Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
10D och 1D på väg ut - nytt på PMA
- Trådstartare froderberg
- Start datum
Beställde nya 1D idag!
Idag beställde jag den den nya Eos 1D hos Kameradoktorn. Säljarna kände inte til kameran, men väl chefen där. Han hade koll på att den skulle visas den 9 februari.
Det gick bra att beställa kameran även om de inte hade fått ett pris än. Givetvis kan jag hoppa av, men jag tror nog att mina förväntningar ska infrias.
Idag beställde jag den den nya Eos 1D hos Kameradoktorn. Säljarna kände inte til kameran, men väl chefen där. Han hade koll på att den skulle visas den 9 februari.
Det gick bra att beställa kameran även om de inte hade fått ett pris än. Givetvis kan jag hoppa av, men jag tror nog att mina förväntningar ska infrias.
Proboarder
Aktiv medlem
Magnus: vänta nu, du köpte en kamera, utan att veta spec. på den?
Jeppe
Aktiv medlem
Proboarder skrev:
Hehe.. jo.. jag hängde själv på telefonen när 10D släpptes... Att den sen var så bra som den är var en bonus
Väntar med spänning på modellerna från Canon. Inte fullt lika bråttom denna gång har jag.
Proboarder skrev:
Det kan du fethajja. Jag ska ha den FÖRST!
Jag kan givetvis avsäga mig kameran, men det lär inte hända.
/M
Proboarder
Aktiv medlem
Magnus är min nya idol ^^
christiank
Aktiv medlem
Om 1Dn blir pressens favorit så borde det väl bli en massa 1D till salu, spännande.
sagan
Avslutat medlemskap
niklasl skrev:
...eller 17-40, som ju är bättre (tyvärr verkar de som säljer beg 17-35 inte ha insett det). ;-) Men tänk då vad häftigt 17-40 vore på en kamera med större sensor!
Finns ju andra 17-35r än Canons oxå..Tamrons Di och Sigmas nya 17-35:a EX HSM.
Ska bli intressant att se testerna sen.
frankgi
Aktiv medlem
...................Jag tror dock att vi inte kommer se sså revolutionerande förändringar, precis som mellan.......... D60 och 10d. Jeg mener du overdriver til de grader. Canon D-60 er nummeret inntil et like godt kamera som 10d. Det har seg nok mest slik at kjøperne lar seg manpulere til å kjøpe det hotteste og mest trendy hva tiden angår. Faktum er nok heller det at Canon 10d kun er marginalt bedre. Noen revolusjon i forhold til Canon D-60 er det nok ikk.e
sagan
Avslutat medlemskap
De stora skillnaderna mellan D60 och 10D är AF (helt avgörande för min del) brusnivån vid högre ISO och magnesiumhus istället för plast.
Jag byte inte från D60 till 10D..jag väntade på 10D ;-)
Orsaken var i första hand AF..den var inte acceptabel för en kamera i den (pris)klassen enligt min mening.
Jag byte inte från D60 till 10D..jag väntade på 10D ;-)
Orsaken var i första hand AF..den var inte acceptabel för en kamera i den (pris)klassen enligt min mening.
Maverick28
Aktiv medlem
Efter att ha jobbat med 10D i 2 veckor så är intrycken följkande:
*KIm wallung är inte dum i huvudet Trodde inte det skulle vara så stor skillnad mellan 300D och 10D som denna 10D fanatiker påstår.. Men den var större...
* Den har en rätt vettig blixtexponering. Typ 10 ggr bättre än 300D.
* den är mer lättarbetad i kontroller och annat. Allt sitter naturligare än på både EOS 5 och 300D...
ETT KANONKÖP.. Värt varje krona.. OCh en eventuell ersättare könns inte aktuell att vänta på ;-.)
*KIm wallung är inte dum i huvudet Trodde inte det skulle vara så stor skillnad mellan 300D och 10D som denna 10D fanatiker påstår.. Men den var större...
* Den har en rätt vettig blixtexponering. Typ 10 ggr bättre än 300D.
* den är mer lättarbetad i kontroller och annat. Allt sitter naturligare än på både EOS 5 och 300D...
ETT KANONKÖP.. Värt varje krona.. OCh en eventuell ersättare könns inte aktuell att vänta på ;-.)
frankgi
Aktiv medlem
Du har jo helt rett når du nevner forskjeller på huset ytre i form av magnesium vs plast. Tynn magnesium er ikke stort bedre enn solid plast. Eller er det det?? Ellers riktig med tanke på isoinnstillingene. Tar selv bilder opp til 800 iso. Det fungerer utmerket på D-60, men har du behov for større iso så støtter jeg din påstand. AF er også bedre, men ikke myyyye bedre, men det er spesielt i dårlig lys at den fungere bedre enn marginalt bedre. Har selv testet D-60 mot 10D. En kamerat av meg har det huset. Må si vi begge ble overrasket over at AF på 10d bare var maginalt bedre enn D-60. Det var ikke lett å skille dem. Vi fokuserte fra uendelig, og med to helt like objektiv, og bedømme en vinner var rett og slett ikke lett, men... Altså ingen revolusjon. Bildekvaliteten er lik, ikke mulig å se forskjell, og da snakker jeg også om store utskrifter. At menyer er på svensk/norsk spiller ingen rolle for meg. At en kan førstørre bildet på displayet 10 ganger på 10d er det jeg personlig mest av alt kunne tenkt meg på D-60, men det får jeg bare leve med. Ingen krise det heller.
Jag kör D60 i jobbet. Jag har också kört en del 10D och 300D.
Brusnivån på ISO 800 är betydligt kraftigare än med 300D och 10D. För mig är det en stor nackdel.
Autofokusen på D60 är lite sämre än 10D och 300D. Men skillnaden är inte lika stor som mellan 1v och 10D/300D.
Jag tycker inte att plastigheten i D60 är ett problem. Den håller för mig trots att jag använder kameran var dag. Däremot så är jag orolig för slutaren. Jag tog över 10 000 exponeringar på 4-5 månader och uppgifter säger att den inte ska hålla mer än 20-30 000 exponeringar. Det är väl lika illa för 10D/300D. Men man får väl lägga in slutarbyte i budgeten.
Brusnivån på ISO 800 är betydligt kraftigare än med 300D och 10D. För mig är det en stor nackdel.
Autofokusen på D60 är lite sämre än 10D och 300D. Men skillnaden är inte lika stor som mellan 1v och 10D/300D.
Jag tycker inte att plastigheten i D60 är ett problem. Den håller för mig trots att jag använder kameran var dag. Däremot så är jag orolig för slutaren. Jag tog över 10 000 exponeringar på 4-5 månader och uppgifter säger att den inte ska hålla mer än 20-30 000 exponeringar. Det är väl lika illa för 10D/300D. Men man får väl lägga in slutarbyte i budgeten.
sagan
Avslutat medlemskap
I dagsljus är skillnaden ungefär 0.1-0.15 sek..i svagt ljus är skillnaden dramatisk.froderberg skrev:
Autofokusen på D60 är lite sämre än 10D och 300D. .
Den allra största skillnaden gäller nog följande AF dock! mycket snabb på 10D/300D.
froderberg skrev:
Däremot så är jag orolig för slutaren. Jag tog över 10 000 exponeringar på 4-5 månader och uppgifter säger att den inte ska hålla mer än 20-30 000 exponeringar. Det är väl lika illa för 10D/300D. Men man får väl lägga in slutarbyte i budgeten.
Enligt uppgift (från Canon) så ska slutaren i 10D hålla betydligt längre.
Senast ändrad:
sagan skrev:
Enligt uppgift (från Canon) så ska slutaren i 10D hålla betydligt längre.
Låter bra. Jag lurar på att köpa en 10D som andrakamera och då är det en viktig fråga.
sagan
Avslutat medlemskap
frankgi skrev:
Du har jo helt rett når du nevner forskjeller på huset ytre i form av magnesium vs plast. Tynn magnesium er ikke stort bedre enn solid plast. Eller er det det??
Vet inte varför du tror att det är tunn magnesiumlegering.
Kan ju säga så här iaf..de bygger inte proffshusen i magnesiumlegering utan anledning.
frankgi
Aktiv medlem
Har selv ikke sammenlignet bruset på iso-800 mellom D-60 og 10d. For meg er iso 800 helt ok på D-60. Litt tilførsel av NeatImage så er problemet i allefall løst. Det jeg bare forsøker å si er at til mitt og mange andres amatørbruk ikke nødvendig å overdramatisere verken til den ene eller andre retning. Joda, jeg vet at 10d er et meget bra kamera, men det jeg også ønsker å si er at D-60 også er et meget bra kamera. Jeg er en amatøt som har tid til å vente til AF har satt seg.