Annons

Canon på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ju inte helt säker men jag tror faktiskt inte fuji har egen tillverkning utan det är lagt på legotillverkning. Kodak är jag ännu mer säker på att de inte har en fabrik.

Nikon har det absolut inte för då skulle de inte köpa sensorer från Sony idag. Det finns det inte utrymme för om man har en egen fabrik. Det faktum att Sony säljer sensorer till Nikon säger väl något om hur tajt det är ekonomiskt med en sådan fabrik.

I korthet kan man väl säga att det räcker inte med att tillverka kameror för att få en en chipfabrik att löna sig. Både Canon och Sony använder sina fabriker för att tillverka många av de kretsar som sitter i deras andra produkter såsom kopiatorer och tv-apparater.

När jag konsultade på ett företag i branchen så sa man att det fanns 3 - 5 fabriker i Asien, tre i Europa och tre i USA och fortfarande håller inte alla måttet för att göra kamerachips. Fler finns det inte. Ett antal av dessa ägs då av olika koncerner som t ex Canon och Sony medans de andra ägnar sig åt ren legotillverkning.

Mvh
Maverick
 
Man kanske hade hoppats på större skillnad mot 20D, men å andra sidan har min 10D jobbat bra och förtjänar att få gå i pension;-)

/PG
 
Hej

Jag hade innan en förhoppning att 30D skulle slå Nikon 200D specar, speciellt när det gäller antalet RAW och slutarfördröjning. Vilket troligen skulle göra den till en bra aktionkamera. Beställde en 30D 2005 december, men tänkte sedan att det är nog bättre med ett ytterliggare Mark2 hus, så det fick bli en sådan istället och det är jag nu glad över att jag tog detta beslutet med facit i hand.

Canon har nog blivit lite tagen på sängen!

Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att 20D skulle kunna få 11 RAW bilder istället för sina 6 RAW bilder mha firmware update. 30D har tydligen inte en större buffert. Ryssarna kanske fixar det?

"The 30D doesn't contain additional buffer memory, but through some clever reworking of how image data is juggled from the sensor through to the CompactFlash card, the burst depth has been increased to 30 Large Fine JPEG, 11 RAW and 9 RAW+JPEG. "




Men 30D är nog en riktigt bra kamera ändå som 20D och den kommer bli lite billigare än Nikon D200.

MVH

Omar
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Alla verkar förutsätta att Canon kommer med något som slår Nikon på fingrarna, och presenterar ett nytt digitalt hus som slår D200 vad gäller finesser, byggkvalitet och prisnivå. Det hoppas jag också, men om Canon blev tagen på sängen av Nikon när D200 kom, så är det inte alls säkert att de under denna korta tid har hunnit utveckla något som slår den.

Är det ens önskvärt att de kommer med en hastverk som kanske i specifikationen slår D200 men inte i praktiken?


Eeros skrev:

4 dagar kvar och fortfarande inga läckor. Innebär det månne att de inte har något särskilt uppseendeväckande nyheter? Annars skulle de ju ha "läckt" det själva för att trissa upp förväntningarna... ;)

Tyvärr var det som jag misstänkte. Inte alltid så roligt att få rätt. Särskilt inte den här gången, då jag hade önskat mig ett vädertätad hus som i D200, eftersom jag fotar mycket utomhus. Nåja, min otätade 20D har klarat alla ruskväder, nedblötningar och minusgrader galant, så jag får lita på att den gör det i fortsättningen också.

Ett stort plus dock för 30D att ISO syns i sökaren. Detta borde ha funnits med i 20D från början!
 
Eeros skrev:
Tyvärr var det som jag misstänkte. Inte alltid så roligt att få rätt. Särskilt inte den här gången, då jag hade önskat mig ett vädertätad hus som i D200, eftersom jag fotar mycket utomhus. Nåja, min otätade 20D har klarat alla ruskväder, nedblötningar och minusgrader galant, så jag får lita på att den gör det i fortsättningen också.

Ett stort plus dock för 30D att ISO syns i sökaren. Detta borde ha funnits med i 20D från början!

Vad jag förstår är det bara under tiden du ändrar iso som du ser värdet i sökaren:(

/PG
 
Maverick skrev:
Jag är ju inte helt säker men jag tror faktiskt inte fuji har egen tillverkning utan det är lagt på legotillverkning. Kodak är jag ännu mer säker på att de inte har en fabrik.

Mvh
Maverick
Dalsa har ju en fabrik i USA, och IBM har en. Jag vet att Kodak har ett samarbete med IBM om att tillverka sensorer i deras fabrik. Sedan är det möjligt att de hyr in sig på en av de andra fabrikerna i asien.

Canon och Sony har sina egna plants iaf, och Matsushita. Sedan har jag för mig att det även är Sanyo som har en fabrik. Slutligen finns det iaf två företag till, NMC och ett till också med en tre-bokstavs-förkortning(TMS?) som har fabriker, men de två sistnämnda gör mest minneskretsar och grafikprocessorer åt diverse olika tillverkare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.