ANNONS
Annons

Canon på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Jag vet, Canon har ingen fungerande optik till småbildssensor. Den är inte bra, oskarp i kanterna och inte lika bra som Nikons.

Kan vi inte lämna det kapitlet nu?

Varför det. Jag fotograferar nu även med Canon och med utmärkt resultat, samtidigt så kommer jag påpeka att brister finns tills de har åtgärdats, hörde föresten att Canon bygger ny fabrik för att möta efterfrågan på just objektiv.
Förhoppningsvis så innebär det att även nya förbättrade gluggar kommer.

Mikael
 
macrobild skrev:
Varför det. Jag fotograferar nu även med Canon och med utmärkt resultat, samtidigt så kommer jag påpeka att brister finns tills de har åtgärdats, hörde föresten att Canon bygger ny fabrik för att möta efterfrågan på just objektiv.
Förhoppningsvis så innebär det att även nya förbättrade gluggar kommer.

Mikael

Mikael, även jag önskar en utveckling på objektivsidan. Det är väl till gagn för alla som jag ser det.:)
Att jag skrev som jag gjorde beror mer på hur jag uppfattade ditt inlägg; "Så kul. när får vi optik som fungerar med denna skapelse?"

Jag uppfattade detta som att du i princip struntade i om det kommer en ny bra kamera för att det inte finns någon optik som fungerar.
Självklart ska vi ställa krav, men jag tycker att det är lite onyanserat att påstå att Canons optik inte fungerar på småbildssensor. Det gör den, för väldigt många dessutom fullt tillräckligt.
Dock har jag förstått att du m.fl. ställer väldigt höga krav som canons nuvarande optik inte når upp till. Så att en utveckling/förbättring behövs är vi överens om. :)

Som sagt, jag önskar att ditt inlägg hade varit lite mer nyanserat. Skriven text är dock lätt att feltolka. Har jag uppfattat dig fel ber jag självklart om ursäkt.
Tycker att ryktet om ny fabrik låter intressant, hoppas du har rätt.

/Arne
 
Det känns som många förväntar sig att 20Ds efterföljare ska konkurrera med 200D. Låt oss hoppas det!
Men det kan ju vara så att Canon har missbedömt Nikon och det de släpper är en upphottade 20D, ungefär:

"20D N" med
större LCD-skärm
kanske snabbare
picture style som 5D
bättre egenskaper när det gäller brus mm
fortfarande 8,2 Mpixel
kanske DIGIC III

men framför allt lägre pris än 20D och via det få en större marknad.
200D har ett bra pris med tanke på vad man får, men om en 20D N skulle kosta säg 10k så blir 200D dyr för dem som ska sin första kamera eller?

lite spekulationer tidig på morgon om att 20D kan få samma öde som "1D Mark II N"...
eller är det helt uteslutet?
 
Alla vet väl vid det här laget att allt som Nikon släpper är proffskameror, medan Canons kameror är väldigt tydligt uppdelade i olika amatörsegment :)
 
paco skrev:
Alla vet väl vid det här laget att allt som Nikon släpper är proffskameror, medan Canons kameror är väldigt tydligt uppdelade i olika amatörsegment :)

Synd att ingen har berättat det för de professionella fotograferna då ;-)

Stefan
 
Diiva skrev:
men framför allt lägre pris än 20D och via det få en större marknad. 200D har ett bra pris med tanke på vad man får, men om en 20D N skulle kosta säg 10k så blir 200D dyr för dem som ska sin första kamera eller?
Det tror jag inte alls på. Köper du en D200 som första kamera istället för en D50/D70s så har du redan gott om pengar och/eller köper den för at den har viktiga funktioner och egenskaper som du är ute efter.
Om Canon skulle lägga efterföljaren till 20D på ett lågt pris, säg 10-12k, skulle de få komprissa med funktioner/byggkvalitét och således inte attrahera målgruppen som hitintills har köpt 20D, dvs de som vill ha något snabbare och stadigare än en 350D. Canon måste släppa en kamera som är minst lika bra som 200D och helst bättre, priset bör hålla sig i samma segment som 200D, annars finns bara 5D som Canon-alternativ och den är på tok för dyr för att attrahera som 20D gjorde.

En för billig kamera skulle bara ge för små ekonomiska marginaler och alienera dem som vill ha en rejäl kamera med 1.6 crop.
 
reflux skrev:

Om Canon skulle lägga efterföljaren till 20D på ett lågt pris, säg 10-12k, skulle de få komprissa med funktioner/byggkvalitét och således inte attrahera målgruppen som hitintills har köpt 20D, dvs de som vill ha något snabbare och stadigare än en 350D. Canon måste släppa en kamera som är minst lika bra som 200D och helst bättre...

Jag har sagt det förut: minns vad hur det var när 10D kom och efterträdde D60. Det var motsvarande sensor med lite bättre minneshantering och annat (om jag minns rätt) samt lite uppgraderingar av AF och dylikt. Priset var dock MYCKET lägre, i princip hälften (återigen, om jag minns rätt). Det är väl ingen som menar att inte 10D blev en succe.

Visserligen är marknaden i ett annat läge nu, men själva grundtricket - att ge en lätt uppgraderad variant ett avsevärt bättre pris - lär funka fortfarande.

Jag menar inte at det KOMMER bli så, bara att möjligheten finns.
 
Ola_H skrev:
Jag menar inte at det KOMMER bli så, bara att möjligheten finns.
Klart det kommer funka, men 20D säljer redan bra och de behöver en BÄTTRE kamera för att fånga de som ställer högre krav. Tror att många skulle bli besvikna om de inte hostar fram ett bättre hus. Bättre att hotta upp 350D och släppa en ännu billigare modell än att skära ner features på en efterträdare till 20D. Men vem vet, det kanske sker en uppdatering snarare än en infasning av en ny modell, då är såklart priset en viktig faktor.

Vi får väl se.
 
Damocles skrev:
Ja precis. Enligt mätningen för OS i Aten så hade då mer än 70% av de registrerade proffsen amatörprylar.

Ja, men man får inte glömma att Canons amatörsegment är relativt och flytande för att Nikon inte ska annonsera att de lägger ner digitalt också :)
 
Hej

Här är lite om PMA 2005, för som inte vet vad är PMA är eller vill läsa mer eller annat.

http://www.imaging-resource.com/EVENTS/PMAS05/PMAS05.HTML

Här är lite filmer från PMA 2005

http://www.imaging-resource.com/EVENTS/PMAS05/PMAS05VIDEO.HTML

Hos Canon

http://www.imaging-resource.com/EVENTS/PMAS05/1108961209.html


Lite jämförelser mellan D200 och 20D

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D200/D200A.HTM

Så får hoppas att Canon släpper något riktigt bra.

Hälsningar

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Det var bara som jag hörde av en fotograf som hört det av en återförsäljare.
Fotografen var säker på att det skulle komma IS i nästa hus. Vi får väl se.
Jag köpte nyss en 20D och IS är väl det enda jag saknar på den..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.