Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon, Nikon eller Sonys nya?

Produkter
(logga in för att koppla)

bladu

Medlem
Ska köpa en digital kamera med pristak 10.000 kr. Vilken skulle ni rekommendera?

Canon, Nikon eller någon annan?

Äpplen eller päron?

I dagsläget skulle jag rekommendera Canon eller Nikon p g a att de är väl beprövade märken med stort tillbehörsprogram. Sistnämnda är viktigt då det gäller utbudet på ex optik när du kanske vill komplettera. Service/reparationer är en annan aspekt. Sony använder ju optik med Konica/Minoltafattning och det finns inte så många sådana begagnade på marknaden. Och det är viktigt om du skulle vilja köpa en riktigt bra glugg i andra hand. Nikon D70 är en bra kamera, Canon 350D likaså (men kanske du skulle satsa på en snygg begagnad Canon 20D). I övrigt tror jag att Sony säkert kommer att utveckla sitt system, men traditionens makt är stor. Sedan länge är det Canon eller Nikon som säljer bäst och har högst andrahandsvärde. Sedan framgår det inte vad du helst fotograferar. Det styr ju mycket valet av utrustning. MVH/LA

Välj den du känner för. Vilken som känns bäst att hantera etc. Bortse från vilken kamera som råkar vara mest "inne" för stunden. Det är ju du som skall använda den och då är det du som avgör vilken kamera som du känner mest för.
Canon, Nikon, Pentax, Olympus eller Sony gör alla bra kameror och därför spelar bokstäverna inte så stor roll som en del tycks tro. Ja, jag vet att jag kanske trampar en del på tårna men den risken tar jag.

Du kanske ska avvakta lite eftersom Nikon troligen är på gång med en uppföljare till Nikon D70. Redan D70 är ju bra så en uppföljare skulle kunna bli en riktig hit för ca 10 000 inklusive kitoptik.

Canon är nog på gång med en uppföljare till 350D också i höst.

Sonyn är säkert riktigt bra och inbyggd bildstabilisering är ju en stor fördel, men tänk på att den saknar en liten display precis som KonicaMinolta. Det är inte riktigt bra att behöva använda den stora displayen i alla lägen.

Men jag tror att du blir nöjd vad du än väljer.

Gunnar D skrev:
Pentax K100 :)

Det ryktas om en aggresiv prissättning på Pentax K10D, kanske i nivå med Sony alfa men samtidig med förväntade prestanda mer åt Nikons D200. Blir det så är det en kamera helt i sin egen klass.

Men just nu är nog K100D den som ger mest kamera för pengarna.

Jag rekommenderar systemkameror från Canon, Nikon, Pentax, Olympus och Sony. Alla "nya" modeller är bra.

(för min egen del hoppas jag alltfler väljer andra märken än Canon och Nikon. Varför? Jo då kanske Canon tvingas införa IS i huset, de snåla jäklarna)

/Anders, som kör Canon

Ni som inte gillar Minolta/Sony har dâ dom mest underliga ursäkter.
Inte tillräckligt med optik att köpa? Vad är det som inte finns, som "vanliga" fotografer behöver?
Ingen liten display?
OK, om man tycker det är en sâ stor nackdel att man avstâr frân antiskak och dammborttagning mm sâ fâr man väl tycka det dâ.
Jag fotograferade i 20 âr helt utan display :)
Sedan undrar jag lite om ni som rekommenderar C & N´s budgetmodeller nâgonsin tittat i en "riktig" sökare?

Av dagens modeller skulle jag absolut välja Sonyn eller Pentax om jag inte hade särskilda behov som endast C & N´n optikutbud kan lösa.
Pentaxen fâr ett litet försteg pga bakâtkompabiliteten med PK-fattningen.

Susan, leta upp en affär med dom olika modellerna o känn pâ dom o titta i dom!

Re: Äpplen eller päron?

Photocon skrev:

....... Sony använder ju optik med Konica/Minoltafattning och det finns inte så många sådana begagnade på marknaden. ....... MVH/LA

Så 16 miljoner objektiv med Konica/Minoltafattning räcker inte till en begagnatmarknad?

Lyckliga äro de okunniga / Jan-Olof

Re: Äpplen eller päron?

Photocon skrev:
I dagsläget skulle jag rekommendera Canon eller Nikon p g a att de är väl beprövade märken med stort tillbehörsprogram. Sistnämnda är viktigt då det gäller utbudet på ex optik när du kanske vill komplettera.

Man kan ju också nämna att Nikon och Canon varit dåliga på att utveckla ny optik för aps-c formatet vilket tex gör att man får betala 13.000 mer för en 14mm/2.8 och 4.000 kr mer för en 12-24/4 zoom än för motsvarande Pentaxlinser.

Senast ändrad:
Re: Re: Äpplen eller päron?

papi skrev:
Man kan ju också nämna att Nikon och Canon varit dåliga på att utveckla ny optik för aps-c formatet vilket tex gör att man får betala 13.000 mer för en 14mm/2.8 och 4.000 kr mer för en 12-24/4 zoom än för motsvarande Pentaxlinser.

Ja, eller så använder man Tamron och Sigma. Och därmed var märkesförsvarandet/mitt-märke-är-bäst slut.

Jag är lycklig och okunnig???!!!!

Jan-Olof! Sådana här inlägg är ju alltid roliga om man kan komma med en liten knorr på slutet (som du gjort). Fast m a o anser du mig okunnig.
Jag trodde den här sidan var avsedd för lite mindre låg diskussion. Visst finns det många optiker på marknaden med fattningen Konica/Minolta. Men min okunnighet är baserad på fakta: Chansen att hitta en exklusivare begagnad optik till Canon eller Nikon är betydligt större än andra märken. Detta trots att Minolta gjorde ett par toppengluggar. Fråga vilken fotohandlare som helst. Min mening med inlägget var att lämna ett råd, grundad på åtskilliga år som yrkesfotograf. Inte att ngn besserwisser ska sitta och ironisera över min personliga åsikt. Som du kanske märkte skrev jag också att Sony säkert kommer att utveckla sitt utbud, speciellt med Zeissoptiker. Frågeställningen var Nikon, Canon eller Sony. Varför lämnar du inte ett "kunnigt" råd till frågeställaren istället?
(men visst fan är det roligt med ironi ibland!)
Ha det bra/LA

Re: Re: Äpplen eller päron?

JOLidman skrev:
Så 16 miljoner objektiv med Konica/Minoltafattning räcker inte till en begagnatmarknad?

Lyckliga äro de okunniga / Jan-Olof

Självfallet finns det begagnat att få tag på för Konica/Minolta/Sony-fattningen. Men du kan väl inte förneka att utbudet för Canon och Nikon är betydligt större?
En snabb koll bland Fotosidans annonsmarknad för objektiv ger ju en rätt klar bild, om man säger så...

Sen finns det ju en parameter till att väga in: Vilka kameramärken kommer inte överleva de kommande årens konkurrens på DSLR-marknaden?
Idag har vi Nikon, Canon, Sony, Pentax, Olympus, Fuji och Sigma. Konica/Minolta och Kodak har redan lämnat banan.

Alla de märkena kommer inte finnas kvar om några år tror jag. Var vill du lägga dina pengar?

bladu skrev:
fotar helst barn, natur och för jobbet porträtt och lokaler/miljö. ingen sport.

Läs vad Susan vill fotografera, Vilken "exklusiv" optik är det hon behöver som inte finns till Minolta eller Pentax?
I butikerna i kvarteren härikring finns följande just nu, 50mm Macro Nytt, 50mm f:1,4 nytt, 100 - 300mm orginal, demo gamla modellen, 17-35 f;2,8-4 demo + ca 10 till.
Lägg sedan till ebay sâ finns det mesta man kan behöva.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Äpplen eller päron?

AndersGbg skrev:
Alla de märkena kommer inte finnas kvar om några år tror jag. Var vill du lägga dina pengar?

Då skulle jag satsa på ett fabrikat som har patent på bildstabilisering i huset. Då det är den mest betydelsefulla funktionen man kan ha i ett kamerahus och en mycket stark konkurensfördel.

Ja, anti-skak är en konkurrensfördel. Ingen avgörande sådan dock med tanke på hur marknaden ser ut: Canon och Nikon har tillsammans 81,6 % av världsmarknaden för DSLR-kameror. Resterande 18,4 % delas av KM, Olympus, Fuji, Pentax och Sigma.
Länk:
http://ca.news.yahoo.com/s/05072006...gital-slr-cameras-beating-plan.html&printer=1

Läs gärna Thom Hogans intressanta "2006 DSLR Predictions" (skrevs i slutet av 2005):
http://www.bythom.com/2006predictions.htm

Citat från sidan:
"Market Share Leaders. Canon, Nikon, and Olympus, in that order, with a big drop from Nikon to Olympus. Olympus is closely followed by Sony, Fujifilm, and Samsung, in that order. Pentax, Panasonic, and Sigma pick the scraps."

Jag är lycklig ...

Photocon skrev:

.... Varför lämnar du inte ett "kunnigt" råd till frågeställaren istället?
(men visst fan är det roligt med ironi ibland!)
Ha det bra/LA

Till att börja med vill jag be så mycket om ursäkt Lennart. Var inte meningen att du skulle ta det på det sättet.

Kunnigt råd till frågeställaren måste då bli utifrån min horisont. Min fotohistoria finna att läsa under min presentation och i korthet går den ut på att jag har varit Nikon trogen sedan 1977 tills jag avslutade min analoga bana i slutet av 1990-talet.

Som gammal Nikonist var det inget naturligare för mig att hålla ett öga på Nikon men problemet var att om jag skulle täcka in "min brännvidd" 24 - 300 i 24x36 motsvarande 16 - 200 mm i 18x24 hade jag blivit ruinerad.

Som tur är finns det kamrater som kan få en att titta upp ur märkeshålan och se att det finns andra märken. I detta fall KonicaMinolta och 7D.

KonicaMinolta och nu Sony som tagit över hela DSLR-paketet är kanske inget för en proffsfotograf som kan göra avdrag för sina gluggar och hus och visst skulle jag villa ha en utrustning för kanske 300.000:- men det har jag inte råd med utan får nöja mig med ett mera plånboksvänligt märke.

Vad jag försöker att säga är att Sony (KonicaMinolta) är ett perfekt system för den avancerade amatören som måste betala sin utrustning med egna pengar. Du ska veta att du kommer att få mycket fotoutrustning för inte allt för mycket pengar oavsett om du kommer att köpa nya Sonyprylar eller begagnade Konica Minolta.

Så min rekommendation till Susan Lindh får bli att vänta tills Sony A100 finns ute på marknaden och tills dess försöka läsa så mycket som möjligt om denna kamera som förutom bildstabilisering också har dammborttagning tillsammans med ett mycket trevligt hus, kanske lite för litet för stora händer men antagligen perfekt för kvinnliga.

Susan - lycka till / Jan-Olof

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar