Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon på PMA
- Trådstartare Omar
- Start datum
oee
Aktiv medlem
För att gå ifrån stillbildstänket lite så tror jag att Canon på sistonde lagt rejält krut på att få fram nya hdv-videokameror. De är totalt ifrånåkta av Sony vad gäller nya fräscha videokameror. Visst är Canons H1 ruggigt bra men prislappen på 85 000:- tror jag inte tilltalar så många vanliga konsumenter. Sony har kameror för under 20 000:-, 35 000:- och knappa 60 000:-. Får vi inte se en uppdaterad XM2:a med hdv-lösning på tisdag så blir jag oerhört förvånad.
//Ola, som kommer att sitta bänkad ute i Frösunda på tisdag.
//Ola, som kommer att sitta bänkad ute i Frösunda på tisdag.
hailstorm
Aktiv medlem
acke skrev:
Varför vill du ha digital zoom? Går det inte lika bra att "croppa" efteråt?
Är det för att du vill kunna spara ner den croppade bilden snabbare?
du får då möjlighet till att skeppa information snabbare då det inte handlar om att kameran plåtar FF och sedan beskär utan ju faktiskt bara plåtar med en del av kameran ^^
abbebus
Aktiv medlem
Visst är det kul att spekulera, så jag fortsätter lite:froderberg skrev:
Måste nog vara den mest osannolika modellen just nu eftersom 5D är den senast släppta modellen.
En välbyggd, tätad 3D med 1,3x sensor skulle ju kunna vara rimligt att det kommer. Med en del nyheter, som nytt AF-system etc, som "testas av" innan det introduceras i framtida toppmodeller.
Då kan man tänka sig följande indelning av sensorerna i framtiden:
1,6x amatör
1,3x semiproffs
ff proffs
1D mk II tas ur sortimentet och alla framtida 1r får fullformat.
Eller vad tror ni!?
Men det kanske är mer troligt att en sedåan kamera kommer i höst.
abbebus skrev:
1D mk II tas ur sortimentet och alla framtida 1r får fullformat.
De signaler jag uppfattat från Canon tyder på att 1,3x är helt på väg ut och att det blir 1,0x eller 1,6x på alla modeller. Alla 1D-modeller kommer alltså ha småbildsensor.
Jag hoppas på en 1D mark III med 12 MP och 10 bps samt 200 gram lättare än 1D mark II. Men det lär väl dröja ännu ett tag.
Per Krook skrev:
Såg detta inlägg först nu (förlåt!) och blev nyfiken. Har du siffran 85% från någon bra källa? Vet du om det gäller försäljningen i pengar eller i antal kameror?
Enligt lite äldre statistik var ca 85 procent 300D och ca 15 procent 10D samt mindre än 1 procent 1D-serien. (om jag kommer ihåg rätt). Det lär säkert inte skilja markant idag.
jansta
Aktiv medlem
Men inte dettafroderberg skrev:
Jag hoppas på en 1D mark III med 12 MP och 10 bps samt 200 gram lättare än 1D mark II.
Låter som en skön dröm
Men det lär väl dröja ännu ett tag. [/B]
BugEyes
Aktiv medlem
Om man får drömma...
Jag vill ha en kamera med en växelspak så den kan vara fullframe när jag vill och 1,6 crop när jag vill (för det mesta).
Den ska har programmerbara minnen för alla inställningar så jag kan spara dom och enkelt återkalla dom senare när jag kommer tillbaka till samma miljö.
Den ska vara ergonomisk till formatet och inte ha ett vertikalgrepp.
Minst 8 mp i 1,6 crop läget, mer vid fullframe.
Den ska ha riktigt bra egenskaper på höga ISO, som 1D mk II.
Den ska ha en inbyggd blixt för den har jag ofta nytta av när jag inte har den riktiga till hands.
Den ska inte ha en massa picture styles och sån i kameran efterbehandlingssmörja. Det gör bara instruktionsboken tjockare och jobbigare att hitta i.
Minst 7 fps i croppade läget, vid fullframe räcker 3 fps.
Ska kunna ta EF-S objektiv i croppade läget.
Den ska kosta max 30000:- för huset.
Typ en 5D och 20D i ett och dom kan skippa alla auto programmen utom gröna rutan, den är bra att ha när man inte hinner ställa in sakerna.
Vid gröna rutan ska man fortfarande kunna få bilderna som RAW.
Kommer det en sådan så säljer jag motorcykeln och köper på en gång.
Sitter här och dagdrömmer/nattdrömmer vaken. Det jag tror kommer är en trimmad 20D med specar som D200 ungefär. Då kommer jag nog inte märka någon skillnad mot vad jag har men kommer nog köpa den i alla fall. Jag har ju haft samma kamera i 8 månader nu så det är hög tid att byta upp sig.
Jag vill ha en kamera med en växelspak så den kan vara fullframe när jag vill och 1,6 crop när jag vill (för det mesta).
Den ska har programmerbara minnen för alla inställningar så jag kan spara dom och enkelt återkalla dom senare när jag kommer tillbaka till samma miljö.
Den ska vara ergonomisk till formatet och inte ha ett vertikalgrepp.
Minst 8 mp i 1,6 crop läget, mer vid fullframe.
Den ska ha riktigt bra egenskaper på höga ISO, som 1D mk II.
Den ska ha en inbyggd blixt för den har jag ofta nytta av när jag inte har den riktiga till hands.
Den ska inte ha en massa picture styles och sån i kameran efterbehandlingssmörja. Det gör bara instruktionsboken tjockare och jobbigare att hitta i.
Minst 7 fps i croppade läget, vid fullframe räcker 3 fps.
Ska kunna ta EF-S objektiv i croppade läget.
Den ska kosta max 30000:- för huset.
Typ en 5D och 20D i ett och dom kan skippa alla auto programmen utom gröna rutan, den är bra att ha när man inte hinner ställa in sakerna.
Vid gröna rutan ska man fortfarande kunna få bilderna som RAW.
Kommer det en sådan så säljer jag motorcykeln och köper på en gång.
Sitter här och dagdrömmer/nattdrömmer vaken. Det jag tror kommer är en trimmad 20D med specar som D200 ungefär. Då kommer jag nog inte märka någon skillnad mot vad jag har men kommer nog köpa den i alla fall. Jag har ju haft samma kamera i 8 månader nu så det är hög tid att byta upp sig.
Damocles
Aktiv medlem
Det var Canon själva som sa det på sin pressvisning för 350D förra året. Så sifforna gäller ju i första hand 300D/20D/10D då, men sedan 5D så kan det ju ha ändrats litegranna under året, men det borde precis som Magnus säger fortfarande ligga där i krokarna då det är samma modeller ute nu i de största segmenten(350D och 20D). Om något så tror jag 5D har tagit marknadsandelar från 20D och i väldigt liten mån 1D, och inte från 350D.Per Krook skrev:
Hej Peter!
Såg detta inlägg först nu (förlåt!) och blev nyfiken. Har du siffran 85% från någon bra källa? Vet du om det gäller försäljningen i pengar eller i antal kameror?
Per Krook
Avslutat medlemskap
Tack för svaren, Magnus och Peter!
Om inget specifikt sades på visningen, så är det ju svårt att veta om det gäller antal sålda hus eller försäljning i pengar. Om vi antar att det gällde antalet sålda hus (skulle vara min gissning), så fördelar sig ju försäljningen i pengar betydligt jämnare. Sedan är det klart att den korta produktlivscykeln på DSLR (hittills ca 18 mån) gör att fördelningen förmodligen beror en hel del på vilken modell som lanserades senast - åtminstone av de två billigare modellerna.
Om inget specifikt sades på visningen, så är det ju svårt att veta om det gäller antal sålda hus eller försäljning i pengar. Om vi antar att det gällde antalet sålda hus (skulle vara min gissning), så fördelar sig ju försäljningen i pengar betydligt jämnare. Sedan är det klart att den korta produktlivscykeln på DSLR (hittills ca 18 mån) gör att fördelningen förmodligen beror en hel del på vilken modell som lanserades senast - åtminstone av de två billigare modellerna.
Per, visst har du rätt. Enligt de representanter på Canon och Nikon som jag pratat med så märks det tydligt när det kommer nya modeller.
Nikon säljer 1/3-del D50 och väääldigt många D70. Just nu säljer de också mycket D200, men de ser att segmentet mellan 5 000 och 10 000 kommer att växa ännu mer.
Nikon säljer 1/3-del D50 och väääldigt många D70. Just nu säljer de också mycket D200, men de ser att segmentet mellan 5 000 och 10 000 kommer att växa ännu mer.
Per Krook
Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
de ser att segmentet mellan 5 000 och 10 000 kommer att växa ännu mer
Ja, det känns som en ganska häftig utveckling i detta redan stora segment. Det var inte länge sedan man huvudsakligen såg annonser för DSLR i fototidningar och på fotosajter. Nu finns det ofta ett par modeller i de stora annonsbladen från OnOff, El-Giganten med flera.
(OT: På så sätt känns ju verkligen Konica Minoltas beslut väldigt feltajmat, med tanke på att D5D ligger väldigt bra till i det segmentet.)
Per Krook skrev:
(OT: På så sätt känns ju verkligen Konica Minoltas beslut väldigt feltajmat, med tanke på att D5D ligger väldigt bra till i det segmentet.)
Eller rätt. De sa att de inte klarade av att utveckla kameror tillräckligt snabbt och billigt. Då är det nog klokare att lämna över till stora Sony.
Per Krook
Avslutat medlemskap
Det är klart att om KM själva inte tror att de klarar det, så är det säkert så. Vad jag menade var att D5D låg ganska bra till i ett läge där den delen av marknaden växer kraftigt. Nu lär ju försäljningen av D5D bli lägre än den annars kunnat bli pga osäkerhet hos såväl återförsäljare och konsumenter.
Per Krook skrev:
Vad jag menade var att D5D låg ganska bra till i ett läge där den delen av marknaden växer kraftigt. Nu lär ju försäljningen av D5D bli lägre än den annars kunnat bli pga osäkerhet hos såväl återförsäljare och konsumenter.
Om jag spekulerar fritt så kanske det är så att tekniken i D5D med skakstabilisering är så dyr att den inte klarar prispressen, och då tjänar inte heller KM några pengar att använda till utveckling av nästa modell.
D5D borde vara ett bra köp idag om man inte har proffsambitioner. Fattningen kommer ju att leva kvar som Sony. De tänker försöka ta 20-25 årocent av marknaden.
wikman
Aktiv medlem
Per Krook skrev:
Tack för svaren, Magnus och Peter!
Det bör helt klart vara i pengar, allt annat känns orimligt. Tittar man bara här på fotosidan som får anses vara överrepresenterat i det dyrare segmentet så har 160 personer 1D MarkII (och IIn) men 1714 personer har 350D.
Ja, jag tror iaf att det är i pengar räknat. Tror att bara Elgiganten har fler 350D i lager idag än det sålts 1D varianter i sverige genom tiderna.
Maverick
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Om jag spekulerar fritt så kanske det är så att tekniken i D5D med skakstabilisering är så dyr att den inte klarar prispressen, och då tjänar inte heller KM några pengar att använda till utveckling av nästa modell.
D5D borde vara ett bra köp idag om man inte har proffsambitioner. Fattningen kommer ju att leva kvar som Sony. De tänker försöka ta 20-25 årocent av marknaden.
Enligt en intervjuv med nån på minolta japan så ligger kostnadsproblemet i sensorn. Den står för upp till 40% av kamerans kostnad. Det ger att de som har egen tillverkning av sensorer har ett stort försprång ekonomiskt sett. Det finns idag bara två märken som har det i form av Canon och Sony, eventuellt så har Samsung det oxå men jag är inte säker. Hur som helst så lämnar det en del frågetecken kring Nikon och framtiden.
Att sätta upp den här typen av fabriker är en investering som inte tas så lätt. Tittar man över världen så kommer man att klara sig med fingrar och tår för att räkna de fabriker som finns idag. Och då är inte alla av tillräckligt god kvalité för att göra bildsensorer. Så Nikon har en svår nöt att knäcka.
Mvh
Maverick
Maverick skrev:
Enligt en intervjuv med nån på minolta japan så ligger kostnadsproblemet i sensorn. Den står för upp till 40% av kamerans kostnad.
Då räknar de säkert in AS-funktionen i priset.
Det ger att de som har egen tillverkning av sensorer har ett stort försprång ekonomiskt sett.
Jepp, och därför tar Sony över KM och Pentax går ihop med rika Samsung. Nästa ut på plan är Panasonic som också har muskler.
Det finns idag bara två märken som har det i form av Canon och Sony, eventuellt så har Samsung det oxå men jag är inte säker.
Fuji och Kodak har också tillverkning. Tyvärr slår har varken Fuji och Kodaks modeller sålt så bra. Matushita som står bakom Panasonic har också tillverkning.
Hur som helst så lämnar det en del frågetecken kring Nikon och framtiden.
Jepp. Men Nikon går med vinst. De har ju en bred produktportfölj med en del lönsamma produkter. De kan hålla ett högre pris på D50 än Pentax och Olympus på sina lika dyra modeller eftersom varumärket är mer värt.
stefohl
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jepp. Men Nikon går med vinst. De har ju en bred produktportfölj med en del lönsamma produkter.
Tror att Nikon är medvetna om att en egen sensortillverkning är en viktig del för lönsamheten.De har ju faktiskt gjort egna sensorer till D2H. Och att de idag går med vinst är inte bara kamerornas förtjänst. Nikon är ju stora på utrustning till tillverkare av chip.
Stefan
Damocles
Aktiv medlem
Njae, de har iaf designat egna sensorer, men jag har för mig(inte 100%) att det var Sony som fick äran att tillverka dem. Tror inte Nikon har en fabrik själv, och de kostar ju lite att sätta upp. Däremot kan jag tänka mig att de får sensorn tillverkad och sätter ihop den med resten i egen regi.