Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som är lite tråkigt är att standard batteriet i kameran måsta alltid vara i..! Så det gör det inte så flexibelt.
 
SonnyOboy skrev:
Ah, blir det någon bi-effekt med den funktionen på?

Inte fler bieffekter än de Mankan nämnde. Du kan ju köra utan och ta en bild för att sedan kalla upp bilden igen i kamerans egen redigeringsmeny och aktivera D-lightning. Samtidigt som du ser den tagna bilden på displayen kan du välja 3 lägen av effekten och se skillnaden momentant.

Använder du programmet Capture NX kan du styra det hela ännu effektivare än i PS.

Själv använder jag sällan Active D-lightning utan gör justeringar i efterbearbetningen.

Men för de som bara kör jpeg kan det vara en fördel att testa lite eftersom man i vissa situationer får nästintill perfekta exponeringar i (en del, inte alla) motljussituationer. Man lär sig snart när det gör nytta.

PS. Ang greppet: Tycker mycket om det eftersom det gör möjligheten att använda samma batteri som D3 och D2X. Plus att jag är van att använda pro-modeller med vertikalavtryck.

Så det är väl ingen dum idé du har att bara köra med ett batteri och ha ett fulladdat i fickan eller fotoväskan som reserv. Å andra sidan väljer du själv i vilken ordning batterierna ska köras via menyn. Greppet passar också den nya D700. DS

Mvh/Lennart
 
xandx skrev:
Det som är lite tråkigt är att standard batteriet i kameran måsta alltid vara i..! Så det gör det inte så flexibelt.

Nej, det behöver inte sitta något batteri i kameran. Räcker med att ha ett i greppet. D v s det batteri som följde med kameran flyttas till greppet och kamerans batterikammare kan vara tom.

Mvh/Lennart
 
Photocon skrev:
Så det är väl ingen dum idé du har att bara köra med ett batteri och ha ett fulladdat i fickan eller fotoväskan som reserv. Å andra sidan väljer du själv i vilken ordning batterierna ska köras via menyn. Greppet passar också den nya D700. DS

Mvh/Lennart

Yeah, fast även om jag väljer att köra batterierna i en viss ordning så får jag ju ändå ladda det ena förr eller senare. Får se hur det blir, har alltid gillat vertikalgreppen.
 
Photocon skrev:
Nej, det behöver inte sitta något batteri i kameran. Räcker med att ha ett i greppet. D v s det batteri som följde med kameran flyttas till greppet och kamerans batterikammare kan vara tom.

Mvh/Lennart
Okej hmm då tåls det att tänka på det :)
 
Jag måste säga att jag är skitnöjd med min D300 överlag. Jag har testat den i studion helt underbar där, jag har hårdtestat den på koncert och testat liveview där också, vilket jag gillade och fick en bild ingen annan fick pga detta :) Jag har testat den i spöregn och det gIck bra.
Har kört den med blixt, på höga iso på fotbollsmatch, på fåglar med 3d matrix och den funkade (så länge det var en fågel) Den levererar som den skall och jag är nöjd...!
Liveview bild från Lena Ph's koncert på Stockholms pride. Taget med blixt. Jag backade, höjde kameran kollade i liveview satte fokuspunkterna och tryckte av. Inga mer avklippta huvuden när man håller kammeran högt :)
Jag har skrivit lite mer om detta i min blogg.
http://jaroslawgibekphoto.blogspot.com/
Ni som undrar ifall ni skall köpa den eller inte, jag säger som alla andra "KÖP" för runt 15000:- får du en kamera som borde kostat det dubbla....!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    92.1 KB · Visningar: 658
xandx skrev:
Jag måste säga att jag är skitnöjd med min D300 överlag. .........Jag har testat den i spöregn och det gIck bra.
Har kört den.....

Vad änvände du för objektiv i spöregnet??? Jag funderar på att handla nått vädertätat objektiv.

...//Ulf
 
Ulf F skrev:
Vad änvände du för objektiv i spöregnet??? Jag funderar på att handla nått vädertätat objektiv.

...//Ulf
Sigma 24-70, jag vet faktiskt inte ifall den är vädertätad eller ej?? Måste kolla. Jag kan säga att det var spöregn!
 
Ja jag får väl ta och tacka herr Tore Helming...
Idag var jag å fotade ett bröllop och gjorde enligt dina råd... alltså inte mitt sätt att motarbeta kamerans automatik. Nu är man "back in the game"... Jag och kameran är nu mycket överens om hur den skall exponera. ;)))

Tack.
/Jonas
 
Jonke O skrev:
Ja jag får väl ta och tacka herr Tore Helming...
Idag var jag å fotade ett bröllop och gjorde enligt dina råd... alltså inte mitt sätt att motarbeta kamerans automatik. Nu är man "back in the game"... Jag och kameran är nu mycket överens om hur den skall exponera. ;)))

Tack.
/Jonas

Det låter ju bra. D300 är en toppenkamera när man väl "dansar i takt".

Hoppas brudparet blir lika nöjda med dina bilder!
 
En rapport från fältet med avseende på batterikapacitet.

Har du ingen D3/D2 parallelt så finns det absolut inget behov av att investera i EL4 batteriet och laddaren till det om det "bara" är 8 bps du vill åt, Det kostar ju som bekant runt 6000 kronor.

Jag fotograferar mycket motocross och har användning för de 8bps som det batteripacket kan ge med rätt celler. Lösningen med NiMh celler funkar minst lika bra (om än lite kortare tid bara) Med originalbatteriet i huset och 8 NiMh celler på 2600mAh i greppet så får jag ut ca 1000-1200 bilder i 8 bps och drygt lika många med 6 bps. Totalt i runda slängar 2200-2500 bilder utan att behöva byta batteri. Allt är i råformat och oftast AF-S70-200.

Med greppet så följer det med en hållare för originalbatteriet och en för AA celler. Jag har dessutom oftast ett extra originalbatteri fastsatt i den extra hålaren i väskan/fickan och det tar sekunder att byta NiMh packet mot detta..

Om du bara måste ha 8 bps och inte klarar dig med 1000-1200 bilder per laddning så är det ju ingen större kostnad att köpa 8 st extra NiMh celler heller. Lite krångligare att byta i fält bara.....
En annan nackdel är att kameran inte precis blir lättare med 8 AA celler istället för originalbatteriet....men du slipper i alla fall lösa årskort på gymet :)
 
Och nu har jag kommit hem från ännu en session på crossbanan. Ni kanske minns mina problem med AF senast. Min D300 + MB10 ville inte hänga med när det började gå riktigt snabbt, på ett sätt som D2X aldrig hade några problem med. Jag står oftast bakom ett hopp eller en kurva och det går absolut inte att förfokusera. Kameran måste blixtsnabbt klara av att fokusera på en ekipage som dyker upp i en så där 40-50 km/t 10-15 meter bort.

Den enda orsak som jag kunde tänka mig orsakade problemen senast var att jag zoomade under pågående fokusering med min AF-S70-200. Det gick alldeles utmärkt med D2X. Denna gång tänkte jag mig för och och vips så var alla problem som bortblåsta.

Med D300 + MB10 och rätt batterier så är det inga problem att utnytta AF fullt ut. Dvs 7-7,5 bps med fokusföljning och fokusprioritet på föremål av denna typ, dvs inga oskarpa bilder som beror på kameran. Att det fortfarande då och då blir en och annan ur fokus beror mer på fotografen mer än på kameran. Jag testade även att zooma under fokusering och då "låser" sig D300an. Någon enstaka bild klämmer den iväg men sedan är det stopp.

Förutsättningarna är:
D300 + MB10. AF-S70-200 oftast på f4-5,6, 150-200mm (oftast). AF-C och fokusprioritet. 9 punkters AF och rå-format
 
Blixtproblem

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att hitta felet på blixten i min D300?

Som jag förstår manualen skall blixten alltid laddas upp när man öppnar den och det skall indikeras med en blixtsymbol i sökaren. Jag har inga problem att öppna blixten men därefter händer inget; ingen klarsignal och ingen blixt oavsett PASM-läge, blixtkompensation eller blixtläge (bakre ridå, röda ögon-reducering etc). För några veckor sedan lånade jag en SB600 av en kollega och den fungerade utmärkt. En kompis jämförde custom-inställningarna med sina igår och kunde inte se några konstigheter utan tyckte att det borde fungera men utan resultat.

Faktum är att jag kan inte påminna mig själv om att jag någonsin fått den interna blixten att lysa men innan jag knatar tillbaka med kameran till butiken kanske någon här på forumet har någon idé om vad det kan vara. Finns det någon halvdold funktion för att helt slå av blixten som jag kan ha kommit åt av misstag och nu inte hittar igen?
 
Mankan G skrev:
Och nu har jag kommit hem från ännu en session på crossbanan. Ni kanske minns mina problem med AF senast. Min D300 + MB10 ville inte hänga med när det började gå riktigt snabbt, på ett sätt som D2X aldrig hade några problem med. Jag står oftast bakom ett hopp eller en kurva och det går absolut inte att förfokusera. Kameran måste blixtsnabbt klara av att fokusera på en ekipage som dyker upp i en så där 40-50 km/t 10-15 meter bort.

Den enda orsak som jag kunde tänka mig orsakade problemen senast var att jag zoomade under pågående fokusering med min AF-S70-200. Det gick alldeles utmärkt med D2X. Denna gång tänkte jag mig för och och vips så var alla problem som bortblåsta.

Med D300 + MB10 och rätt batterier så är det inga problem att utnytta AF fullt ut. Dvs 7-7,5 bps med fokusföljning och fokusprioritet på föremål av denna typ, dvs inga oskarpa bilder som beror på kameran. Att det fortfarande då och då blir en och annan ur fokus beror mer på fotografen mer än på kameran. Jag testade även att zooma under fokusering och då "låser" sig D300an. Någon enstaka bild klämmer den iväg men sedan är det stopp.

Förutsättningarna är:
D300 + MB10. AF-S70-200 oftast på f4-5,6, 150-200mm (oftast). AF-C och fokusprioritet. 9 punkters AF och rå-format
Hur kommer det sig att du inte kör atryckarprio om du ändå bränner av 7-8 bps med batterigreppet?
 
jdandanell skrev:
Hur kommer det sig att du inte kör atryckarprio om du ändå bränner av 7-8 bps med batterigreppet?

Jag avskyr oskarpa bilder om det inte var avsett så från början :)

Att jag använder en hög bps beror på att det är skitsvårt för att inte säga fullständigt omöjligt att få allt rätt om jag kör med enbild på det sätt jag arbetar. Jag har provat det mesta, AF-S, manuell fokus, avtryckarprioritet etc men det är alltid något som blir fel, åkaren blundar, tittar åt fel håll, något skit i bakgrunden hamnar fel etc. Det är rätt mycket skrot runt en crossbana: pinnar flaggposter och annat skit. Faktum är att om du använder D300an fel så kan den trycka iväg bild efter bild som är galet ur fokus oavsett fokusprioritet eller avtryckarprioritet och jag föredrar som sagt skarpa bilder och graden av skarpa bilder ökar med fokusprioritet...

Det går så rasande fort och jag står så nära inpå så det mest effektiva är att välja en bra position, sikta in sig på en tidigare åkare och sedan skjuta av korta skurar. Jag trycker alltså inte av 250-tusen bilder på en gång utan det blir 3-4 st och med max fart. Vid långsammare bps så missar jag oftast något och bilderna är bara att kassera. Med D300 och batteripaacket så blir det fler bra användbara bilder per session jämfört med min tidigare D2X även om kassaktionsgraden är högre procentuellt sett.

Ett exempel. Denna bild är rätt typisk. Åkaren dyker upp från ingenstans efter ett hopp. Lagom med rörelseoskärpa för att få en fartkänsla men tyvärr misslyckad ändå. Skärpan ligger på nummerplåten och inte på hjälmen och med något vitt "skit" nere till vänster i bakgrunden Skärpedjupet är väldigt kort på en 70-200 på ca 150mm och bländare 5,6
 

Bilagor

  • motocross_20080810_228.jpg
    motocross_20080810_228.jpg
    59 KB · Visningar: 369
Senast ändrad:
Jo jag har räknat på samma sak men för mig så stämmer det inte. I alla fall inte med de förstoringar jag ofta använder till de bilder jag säljer. Väldigt ofta är skärpedjupet så pass kort att cykeln inte är skarp från för till akter trots f5,6. Jag skulle gärna använda än större bländare för att få bakgrunden mer oskarp men på 2,8 så är det omöjligt att få hela cykeln skarp.

Granskar du bilden ovan i en större förstoring så är det tydligt att ansiktet är inte bara oskarpt pga rörelseoskärpa utan även att skärpedjupet inte räcker till oavsett vad DOF master säger. Fokuspunkten ligger på nummerskylten. Kan oxå vara att det var något kortare avstånd till åkaren än vad jag minns. Lite svårt att bedömma när det går så fort.

Bilderna nedan visar hur svårt det är att få med allting rätt. På denna bild stämmer det mesta.
 

Bilagor

  • motocross_20080810_106.jpg
    motocross_20080810_106.jpg
    91.7 KB · Visningar: 341
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.