Annons

Canon på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv har jag gått och hållt på ett kamera inköp i två månader i väntan på detta. Frågan är om den (Vad det nu blir) klarar att leva upp till förväntningarna kontra priset. 20D har sjunkit väldigt mkt de senaste veckorna. Spännande värre faktiskt fast om priset blir där 20D låg när den kom så är frågan om inte en 20D och lite optik är ett bättre köp trots allt.

/H
 
Det blir lite jobbigt när man går och väntar så där...speciellt eftersom priset på de nya grejjorna redan efter rätt kort tid brukar halka ned ett snäpp.

Personligen gissar jag dock på att en ny "35D" bara är en lätt uppdatering av 20D och att 35:an blir billigare eller möjligen hamnar på samma nivå som 20D är på nu. Inspirationen till dessa gissningar är hur d60 uppdaterades till 10D. Sedan gissar jag på en avsevärt mer teknikspäckad 3D.
 
En fullformats 3D är vad jag förväntar mig. Det skulle sitta som en smäck och vara en investering som jag känner kan hålla ett tag.
/Jan
 
jansta skrev:
En fullformats 3D är vad jag förväntar mig. Det skulle sitta som en smäck och vara en investering som jag känner kan hålla ett tag.

Måste nog vara den mest osannolika modellen just nu eftersom 5D är den senast släppta modellen.
 
jansta skrev:
En fullformats 3D är vad jag förväntar mig.

Ja det vore nåt men den får vi nog vänta ett år på men då...

Problemet för Canon är nog just sådana här resonemang. Nu när ff är tillgängligt för en större massa blir det liksom dit många ska.
Och hur positionerar de då en 35D prismässigt.

Om jag skulle handla idag och hade att välja mellan 15k för en 1.6 eller vänta ett år och köpa en ff för, säg 25k skulle jag vänta. Och köpa en begagnad så länge.
 
rogerjmorell skrev:
Ja det vore nåt men den får vi nog vänta ett år på men då...

Problemet för Canon är nog just sådana här resonemang. Nu när ff är tillgängligt för en större massa blir det liksom dit många ska.
Och hur positionerar de då en 35D prismässigt.

Om jag skulle handla idag och hade att välja mellan 15k för en 1.6 eller vänta ett år och köpa en ff för, säg 25k skulle jag vänta. Och köpa en begagnad så länge.

3500D - 5000:-
350D - 8000:-
35D - 12000:-
5D - 30000:-
3D - ???
1Dm2N - 36000:-
1DsmdN - 70000:-

Så, en 35:a kan nog positioneras med 3:an...hmmm...OK, vi säger väl en 6:a då (eller 9D eller 15D eller nå't), med 20:ans pixeldensitet på 1.3 sensor och fps motsvarande vad digicII klarar vid denna pixelmängd. Vi får nog slänga in en uppdaterad AF-modul med drag åt 1-serien också. Prisklass strax under 20 papp.

Så, vi tar om:

3500D - 5000:-
350D - 8000:-
35D - 12000:-
15D - 18000:-
5D - 25000:-
1Dm2N - 36000:-
1DsmdN - 70000:-

(5D råkade visst bli lite billigare också...)
 
Oj vad kul det är att spekulera. Speciellt när vi får facit på tisdag. Ska bli riktigt roligt :)

Hur som helst är väl de flesta bedömmare vid det här laget ganska eniga om just 35D med 10Mpix, 1,6crop. Inga stora nyheter. Det mest spännande i sammanhanget är väl den senaste läckan som antyder att det skulle finnas en inbyggd funktion för sensorrengöring. Verkar faktiskt väldigt förnuftigt och inte alls orimligt. Listpris och butikspris går att uppskatta hyggligt, min gissning 14995 list, och 13750 i butik (åtminstone de första 3 månaderna tills efterfrågan och utbud börjar matcha).

Sedan vore det väl inte helt orimligt att Canon plockar fram något helt oväntat ur hatten. (Vore ju inte första gången). Själv skulle jag kunna tänka mig en riktigt billig 3500D på 8Mpix t ex en förenklad 350D där man skalat bort lite funktioner. Det viktigaste vore dock uppdaterade objektivkonstruktioner på befintliga brännvidder och några nya EF-s. Min gissning är att de kommer med uppdaterade, 20/2,8, 24/2,8 35/2,0. Kanske senare även 200/2,8 IS, 70-200/4 IS, 12/4 EF-s, 30/1,4 EF-s samt kanske några fler "vädertätade" version II av befintliga L objektiv t ex 300/4L IS.

De flesta av canons nyheter lär dock finnas på kompaktkamera och elektronik sidan, t ex skrivare, skanners. Bl a har canon halkat lite efter Epson och HP vad gäller skrivarbläck. HP har med sitt nya "dye" bläck visat att man kan få väldikt fin arkivbeständighet utan att använda pigmenterat bläck.

Nåväl, den som lever till på tisdag får se ;-)
 
Jo, det var ungefär en sådan 3500D jag tänkt mig. Dock innehåller min gissning INGEN uppdaterad sensor på 35:an sånär som på rent algoritmiska (brus mm).

Om vi skall gissa objektiv så lägger jag till EF-S 17-45/2.8, EF 200/2 IS samt 400/5.6 IS til listan.

Dags för vadslagning?
 
Hmm, Niklas Nikitin postade just en länk med Cashback -300euro på 5D (http://www.top-foto.de/index.php?artnum=CANEOS5D) vilket faktiskt skulle kunna betyda att en prissänkning på 5D och lite övriga prisjusteringar kan var på G. Cashback kan man ju se som ett sätt för Canon att inte göra de kunder som råkar köpa precis före en prissänkning/modellförnyelse allt för besvikna.
 
Ola_H skrev:
Hmm, Niklas Nikitin postade just en länk med Cashback -300euro på 5D (http://www.top-foto.de/index.php?artnum=CANEOS5D) vilket faktiskt skulle kunna betyda att en prissänkning på 5D och lite övriga prisjusteringar kan var på G. Cashback kan man ju se som ett sätt för Canon att inte göra de kunder som råkar köpa precis före en prissänkning/modellförnyelse allt för besvikna.

Ja Ja Ja JA!!!!!
Jag vill tro att Canon gör det oväntade..... en 3D??? Oj va kul att spekulera!!

Rabatt på 5D som permanantas och en 3d till vettigt pris. På sätt skulle Canon försöka värna om den position och marknad som de har. Nikon har varit aggresiv och fått fram bra produkter.
 
Vädertäta hus?!

Mycket spännande prat om crop, IS/AS och annat men väldigt lite om vädertäta hus...
Behövs det inte? Jag har en 10D, som jag skulle vilja byta ut. Jag vet inte varför men jag vill ha 1-seriens täta hus och 12 Mpixlar för billigare pengar. Vidare blir jag inte klok på om det är bättre för mig med FF eller 1.6. Jag fotar, just nu, motiv på ganska nära håll och då skulle en FF förmodligen göra nytta.

3 frågor:
Är det dyrt att bygga täta hus eller är det något som används för att rikta sig mot "riktiga" proffs?

Var, tycker ni, gränsen går för att välja FF eller 1,6 crop med tanke på vilka motiv man fotar?

Hur många pixlar behövs för att klara 70*100 förstoringar?
 
Re: Vädertäta hus?!

Sony5 skrev:
Mycket spännande prat om crop, IS/AS och annat men väldigt lite om vädertäta hus...
Behövs det inte? Jag har en 10D, som jag skulle vilja byta ut. Jag vet inte varför men jag vill ha 1-seriens täta hus och 12 Mpixlar för billigare pengar. Vidare blir jag inte klok på om det är bättre för mig med FF eller 1.6. Jag fotar, just nu, motiv på ganska nära håll och då skulle en FF förmodligen göra nytta.

3 frågor:
Är det dyrt att bygga täta hus eller är det något som används för att rikta sig mot "riktiga" proffs?

Var, tycker ni, gränsen går för att välja FF eller 1,6 crop med tanke på vilka motiv man fotar?

Hur många pixlar behövs för att klara 70*100 förstoringar?

Det är något canon har använt sig av för att nischa sina hus... vädertätning alltså.
 
För fågel o vilda djur så är det ju bara dumt enligt mig att köpa ff, eftersom det innebär dyrare och längre telen. modellfoto så är ju ff som gäller.. landskap också.

Vore kul med en fullformat som man kunde välja 1,6 crop på =)
det vore nått.


En 20d klarar 70*100 förstoringar. måste ju vara en skarp bild från början men sen så interpoleras bilden ändå i maskinerna när de trycker ut dem. en skarp bild är bättre än många mp. tycker jag.
 
Slan skrev:
Vore kul med en fullformat som man kunde välja 1,6 crop på =)
det vore nått.

Varför vill du ha digital zoom? Går det inte lika bra att "croppa" efteråt?

Är det för att du vill kunna spara ner den croppade bilden snabbare?
 
mhm. vore väll rätt skönt å slippa croppa varje bild om man tar fåglar eller likn. eller ? sen sparar det ju utrymme osv. ajg vet inte. kunde vara en kul funktion bara. kanske inte så användbar för de flesta. bara en tanke =)
 
Med tanke på att Nikon har det på D2x så är ju inte tanken svindlade. Men det känns snarare som att Canon går på linjen med småbildssensor och försöker utveckla hastigheten för den tills nästa generation sportkamera.
 
Damocles skrev:
Med tanke på att Nikon har det på D2x så är ju inte tanken svindlade. Men det känns snarare som att Canon går på linjen med småbildssensor och försöker utveckla hastigheten för den tills nästa generation sportkamera.

Precis vad jag är ute efter. Kanske 10Mp, många bilder per sekund och snabb autofokus. Paketers detta i ett schysst hus till ett skapligt pris beställer jag direkt.

/H
 
Det måste var något fel på sidan för jag kan inte klicka in mig i broschyren och titta på 30D....

Lite mer allvarligt, när det gäller täta hus är det även precis vad jag skulle vilja ha, men tyvärr tror jag det är det sista som kommer "tingla ned" från proffhusen till de lägre nivåerna.
 
Damocles skrev:
De stora marginalerna och kassakorna är ju de billigaste kamerorna såsom 350D och 300D innan den. Cirka 85% av alla försäljning är 350D, sedan utgörs resten av en fallade skalade av 20D, 5D, 1D, 1Ds.

Hej Peter!

Såg detta inlägg först nu (förlåt!) och blev nyfiken. Har du siffran 85% från någon bra källa? Vet du om det gäller försäljningen i pengar eller i antal kameror?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.