** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan vad det gäller bruset d2x och 200d så beror det mer på förfinad brusredusering och ccd.

Nya cmos kommer där ljusmottagande ytan=kisel blir 50% och inte nuvarade ca 30% samt att dynamisla omfånget ökar rejält. Men den enskilda pixelytan är inte större.

Man kan alltså fortsättningsvis ha små enskilda effektivare pixelytor och få ut mer av dem.

Difraktionsproblem kvarstår.

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
vilka av Canons gluggar klarar 22Mpix på en 24 x 36 yta?
Få klarar min 5D och 12Mpix
Mikael

Hej

Mycket bra fråga! Det kanske inte är så lämpligt med 22MP på 24x26 yta då Canon inte har kanske tillräckligt bra gluggar, jag vet inte själv, har ju inte testat. Problemet är ju som störst ute i hörnen, i mitten borde inte problemet vara så stort då tex D2X ungefär har samma pixeldensitet och får bra resultat. Men så klart om det blir så dåliga resultat i hörnen och man "tvingas" croppa bort dem så faller ju tanken med 24x26 yta och tex 22MP och med Canons objektiv..

Brutus Östling skrev att han köpt en 1Ds Mark2 16MP för han tyckte inte att pixlarna räckte till för stora tryck med hans 1D mark2. Nu om kvaliten blivit för dålig i hörnen skulle han kanske behövt croppa bort det och nästan kommit ner till 1D mark2 storlek, så någon mening har det nog varit för honom. Nu använder han ju mest 500mm.

Bästa hälsningar

Omar Brännström

Björn Rörslett visade med sin test at inte ens de dyraste Canongluggarna håller samma upplösning i skäpeplanets mitt och kant som Nikon bilderna .
Poängen med vad jag försöker säga är att jag tror att en 20d räcker fullständigt och kan ses som bättre kombination till fågelfotografering/ naturfotografering än vad min 5d gör tillsammans med större,dyrare,tyngre objektiv för att komma lika nära.

En 20d med något högre upplösning, bättre större sökare, bättre jpg bilder direkt från kameran, bättre AWB , bättre exponeringsmätare och autofocus så är saken biff.

Mer kamera behöver man inte - det är ytterst fånigt att tro att fler pixlar är något att eftersträva när gluggarna inte kan återge så mycket mer än vad 5d sensor idag kan förmedla.

Ungefär som att scanna in ett dia med högre upplösning än det finns detaljer i filmen .
Ger ingenting, fast pixeltalet är större.

Mikael

macrobild skrev:
En 20d med något högre upplösning, bättre större sökare, bättre jpg bilder direkt från kameran, bättre AWB , bättre exponeringsmätare och autofocus så är saken biff.
Den måste ha större LCD och raw-buffer också för att vara på banan.

macrobild skrev:

Mikael

Samt ett vettigt kamerahus.

Huset på 20D och framför allt 5D är ju rena skämtet. Man kan ju undra hur dom tänkt med matrialval samt ergonomi.

Fick jag önska så skulle jag lägga in sensorn från 5D i Nikon D200-huset samt införa ett "cropläge" som D2x har så att sensorn cropas till APS format (kanske en 9-10 Mpixel) och därigenom slipper vinjetteringen när det är en faktor.

När vinjettering/kantoskärpa inte spelar någon stor roll kan man "släppa loss" hela sensorn i fullframeformat.

Släpper Canon en sådan kamera säljer jag mina nikonprylar och inveterar i Canon istället.

Men hur tror ni det blir på objektivfronten? Själv funderar jag på ett långt teleobjektiv 500/4 IS USM, kommer det något nytt där eller?
Fast det är väl bättre vidvinklar som Canon behöver uppdatera och inte teleobjektiv...

Dajo skrev:
Huset på 20D och framför allt 5D är ju rena skämtet. Man kan ju undra hur dom tänkt med matrialval samt ergonomi.
Det uttalandet kan tyckas något onyanserat. Utan att göra detta till ännu en vs-tråd kanske du i något mer sansade ordalag kan förklara vad vi som är nöjda med "skämtens" ergonomi och material inte har upptäckt?

Eller kan det vara så enkelt att det är fråga om tycke och smak och kanske vad man är inkörd på?

P.R. skrev:
Det uttalandet kan tyckas något onyanserat. Utan att göra detta till ännu en vs-tråd kanske du i något mer sansade ordalag kan förklara vad vi som är nöjda med "skämtens" ergonomi och material inte har upptäckt?

Eller kan det vara så enkelt att det är fråga om tycke och smak och kanske vad man är inkörd på?

Matrialval: Här gillarr jag främst inte den billiga känslan i "joysticken" bak på kameran och på kanpparna. Själva ytterhöljet på huset känns väldigt billigt och plastigt.

Har man D200 (eller en D50, D70, D2x osv) och 5D berevid varandra så känns det en ganska rejäl skillnad i hur skön kameran känns i handen och den distinkta känlan i knapparna.
Vet man itne vad det är för kamera tror man att det är mågot riktigt billigt man fått i handen.

Ergonomin: här gillar jag främst inte fenomenet att vissa funktioner kräver att man håller in en knapp på högra sidan av kamerahuset och samtidigt rotera på hjulet som sitter på högra sidan av kamerahuset.
Man får ett väldigt konstigt grepp av kameran då man normalt vill rulla på hjulet med tummen.

på Nikon kan man i princip hålla höger hand på höger sida och vänster hand på vänster sida och därifrån sköta alla funktioner.
Ingenting på höger sida under toppanelen samverkar med något annat på höger sida.

Första gången jag råkade ut för detta var när jag skulle byta ISO på en Canon 10D. En idiotisk placering som gjorde att jag nästan tappade kameran med mina frusna fingrar...

Dajo skrev:
Matrialval: Här gillarr jag främst inte den billiga känslan i "joysticken" bak på kameran och på kanpparna.
Joysticken förstod jag att det skulle komma. Den kan nog bara dess konstruktör älska :)
Med vana går den dock att använda (jag styr fokuspunkt med den). Däremot har det problemet mer med ergonomi än material för mig att göra.
Själva ytterhöljet på huset känns väldigt billigt och plastigt.
Människor har olika känslighet för plastighet. Vissa människor kunde ju köra japanska bilar på åttiotalet och är tydligen helt okänsliga medan du tydligen är extrem åt andra hållet. Själv är jag någonstans mitt emellan och trivs bra med 20D. Jag valde den i första hand för att den hade annat som jag värdesatte högre än konkurrenterna man jag reagerade faktiskt inte ens för den påstådda skillnaden när jag höll i andra kameror. Det kan iofs bero på att det var mitt första systemkameraköp så det var många andra intryck som konkurrerade just då.
Ergonomin: här gillar jag främst inte fenomenet att vissa funktioner kräver att man håller in en knapp på högra sidan av kamerahuset och samtidigt rotera på hjulet som sitter på högra sidan av kamerahuset.
Vet inte vad det är för funktioner som kräver det. Jag använder dem i alla fall inte men så är jag ingen speciellt erfaren fotograf heller så det kan kanske vara så att det behövs i vissa situationer men jag håller med om att det låter olämpligt. Vad är det för funktioner?
Första gången jag råkade ut för detta var när jag skulle byta ISO på en Canon 10D. En idiotisk placering som gjorde att jag nästan tappade kameran med mina frusna fingrar...
Vet inget om 10D men på 20D behöver man inte hålla knappen nere för ISO-inställningen. Jag trycker till den med högra handens pekfinger och snurrar hjulet med tummen. Det kanske finns bättre konstruktioner men denna fungerar utan problem.

Eftersom "plastighet" och i viss mån ergonomi är subjektiva begrepp så känns det fortfarande i onödan tillspetsat att husen skulle vara ett skämt på ett forum som alltför ofta utmynnar i tröstlösa vs-diksussioner, men det kanske var en sådan du ville ha igång?

P.R. skrev:
Joysticken förstod jag att det skulle komma. Den kan nog bara dess konstruktör älska :)
Med vana går den dock att använda (jag styr fokuspunkt med den). Däremot har det problemet mer med ergonomi än material för mig att göra.
Människor har olika känslighet för plastighet. Vissa människor kunde ju köra japanska bilar på åttiotalet och är tydligen helt okänsliga medan du tydligen är extrem åt andra hållet. Själv är jag någonstans mitt emellan och trivs bra med 20D. Jag valde den i första hand för att den hade annat som jag värdesatte högre än konkurrenterna man jag reagerade faktiskt inte ens för den påstådda skillnaden när jag höll i andra kameror. Det kan iofs bero på att det var mitt första systemkameraköp så det var många andra intryck som konkurrerade just då.
Vet inte vad det är för funktioner som kräver det. Jag använder dem i alla fall inte men så är jag ingen speciellt erfaren fotograf heller så det kan kanske vara så att det behövs i vissa situationer men jag håller med om att det låter olämpligt. Vad är det för funktioner?
Vet inget om 10D men på 20D behöver man inte hålla knappen nere för ISO-inställningen. Jag trycker till den med högra handens pekfinger och snurrar hjulet med tummen. Det kanske finns bättre konstruktioner men denna fungerar utan problem.

Eftersom "plastighet" och i viss mån ergonomi är subjektiva begrepp så känns det fortfarande i onödan tillspetsat att husen skulle vara ett skämt på ett forum som alltför ofta utmynnar i tröstlösa vs-diksussioner, men det kanske var en sådan du ville ha igång?

Nej, jag är inte ute efter ett nikon vs Canon krig men ville uttrycka känslan jag får varje gång jag håller i en Canon.
Man kan jämföra med att köra Mercedes ena dagen och billigaste Opeln nästa dag.
Vridreglagen löser sin uppgift på Opeln också men man saknar känslan från Mercedesreglaget.
Har man sedan vant sig vid att köra Mercedes så är det ganska svårt att sälja den och köpa en opel istället även om Opeln är mycket mer praktisk och användbar.

Jag har försökt att tycka om Canonhusen men för min del går det bara inte vilket är ganska synd då dom har jäkligt bra brusegenskaper.

Vi får väl se om jag kan lära mig att gilla nästa Canongeneration...

Dajo skrev:

Oj, vad är det för funktioner? Jag har hittills inte hittat något sådant. Berätta gärna, roligt om kameran har fler funktioner än vad jag visste.

Eeros skrev:
Oj, vad är det för funktioner? Jag har hittills inte hittat något sådant. Berätta gärna, roligt om kameran har fler funktioner än vad jag visste.

På 10D var det ISO.

På 5D som jag klämde lite på för någon vecka sedan var det någon annan funktion. Jag lede det inte på minnet utan konstaterade främst att det var lite myxko handgrepp.

Jag kanske är extra känslig men jag stör mig på sådant samt "plastighet".

Dajo skrev:
Nej, jag är inte ute efter ett nikon vs Canon krig men ville uttrycka känslan jag får varje gång jag håller i en Canon.
Man kan jämföra med att köra Mercedes ena dagen och billigaste Opeln nästa dag.

Tja, vill du hellre köra den billigaste Opeln så håll dig till Nikon i fortsättningen också... :) Nej, skämt åsido, jag tycker inte alls att det finns en markant skillnad på "plastighet" mellan Canon och Nikon. Det finns i mitt tycke mycket viktigare kriterium att ta ställning till. Jag har haft båda systemen och tycker att båda funkar bra för det de är avsedda för, fotograferandet.

Vill man ha något som verkligen håller i längden och inte kan anklagas för att vara plastigt, kan man köpa en järnvägsskena.

Eeros skrev:
Vill man ha något som verkligen håller i längden och inte kan anklagas för att vara plastigt, kan man köpa en järnvägsskena.

Det är så jäkla svårt att hitta en bra väska till dom bara...
Brevbäraren och den sk "Nya posten" lär klaga om jag beställer en sådan.

Dajo skrev:
På 10D var det ISO.

På 5D som jag klämde lite på för någon vecka sedan var det någon annan funktion. Jag lede det inte på minnet utan konstaterade främst att det var lite myxko handgrepp.

Jag kanske är extra känslig men jag stör mig på sådant samt "plastighet".

Du kanske är extra känslig, men framförallt verkar du inte ha kollat hur kameran fungerar innan du sågar den.

Du behöver inte hålla någon knapp intryckt när du ändrar ISO på 10D (eller vid någon annan funktion för den delen), felet är kanske att du är van vid att behöva hålla knapparna intryckta från din Nikonkamera (själv blev jag galen på just detta när jag testade D70).

5D fungerar precis likadant som föregångarna (D30, D60, 10D och 20D), vilket är ett av skälen till varför jag föredrar denna kamera framför en kamera ur 1D serien.

Enda gången du är tvungen att hålla en knapp intryckt är om du har programerat * till att avbryta autofokus, men då behöver du å andra sidan inte vrida på någon ratt.

/Daniel

Dajo skrev:
Matrialval: Här gillarr jag främst inte den billiga känslan i "joysticken" bak på kameran och på kanpparna. Själva ytterhöljet på huset känns väldigt billigt och plastigt.
Som sagt, har inte träffat någon som gillar joysticken. I sitt nuvarande utförande tycker jag den är skräp. Dessutom för liten och oexakt. Därimot ytterhöljer känner jag inga direkta skillnader varken för 20D eller 5D annat än att 20D är lättare. 300D och även 350D är en annan femma. 300D kändes mer som en plastig ballong, medans 350D känns att det är plast men fortfarande inte direkt bräcklig.

Har man D200 (eller en D50, D70, D2x osv) och 5D berevid varandra så känns det en ganska rejäl skillnad i hur skön kameran känns i handen och den distinkta känlan i knapparna.
Vet man itne vad det är för kamera tror man att det är mågot riktigt billigt man fått i handen.
Nu är det ju två olika filosofier frå tillverkarna. Dena ena är mer stilren den andra är att allting har sen egen knapp. Stora fördelen med Nikon är väl i sånt fall att du faktiskt kan lära dig alla funktionerna och inte behöva titta bort från sökaren då du har snäpplägen på ett annat sett. Personligen har jag aldrig känt att det skulle varit nödvändigt, men för de som använder är det säkert bra. Därimot passar inte innerkanten på Nikons grepp min hand så bra, tycker inte det känns skönt att hålla i helt enkelt. Men allt det är ju helt personligt tycke och smak. D200an och D2x husen är väl de som känns bäst.

Och som andra redan sagt, på 5D eller 20D är det ingenting som behöver hållas in vid ändring av inställningar. Men du är inte ensam om att tro det och jag har på lite omvägar hört att det även finns fotografer som använder Canon primärt och faktiskt tror att det är så. Men de verkar inte ha läst manualen å andra sidan.

Bara som en ren fakta-upplysning:

På Nikon D200 kan man numera ställa in om man vill hålla knappen nertryckt samtidigt som man scrollar eller trycka ner knappen först och sedan scrolla (som det är på Canon). Valfrihet kallas det visst.

Peter: Jag tror du har missuppfattat det hela. Det är på Konica-Minoltas kameror som allt har en egen knapp... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar