig till sannigen du kan ju prova med att svar på delar av inlägget men som vanligt du slätar över det kör upp med fler jpeg bilder du har tagit o försöker intala att 6miljoner pixel är bättre än 8 miljoner o Aps senson bättre än ff.

Vad du just nu gör Ove är att säga emot vad flertal, inklusive Magnus genom olika testerfarenhet resonerade fram. Det blev plötsligt sakligt.

Detta förändrades radikalt med dina påhopp.

Att diskutera test metoder som sakligt blev besvarade är en sak.

Mikael

macrobild skrev:
Nu visar jag vad herr SAGAN= Kim kan kräka ur sig här på Fotosidan. Gång på gång som om detta skulle vara en sanning.
Hur du får mitt tyckande till att det är en saning skulle vara intressant att veta, jag skriver *tycka* inte *fakta*, det är en avsevärd skillnad som du av någon obehaglig anledning väljer att blunda för.
macrobild skrev:
I Kims värld finns det inte plats för något annat än hans sanningar/tyckande och galna påståenden.
Håll till godo
Fullständigt felaktig beskrivning, det finns plats för allas åsikter i min värld, jag välkomnar dem t.o.m.

Att sitta och diskutera med sig själv (eller med någon ja-sägare) är rätt långtråkigt faktiskt^^

Och jag är fullständigt medveten om att du uppfattar alla åsikter som skiljer sig från dina som galna, det behöver du inte ständigt och jämnt upprepa.

Till Ove
Magnus skriver
Nummer 4, 2005. Vi kom bl a fram till att D2x hade bättre detaljåtergivning än 1Ds mark II med motsvarande vidvinkelzoomar och ett mycket litet övertag i dynamiskt omfång hos 1Ds mark II.

Phil Askey
One thing we can see here which wasn't so apparent with our studio comparison is that the EOS-1Ds Mark II's full size sensor puts much greater emphasis on the edge and corner quality of the lens, and despite this being Canon's best 'normal zoom' lens we can see that the edges and corners are noticeably softer than the D2X image as well as some chromatic aberrations. The D2X shot is truly impressive, nice and sharp edge to edge with lots of detail, good tonal balance and no artifacts. Bolt a nice lens on the front of the the D2X and the results will blow you away.

I ditt påhopp nämner du en lins, denna lins som Phil liksom jag beskriver inte håller skärpa ut i hörn och kanter. Anders Uscholds mätningar verifierar detsamma.

Likaså Björn Rörsletts test. Jag vill nog påstå att jag försöker förmedla en mer nyanserad syn än din .
Trevlig helg på dig

Mvh
Mikael

Vilken härlig snubbe

du är mikael risedal hahaha du du skulle jobba som bilförsäljare på Kia,folk som klev in där skulle när dom gick därifrån vara helt övertygade om att Kia är värdens bästa bil dessutom den snyggaste o sportigaste.Satsa på bilförsäljare

Jag är inte min kamera!

Jag är inte min kamera!

Jag är inte min kamera!

Jag är inte min kamera!

Ett mantra att ta till ibland kanske.... ;)

Funkar även med:

Jag är inte min bil!

Jag är inte mina kläder!

Etc.

Re: Vilken härlig snubbe

vargen24 skrev:
du är mikael risedal hahaha du du skulle jobba som bilförsäljare på Kia,folk som klev in där skulle när dom gick därifrån vara helt övertygade om att Kia är värdens bästa bil dessutom den snyggaste o sportigaste.Satsa på bilförsäljare

Ta fram ev felaktigheter.

Hade Kia varit bra, vilket den sannolikt kan vara, har dock ej testerfarenhet av bilar, så varför inte?

återkommer när jag har lärt mig testa bilar och har tillräckligt lång erfarenhet och fakta att påtala bilens ev kvalitet.

Ännu en canonägare som känner sig försmådd?

Det finns flera andra utmärkta kameramärken än Canon. Fuji, Minolta, Pentax , Nikon, Olympus

Mvh mikael

Om Kim kräks eller inte vet jag inte, men så vitt som jag förstår så....

Har Imaging-Resource.com mätt upp betydligt snabbare autofokus för 350D vs D70 och det är väl det som Kim har påpekat angående AF. I och för sig så har D70s inneburit en "märkbar" förbättring i AF hastighet.

Är inte upplösningen för 350D 15% bättre än för D70?

Det finns ett original vertikalgrepp som tillbehör till 350D, varför skulle detta vara ett galet påstående?

Att man sedan kan ha en uppfattning om hur pass signifikanta skillnaderna är, det är en helt annan sak.

--jalle

macrobild skrev:

Observera . Detta är bara ett exempel. I Kims värld finns det inte plats för något annat än hans sanningar/tyckande och galna påståenden.
Håll till godo

350D helt överlägset mycket bättre AF än D70.

350D helt överlägset mycket mindre brus än D70.

350D helt överlägset mycket högre upplösning än D70.

350D = Spegeluppfällning, vertikalgrepp som tillbehör.

D70 suger hårt vid en jämförselse. *tycka*

JalleS skrev:
Har Imaging-Resource.com mätt upp betydligt snabbare autofokus för 350D vs D70 och det är väl det som Kim är påpekat angående AF.
Vilket oxå FOTO gjort.
JalleS skrev:
I och för sig så har D70s inneburit en "märkbar" förbättring i AF hastighet.
Vad jag läst så gäller den förbättringen "bara" vid följande AF, rätt/fel?

sagan skrev:

Enligt Lasse Petersson på Nikon består förbättringen av att kameran bättre klarar av små förändringar i avstånd, typ när man tar porträtt och personen rör sig minimalt fram och tillbaka.

Jag tror inte det... de skriver:

D70s
Shutter lag, full autofocus,
0.29
Very fast, a measurable improvement over the D70. (D70 tested at 0.34 second in same configuration.)

Jämför mot 350D
Shutter lag, full autofocus
0.24 / 0.20
First time is at full wide-angle, second is full telephoto. Very good shutter response. (Only slightly faster than the original model.)

--jalle

sagan skrev:
Vilket oxå FOTO gjort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar