apersson850
Aktiv medlem
Har inte de insprängda AF-punkter i sensorn, i stället för Canons system där varje pixel är en AF-sensor?Olympus/OM System har haft korslagda i toppmodellen i flera år...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har inte de insprängda AF-punkter i sensorn, i stället för Canons system där varje pixel är en AF-sensor?Olympus/OM System har haft korslagda i toppmodellen i flera år...
Det var vare sig det du skrev om eller det jag kommenterade. Vilken lösning som har valts för att ordna fasavkänning påverkar knappast det man vinner på att ha korslagda punkter, eller frånvaron av desamma. Även om Canon såvitt jag vet är ensamma om dual-pixel bland systemkameror så bör det noteras att samma typ av metod förekommer i vissa mobilkameror.Har inte de insprängda AF-punkter i sensorn, i stället för Canons system där varje pixel är en AF-sensor?
Det kan påverka möjligheten att införa dem.Vilken lösning som har valts för att ordna fasavkänning påverkar knappast det man vinner på att ha korslagda punkter, eller frånvaron av desamma.
Det hjälper förstås ingenting när de är spridda i delar motivet som man inte alls vill ha i fokus. Snarare stjälper det.Ska man vara ärlig så är problemet med frånvaron oftast liten i spegellösa kameror, men den går att framkalla. De har ju mer hjälp av annan information än en spegelreflex, och typiskt sett fler fokuspunkter utspridda överallt.
Ett större kamerahus ger också möjlighet till bättre kylning, vilket är nog så viktigt nu när många använder kameran för filmning också. Ofta blir husen med större grepp mer kompakta än ett mindre kamerahus med extragrepp monterat, och som min namne skrev är de mycket mer stabila - i synnerhet monterade på stativ. Jag har inte haft ett kamerahus med batterigrepp sedan min 20D för 20 år sedan, och den var i princip oanvändbar på stativ om man inte monterade ett s.k. L-fäste som håller ihop kamerahus och grepp bättre.
Dual pixel systemet lär vara uppfunnit av Fuji, som jag läste för några år sedan, men dom har inte själva använt sig av det.Det var vare sig det du skrev om eller det jag kommenterade. Vilken lösning som har valts för att ordna fasavkänning påverkar knappast det man vinner på att ha korslagda punkter, eller frånvaron av desamma. Även om Canon såvitt jag vet är ensamma om dual-pixel bland systemkameror så bör det noteras att samma typ av metod förekommer i vissa mobilkameror.
Ska man vara ärlig så är problemet med frånvaron oftast liten i spegellösa kameror, men den går att framkalla. De har ju mer hjälp av annan information än en spegelreflex, och typiskt sett fler fokuspunkter utspridda överallt. Antalet valbara är ju inte heller nödvändigtvis samma som antalet som finns ur kamerans interna synvinkel, ens på en del senare spegelreflexer. Min D850 har nästan tre gånger så många som går att välja manuellt. Att problemet är förhållandevis litet jämfört med i spegelreflexer lär väl vara anledningen till att alla inte har sprungit benen av sig och prioriterat införandet av korslagda punkter, för det är ju helt uppenbart möjligt.
91 299 pengar. Som hittat .Nu är Canon Eos R1 officiell. Här är vår nyhetsartikel:
Canon Eos R1 – Flaggskepp med intelligent autofokus
Efter sex år är det äntligen premiär för flaggskeppet i Eos R-systemet: Canon Eos R1. Den är främst inriktad mot sport- och nyhetsfotografering och har en smart autofokus som kan förutsäga vad som ska hända i vissa situationer.www.fotosidan.se
Jag menade inte att det inte var en fördel med korslagda punkter, men att problemet är mindre i realiteten med spegellösa än med spegelreflexer som saknar korslagda punkter. Sedan går det att tvinga kameran till kontrastfokus med AF-S och pinpoint hos Nikon och jag förmodar att det går att åstadkomma något liknande med Canon, om det krisar och man inte vill vrida kameran. Det förutsätter ju dock att det inte är något som rör sig.Det kan påverka möjligheten att införa dem.
Det hjälper förstås ingenting när de är spridda i delar motivet som man inte alls vill ha i fokus. Snarare stjälper det.
Vad skulle det vara för annan information man har, menar du? Jag har förvisso bara en spegellös, men jag ser inte riktigt vad det skulle vara som den vet som hade hjälpt. Det hjälpte inte heller, för just det här att den jag har inte kan fokusera på horisontella linjer har jag råkat ut för flera gånger den senaste tiden.
Så den här ändringen i R1 är välkommen.
Det hade jag inte hört talas om, så jag letade. Tydligen har Canon patentet på den här metoden, vilket inte styrker att Fuji skulle ha uppfunnit den. Möjligen tänkt tanken, men då har de inte patenterat tanken.Dual pixel systemet lär vara uppfunnit av Fuji, som jag läste för några år sedan, men dom har inte själva använt sig av det.
Precis. Ska vi beställa varsin?91 299 pengar. Som hittat .
Läser att R5MkII har tre olika extragrepp att välja på, varav ett grepp har inbyggd fläkt som klarar lång tid i hög kvalitet.
Kämpa! Du behöver kanske nya batterier? ;-)Det är tröttande att testa nya kameror från morgon till kväll.
⸮ƨυnϱɒM ,bnävlɘϱɘqƨ υb ɿä ɿöʇɿɒVVisa bilaga 175203
Det är tröttande att testa nya kameror från morgon till kväll.
Speglar brukar ge just sådan effekt. Dom brukar dock sällan göra att r går längre ner.⸮ƨυnϱɒM ,bnävlɘϱɘqƨ υb ɿä ɿöʇɿɒV
91 299 pengar. Som hittat .
Nåväl. Tittar man på bilden i inledningen förstår man varför sportfotografer ofta väljer lite större hus. Det blir bra balans mot de stora objektiven.
Det hade jag inte hört talas om, så jag letade. Tydligen har Canon patentet på den här metoden, vilket inte styrker att Fuji skulle ha uppfunnit den. Möjligen tänkt tanken, men då har de inte patenterat tanken.
Efter vad jag kan hitta gör Fuji som "alla andra (än Canon)", alltså lägger in AF-pixlar bland bildpixlarna och får sedan räkna bort AF-pixlarna när bilden skapas.