Oj vad kul det är att spekulera. Speciellt när vi får facit på tisdag. Ska bli riktigt roligt
Hur som helst är väl de flesta bedömmare vid det här laget ganska eniga om just 35D med 10Mpix, 1,6crop. Inga stora nyheter. Det mest spännande i sammanhanget är väl den senaste läckan som antyder att det skulle finnas en inbyggd funktion för sensorrengöring. Verkar faktiskt väldigt förnuftigt och inte alls orimligt. Listpris och butikspris går att uppskatta hyggligt, min gissning 14995 list, och 13750 i butik (åtminstone de första 3 månaderna tills efterfrågan och utbud börjar matcha).
Sedan vore det väl inte helt orimligt att Canon plockar fram något helt oväntat ur hatten. (Vore ju inte första gången). Själv skulle jag kunna tänka mig en riktigt billig 3500D på 8Mpix t ex en förenklad 350D där man skalat bort lite funktioner. Det viktigaste vore dock uppdaterade objektivkonstruktioner på befintliga brännvidder och några nya EF-s. Min gissning är att de kommer med uppdaterade, 20/2,8, 24/2,8 35/2,0. Kanske senare även 200/2,8 IS, 70-200/4 IS, 12/4 EF-s, 30/1,4 EF-s samt kanske några fler "vädertätade" version II av befintliga L objektiv t ex 300/4L IS.
De flesta av canons nyheter lär dock finnas på kompaktkamera och elektronik sidan, t ex skrivare, skanners. Bl a har canon halkat lite efter Epson och HP vad gäller skrivarbläck. HP har med sitt nya "dye" bläck visat att man kan få väldikt fin arkivbeständighet utan att använda pigmenterat bläck.
Nåväl, den som lever till på tisdag får se ;-)