Annons

Canon, Nikon eller Sonys nya?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart, du har själv tagit upp märkenas framtid, tillbehörsprogram etc. och då är bildstabilisering väldigt relevant, dels för att det påverkar märkets utveckling på marknaden men också mer konkret eftersom skillnaden mellan alternativen är att betala för bildstabiliseringen en gång i huset eller betala för det i varje objektiv man köper. Väldigt förenklat kan man säga att du ofta får betala mycket mer för dina Canon och Nikon objektiv, och därmed det framtida system du köper in dig på, för att få samma funktionalitet som hos motsvarande Sony- eller Pentax-alternativ.

Tråden gäller inte heller bara Susans köp längre, hon verkar fått den information hon velat ha. Vi är fler som ska köpa kamera och det är nog bra om vi inte alla dräller ner forumet med egna trådar om våra funderingar när det redan finns en tråd med bra ämnesrubrik.

Senast ändrad:
Det har lätt för att bli så här på FS & jag är oerhört farlig själv på att driva iväg men samtidigt så tycker jag att en tråd kan få driva iväg bara trådstartaren fått en del bra svar & själv svarat, sen så tycker jag inte att det gör så mycket om tråden driver ut mot kanterna.

Däremot så blir det fel när tråden vid tredje inlägget drar över till nåt annat, det kan faktiskt skrämma iväg många som vill ha ett svar på en specifik fråga.

//Larsa

Kikade tillbaks på första sidan & tyvärr så blir det ju lite väl mycket märkespåtryckning, när alla märkena är uppräknade så kanske frågeställaren känner sig ännu mer vilsen & att sen kunna sålla bland för & nackdelar är ju rent omöjligt...

Själv så vet jag ju dock att jag valt det bästa:)

//Larsa

Okej Willy! Köper ditt resonemang...

...fast lite motvilligt ändå. Det är förvisso viktigt med teknik som kan förhindra skakningsoskärpa. Fick själv erfara det då jag bröt armen uppe vid höger axel i mars och darrade på handen ganska länge. Mitt IS funkade bra då. Den AS jag testade (Minolta) var inte lika effektiv ens med kortare brännvidd än min 70-200/2.8 IS usm. Så visst är diskussionen intressant under EN stor förutsättning: att folk som svarar och kommenterar verkligen har testat båda systemen innan de rekommenderar ett visst system. En annan förutsättning var ju att Susan verkligen fått de råd hon behöver. har hon det är det ok att fortsätta diskussionen. Om AS verkligen fungerade fullt ut hade det varit jättebra. Förmodligen kommer den att bli effektivare i framtiden och då tror jag att alla tillverkare av DSLR-kameror kommer att ha sådana system med lite olika lösningar p g a ev patentbestämmelser. Men ssv min erfarenhet vad gäller det som finns idag (inte imorgon eller om 2 år) är att IS är överlägset AS. Ännu så länge! (är väl bäst att tillägga). Just nu känns det mest angeläget att det skapas en riktig standard vad gäller format på sensorer, signalhantering, rawkonvertering mm. Först då kan objektiven verkligen anpassas t ex. Dagens olika DSLR-kameror är ju att jämföra med olika filmers egenskaper vid en jämförelse med gammal analog fotografi.

Själv har ja inte testat Canons eller Nikons satbiliserade gluggar men väl Panasonics och Pentax K100D.

Mina erfanheter tyder på att gränsen går någonstans vid tex 400 mm och en 1/15-1/30 sek.

KM uppgav 3 steg, Sony 3,5 och Pentax nu 4, menar du att IS och VR är bättre än så?

Re: Okej Willy! Köper ditt resonemang...

Photocon skrev:
Men ssv min erfarenhet vad gäller det som finns idag (inte imorgon eller om 2 år) är att IS är överlägset AS.
Dagens överdrift!

Har testat båda med 70-210 på min D7D & 70-200 IS på svågerns 350D & inte upplevt nån nämnvärd skillnad, de skillnader jag upplevde berodde på slumpen & hur mycket jag skakade... Om skillnader finns så är dom så små vid dessa brännvidder så att dom är försumbara. Du skriver att din 70-200 fungerar bättre än AS vid kortare bränvidder & det är nys.

Hur det är högre upp i brännvidder vet jag inte, rykten snurrar om att IS är bättre där & det tror jag också men vill nog se riktiga tester först... Rent tekniskt sett så borde man kunna optimera IS/VR bättre vid riktigt långa brännvidder men det är för mig oviktigt då jag inte är nån långtelekille, 210 som mest...

Svårt detta med bildstabiliseringstester, kan smyga sig in många felmarginaler då det ska handhållas på längre tider, normalt vid objektivtest så gäller ju stativ eller säkert, korta tider men vid AS/IS/VR-test så är det ju handhållning som gäller med risken då att resultatet inte blir likt varje gång.

//Larsa

Kul Lelle! Då är vi överrens :)

Photocon skrev:
Så visst är diskussionen intressant under EN stor förutsättning: att folk som svarar och kommenterar verkligen har testat båda systemen innan de rekommenderar ett visst system.
Det beror helt på vilka grunder man rekommenderar systemet på. Jag har varken provat Nikons VR eller Sonys Steady Shot, men jag skulle knappast vara intresserad av ett så dyrt objektiv-baserat system som VR ens om det var som att ha ett tripod inbyggt i objektivet (och skillnaden är inte så stor).

En annan förutsättning var ju att Susan verkligen fått de råd hon behöver. har hon det är det ok att fortsätta diskussionen.
Jag är helt klart för att diskutera det som är relevant, men jag håller inte med om din relevansprioritering där du gladligen nördar ner dig i begagnatmarknaden i tredje posten men klagar på att folk tar upp bildstabilisering (en huvudsäljande feature för nu två system!) på sidan 6...

edit: inte särskilt konstigt dock att relevansprioriteringen blir individuell och ganska hårt märkesknuten, man väljer trots allt ett system för att dess specialiteter känns mest relevanta för en.

Senast ändrad:
Re: Okej Willy! Köper ditt resonemang...

Photocon skrev:
att folk som svarar och kommenterar verkligen har testat båda systemen innan de rekommenderar ett visst system.
Detta är absolut inget måste. Ser dagligen enögda rekommendationer från folk som enbart är inne på sitt märkes trådar eller VS-trådar för att mässa om just sitt märke.

Jag har självfallet inte testat allt men en del, rekommenderar dock med ledning av det jag provat samt av vad jag läser på nätet & i fototidningar.

Om man ska rekommendera ett system till en nybörjare så behöver man inte ha testat allt & det viktigaste av allt, se brett & fundera på vad som denne nybörjare behöver.

Det värsta är märkeshysterin som ibland är total, jag gillar min KM men har rekommenderat så mycket annat ändå under årens lopp. Kanske beror det på att jag under årens lopp kört alla japsmärken + en massa annat & inte har nåt märke inrotat?

Om pixelkriget fortsätter & Sony inte får bukt med bruset på sensorerna dom själva använder samt säljer till Nikon & Pentax så är det inte helt omöjligt att jag om några år kör Canon igen, hoppas bara att dom fått ordning på ergonomin igen då:)

Ok, Nikon verkar ju ha fått ordning på bruset på D200 men Sony? Jag bryr mig mer om brus & dynamiskt omfång än pixlar & kommer att hylla den tillverkare som lägger mer på dessa saker än pixlar, det säljer ju dock tyvärr inge bra, suck...

Nu har jag verkligen blivit offtopic, sorry.

//Larsa

Sten-Åke Sändh skrev:

Det är ju lite bestickande att de senaste årens viktigaste tekniska innovationer och nyheter för konsumentprodukter såsom 2,5" displayer, AS, Dynamic Range Optimizer och anti dust-funktioner (Olympus) alla kommer från tillverkare som inte är marknadsledare. Oavsett vad många Canon-människor säjer om AS och annan ny teknik, så kan ni vara säkra på att de vrider sig som maskar på Canons och Nikons R&D och marknadsavdelningar för att det inte var de som var först med att utveckla en bildstabilisering som ligger i kamerahuset.

OK, för det första så var Konica/Minolta INTE först med bildstabilisering, oavsett vad du tror. Nikon hade en analog kameramodell med bildstabilisering redan 1994 (en kompaktkamera kallad Nikon Zoom 700 VR).
Dessutom har jag för mig att Canon testade ett antiskak-system i kamerahusen men valde att använda IS-systemet för objektiv istället. Lite mer osäker på om så var fallet.

Sonys Dynamic Range Optimizer vet jag väldigt lite om men om vi ska snacka stort dynamiskt omfång så tror jag nog faktiskt mer på Fujis bevisat bra SuperCCD-teknik. Och just det ja, Fuji använder Nikon-bajonett på sina kameror.

Sten-Åke Sändh skrev:

Att vara beprövad och marknadsledande länge kan ju göra dessa företag tunga i rumpa och fötter och nu sitter de där med sina high-end objektiv som de inte kan sälja till nån massmarknad.

Det märks att du aldrig använt Nikons 18-70-objektiv. Bättre konsumentzoom får man leta efter.

Synd för Pentax eller KM, sitter där men en massa produkter som de uppenbarligen inte lyckas sälja till någon massmarknad... :)

Sten-Åke Sändh skrev:

Jag får en del frågor som många av er andra av folk på främst jobbet som undrar vad de ska köpa för digital systemkamera. De flesta har hört om bildstabilisering och vill ha det om de kan få det inom ramen för sin kamerabudget. Jag tror att både Sony A100 och Pentax nya kameroro som kommer i höst kommer att vara intressanta för många just av detta skäl i höst och framåt - en höst när varken Canon eller Nikon verkar kunna erbjuda detta till ett konkurrenskraftigt pris.

Med tanke på hur fantastiskt efterfrågat bildstabilisering verkar vara är det konstigt att KM inte lyckades bättre. De har ju trots allt haft kameror med funktionen i 1,5 år och inte lyckats utmana Canon/Nikon. Kan det vara så att det finns fler faktorer när folk köper kamera än bara om den har bildstabilisering eller inte?

Sen tycker jag att det är fantastiskt att ni som använder några av de mindre kameramärken verkar helt bortse från varför Canon och Nikon är så stora:
1. Man var tidiga ute på DSLR-marknaden.
2. Man har år efter år levererat högkvalitativa produkter.
3. Man har ett komplett utbud från amatör- till proffsmodeller vilket gör att användarna kan byta upp sig inom systemet.
4. Man lyckas sälja sina produkter.

Detta innebär att man skapat sig en stor bas av användare för sina kamerasystem.

Trots att jag inte använder Canon kan jag uppskatta hur bra de är på att utveckla sensorer. Nikons styrka ligger i att göra genomtänkta och grymt användarvänliga produkter. Om du inte tror mig så gå gärna ner till närmaste kamerabutik och be att få känna på en Nikon D200.

Jo, det menar jag!!!

Patrick Pihl (papi) skrev:]Själv har ja inte testat Canons eller Nikons satbiliserade gluggar men väl Panasonics och Pentax K100D.Mina erfanheter tyder på att gränsen går någonstans vid tex 400 mm och en 1/15-1/30 sek.KM uppgav 3 steg, Sony 3,5 och Pentax nu 4, menar du att IS och VR är bättre än så?

Jo, jag står för det med reservationen att jag är van vid min 70-200/2.8 IS usm. IS kan ställas in i 2 olika lägen på den. Fungerar excellent t o m med en "piratextender" (7-linsig 2x Tamron) i 400mm-läge. Men nu är jag där då jag måste vara helt ärlig för att diskussionen ska ha ngt värde: Hade jag jobbat lika länge med KM skulle jag ju känt till utrustningen bättre och kanske fällt ett annat omdöme. Jag är så jävla gammaldags att jag anser att vana vid sina fotoprylar är A och O. Har sett alltför många skitbilder tagna med "prestigemärken" och glädjande nog lysande bilder tagna med så kallade sämre märken. Orsak: fotografen har känt sin utrustning och har ett bra motivseende. Att jag föredrar Canon beror inte på IS utan att nästan alla andra märken har sensorer som brusar som gamla klosetter vid högre isotal. Jag övergav Nikon av den orsaken. En lågbrusig sensor funkar bra som stab oxå! På en Canon går det att höja isot ett par steg utan att det stör märkbart jämfört vad jag sett andra DSLR prestera. Lägg till IS så har du 5 steg om man ser det ur den aspekten. Men när vi ändå snackar prylar ser min drömkamera ut så här: Canons sensor o processor och Nikons smidiga hantering. Sedan har jag sett både Nikons o Canons DSLR råka ut för törnar som de överlevt. Till skillnad från vissa andra märken. MEN, det är mina erfarenheter nota bene. Dessutom har jag en knivskarpa bilder tagna på 1/8 sek med IS förlängd till 400mm. Ibland funkar inte IS bra, men det beror oftast på mig inte på IS. Och hur fasiken testar man och jämför IS/AS korrekt? Går inte med samma fotograf eftersom han/hon sannolikt är olika darrhänt från ena stunden till den andra. Måste till en exakt robot och exakt lika skarpa objektiv.

Schysst sammanfattning Larsa Zingmark!...

Larsa Zingmark skrev:
Nu har jag verkligen blivit offtopic, sorry.

Inget att var sorry för! Ett inlägg som känns helt ärligt och sakligt och dessutom sätter tummen på andra aspekter som känns viktigare än IS/AS när det gäller märkesvalet. För min del tror jag att jag avslutar diskussionen här såvida ingen har något direkt att säga mig. IS vs AS känns inte angeläget för mig. Du Larsa och några andra har uttryckt de väsentligheter jag försökt uttrycka med lite andra formuleringar.
Jag fegar inte ur. Tvärtom! Är bara trött på IS/AS/VR. Fortsätter gärna diskussionen om olika märken när det gäller andra "finesser". Tack Larsa och ni andra som deltagit i diskussionen. Hoppas det kommer upp en ny tråd! Själv vill jag puffa för fenomenet om Kejsarens nya kläder, d v s att det lanseras en ny DSLR innan den senaste knappt har börjat säljas utan att några direkta förbättringar skett. Samt det faktum att fabrikanterna i många fall skulle kunnat fixa många av dessa förbättringar via firmwareuppgraderingar istället. För fortsätter den här vansinniga pixeljakten och krutet spills på det istället för att skapa genomtänkta produkter redan när de lanseras kommer snart flera kameratillverkare att få klappa igen butiken. Hemska tanke: Tänk om bara Sony blev kvar och valet stod emellan brusiga sensorer eller brusiga sensorer. Inget kul att vara konsument då. Trots att jag är Canonfrälst blir jag förbannad varje gång en modell lanseras. Kan dröja halvår eller mer innan den går att köpa i Sverige. Gäller isynnerhet 1D-serien och 5D. Nikons D200 var också en snigel innan den kom upp på svenska lagerhyllor.

AndersGbg skrev:
OK, för det första så var Konica/Minolta INTE först med bildstabilisering, oavsett vad du tror. Nikon hade en analog kameramodell med bildstabilisering redan 1994 (en kompaktkamera kallad Nikon Zoom 700 VR).
Dessutom har jag för mig att Canon testade ett antiskak-system i kamerahusen men valde att använda IS-systemet för objektiv istället. Lite mer osäker på om så var fallet.

Sonys Dynamic Range Optimizer vet jag väldigt lite om men om vi ska snacka stort dynamiskt omfång så tror jag nog faktiskt mer på Fujis bevisat bra SuperCCD-teknik. Och just det ja, Fuji använder Nikon-bajonett på sina kameror.

Det märks att du aldrig använt Nikons 18-70-objektiv. Bättre konsumentzoom får man leta efter.

Synd för Pentax eller KM, sitter där men en massa produkter som de uppenbarligen inte lyckas sälja till någon massmarknad... :)

Med tanke på hur fantastiskt efterfrågat bildstabilisering verkar vara är det konstigt att KM inte lyckades bättre. De har ju trots allt haft kameror med funktionen i 1,5 år och inte lyckats utmana Canon/Nikon. Kan det vara så att det finns fler faktorer när folk köper kamera än bara om den har bildstabilisering eller inte?

Sen tycker jag att det är fantastiskt att ni som använder några av de mindre kameramärken verkar helt bortse från varför Canon och Nikon är så stora:
1. Man var tidiga ute på DSLR-marknaden.
2. Man har år efter år levererat högkvalitativa produkter.
3. Man har ett komplett utbud från amatör- till proffsmodeller vilket gör att användarna kan byta upp sig inom systemet.
4. Man lyckas sälja sina produkter.

Detta innebär att man skapat sig en stor bas av användare för sina kamerasystem.

Trots att jag inte använder Canon kan jag uppskatta hur bra de är på att utveckla sensorer. Nikons styrka ligger i att göra genomtänkta och grymt användarvänliga produkter. Om du inte tror mig så gå gärna ner till närmaste kamerabutik och be att få känna på en Nikon D200.

Fuji är väl inte Nikon för att de använder samma fattning? Var det Nikon eller Fuji som lanserade SuperCCD-tekniken? :)

Med high-end objektiv menade jag de dyra IS-objektiven och inget annat (otydligt av mig).

KM var ju verkligen framgångsrika med 5D just p.g.a att denna modell var den första som hade AS i ett prisläge som folk som betalade med egna pengar hade råd med. Den kom nog bara för sent - that's all.

Det må vara att andra tillverkare har testat AS liknande teknik tidigare, men det var KM som lyckades med att få den att fungera först. De andra gjorde ju uppenbarligen inte detta utan såg den kanske som en dead end när man inte fick till det. KM var ju först med en kommersiellt användningsbar lösning. Autosyn-teknik är ju annars urgammal i sammanhanget. Den har styrt fartygskanoner på rullande krigsfartyg i hård sjö i ett halvt sekel men det har inte funnits i kameror. Det är nytt.

Sen är det ju så att ny teknik tar tid att etablera. AS har bara funnits i ett drygt år. Först köper teknikfreaksen, sen köper de mer försiktiga när de är säkra på att tekniken verkligen fungerar utan barnsjukdomar och den blivit tillräckligt billig. Vi är där nu!

Jag har alltid gillat Nikon och jag tycker verkligen D200 är ett väldigt fint bygge, så var det sagt men den är precis som KM D7D var, d.v.s. lite för dyr för massmarknaden. Det går nog en gräns för de flesta nånstans vid 10.000 spänn idag vad en digital systemkamera får kosta för att kunna säljas på en massmarknad.

Ingen har heller tvivlat på att Nikon gör bra optik för både proffs och seriösa amatörer men skillnaden ligger fortfarande i att med AS i huset så betalar du för bildstabilisering en gång för alla. Kan man inte komma runt det så återstår bara att förringa tekniken för de som inte har den. Bildstabilisering kommer att vara ett dominerande säljargument i konsumentsegmentet det närmaste året vare sig vi vill det eller inte. Det kommer de som har den att se till.

Jag tycker fortfarande att det är märkligt att så lite verkligt nytt kommit från de marknadsledande företagen. Förklaringen är kanske att de tycker att de redan erbjuder den bästa av alla världar till sina kunder och det är ju uppenbart att många av dessa kunder verkligen tycker det så hårt att de har svårt att ställa sig lite bredvid och diskutera det som sker med lite öppnare ögon.

Marknadsledare kommer och går och inga träd växer nånsin upp till himlen. Ibland gör även stora dominerande företag mindre lyckade vägval. (Vad hände exv. med IBM som faktiskt skapade "PC-marknaden". Idag säljer de bara servrar - konsumentmaskinerna görs nu av kinesiska Lenovo.) Som Canon och Nikon-ägare borde man välkomna att konkurrenstrycket ökar på marknaden. Ni kommer i bästa fall kunna tacka både Sony och andra konkurrernde tillverkare för lägre priser på era produkter om dessa tillverkare blir tillräckligt framgångsrika framöver. Konsumenterna gynnas väl knappast av Canons skyddade verkstad.

WOW!! Vilken glöd ni har.. När jag startade tråd i familjeliv så var man glad om man fick ens ett inlägg. Aldrig att jag fått 7 sidor svar. Kanske är fotografer mer engagerade i sina kameror är föräldrarna i familjeliv i sina barn ;-) haha skämt å sido.

Inte alla förkortningar som jag fattat men det är ändå matnyttigt att få höra dem och börja tränga sig in i fotograferandets mystik (igen)

Vad blev det da? Efter att ha hållit i kameror i affären kändes Nikon som min gamla Konica: robust och det gillade jag. Sen var ju taket 10.000 men så hände något i affären: kärlek!

Det var bara att ge efter och ta fram tjocka plånboken för Nikon D200.

Tack alla för spännande tråd

Jag det blev ju en rätt livlig råd denna :)

D200 är den skönaste kamera jag hållit i så det är lätt att förstå¨att tycke uppstod!

bladu skrev:
WOW!! Sen var ju taket 10.000 men så hände något i affären: kärlek!

Det var bara att ge efter och ta fram tjocka plånboken för Nikon D200.

Tack alla för spännande tråd

Underbart!

Precis vad jag sagt i alla liknande trådar.

Håll i några Nikonmodeller så uppstår kärlek....garanterat!

Sonys A100 är ju strykful redan på avstånd så den går fetbort ;-)

ANNONS