Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Kanske en parantes men är inte Imacon-Bakstycket till Leica R 10 mp?

Leica kommer att presentera sitt 8MP digitala bakstycke på Photokina. [/B][/QUOTE]

/Janne
 
Leica 10 mp.

Das LEICA DIGITAL-MODUL-R:

Typ: zu LEICA R8 und R9 voll kompatibles, vom Fotografen selbst wechselbares Digitalmodul
_

Objektive: alle LEICA R-Objektive sowie die früheren LEICAFLEX/SL/SL2-Objektive mit nachträglich eingebauten R-Steuernocken können verwendet werden.
_

Sensor: 3876 x 2584 Pixel (10 MPixel) CCD-Chip Empfindliche Fläche 26,4 mm x 17,6 mm Verlängerungsfaktor 1,37
_

Empfindlichkeit: 100 ISO bis mindestens 800 ISO


/janne
 
Maverick28 skrev:
Kan inget säga om specen men det låter vettigt...
Det är ju så att man gärna vil ha LITE mer för pengarna när man löper 1D och denna specen passar in mellan 300D och 1D så det låter jäkligt rimligt...


Avseende tudpunkt så tror jag att du är right on...
Detta då det är exakt den tidpunkt jag har från en annan källa (han sa dock inget om specen).

Om specen är riktig (och det tror jag) så lämnar det fortfarande utrymme för en 3D. De som pratar om en 1,3x som 10D-ersättare till samma pris önsketänker. Däremot är det inte otroligt att en 3D för 25-30 000 får samma sensor som 1D mk II - dock nerspeedad.
 
froderberg skrev:
Om specen är riktig (och det tror jag) så lämnar det fortfarande utrymme för en 3D. De som pratar om en 1,3x som 10D-ersättare till samma pris önsketänker. Däremot är det inte otroligt att en 3D för 25-30 000 får samma sensor som 1D mk II - dock nerspeedad.


Jepp.. sant... sant... Kanske det blir så... Då har vi ett komplett raneg av kameror... Sedan att jag "nöjer "mig med en 10d är en annan sakj.. Gilalr den i alla fall..
 
sagan skrev:
Jag syftade på byggkvaliten på D100..inget annat (tyckte det framgick tydligt).

Har inget med att byta objektiv att göra.

Jag gillar inte plast på kamerahuset..nope, tänker inte köpa en plastkamera igen.

Jag förstår inte riktigt denna plast diskussion. Jag har då inte känt av nån plastighet i nån Nikon jag ägt. Faktum är att det ju inte vanlig plast som i en McDonalds leksak utan composite som även används i tillverkning av bilar och flygmaskiner.

Själv bytte jag till Nikon system när jag köpte min F80 eftersom Canon's motsvarighet "kändes" plastig. Ingen aning om det var titan, platina eller guld.
 
Magnus77 skrev:
....... klippt bort en del.....

Problemet i min mening är att vissa 10D-ägare inte tillräckligt nöjda med detta, utan måste lägga till syrliga kommentarer som understryker att de tillhör segmentet "över" 300D. Eller kommentarer som egentligen säger "300D är en plastig skräpkamera för de som inte fattar vad en riktig D-SLR är". Detta tycker jag är respektlöst mot de som tar sitt fotograferande på allvar, men inte är i behov av en 10D, på grund av sitt val av fototeknik eller inte har råd med en 10D och optik.

Sammanfattningsvis tycker jag att en segmentering av marknaden är en realitet och att det måste finnas "bättre" och "sämre" kameror för att möta alla behov. Blanda ALDRIG ihop detta med "bättre" eller "sämre" fotografer eller "seriöst" och "oseriöst". Det finns ett otal undantag som bekräftar detta. Alla vi som är medlemmar på denna sida är intresserade av foto och har det som hobby, alternativt som yrke.

Håller med om att detta är underbart skrivet... Man blir ju inte proffs för att man har en glassigare kamera/optik. Dessutom verkar pixelhystering vara en slags statussymbol som jag inte riktigt förstår. För yrkesfotografer vars bilder skall publiceras på helsidor/utställningar kan jag nog förstå att det går åt pixlar. Men .....Styrkan ligger nog iallafall i bildseende och förmågan att fånga situationen. Liknar lite som när man åker till fjällen och ser prylmänniskorna med det senaste av allt åka upp för att sedan sola i backen och sedan sakta ploga sig ner ;)

Tycker det är spännande att se att kamerahysterin likanr den som var för pc för ett par år sedan. Vem räknar internminne och Mhz längre för att inte tala om hur många Gb hårddisken är??? Man kan ju alltid vänta tills i morgon att köpa en kamera men det är svårt att ta bilder idag då även om kameran är bättre i morgon... Nog för mej ! Jag räknar kallt med att bli både påhoppad och nerdizzad i forumet ;)

De stora vinnarna är och förblir kameratillverkarna som vill att vi skall se de dyra kamerorna som förbrukningsvaror med bäst-före-datum på max ett år efter inköp !!!
 
barret skrev:
Jag förstår inte riktigt denna plast diskussion. Jag har då inte känt av nån plastighet i nån Nikon jag ägt. Faktum är att det ju inte vanlig plast som i en McDonalds leksak utan composite som även används i tillverkning av bilar och flygmaskiner.

Själv bytte jag till Nikon system när jag köpte min F80 eftersom Canon's motsvarighet "kändes" plastig. Ingen aning om det var titan, platina eller guld.

Den som kameran som ett renodlat redskap för att ta bilder med bryr sig nog inte så mycket om plast-feeling eller inte. Men om man köper en kamera för att ha och gosa med på kvällarna är det klart att känslan är viktig.

Jag har kört med flera Eos 5:eek:r professionellt i flera år. De har alltid funkat även om nån knapp lossnat efter intensiv misshandel. 300D anses så himla plastig, men den är i alla fall robustare än en Eos 5. Den knakar te x inte när man tar i den...
 
froderberg skrev:
300D anses så himla plastig, men den är i alla fall robustare än en Eos 5. Den knakar te x inte när man tar i den...

Japp, min gamla EOS 10 kändes klart tunn i plasten jämfört med 300D, min EOS 600 däremot var robust...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.