Annons

Canon på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Tja, vill du hellre köra den billigaste Opeln så håll dig till Nikon i fortsättningen också... :) Nej, skämt åsido, jag tycker inte alls att det finns en markant skillnad på "plastighet" mellan Canon och Nikon. Det finns i mitt tycke mycket viktigare kriterium att ta ställning till. Jag har haft båda systemen och tycker att båda funkar bra för det de är avsedda för, fotograferandet.

Vill man ha något som verkligen håller i längden och inte kan anklagas för att vara plastigt, kan man köpa en järnvägsskena.

Har du några prisuppgifter på sådana, jag behöver 200m
Mikael
 
Det är möjligen inte någon som har något nytt att skriva om Canon och kommande PMA? Jag är väldigt, väldigt nyfiken...
 
Dajo skrev:
Nej, jag är inte ute efter ett nikon vs Canon krig men ville uttrycka känslan jag får varje gång jag håller i en Canon.
Man kan jämföra med att köra Mercedes ena dagen och billigaste Opeln nästa dag.
Vridreglagen löser sin uppgift på Opeln också men man saknar känslan från Mercedesreglaget.
Har man sedan vant sig vid att köra Mercedes så är det ganska svårt att sälja den och köpa en opel istället även om Opeln är mycket mer praktisk och användbar.

Jag har försökt att tycka om Canonhusen men för min del går det bara inte vilket är ganska synd då dom har jäkligt bra brusegenskaper.

Vi får väl se om jag kan lära mig att gilla nästa Canongeneration...


Alltid handlar det om tycke och smak! 20D har hölje i metall och enligt mig känns den mycket bra. Även gummimaterialen i handgrepp och baksida är bra. På jobbet har vi ett antal D70 och D50 vilka inte alls har samma känsla. Många knappar och lite gammalmodig design, plast och ingen gummikänsla. (Har haft Nikon i många år innan jag bytte till Canon). Tur att smaken är olika så att det finns flera märken att välja mellan!
 
Intressant det där med att Canon kan ha låst in sig lite i ett hörn när en eventuell ny kamera inte bara måste konkurera men Nikon utan också med Canons egna produkter. Förhoppningsvis löser de detta genom att göra som när 10D kom. Denna ersatte ju D60 och var ett snäpp vassare (liknande upplösning , men bl.a bättre AF) och signifikant billigare. Så, varför inte hoppas på att Canon helt enkelt kommer med en uppgraderad 5D som kostar hälften. Kanske är det lite tidigt efter introduktionen av 5D, men hoppas kan man väl alltid...

Ett alternativ är en rejält prissänkt 5D och en systermodell med aningens färre pixlar, men högre fps och bättre rawbuffert etc men 1.6 cropfactor.
 
Ola_H skrev:
Intressant det där med att Canon kan ha låst in sig lite i ett hörn när en eventuell ny kamera inte bara måste konkurera men Nikon utan också med Canons egna produkter.
Möjligen är det intressant men intern modellkonkurrens är ett väldigt litet problem. Om det finns många alternativ passar det många olika typer av kunder och oavsett vilken modell som säljs så tjänar man pengar. Det är bara att dra ner på produktionen av modellerna som säljer mindre än förväntat. Ett brett produktutbud har nästan alltid mer fördelar än nackdelar.
Ett alternativ är en rejält prissänkt 5D...
Den har väl inga billigare konkurrenter med samma sensorformat så varför skulle man skänka bort pengar till kunder som helt enkelt inte har något annat alternativ? Om de inte har osålda jättelager som de absolut måste bli av med snabbt finns det ingen anledning att sänka 5D. Att flera här på Fotosidan önskar sig det är en annan sak :)
...och en systermodell med aningens färre pixlar, men högre fps och bättre rawbuffert etc men 1.6 cropfactor.
Ja en utvecklad och förbättrad 20D behövs för att konkurrera med 200D.
 
Ola_H skrev:
Intressant det där med att Canon kan ha låst in sig lite i ett hörn när en eventuell ny kamera inte bara måste konkurera men Nikon utan också med Canons egna produkter. Förhoppningsvis löser de detta genom att göra som när 10D kom. Denna ersatte ju D60 och var ett snäpp vassare (liknande upplösning , men bl.a bättre AF) och signifikant billigare. Så, varför inte hoppas på att Canon helt enkelt kommer med en uppgraderad 5D som kostar hälften. Kanske är det lite tidigt efter introduktionen av 5D, men hoppas kan man väl alltid...

Ett alternativ är en rejält prissänkt 5D och en systermodell med aningens färre pixlar, men högre fps och bättre rawbuffert etc men 1.6 cropfactor.

Hej

Även Nikon har problem då D200 är en konkurrent till D2X. D200 har bla mindre brus vid höga ISO, jag jag har läst. Jag kan tänka mig att många som sneglat på D2X väljer kanske D200 i stället.

Mark2 20 RAW buffert är alldeles för klen för mitt fotande, vill ha mer!

Bästa hälsningar

Omar Brännström
 
själv har jag varit på väg att köpa en 1Ds MKII ett tag nu.

har intalat mig själv att vänta ett tag till "ifall" Canon släpper nått snart men det går såååå sakta :)
 
Jag vet, Canon har ingen fungerande optik till småbildssensor. Den är inte bra, oskarp i kanterna och inte lika bra som Nikons.

Kan vi inte lämna det kapitlet nu?
 
Arne S skrev:
Jag vet, Canon har ingen fungerande optik till småbildssensor. Den är inte bra, oskarp i kanterna och inte lika bra som Nikons.

När t o m med Risedal har skaffat Canon måste de göra något rätt :)

Många av de gluggar som Canon har på normal- och telesidan tillhör de allra bästa objektiven som existerar på småbildssidan. Jag tycker t ex deras 135 mm f/2 är bland det skarpaste jag använt.

Problemet ligger väl mest på vidvinkelsidan, och då framförallt med zoomarna.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.