Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Medan på denna syns hans ögon inte pga att han tittar ner en aning. Observera att bilden är tagen i en serie med 8 bps....

Bilagor

• motocross_20080810_105.jpg
    motocross_20080810_105.jpg
    90.3 KB · Visningar: 818
För denna klass och i denna vinkel använder jag runt 1/250s. Tillräckligt kort/långt för att få den känsla jag är ute efter. Ställer in autoiso på 1/250 och struntar i isovärdet. För större/snabbare klasser eller andra vinklar så använder jag kortare eller längre tider, allt beroende på uttrycket och känslan jag är ute efter. Jag brukar dock hela tiden eftersträva att få rörelseoskärpa i mina bilder på denna sport. Tycker det är skittråkigt med statiska bilder där hjulen och annat är perfekt frysta.. I just denna bild så är det lita av ett problem. Ljust var lite för starkt och det blev 1/400s. Skulle ha behövt mitt gråfiler eller iso100 :)

Jag har skrivit ut bilder (och sålt dem) i 1,5 x 2 meter tagna med min D2X på iso 800. Det skall ju inte gå enligt många :) men det går. Med D300 är det inga problem med mycket högre iso än så....

ps. Kikade just på infon i bilden och såg att den är tagen på 190mm

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
För denna klass och i denna vinkel använder jag runt 1/250s. Tillräckligt kort/långt för att få den känsla jag är ute efter. Ställer in autoiso på 1/250 och struntar i isovärdet. För större/snabbare klasser eller andra vinklar så använder jag kortare eller längre tider, allt beroende på uttrycket och känslan jag är ute efter. Jag brukar dock hela tiden eftersträva att få rörelseoskärpa i mina bilder på denna sport. Tycker det är skittråkigt med statiska bilder där hjulen och annat är perfekt frysta..

Jag har skrivit ut bilder (och sålt dem) i 1,5 x 2 meter tagna med min D2X på iso 800. Det skall ju inte gå enligt många :) men det går. Med D300 är det inga problem med mycket högre iso än så....
Först... jag tycker du tar väldigt fina bilder och du har min fulla respekt som fotograf. Bara så vi inte pratar förbi varandra ;-)

Sedan... det är en svår balansgång mellan "fartkänslan" i bilderna och rörelseoskärpa. Slutartider långsammare än 1/250s borde ge upphov till en hel del oönskad rörelseoskärpa i en sådan snabb sport.

Tack! Jo jag är medveten om detta. Det är hela tiden en balansgång men hellre en och annan kastad bild än helt statiska tråkiga bilder.

Autofokusen fungerar riktigt bra i de flesta situationer som jag testat.
Där den får bekymmer är med farkoster som åker ifrån kameran, den verkar emellanåt lite förbryllad över att saker kan vara på väg bort också!

I de situationerna är D3ans AF betydligt snabbare.

Senast jag fotade cross så var bra nära alla bilder tagna med 300an rätt fokuserade, utom flertalet av bilderna av denna typ.
Jag har inte provat med senaste firmwaren som en del påstår ska vara lite snabbare.

Bilagor

• 200_7665.jpg
    200_7665.jpg
    97.2 KB · Visningar: 741
Teodorian skrev:
Hoppas det inte är alltför många svenskar som fallit i den här fällan:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1039&thread=28899103

Inte första gången jag hör klagan på just avsaknanden av "POP" från en person som kommer från en kompakt och just köpt en DSLR. Jo jag räknar Sonyn till kompaktlassen.

Filerna från DSLR är oftast mindre "färdiga" direkt från kameran. Det är även rätt stora skillnader beroende på vilken klass din kamera tillhör. Ju mer "proffsig" modell desto mindre färdiga bilder

Teodorian skrev:
Hoppas det inte är alltför många svenskar som fallit i den här fällan:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1039&thread=28899103
pop haha :) Ursäkta min arrogans men har sällan skådat mer idioti...! D300 har jo bara manuella inställningar inget gröna läget, har han skjutit på något med spotmätning eller fel mätmetod haha synd om honom. nej inte ett dugg.!
Om man köper en D300 utan att veta vad man gör då får man själv skylla sig lite.

xandx skrev:
pop haha :) Ursäkta min arrogans men har sällan skådat mer idioti...! D300 har jo bara manuella inställningar inget gröna läget, har han skjutit på något med spotmätning eller fel mätmetod haha synd om honom. nej inte ett dugg.!
Om man köper en D300 utan att veta vad man gör då får man själv skylla sig lite.

Ja, det var tur att han inte köpte en D3:a med tex 70-200/2.8 VR för dyra pengar. Jag tycker särskilt om raden "... I could get decent contrast by underexposing 3/4 to 1 stop; but then the images were too dark."

Det tål att påpekas igen. De digitala systemkamerorna blir alltmer avancerade på gott och ont. Det ställer allt högre krav på fotografens lärande och förståelse för kamerans funktioner och deras samband med faktiska resultat.

Du menar att menyerna blir mer avancerade :)
Tycker kanske att vissa grejer är inte mer avancerade utan mer komplicerade då manualer ofta har ett språk som vanliga dödliga inte fattar.

Jag fick ett litet komigång häfte till min D300. Det var bra skumläsning men jag kan förstå att om man går över från ett märke till ett annat kan det uppstå förvirring då man lärt sig en kamera standard. Jag fick låna en Canon 5D haha vilka problem jag hade :) och vi skall inte snacka om 40D den fick jag knappt igång :) Jag har bara kört nikon i småformat och mamiya samt pentax i mellanformat. fast en Bladare H2 är så busenkel att köra, det är verkligen en enkel kamera för en halv mille :)

Autofokusen fungerar riktigt bra i de flesta situationer som jag testat.
Där den får bekymmer är med farkoster som åker ifrån kameran, den verkar emellanåt lite förbryllad över att saker kan vara på väg bort också!

I de situationerna är D3ans AF betydligt snabbare.

Senast jag fotade cross så var bra nära alla bilder tagna med 300an rätt fokuserade, utom flertalet av bilderna av denna typ.
Jag har inte provat med senaste firmwaren som en del påstår ska vara lite snabbare.

Testade detta i lördags och hade absolut inga problem med min D300. Bild efter bild var knivskarp, även i 8bps.....

Förstår inte

Fast även om man byter kameramärke så borde det väl inte vara sååå svårt att ganska omgående få till bra bilder i de vanligaste situationerna. Har man bara koll på det grundläggande inom foto samt behärskar RAW så förvånar det mig att man inte får till bra bilder. Sen att det tar lång tid att vänja sig vid all funktionalitet, inställningar, ergonomi yada yada är en sak...

Fast även om man byter kameramärke så borde det väl inte vara sååå svårt att ganska omgående få till bra bilder i de vanligaste situationerna. Har man bara koll på det grundläggande inom foto samt behärskar RAW så förvånar det mig att man inte får till bra bilder. Sen att det tar lång tid att vänja sig vid all funktionalitet, inställningar, ergonomi yada yada är en sak...

Sätt kameran på P eller A. Rå-filer och enpunkts-AF. så funkar kameran som vilken annan som helst. Ta sedan upp dina bilder i ditt favvoprogram så........

D300 och de andra nyare Nikononerna är inte svårare än några andra modeller som standard. Däremot har de en massa spännande funktioner som kan vara mer eller mindre nyttiga att lära sig om du vill utnyttja kamreran fullt ut. Bla den mycket avancerade AF funktionen....

Det tål att påpekas igen. De digitala systemkamerorna blir alltmer avancerade på gott och ont. Det ställer allt högre krav på fotografens lärande och förståelse för kamerans funktioner och deras samband med faktiska resultat.

Mjo, fast egentligen handlar det mer om grundläggande exponeringslära. Något "alla" fotointresserade som växt upp med analoga systemkameror nött in i huvudet. Vi pratar fortfarande om att:

- Mäta ljuset rätt
- Veta vad tid, bländare och ISO har för inverkan

Ganska basic egentligen och något som kanske nya fotografer, som gått från kompaktkameror till systemkameror inte har full koll på.

Sen finns det förstås en mängd olika inställningar att göra i kameran. Vill man, så kan man ju faktiskt ställa in sin systemkamera så att den lämnar "färdiga" bilder. Frågan är väl mer om man vill det.

Sätt kameran på P eller A. Rå-filer och enpunkts-AF. så funkar kameran som vilken annan som helst. Ta sedan upp dina bilder i ditt favvoprogram så........

D300 och de andra nyare Nikononerna är inte svårare än några andra modeller som standard. Däremot har de en massa spännande funktioner som kan vara mer eller mindre nyttiga att lära sig om du vill utnyttja kamreran fullt ut. Bla den mycket avancerade AF funktionen....
Vad är det som är avancerat med den där AF-funktionen? Menar du att den är avancerad på det sättet att den är högpresterande eller att den är svår att begripa för användaren? Den är inte komplicerad att använda tycker jag, eller så har jag missat något.

Sååå...

Fick idag besked om att de hade tagit hand om kameran, för att sedan skicka den. Tyvärr dröjde det ju över en vecka (skickade den förra tisdagen) innan de ens packade upp kameraskapet... Blir lite smått förbannad på det, men de var ändock trevliga och ringde upp när de hade fixat den.

Så, nu återstår bara sista problemet, eftersom det inte var D300:ans fokus som var fel - att fixa autofokusen på Sigmaobjektivet. Blir så trött på allt strul, vill bara ha en väl fungerande D300. Så mycket begärt är det väl ändå inte?

När Sigmaoptiken är fixad, så kommer jag att vara världens lyckligaste D300-ägare. =D

Fick idag besked om att de hade tagit hand om kameran, för att sedan skicka den. Tyvärr dröjde det ju över en vecka (skickade den förra tisdagen) innan de ens packade upp kameraskapet... Blir lite smått förbannad på det, men de var ändock trevliga och ringde upp när de hade fixat den.

Så, nu återstår bara sista problemet, eftersom det inte var D300:ans fokus som var fel - att fixa autofokusen på Sigmaobjektivet. Blir så trött på allt strul, vill bara ha en väl fungerande D300. Så mycket begärt är det väl ändå inte?

När Sigmaoptiken är fixad, så kommer jag att vara världens lyckligaste D300-ägare. =D
Men vad är det för Sigma du har problem med?? D300 skall klara att justera bak och fram fokus på de flesta nyare optik?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar