Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon R1 på gång på höst WOW !

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte de insprängda AF-punkter i sensorn, i stället för Canons system där varje pixel är en AF-sensor?
Det var vare sig det du skrev om eller det jag kommenterade. Vilken lösning som har valts för att ordna fasavkänning påverkar knappast det man vinner på att ha korslagda punkter, eller frånvaron av desamma. Även om Canon såvitt jag vet är ensamma om dual-pixel bland systemkameror så bör det noteras att samma typ av metod förekommer i vissa mobilkameror.

Ska man vara ärlig så är problemet med frånvaron oftast liten i spegellösa kameror, men den går att framkalla. De har ju mer hjälp av annan information än en spegelreflex, och typiskt sett fler fokuspunkter utspridda överallt. Antalet valbara är ju inte heller nödvändigtvis samma som antalet som finns ur kamerans interna synvinkel, ens på en del senare spegelreflexer. Min D850 har nästan tre gånger så många som går att välja manuellt. Att problemet är förhållandevis litet jämfört med i spegelreflexer lär väl vara anledningen till att alla inte har sprungit benen av sig och prioriterat införandet av korslagda punkter, för det är ju helt uppenbart möjligt.
 
Vilken lösning som har valts för att ordna fasavkänning påverkar knappast det man vinner på att ha korslagda punkter, eller frånvaron av desamma.
Det kan påverka möjligheten att införa dem.
Ska man vara ärlig så är problemet med frånvaron oftast liten i spegellösa kameror, men den går att framkalla. De har ju mer hjälp av annan information än en spegelreflex, och typiskt sett fler fokuspunkter utspridda överallt.
Det hjälper förstås ingenting när de är spridda i delar motivet som man inte alls vill ha i fokus. Snarare stjälper det.
Vad skulle det vara för annan information man har, menar du? Jag har förvisso bara en spegellös, men jag ser inte riktigt vad det skulle vara som den vet som hade hjälpt. Det hjälpte inte heller, för just det här att den jag har inte kan fokusera på horisontella linjer har jag råkat ut för flera gånger den senaste tiden.
Så den här ändringen i R1 är välkommen.
 
Ett större kamerahus ger också möjlighet till bättre kylning, vilket är nog så viktigt nu när många använder kameran för filmning också. Ofta blir husen med större grepp mer kompakta än ett mindre kamerahus med extragrepp monterat, och som min namne skrev är de mycket mer stabila - i synnerhet monterade på stativ. Jag har inte haft ett kamerahus med batterigrepp sedan min 20D för 20 år sedan, och den var i princip oanvändbar på stativ om man inte monterade ett s.k. L-fäste som håller ihop kamerahus och grepp bättre.

Läser att R5MkII har tre olika extragrepp att välja på, varav ett grepp har inbyggd fläkt som klarar lång tid i hög kvalitet.
 
Det var vare sig det du skrev om eller det jag kommenterade. Vilken lösning som har valts för att ordna fasavkänning påverkar knappast det man vinner på att ha korslagda punkter, eller frånvaron av desamma. Även om Canon såvitt jag vet är ensamma om dual-pixel bland systemkameror så bör det noteras att samma typ av metod förekommer i vissa mobilkameror.

Ska man vara ärlig så är problemet med frånvaron oftast liten i spegellösa kameror, men den går att framkalla. De har ju mer hjälp av annan information än en spegelreflex, och typiskt sett fler fokuspunkter utspridda överallt. Antalet valbara är ju inte heller nödvändigtvis samma som antalet som finns ur kamerans interna synvinkel, ens på en del senare spegelreflexer. Min D850 har nästan tre gånger så många som går att välja manuellt. Att problemet är förhållandevis litet jämfört med i spegelreflexer lär väl vara anledningen till att alla inte har sprungit benen av sig och prioriterat införandet av korslagda punkter, för det är ju helt uppenbart möjligt.
Dual pixel systemet lär vara uppfunnit av Fuji, som jag läste för några år sedan, men dom har inte själva använt sig av det.
 
Nu är Canon Eos R1 officiell. Här är vår nyhetsartikel:
91 299 pengar. Som hittat :).

Nåväl. Tittar man på bilden i inledningen förstår man varför sportfotografer ofta väljer lite större hus. Det blir bra balans mot de stora objektiven.
 
Det kan påverka möjligheten att införa dem.

Det hjälper förstås ingenting när de är spridda i delar motivet som man inte alls vill ha i fokus. Snarare stjälper det.
Vad skulle det vara för annan information man har, menar du? Jag har förvisso bara en spegellös, men jag ser inte riktigt vad det skulle vara som den vet som hade hjälpt. Det hjälpte inte heller, för just det här att den jag har inte kan fokusera på horisontella linjer har jag råkat ut för flera gånger den senaste tiden.
Så den här ändringen i R1 är välkommen.
Jag menade inte att det inte var en fördel med korslagda punkter, men att problemet är mindre i realiteten med spegellösa än med spegelreflexer som saknar korslagda punkter. Sedan går det att tvinga kameran till kontrastfokus med AF-S och pinpoint hos Nikon och jag förmodar att det går att åstadkomma något liknande med Canon, om det krisar och man inte vill vrida kameran. Det förutsätter ju dock att det inte är något som rör sig.

I en del lägen så klarar min Nikon att fokusera i bättre ljus, men ger upp på horisontella om ljuset är sämre. Så beter den sig med kakelfogarna (tunnare sorten) i badrummet t ex. Vitt kakel för tydlighets skull, så det är inget mönster i det. Ibland blir det någorlunda i fokus ändå, men kameran verkar ge upp när den inte kan bekräfta.

Om du menar att leta på fel ställen så har Nikons mer avancerade/nyare modeller AF-alternativ där man kan välja en ruta med egna mått den ska leta inom, så jag vet inte om just AF-områdets storlek är ett problem om det är vad du syftar på. Alternativt så kan det moderna 3D Tracking-läget vara ett alternativ, då motivigenkänningen om den är aktiverad då letar nära AF-punkten i första hand. Vad Canon har för lösning där har jag dock inte studerat närmare.
 
Jag har inte observerat att problemet skulle vara mindre med den spegellösa. Jag har vid flera tillfällen förvånat konstaterat att min spegellösa inte kunnat fokusera där jag "av gammal vana" tänkt mig att det finns ju en bra kontrast att fokusera på. Sen har jag insett att den ligger i fel riktning, ett problem som inte existerat med mina spegelreflexer i mer än 15 år.

Att det finns en herrans massa AF-punkter utspridda över sökarbilden hjälper föga när det är de som ligger över det jag vill ha i fokus jag vill använda, och de hittar ingen kontrast. De andra, långt borta på annan plats på sensorn, vill jag inte använda. De kan mycket väl hitta något annat att fokusera på, men det ligger i fel fokusplan.
Inte heller vill jag använda någon motivavkänning, för de motiv som kameran kan känna igen har inte enbart horisontella linjer, så det var något annat jag ville fotografera.

Där har jag då fått luta kameran för att få fokus och därmed missat bilden, för när jag lutat, fokuserat och rätat upp har motivet som jag ville ha det försvunnit igen.
 
Dual pixel systemet lär vara uppfunnit av Fuji, som jag läste för några år sedan, men dom har inte själva använt sig av det.
Det hade jag inte hört talas om, så jag letade. Tydligen har Canon patentet på den här metoden, vilket inte styrker att Fuji skulle ha uppfunnit den. Möjligen tänkt tanken, men då har de inte patenterat tanken.
Efter vad jag kan hitta gör Fuji som "alla andra (än Canon)", alltså lägger in AF-pixlar bland bildpixlarna och får sedan räkna bort AF-pixlarna när bilden skapas.
 
Nikon har också patent kring Dual pixel AF. Men Nikon och Fujifilm måste ju förmå Sony att tillverka en sådan sensor. Canon gör sina egna.

I takt med att antalet pixlar ökar så kanske det spelar mindre och mindre roll om man avdelar en del för autofokus. Och då blir anledning att investera i dual pixel-sensorer mindre.
 
Senast ändrad:
91 299 pengar. Som hittat :).

Nåväl. Tittar man på bilden i inledningen förstår man varför sportfotografer ofta väljer lite större hus. Det blir bra balans mot de stora objektiven.

Dom ser också unga och starka ut, går inte att undvika totalvikten som borde bli kännbar under många timmar, mycket skickliga att hantera stativen som man ofta ser under dom långa arbetspassen som det ändå blir. Fotografer i slalom backar som har fullt upp med att klara av sin egen kroppsvikt, det gäller att vara vältränad.
 
Det hade jag inte hört talas om, så jag letade. Tydligen har Canon patentet på den här metoden, vilket inte styrker att Fuji skulle ha uppfunnit den. Möjligen tänkt tanken, men då har de inte patenterat tanken.
Efter vad jag kan hitta gör Fuji som "alla andra (än Canon)", alltså lägger in AF-pixlar bland bildpixlarna och får sedan räkna bort AF-pixlarna när bilden skapas.

Inte hundra säker men tror det var Martin Agfors som nämnde den saken, han får väl gå in och dementera hur det ligger till, det sker så mycket i kamera världen som inte alltid kommer fram i ljuset, Panasonic var mycket tidiga med funktionen att ta bilder redan vid halvtryck, prefokus eller vad dom nu kallar det dom var tidiga också med en inbyggd funktion som underlättade att plocka ut bilder från filmsekvenser, fast fokus ligger som oftast vid vad dom mest kända kamera modellerna klarar av att utföra, och så ofta utgår i från professionella idrotts fotografer stora behov.
 
Senast ändrad:
Sonys patent (ett sådant i alla fall) hittade jag på Espacenet. Det visade dock på något slags varannan-pixelfokuseringssystem. Alltså med färre fokuseringspixlar än vad Canon använder.
Det är förstås därför de har patent allihop, var och en på sin fason. Fast det är förstås bara en som kan ha ett och samma patent, vilket då skulle förklara varför det bara är Canon som kör med att varje pixel också kan vara en fokuseringspixel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.