Vad är det som är avancerat med den där AF-funktionen? Menar du att den är avancerad på det sättet att den är högpresterande eller att den är svår att begripa för användaren? Den är inte komplicerad att använda tycker jag, eller så har jag missat något.
Några skäl till att jag tycker AF-systemet i D3, D300 och D700 är avancerat och svårt att bemästra:
1) 51 AF-punkter att välja mellan (eller 11 för den som så vill), vilket (inte minst i porträttläge på en Nikon D3) kan ta tid att ställa in rätt,
2) 8 AF-lägen att välja på (9, men dynamiska läget i AF-S fungerar som enkelpunktsläget), med svårighet att förstå varje läges funktion, möjligheter och begränsningar samt när olika lägen passar bäst att använda,
3) Endast 15 korsformiga AF-punkter i den vertikala mitten av sökaren med resterande AF-punkter endast känsliga för vertikala linjer, vilket i praktiken innebär att en och samma (icke korsformig) AF-punkt är sensitiv för antingen vertikala eller horisontella linjer beroende på om fotografen använder kameran i landskap- eller porträttposition,
4) Den inte helt självklara och förutsägbara kopplingen mellan vald(a) fokuspunkt(er), exponering och vitbalans,
5) Komplexiteten i AF-systemet parat med de höga bildtagningshastigheter som D3, D700 och D300 erbjuder ställer stora krav på fotografens kompetens och reaktionsförmåga vid rörliga motiv.