Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
"ISO 25600 dvs två stegs underexponering av ISO 6400"
Förmodar att du dragit upp exponeringen i lämplig raw-konverterare sen.

Men hur gör du med multiexponeringen? (har inte hunnit fatta hur man gör det än). Lägger den ihop fyra underexponerade bilder och får på så sätt det rätt på slutet? Noterade att du gjorde samma med cyken i D3-forumet men fattade inte riktigt varför.

/Mats

Sedan länge finns i Nikons lite dyrare DSLR funktionen multiexponering (se i handboken). Fotografen väljer 2-10 bilder av samma motiv eller flera som direkt läggs samman i kameran. Funktionen kan användas på två sätt:

1) Kreativt för att slå samman olika motiv i samma bild,

2) För att förbätta signal/brus-förhållandet när flera delexponeringar av samma motiv direkt slås samman i kameran.

ISO 25600 i D300 är två stegs underexponering av ISO 6400 som sedan höjs två steg i rawkonverteraren.
 
"när flera delexponeringar av samma motiv direkt slås samman i kameran."

När du tar t.ex. fyra exponeringar som i det här fallet, underexponerar du varje exponering då med 4 steg.

/Mats
 
"när flera delexponeringar av samma motiv direkt slås samman i kameran."

När du tar t.ex. fyra exponeringar som i det här fallet, underexponerar du varje exponering då med 4 steg.

/Mats

Nej, du exponerar korrekt eller som du önskar så sköter kameran genom funktionen multiexponeirng justeringen. Stativ eller annat stöd krävs. Läs i manualen!

Se vidare Image Blending/Image Stacking/Image Averaging:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-averaging-noise.htm

http://www.tawbaware.com/is_help/imgstack_help.htm
 
Senast ändrad:
Jodå, jag har läst manualen. Men där står det inget om exponering.
Men nu fattar jag att det är vad "gain" betyder.
Det svenska ordet "Autoförstärkning" gav inte heller mycket till ledtråd.

Men nu är allt solklart ;-)
Väntar bara på att det blir mörkt så man kan testa lite.

(Börjar också inse att ett billigt stativ från SIBA, är precis det; Ett billigt stativ. Inget att ställa en dyr kamera på, om det skall stå stadigt)

/Mats
 
Nej, du exponerar korrekt eller som du önskar så sköter kameran genom funktionen multiexponeirng justeringen. Stativ eller annat stöd krävs. Läs i manualen!

Se vidare Image Blending/Image Stacking/Image Averaging:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-averaging-noise.htm

http://www.tawbaware.com/is_help/imgstack_help.htm

Tore! Har du testat med att använda olika kontrastkurvor i de olika bilderna? Jag tänkte närmast om det skulle vara ett sätt att få til en fusk HDR. Jag tänkte själv försöka vid lämpligt tillfälle. En annan sak, samma resultat borde väl vara möjligt att åstadkomma med att lägga samman "manuellt" NEF bilder i kameran men då måste man klart också manuellt dra ned exponeringen beroende på hur många bilder man vill lägga ihop.
 
Är på gång och byter kameramärke från olympus till antingen canon eller nikon.
Än så länge så lutar det åt canon då jag gillar dess 400/5.6 (fotar mycket fågel), men nikon har alltid legat mig varmt om hjärtat :)
Hur står sig canon 40d mot nikon d300? Finns det några tester som jag kan kolla på?

Behöver ha ett prisvärt objektiv som fungerar för fågelfoto (helt ok med objektiv + tc), vad rekommenderar ni? Har en budget på max 15.000 för objektivet. Begagnat går bra!
 
Är på gång och byter kameramärke från olympus till antingen canon eller nikon.
Än så länge så lutar det åt canon då jag gillar dess 400/5.6 (fotar mycket fågel), men nikon har alltid legat mig varmt om hjärtat :)
Hur står sig canon 40d mot nikon d300? Finns det några tester som jag kan kolla på?

Behöver ha ett prisvärt objektiv som fungerar för fågelfoto (helt ok med objektiv + tc), vad rekommenderar ni? Har en budget på max 15.000 för objektivet. Begagnat går bra!
Nikons 300 4,0 af-s är en ruggigt bra optik. Om du handlar från B&H tror jag du får glugg plus TC för under 12000 kr.
 
Tore! Har du testat med att använda olika kontrastkurvor i de olika bilderna? Jag tänkte närmast om det skulle vara ett sätt att få til en fusk HDR. Jag tänkte själv försöka vid lämpligt tillfälle. En annan sak, samma resultat borde väl vara möjligt att åstadkomma med att lägga samman "manuellt" NEF bilder i kameran men då måste man klart också manuellt dra ned exponeringen beroende på hur många bilder man vill lägga ihop.

Det finns flera begränsningar i att använda sig av multiexponering direkt i kameran:

1) Beroendet av stativ eller annat fast underlag,

2) Bracketing eller andra varierade inställningar som kontrast mm måste ändras manuellt mellan delexponeringarna,

3) Om ändringar görs enligt 2) finns ökad risk för att kameran flyttar sig något ur sitt läge med följden att det kan uppstå bristande överensstämmelse mellan delexponeringarnas utsnitt med försämrad bildkvalitet och skärpa som följd,

4) Behovet av trial and error för att få till önskvärda resultat vid motiv där kontrastomfånget överskrider sensorns.

Min slutsats är att det går utmärkt att kombinera Active D-Lighting med multiexponering samt manuell variation av exponeringen från delexponering till delexponering. Min erfarenhet är att exponeringen bör hållas nere vid bracketing dvs att positiv exponeringskompensation bör nyttjas med försiktighet och att vitbalansen bör "kylas ner" en aning i relation till vid vanlig exponering.

Jag har även provat bildöverlägg men det går bara att kombinera två bilder åt gången med liten kontroll och känsla för slutresultatet.
 
Senast ändrad:
hej alla
Var och kollade både på D300 och D90 igår, och båda känns super, dock fastnade jag lite mera för D300. Men, tror ni att det kommer en firmware som ger lika lite brus på Iso6400 jämfört mot D90'n? Den hade verkligen mindre brus på 6400, och jag älksar att fota i befintligt ljus, så höga ison är ganska så standard i mina kort. Eller är det så bra som det kommer bli? Är det något man kan fixa i firmware eller är det mera sensorn och hårdvaran som spelar roll?
Mvh
Marcus
 
Sensorn i D90 är ju densamma som i D300, men Nikon har naturligtvis förfinat den ytterligare under tiden, samma sak var det mellan D200 och D80, så jag tror inte att det går att fixa med en firmware uppdatering.
Men är höga iso prestanda så viktigt för dig så bör du välja en D700 istället, den levererar ju hållbara filer i 6400 iso, det tycker jag långt ifrån att varken D90 och D300 inte gör.

/kent
 
Har lite funderingar hur jag skall planera mina inköp.

Begagnad D200 pris 6000 kr?

Ny på blocket(!) D300 pris 10 099kr?

Köpa d200 och ha 4000 kr att köpa blixtar för eller en D300? Vad är mitt bästa val?

Klara mig med D40in tills det kommer d400 och d300 sjunker i pris? När kommer d400?
 
Har lite funderingar hur jag skall planera mina inköp.

Begagnad D200 pris 6000 kr?

Ny på blocket(!) D300 pris 10 099kr?

Köpa d200 och ha 4000 kr att köpa blixtar för eller en D300? Vad är mitt bästa val?

Klara mig med D40in tills det kommer d400 och d300 sjunker i pris? När kommer d400?
Det är rätt sto skillnad på D200 och D300. D300 är en riktig uppgradering som förbättrar både bildresultatet och handhavandet. Jag skulle inte satsa på en D200 om jag hade ett seriöst fotointresse, även om det är en mycket bra kamera så är den efter D300 i nästan allt.
 
D300 har ibyggd blixt

Köp en D300. Inget köp man ångrar någonsin. Jag gick från Canon EOS 5D till Nikons D300. Möjligen är D700 bättre. D3:an går bort pga vikt och storlek för min del.

Den inbyggda blixten skäms inte för sig och man klara sig långt med den. Att tänka på är att man får en svart kant, dit blixten inte når, vid mindre än ca:25mm på objektivet. (Gäller std zoom objektiv som Nikons och Tamron.)

DVS det blir en halvmåne i svart i underkant på bilden.
/Roger
 
Prova med att ta bort motljusskyddet skall du se att halvmånen försvinner.
Mh
JB

Hahaha... Den var bra. Faktum är att motljusskyddet alltid sitter på, fast omvänt inomhus. Dvs att det alltid finns med så det inte försvinner i något fack i väskan eller så.

Jag ska testa i kväll, bara för att se om det hjälper på 17mm...
Tack för tipset.
 
Tja, måste det hända något. Jag personligen inväntar den 21 november, inte för jag vet varför men inget är som väntans tider;-)
Mvh
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.