Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar vad den ÅF'en vet som ingen annan vet i sådant fall. Men inom ett par veckor finns det ju svart-på-vitt vad det nya är så.
 
Det sägs att IS är bäst att ha i gluggen, så det är halvamatörerna som köper hus med IS och proffsen som köper gluggar med IS.
 
Dez skrev:
Det sägs att IS är bäst att ha i gluggen, så det är halvamatörerna som köper hus med IS och proffsen som köper gluggar med IS.

^_^ Och vars har du hittat den informationen? Ja... kms AS kompenserar inte lika bra som IS2 men att generalisera är ju inte så bra (ja även detta är en sådan)...
 
Det måste vara sant, för det har jag läst på Fotosidan..
Jag VET inte säkert, men jag har hört och spekulerar en del.
Därför skrev jag "Det sägs.."
 
Vad jag förstår är det så att ju längre brännvidd (åt telehållet) desto bättre funkar stabilisering av glasen gentemot stabilisering av sensorn.
 
Jo jag skulle gärna ha en IS funktion i huset även om den inte var lika effektiv som dom i gluggarna.
Men om det vore den enda stora nyheten på ett nytt hus så skulle jag stå över. Hoppas på något som matchar Nikons D200 men snabbare och fortfarande 1,6 crop. Har den sedan IS så är det en bonus.
För övrigt är det ju en avancerad amatörkamera vi pratar om, liksom 20D och D200.
 
För mig, och kanske fler fd Minolta-fotografer, så är det rätt spännande med en efterföljare till 20D, som ett tänkbart alternativ i väntan på D200. När man väl vant sig med känslan och handhavandet i D7D så skulle både D70S och 20D kännas som kliv nedåt. Jag vill ha vettiga reglage, stabil känsla, stor LCD och bra sökare! (och tulpaner, bergstoppar och annat pittoreskt tycker jag snarare hör hemma på kompaktkameror..) Sen får huset gärna vara tätat också. 6, 8 eller 10 MP kvittar för min del.

/Per
 
Dez skrev:
Det sägs att IS är bäst att ha i gluggen, så det är halvamatörerna som köper hus med IS och proffsen som köper gluggar med IS.
Det är nog bara en mognadsfråga isåfall. AS i hus är ny teknik och kan behöva några år innan den bemästras till 100% men den har i princip bara fördelar gentemot IS i objektiv.
Enda nackdelen jag kan komma på är att sensorn kan vara svår att göra lika lätt som ett linselement. Tung sensor=långsammare reaktioner.
 
Bildstabilisering i hus/objektiv handlar väl mycket om historia och marknad oxå, oavsett vilken variant som är tekniskt sett bäst?;

När Canon o Nikon började utveckla och sälja sina objektiv med stabilisering så var det inget alternativ att ha den i huset. I dagsläget, när man lagt stora resurser på att utväckla de objektiven är man så klart inte allt för måna att börja sälja hus med stabilisering i stället. Och den stora skara som redan köpt objektiven ropar ju inte allt för högljudt efter stabiliserade hus heller, eftersom det är rätt sannolikt att man inte kommer att kunna köra IS i hus och objektiv samtidigt. För den som ännu inte byggt upp en IS-objektivsamling kan det ju idag kännas lite surt att 'i onödan' behöva betala för den tekninken i varje glugg?

Så länge stabiliseringen i huset är välbygd, ger den ju inga direkta nackdelar av att finans där, och D5D har nog sålt rätt bra i budgetsegmenetet det senaste året just på grund av AS. Tyvärr kan man väl spekulera i om inbygd stabilisering i Nikon- och Canonhus kommer att dröjja ännu längre nu när konkurrensen från Minolta gått i stöpet? (Sony verkar inte hasta in i segmenetet för mer avancerade DSLR) Tveklöst är AS ett plus i instegsklassen, som säljs till folk som inte i första laget lägger extra kulor på stabiliserade objektiv - men även för mer krävande fotografer finns det ju mycket att hämta i att kunna köra fina piratobjektiv med bildstabilisering!

/Per
 
Linmajon skrev:
Enda nackdelen jag kan komma på är att sensorn kan vara svår att göra lika lätt som ett linselement. Tung sensor=långsammare reaktioner.
Att en stabiliserad sensor inte tar bort skakningarna i sökaren ser jag som den allvarligaste nackdelen när man jämför med stabilisering i objektiven. Med längre brännvidder är det väldigt mycket värt.
 
Förutsatt att bilden av broschyren är riktig så låter det som deras gissningar är logiska och i princip överrensstämmiga med andras. Ingen har väl riktigt spikat namnet 35D än men varför inte...
 
Men det är samma bild på instruktionsboken som florerat på nätet ett par veckor nu. Men dom lanserar det som en stor nyhet i en artikel skriven idag.

Nu har dom lagt ut en bild också, samma bild som flugit runt på nätet om jag inte misstar mig.
 
De skriver att det är obekräftade uppgifter på en 1,3x 10-Mpixelsensor, men det är ett EF-S-objektiv som sitter på kameran, så det låter lite tveksamt.
 
Är det 20D's batterigrepp på kameran ?
Kameran är ju längre än greppet, ser komiskt ut :)

Håller med Anders, angående 1.3.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.