Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det som är avancerat med den där AF-funktionen? Menar du att den är avancerad på det sättet att den är högpresterande eller att den är svår att begripa för användaren? Den är inte komplicerad att använda tycker jag, eller så har jag missat något.


Både svår att att begripa och högpresterande. Den kan alltså vara bägge två. Använder du den på fel sätt så blir det inga bilder och inställd på ett korrekt sätt för situationen levererar den kanon.......
 
Jag tycker också att min sigma 18-50 fokuserar lite fel på min d300.

Hur många är det som har detta problemet, det kanske är något i sigmat som är fel.. kanske?
Mitt räckte dock att finjustera i kameran.
 
Vad är det som är avancerat med den där AF-funktionen? Menar du att den är avancerad på det sättet att den är högpresterande eller att den är svår att begripa för användaren? Den är inte komplicerad att använda tycker jag, eller så har jag missat något.

Några skäl till att jag tycker AF-systemet i D3, D300 och D700 är avancerat och svårt att bemästra:

1) 51 AF-punkter att välja mellan (eller 11 för den som så vill), vilket (inte minst i porträttläge på en Nikon D3) kan ta tid att ställa in rätt,

2) 8 AF-lägen att välja på (9, men dynamiska läget i AF-S fungerar som enkelpunktsläget), med svårighet att förstå varje läges funktion, möjligheter och begränsningar samt när olika lägen passar bäst att använda,

3) Endast 15 korsformiga AF-punkter i den vertikala mitten av sökaren med resterande AF-punkter endast känsliga för vertikala linjer, vilket i praktiken innebär att en och samma (icke korsformig) AF-punkt är sensitiv för antingen vertikala eller horisontella linjer beroende på om fotografen använder kameran i landskap- eller porträttposition,

4) Den inte helt självklara och förutsägbara kopplingen mellan vald(a) fokuspunkt(er), exponering och vitbalans,

5) Komplexiteten i AF-systemet parat med de höga bildtagningshastigheter som D3, D700 och D300 erbjuder ställer stora krav på fotografens kompetens och reaktionsförmåga vid rörliga motiv.
 
Yeaj!

Fick tillbaka kameran idag, så nu är den låsta pixeln "översuddad"... Tyvärr var det inte kameran som fokusproblemet låg hos, så det blir att åka till affären jag köpte mitt Sigma 18-50 f 2.8 och se vad de kan göra. Vore synd att behöva skicka iväg objektivet likaväl, men då kanske man kan få låna ett annat objektiv sålänge.
 
Surpuppa

Neh, nu börjar jag bli väldigt irriterad. Fick tillbaka optiken (Sigma 18-50 f 2.8) idag provade att göra lite tester - och det fokuserar fortfarande fel!

Detta är två bilder jag tagit på 50mm med f 2.8, båda är fokuserade på stjärnan, och det rödmarkerade är var fokusen hamnar, den ena är utan nikons AF-finjustering, den andra är med:

http://img99.imageshack.us/img99/744...steringec8.jpg

http://img262.imageshack.us/img262/8...steringqn9.jpg

Inte fasiken ska det behöva vara så grovt fel efter en justering! Blir jävligt förbannad över att den där jäkla AF-finjusteringen knappt gör en jävla piss-skillnad alls...
 
Neh, nu börjar jag bli väldigt irriterad. Fick tillbaka optiken (Sigma 18-50 f 2.8) idag provade att göra lite tester - och det fokuserar fortfarande fel!

Detta är två bilder jag tagit på 50mm med f 2.8, båda är fokuserade på stjärnan, och det rödmarkerade är var fokusen hamnar, den ena är utan nikons AF-finjustering, den andra är med:

http://img99.imageshack.us/img99/744...steringec8.jpg

http://img262.imageshack.us/img262/8...steringqn9.jpg

Inte fasiken ska det behöva vara så grovt fel efter en justering! Blir jävligt förbannad över att den där jäkla AF-finjusteringen knappt gör en jävla piss-skillnad alls...
Verkar knepigt. Själv upplevde jag att det blir en rätt stor skillnad om man går från -20 till +20. Hittills har jag inte haft optik som inte gåt att justera med de ramar huset tillåter.
 
Verkar knepigt. Själv upplevde jag att det blir en rätt stor skillnad om man går från -20 till +20. Hittills har jag inte haft optik som inte gåt att justera med de ramar huset tillåter.

För mig verkar AF-finjusteringen bara förflytta fokusen några ynka millimeter, hur jag än vrider och vänder på inställningarna.

Gör jag något fel? I manualer till D300 står det inget om vilket av parametrarna "Standard" eller "Sparat värde" man ska ändra på för att göra någon skillnad.
 
Den mest strömsnåla man kan tänka sig.

Köpte min D300 från USA tidigt i våras & håller med om alla de rosor som den fått. Något att rapportera på minussidan kan jag inte hitta.
Däremot måste jag ge absolut högsta betyg vad gäller strömförbrukningen. Jag har batterigrepp och de 2 batterierna verkar ALDRIG ta slut. Är uppe i ett par tusen exp. & regelbundet kollat bilderna på displayen MEN strömen tar inte slut. Har endast laddat dem 2 ggr. Helt enastående.
 
Jag skickade mitt Sigma 70-200/2,8 till TURA för justering och fick tillbaka det i stort sett lika som innan. Kostade gratis så ... Men man sa att man bytt ett Datachips i det och att det nu var OK.

Det var det alltså inte på min D200 men jag orkade inte bråka med dem då garantin egentligen hade gått ut.

När jag köpte men D300 var min första test att försöka få ordning på mitt Sigma 70-200/2,8. Det behövdes +16 innan jag var nöjd, men nu är det som dem hade tänkt sig en gång. PERFEKT i skärpa, snabbt och tyst.

Prova igen och se till att värdet läggs in när du sparar inställningarna jag hade själv problem med det, inte så pedagogiskt förklarat i manualen. "Trail and error" är det som gäller tills du lärt dig din kamera. Sen fixar du alla objektiv du har.

Ja har gjort det på alla mina objektiv och några behövde justeras någon liten mm. Sigmat mest.
 
Vilken parameter justerade du då? Jag har försökt att ta 20- och 20+ på både "standard" och "sparat värde", men upplever knappt någon skillnad alls, möjligtvis någon millimeter, men inte mer. =/
 
Vilken parameter justerade du då? Jag har försökt att ta 20- och 20+ på både "standard" och "sparat värde", men upplever knappt någon skillnad alls, möjligtvis någon millimeter, men inte mer. =/


Jag har båda sparade och dem visas i displayen när jag monterar mitt Sigma 70-200mm/2,8. Sparat Värde +16mm och Standard +16mm. AF finjustering ON. Du kan bara justera det objektiv som sitter monterat för tillfället.
 
Nåja, har skickat in objektivet för andra gången, tillsammans med kameran. Skrev en lapp där jag bad dem att inte röra kamerans autofokus, blir inte så jädra kul om det sedan visar sig att alla andra objektiv jag prövar eller använder fokuserar fel sedan.
 
Haha...

Man blir ju fullt galen på allt det här. Nu har jag fått tillbaka objektivet igen, och det fungerar att fokusera med...

... så länge jag har mittenpunkten som fokusval. Då sätter sig skärpan precis där den ska, men om jag väljer någon av de andra fokuspunkterna så verkar den inte sätta fokusen rätt någonstans!..

Antar att jag kan leva med det, blir att ha konstant mittenfokus och komponera om efteråt istället. Känns ju bara lite dumt när man har köpt så pass dyr utrustning, att om jag använder någon av de övriga 50 fokuspunkterna i kameran så hamnar fokusen fel!
 
Senast ändrad:
Prova med att lägga in objektivet i den lista som du hittar någonstans i menyn avseende "udda objektiv". Någonstans har jag i bakhuvudet att inte matrixmätningen fungerar korrekt om inte kameran känner igen objektivet. Vet inte om det har någon betydelse, men prova.
Mvh
JB
 
Prova med att lägga in objektivet i den lista som du hittar någonstans i menyn avseende "udda objektiv". Någonstans har jag i bakhuvudet att inte matrixmätningen fungerar korrekt om inte kameran känner igen objektivet. Vet inte om det har någon betydelse, men prova.
Mvh
JB
Jag hittar bara något som kallas för "Data för icke-CPU-objektiv", men där går det bara att ställa in en brännvidd så jag antar att den handlar om fasta objektiv...
 
Avtryckaren "hänger" sig

Vet ej om det är ett handhavande-fel (om kameran ska funka så/jag är för lätt på handen) eller om det helt enkelt är fel på avtryckaren. Har hänt vid flertalet tillfällen att kameran rasslar iväg 2-4 bilder i snabb följd (innan jag släpper fingret) om jag är för lätt med fingret på avtryckaren. Har inte rört fingret upp och ned utan helt enkelt inte tryckt ned avtryckaren ordentligt i "botten". Utlösarlägesratten har alltid varit inställd på S Enkelbild. Ganska irriternade ibland..

Någon som har samma erfarenhet?
 
Vet ej om det är ett handhavande-fel (om kameran ska funka så/jag är för lätt på handen) eller om det helt enkelt är fel på avtryckaren. Har hänt vid flertalet tillfällen att kameran rasslar iväg 2-4 bilder i snabb följd (innan jag släpper fingret) om jag är för lätt med fingret på avtryckaren. Har inte rört fingret upp och ned utan helt enkelt inte tryckt ned avtryckaren ordentligt i "botten". Utlösarlägesratten har alltid varit inställd på S Enkelbild. Ganska irriternade ibland..

Någon som har samma erfarenhet?

Låter som det är fel på din kamera, jag har aldrig varit ned om att min D300 oavsiktligt tar fler exponeringar än en vid singel inställning.
 
Låter som det är fel på din kamera, jag har aldrig varit ned om att min D300 oavsiktligt tar fler exponeringar än en vid singel inställning.

Men det har jag! Råkade komma emot "skärpdjupsknappen" som ju är programerbar. Om jag var otroligt lätt på hand kunde jag undvika dubbelexponering (eller i värsta fall tre). Efter tre dagar i Rom satte jag mig och läste manualen, kom på att jag hade exponering, blixtgaffling invalt. Kolla sid 119, 123, 181, 303 i manualen.

Nikon for ever / JOLidman
 
Vet ej om det är ett handhavande-fel (om kameran ska funka så/jag är för lätt på handen) eller om det helt enkelt är fel på avtryckaren. Har hänt vid flertalet tillfällen att kameran rasslar iväg 2-4 bilder i snabb följd (innan jag släpper fingret) om jag är för lätt med fingret på avtryckaren. Har inte rört fingret upp och ned utan helt enkelt inte tryckt ned avtryckaren ordentligt i "botten". Utlösarlägesratten har alltid varit inställd på S Enkelbild. Ganska irriternade ibland..

Någon som har samma erfarenhet?


Min avtryckare gör faktiskt så ibland (nej inte gaffling), kan gå två bilder på raken när jag är "mjuk". Det har hänt 5-6 gånger på 13000 så det är inte direkt störande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.