Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
En behøver vel ikke å ha manesium som skall selv om de proffe gutta har det, og de proffe kameraene har det. Syns du fokuserer på helt feil ting. Det er nå min mening.
 
sagan skrev:
Jag har hört olika uppgifter dock 60 000, 120 000 resp 170 000.....hm.

I vilket fall som helst betydligt längre.

De högre siffrorn låter inte så trovärdiga med tanke på att Canon skryter om 1v och 1D med 150 000 resp 200 000 exponeringar.

Men 60 000 låter rimligt.

Ur-Eos-1 klarade 50 000
Eos 1n 100 000
Eos 1v/1D/1Ds 150 000
Eos 1D mk II 200 000
 
frankgi skrev:
En behøver vel ikke å ha manesium som skall selv om de proffe gutta har det, og de proffe kameraene har det. Syns du fokuserer på helt feil ting. Det er nå min mening.

Jag fokuserade inte på magnesiumlegeringen (tvärtom är det du som tjatar om det ;-)..jag fokuserade på AF..vilket framgår av mitt tidigare inlägg:

sagan skrev:
Orsaken var i första hand AF..den var inte acceptabel för en kamera i den (pris)klassen enligt min mening.

Att den är i magnesiumlegering är en mycket trevlig bonus dock...uppskattas mycket.
 
Magnus77 skrev:
Magnus Frödeberg: I den verkliga världen som jag ibland ser som elektronikförsäljare, handlar det om hur mycket en KAMERA kostar - antingen digital eller analog. Det finns en ekonomisk smärtgräns som ligger någonstans mellan 400-4000 kronor (Beroende på analogt/digitalt och kundens ekonomi). Mer pengar än så lägger inte någon som inte är FOTO-intresserad på en analog/digital kamera för vanligt familjebruk. Jag tror alltså att inte ens 300v köps av någon som bara "behöver en kamera", utan den personen har ett nytt/aktivt fotointresse som han eller hon är beredd att betala 4000-5000 kronor för.

Just där vill jag också hävda att prispunkten för "nybörjare" eller "entusiast" ligger i många fall. Att Canon marknadsför 300D som "nybörjarkamera" är suveränt för deras egen del, (samt för 10D-ägare). Kan alla som inte sett en kamera förut, kollektivt besluta sig för att 10.000 kronor är lämpligt att lägga på en ny kamera att ta kort med på årets två släkträffar, så är inte Canon direkt ledsna för det...En del går nog på det, men många har inte 10.000 att slänga ut spontant på en "ny" hobby.

Jämför med fiskeutrustning eller något - en nybörjare lägger vanligtvis inte mer än 2000-3000kr på ett haspelspö och rulle, oavsett om det skulle finnas en budget-instegs-ambassador-rulle för 10.000. (Du förstår poängen, va?) Det handlar i detta fall alltså om pengarna i sig, inte vad man får för dem.

Det finns undantag från detta - människor som kastar sig in i ny teknik/ ny hobby och gärna lägger 10.000 utan att veta vad de har för behov eller om de egentligen är intresserade. Jag tror emellertid att de inte är så många att de kan utgöra större delen av alla de 60.000 "nybörjare" som köper 300D varje månad.


--------
"Samt att alla 300D-ägare envisas med att försöka få det till att 300d och 10d är ungefär samma kamera.."
----------

Känns som många diskussioner kanske handlar om de båda, med tanke på att de har samma sensor, brännviddsförlängning, objektivsystem och många tillbehör. Det kanske också beror på att detta är två av de vanligaste D-SLR som finns.

Brukar 300D-ägare verkligen antyda att deras kamera är "en silvrig 10D"? Kanske de som ställer frågan gör det, men äger ingen 300D och de har heller inte använt båda kamerorna. De besitter oftast inte heller kunskaperna om de funktioner som skiljer. Har man sedan fått den kunskapen, borde det vara omöjligt att föra den diskussionen, eftersom 10D:s överlägsna custom-funktioner är en odiskutabel verklighet.

De allra flesta frågor gällande 10D/300D-valet slutar istället med att frågeställaren får beskedet att "om du är i behov av en kamera med bättre byggkvalitet och programmerbara funktioner så välj 10D". Detta har jag inte sett ifrågasättas av någon 300D-ägare någonsin.

Problemet i min mening är att vissa 10D-ägare inte tillräckligt nöjda med detta, utan måste lägga till syrliga kommentarer som understryker att de tillhör segmentet "över" 300D. Eller kommentarer som egentligen säger "300D är en plastig skräpkamera för de som inte fattar vad en riktig D-SLR är". Detta tycker jag är respektlöst mot de som tar sitt fotograferande på allvar, men inte är i behov av en 10D, på grund av sitt val av fototeknik eller inte har råd med en 10D och optik.

Sammanfattningsvis tycker jag att en segmentering av marknaden är en realitet och att det måste finnas "bättre" och "sämre" kameror för att möta alla behov. Blanda ALDRIG ihop detta med "bättre" eller "sämre" fotografer eller "seriöst" och "oseriöst". Det finns ett otal undantag som bekräftar detta. Alla vi som är medlemmar på denna sida är intresserade av foto och har det som hobby, alternativt som yrke.


Det här är nog det absolut bästa inlägget jag har läst i forumet...någonsin!!
 
Nåja, visst kan man köpa en bättre kamera för hobbybruk, jag tror inte att andrahandsvärdet sjunker så värst mycket, jag som bor här uppe i Norrbotten har kompisar som satsar sina surt förvärvade pengar på snöskotrar, det räcker inte med en vanlig svensson skoter, utan det skall vara det värsta som finns, en liten nätt investering på ca:120 000 kronor i dagsläget, grabbarna susar runt en vinter och nya modeller precenteras, suget att byta skoter kommer och de tvekar knappt att slänga ut 60 000 kronor i mellanskillnad för en ett år nyare skoter som har gått ca: 300 mil mindre än den som de har.
Ok det kan verka sanslöst att lägga ut 40-45 000 kronor på ett kamerahus, och visst skulle det vara roligt om Canon skulle kunna prissätta sina varor lite lägre. Men om man ser till jämförelsen med en snöskoter så tycker jag inte att det är allt för dyr investering.

Föredelen med kameran är att den kan användas året om, och man får precis likadana friskluftsattacker om man har varit ute och letat objekt hela dagen, på samma sätt som man får av att vara ute och köra skoter en hel dag. Dessutom så slukar inte kameran i sig bensin för 20 kronor milen....

Före detta skoteråkare :)

...oooOOO(((När skall de ringa och säga att kameran har kommit?)))
 
En jäkligt stor skillnad mellan skotrar och kameror för mig är att kameran i andra hans är en leksak. I första hand är det en redskap för mitt skapande. Jag har aldrig köpt en kamera bara för att den är kul eller häftig.

Däremot gillar jag att köra skoter och har inga som helst praktiska motiv till det. Men jag skulle ju aldrig lägga upp pengarna. Det får kusinerna göra.... :)
 

Bilagor

  • mf32.jpg
    mf32.jpg
    39.7 KB · Visningar: 370
Lite nya rykten säger att en ersättare till 10D är på gång maj/juni med följande prestanda:

6MP
DigicII processor
Fler bilder per sekund
20 bilders buffert
E-TTL II
1.6x
 
Maverick28 skrev:
*KIm wallung är inte dum i huvudet :) Trodde inte det skulle vara så stor skillnad mellan 300D och 10D som denna 10D fanatiker påstår.. Men den var större...

Ja usch vad stryk jag fick i forumet under en tid när jag tyckte att skillnaden var enorm, detta utan att ha arbetat med 10D (bara känt). 300D däremot testade jag & kände att detta inte var nåt för mig, då väntar jag hellre & sparar...
 
froderberg skrev:
I slutet av februari hålls mässan PMA där Canon lovat att presentera nya intressanta modeller.

Hur viktig (stor) är denna "PMAmässa", Minolta tex verkar ju vänta till Photokina som är till hösten med presentationen av sin (sina) DSLR? Om det beror på att dom inte hinner tidigare eller på att dom inväntar Photokina var en annan femma...

Samtidigt så kan jag förstå att Canon vill vara så tidiga som möjligt, ju tidigare desto tyngre får dom övriga det att knappa in på försprånget som Canon har...

/Larsa, som inte tänker missa Photokina!
 
sagan skrev:
Har svårt att se behovet av en sån modell.

Nja, en modell mellan 300D & 10D skulle jag kunna tänka mig, en prisfråga förstås.

Jag kan tänka mig en 300D utan begränsningarna som man lagt in, plastighet & lägre hastighet bekommer mig inte mycket idag (har inte råd att fundera på sådant)...

Självfallet så är det då en prisfråga, 300D måste ned i pris & mellantinget måste hamna tillräckligt mycket under 10D för att det ska vara intressant.

I & för sig så verkar ju D70 vara kameran jag efterlyser, t.o.m snabb!
 
Magnus77 skrev:
Jag tror alltså att inte ens 300v köps av någon som bara "behöver en kamera", utan den personen har ett nytt/aktivt fotointresse som han eller hon är beredd att betala 4000-5000 kronor för.

Jag vet flera som köpt 300D som familjekameror, självfallet så förväntar dom sig en bättre bildkvalite samt fotograferar mer än förrut men några hängivna amatörfotografer är ingen av dem jag tänker på.

Magnus77 skrev:
men många har inte 10.000 att slänga ut spontant på en "ny" hobby.

Enligt mig förvånansvärt många! Dom flesta av de jag tänker på köpte förhållandevis dyra systemkameror under 80-90talet, dessa hamnade ofta sedemera i ett skåp till förmån för kompaktkameror under slutet av 90-talet. Vi får se var 300D'n hamnar om några år?

Man ska veta att vi i detta land är ganska så statusinriktade, en DSLR ger helt klart status på festen.

Magnus77 skrev:
Det finns undantag från detta - människor som kastar sig in i ny teknik/ ny hobby och gärna lägger 10.000 utan att veta vad de har för behov eller om de egentligen är intresserade. Jag tror emellertid att de inte är så många att de kan utgöra större delen av alla de 60.000 "nybörjare" som köper 300D varje månad.

Det tror däremot jag, kanske inte större delen men dock många...

Magnus77 skrev:
Problemet i min mening är att vissa 10D-ägare inte tillräckligt nöjda med detta, utan måste lägga till syrliga kommentarer som understryker att de tillhör segmentet "över" 300D. Eller kommentarer som egentligen säger "300D är en plastig skräpkamera för de som inte fattar vad en riktig D-SLR är".

Jag är inte 10Dägare & klagar inte på plasten i 300D, däremot så blev jag sur på Canon som enbart för att inte inkräkta på 10D's försäljning lade in begränsningar som förmodligen inte kostar något nämnvärt.

Heder åt Nikon som verkar bygga en fullmatad "plastkamera" i D70!

Magnus77 skrev:
Sammanfattningsvis tycker jag att en segmentering av marknaden är en realitet och att det måste finnas "bättre" och "sämre" kameror för att möta alla behov.

Helt klart ja, kameror i olika prisklasser för olika behov. Det är dock ingen tvekan om att 300D inte kostat speciellt mycket mer utan dessa tråkiga begränsningar, jag tycker personligen att Canon tänkt för mycket på profit när dom gjorde detta. Att sedan göra huset i silver var också en klar markering att skilja den från storebror, plast i svart är inget problem, silverplast däremot har enligt mig alltid sett sunkigt ut.

/Larsa som förmodligen ägt en sådan här *plastkamera* om det inte vore för begränsningarna...
 
Senast ändrad:
KGS skrev:
bara 6 mp? e det säljbart? alla kompakter ligger på 8 nuförtiden...

Vettig synpunkt. Jag har själv spekulerat i att ersättaren ska vara 8MP eftersom det säljer, men Canon vill kanske inte göra avkall på kvaliteten.
Det verkar ha blivit en särskild klass med kameror med 6MP, nu har ju också Minolta gett sig in i leken.
 
Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

larsaz skrev:
Hur viktig (stor) är denna "PMAmässa", Minolta tex verkar ju vänta till Photokina som är till hösten med presentationen av sin (sina) DSLR?

Mässorna är både oviktiga och viktiga. Photokina är bara vart annat år och med dagens utveckling måste man släppa nyheter oftare än så. Samtidigt är mässorna viktiga för att diskutera ny teknik med kunder och testa idéer.

Canon släppte 300D utan anslutning till någon mässa medans D60, 10D och 1D mk II alla släppts vid PMA.

PMA är lite mer proffsmässa än Photokina som däremot är större.

Leica kommer att presentera sitt 8MP digitala bakstycke på Photokina.
 
froderberg skrev:
Lite nya rykten säger att en ersättare till 10D är på gång maj/juni med följande prestanda:

6MP
DigicII processor
Fler bilder per sekund
20 bilders buffert
E-TTL II
1.6x

Vilka nya rykten säger detta? Vad är det som skiljer den nya Digic II processorn från Digic I? Är det endast avläsningshastigheten för sensorn eller är det något mer?

Jonas
 
jonasandersson skrev:
Vilka nya rykten säger detta? Vad är det som skiljer den nya Digic II processorn från Digic I? Är det endast avläsningshastigheten för sensorn eller är det något mer?

Jonas
Kan inget säga om specen men det låter vettigt...
Det är ju så att man gärna vil ha LITE mer för pengarna när man löper 1D och denna specen passar in mellan 300D och 1D så det låter jäkligt rimligt...

Samtitdigt...
Visst många bilder per sekund är bra... Men trots att jagh plåtar racing klarar jag mig rätt långt med de so finns på 10D

Avseende tudpunkt så tror jag att du är right on...
Detta då det är exakt den tidpunkt jag har från en annan källa (han sa dock inget om specen).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.