Annons

Canon R1 på gång på höst WOW !

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske för att de inte har global slutare på sensorn, och då krävs vid vissa tillfällen mekanisk slutare för att komma runt en del artefakter?
 
Kanske för att de inte har global slutare på sensorn, och då krävs vid vissa tillfällen mekanisk slutare för att komma runt en del artefakter?
Vad för artefakter? Jag vet att elektronisk första ridå kan ge artefakter på korta slutartider men elektronisk slutare borde väl ge lika rena bilder som mekanisk, om inte renare.
 
Jag hittar inget där om att en snabb elektronisk slutare skulle ge artefakter som inte en mekanisk ger. Det enda aber jag hittar är att de flesta kameror sänker bit-djupet för att snabba på utläsningen, men det gäller inte R3 och förmodligen inte heller R1.
 
Jag hittar inget där om att en snabb elektronisk slutare skulle ge artefakter som inte en mekanisk ger. Det enda aber jag hittar är att de flesta kameror sänker bit-djupet för att snabba på utläsningen, men det gäller inte R3 och förmodligen inte heller R1.
Som jag förstår det så har problemen minskat, men är inte borta.
 
Redan R3 är så snabb att jag aldrig behövt använda den mekaniska slutaren för att bilden blivit konstig med den elektroniska.
Men där finns det i alla fall en teknisk anledning till att det skulle kunna behövas. Som det skrivs här i tråden finns inte den anledningen i R1.
 
Vad för artefakter? Jag vet att elektronisk första ridå kan ge artefakter på korta slutartider men elektronisk slutare borde väl ge lika rena bilder som mekanisk, om inte renare.
Enligt Canon kan problem uppstå i arenasammanhang där många skärmar flimrar med olika frekvenser. Detta kan ske även om elektroniska slutaren är lika snabb som motsvarande mekaniska. Det har något med skillnaderna i metoderna att göra. Tydligen har det kommit in rapporter från sportfotografer med Nikon z9/z8 att problemet finns. Det är däremot i ytterst få fall. I en kamera som är så nischad mot sport är det nog klokt att både ha hängslen och livrem.
 
Enligt Canon kan problem uppstå i arenasammanhang där många skärmar flimrar med olika frekvenser. Detta kan ske även om elektroniska slutaren är lika snabb som motsvarande mekaniska. Det har något med skillnaderna i metoderna att göra. Tydligen har det kommit in rapporter från sportfotografer med Nikon z9/z8 att problemet finns. Det är däremot i ytterst få fall. I en kamera som är så nischad mot sport är det nog klokt att både ha hängslen och livrem.
Vad jag har kunnat läsa mig till så handlar det främst om HSS-blixt som kan ge bandning. Det beror nog på att en mekanisk fokalslutare inte ligger i fokalplanet utan ett par mm framför, vilket gör skuggan av ridån en aning diffus. HSS är ett hack som i sin natur ger upphov till en liten gnutta bandning men den icke-ideala slutaren har nog räddat mindre bra implementationer (det verkar gälla främst vissa blixtar). Skärmflimmer från snabba lysdioder kan säkert också mildras av diffusa ridåer.
 
Vad jag har kunnat läsa mig till så handlar det främst om HSS-blixt som kan ge bandning. Det beror nog på att en mekanisk fokalslutare inte ligger i fokalplanet utan ett par mm framför, vilket gör skuggan av ridån en aning diffus. HSS är ett hack som i sin natur ger upphov till en liten gnutta bandning men den icke-ideala slutaren har nog räddat mindre bra implementationer (det verkar gälla främst vissa blixtar). Skärmflimmer från snabba lysdioder kan säkert också mildras av diffusa ridåer.
Låter rimligt att båda scenarierna kan ge bandning. Problemen kring hss är dock möjliga att runda på olika sätt medans skärmflimmer på en arena blir klurigare. Hursomhelst lär Canon behålla den mekaniska slutaren ett tag till.
 
Sonys patent (ett sådant i alla fall) hittade jag på Espacenet. Det visade dock på något slags varannan-pixelfokuseringssystem. Alltså med färre fokuseringspixlar än vad Canon använder.
Det är förstås därför de har patent allihop, var och en på sin fason. Fast det är förstås bara en som kan ha ett och samma patent, vilket då skulle förklara varför det bara är Canon som kör med att varje pixel också kan vara en fokuseringspixel.

Patent debatter hade vi för flera år sedan, och det lämnades in mängder av sådana men dom flesta kom aldrig i bruk som jag förstod det och det tog också tid att få patenten registrerade på rätt sätt. Minolta tex snöt ju autofokus patentet från Honeywell 1985 och fick böta runt en miljard flera år senare, Canon kom väl bara något senare med sin autofokus och som följdes av alla andra som brukligt, om Honeywell var inblandat även då vet jag inget om.
 
Senast ändrad:
Jag tror i och för sig att det mer handlade om relationen D3 och D700 respektive Z9 och Z8, där den mer kompakta modellen ärvt mycket från den större. I fallet Z8 nästan allt. Det är mest, som afe nämner, kylningen som är sämre i Z8, även om den är bra. Samt det mindre batteriet och att ena minneskortet är SD, vilket begränsar om man kör t ex råformat till båda korten. Sedan skiljer sig materialet i husen åt, där Z9 har mer metall och Z8 mer fräsig komposit.

Canon har såvitt jag kan påminna mig dock inte gjort som Nikon i ovan nämnda fall, utan det har mer liknat det Nikon gjorde mellan dem med D8xx och skapade andra modeller med vissa specifika saker från toppmodellen, men inte hela paketet.

Canons gamla värsting EOSMK7D med 18mp damp väl ner i flera konsument kameror efter ett litet tag, men endast mest pixlarna inte samma sprutt med autofokus, sedan var det nytt när Foto testade A77 ( Sony ) i November 2011 den hade fått 24mp sensor. Sony hade ännu inte fått till följande autofokus lika bra som den 2 år äldre 7D dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.