Annons

Canon, Nikon eller Sonys nya?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anddje skrev:
Tycker det är väldigt mycket tjat om att IS är mycket bättre än AS i många trådar, verkar lite som om de som är inköpta i ett system som inte har och inte kommer göra hus med AS försöker övertala sig själva att AS är skit som man inte vill ha ändå.

Ni kan vara lugna, nästa gång det är dags för bajonettbyte av någon anledning kommer säkert C&N skaffa AS med :)

Även K-Minolta sa ju samma sak, (AS något sämre än IS på långa brännvidder) men det gick ju tyvärr inte så bra för dom, med eller utan AS,

Pentaxfolket som jag pratade på med på Photokina för ett par år sedan, sa att bildstabilisering bara var trams, precis när K-Minolta kom med AS och IS/VR redan var etablerat, man behövde inte sånt..dom verkar ju ha ändrat sig i alla fall..det gäller att vända kappan efter vinden..

=)

Proteus skrev:
Även K-Minolta sa ju samma sak, (AS något sämre än IS på långa brännvidder) men det gick ju tyvärr inte så bra för dom, med eller utan AS,

Pentaxfolket som jag pratade på med på Photokina för ett par år sedan, sa att bildstabilisering bara var trams, precis när K-Minolta kom med AS och IS/VR redan var etablerat, man behövde inte sånt..dom verkar ju ha ändrat sig i alla fall..det gäller att vända kappan efter vinden..

=)
Ja, när det visar sig att AS funkar bra så är det väl inte konstigt att dom implementerar det.

Förövrigt gick det ju jättebra för Minolta, dom är på väg upp igen nu efter att inte ha satsat så hårt på digitalkameror eftersom deras grej nu för tiden är Skrivare/Kopiatorer/Skannrar.

Anddje skrev:
Ja, när det visar sig att AS funkar bra så är det väl inte konstigt att dom implementerar det.

Förövrigt gick det ju jättebra för Minolta, dom är på väg upp igen nu efter att inte ha satsat så hårt på digitalkameror eftersom deras grej nu för tiden är Skrivare/Kopiatorer/Skannrar.

hehe, fast nu är vi ju på fotosidan...

verkar som vissa produkter har utgått:

http://www.konicaminolta.se/digital/

papi skrev:
Företag gör klokt i att vända kappan efter vinden och producera det konsumenterna vill ha, hur skulle det annars se ut ...:))

hehe, har du läst mycket reklam- och marknadsföring?

behov skapas...

eller var det du som ringde till Pentax och bad dom utveckla en kamera med skakstabilisering?

:)

Proteus skrev:
hehe, fast nu är vi ju på fotosidan...

verkar som vissa produkter har utgått:

http://www.konicaminolta.se/digital/
Ja, nu är vi på fotosidan, Det går alldeles utmärkt för KM's kameraavdelning, bara det att dom gör prylar det står Sony på och har en ny chef. Fortfarande samma ingenjörer. :)

Och med tanke på att dom är backade av ett av världens största elektronikföretag (som tillverkar sensorer till "alla" kameratillverkare utom canon), så har dom möjligheter :)

Nu är vi ruskigt långt off topic.

Anddje skrev:
Ja, nu är vi på fotosidan, Det går alldeles utmärkt för KM's kameraavdelning, bara det att dom gör prylar det står Sony på och har en ny chef. Fortfarande samma ingenjörer. :)

Och med tanke på att dom är backade av ett av världens största elektronikföretag (som tillverkar sensorer till "alla" kameratillverkare utom canon), så har dom möjligheter :)

hur det går för Sony visar sig nog inte än på ett tag, skulle tro att dom går med förlust än så länge...

på konsumentmarkanden kan dom säkert ta en del andelar på sikt, men knappast på semi/pro sidan,

att Sony gör både Surround-anläggningar och mindiscar är nog ingen större fördel, säljer inte kamerorna så lär Kameranissarna åka ut lika fort som dom kom in i sony,

ja kanske lite OT..

Anddje skrev:

Det kan man lungt säga :) Lite mer OT så kan jag berätta att Pentax SR- patent är en gammal sak och det har länge spekulerats bland Pentaxanvändare var SR skulle komma att hamna, i huset eller objektiven. Kanske insåg inte Pentax själva hur stort det var förrens nu, kanske tog det tid att utveckla en fungerande produnkt? Vem vet? Jag som bara kört Panasonics kameror med IS är i alla fall väldigt glad att jag nu får det i systemkameran!

Proteus skrev:
på konsumentmarkanden kan dom säkert ta en del andelar på sikt, men knappast på semi/pro sidan,
Varför?

Sonys VD har förövrigt sagt att dom ska satsa hårt på kameramarknaden och försöka ta minst 20%.

papi skrev:
Det kan man lungt säga :) Lite mer OT så kan jag berätta att Pentax SR- patent är en gammal sak och det har länge spekulerats bland Pentaxanvändare var SR skulle komma att hamna, i huset eller objektiven. Kanske insåg inte Pentax själva hur stort det var förrens nu, kanske tog det tid att utveckla en fungerande produnkt? Vem vet? Jag som bara kört Panasonics kameror med IS är i alla fall väldigt glad att jag nu får det i systemkameran!

ja, knappast i din gamla. Du lär ju få köpa ett nytt hus..

Vilket väl är syftet från Pentax sida

Att spekulera om framtiden kan ju vara kul men är nog ganska så meningslöst. Vem kunde tro att SSSR skulle försvinna på ett par år eller att Ericsson nästan skulle göra konkurs. Själv har jag inte känt till Samsungs existens speciellt länge och snart är det Kina som är världens ekonomiska motor. Vad gillar förresten kineserna för märke bäst tro...

Anddje skrev:
Varför?

Sonys VD har förövrigt sagt att dom ska satsa hårt på kameramarknaden och försöka ta minst 20%.

För att 99% av världens proffsfotografer som kör småbild använder Canon eller Nikon,
traditionens makt är stor,

Jag önskar Sonys VD all lycka...

Lär nog tyvärr dröja till VM 2206 tills vi får se en Sony kamera bland sportplåtisarna, om ens då,

Proteus skrev:
AS ersätter ju knappast stativet, är man ute en hel fotodag, tidig morgon till sen kväll så frammåt kvällningen så kan det bli slutartider på en till flera sekunder, där hjälper inte AS, så stativet får åka med i fortsättningen också.
Jag har heller aldrig påstått att stabilisering på nåt sätt ersätter stativet men personligen så är jag less på att i princip alltid släpa på stativ från min mellanformatstid. Jag har ofta kameran med mig när jag är ute på stan & att släpa på stativ då är för mig uteslutet.

jag vet inte varför det klankas ned på AS? Finns väl hur många finesser som helst på våra DSLR som är klart onödigare än denna geniala finess...

//Larsa

Proteus skrev:
Det jag menade är att vid sport- och annan actionfotografering är det inte så stor nytta med IS/VR, eftersom du ändå strävar efter slutartider på på minst 1/500 sek helst ännu kortare.
Detta är ju inte direkt några nyheter & jag förstår inte vad det har med bildstabiliseringsfrågan att göra? AS/IS/VR, mm är hjälpmedel som man använder vid de tillfällen det hjälper, likt stativ vid andra tillfällen...

//Larsa

Proteus skrev:
Jag skulle gärna vilja se den texten från KM, sämre än IS på längre brännvidder;-)

Sen att det förmodligen är så var en annan sak men detta har ältats oerhört mycket nu & jag har ännu inte sett några riktiga belägg annat än nån liten jämförelse mot VR där man kunde se en liten fördel till VR.

Ang. hur det gick för KM så var ju problemet inte att dom sålde dåligt av systemkamerorna, den försäljningen gick ju förbaskat bra åtminstone sedan D5D kom. Däremot så hade KM andra problem lönsamhetsmässigt som gjorde att man sålde bort kameradelen till Sony för att enbart ägna sig åt de andra delarna...

Ja gud va offtopic vi blev, ja skäms nästan:)

Om jag skulle bygga ett system idag så skulle det nog bli Nikon, skulle dock sakna AS. Om Sony får till en fin efterföljare till D7D som brusmässigt inte är sämre så skulle jag välja Sony, kommer dock inte att tollerera mer brus.

Canons kamerahus gillar jag inte idag, detta trots att jag kört EOS under många år. Personliga åsikter förstås...

//Larsa

Re: Jan-Olof! Ingen ursäkt behövs!!!

JOLidman skrev:
Till att börja med vill jag be så mycket om ursäkt

Tyckte det var kul med knorren! Fast okunnig kändes inte fair. I alla fall inte från en som bor i samma stad jag föddes i. Vi måste ju hålla ihop. Har varit bortrest o inte hunnit svara dig förrän nu. Visst håller ditt resonemang i mångt och mycket. Dock fastslår jag att med Canon/Nikon ökar chansen att hitta bra begagnade gluggar. Men nytt så kostar det skjortan. Dammbortagning i sensorn är perfekt. AS istället IS har jag testat och det blir tummen ned. Men IS i varje längre glugg självklart dyrare. Ang ekonomisk ruin. Håller med eftersom jag betalat min utrustning själv och sliter på den mer än jag får göra avdrag för.
Egen företagare inom foto=fattig i mitt fall.
Vi får hoppas att Susan hittar en bra kamera, vad hon än väljer. Många tips/råd har hon fått.
Tack för ditt svar!

AndersGbg skrev:
Ja, det är inget snack om att både KM/Sony och Pentax gör bra kameror. Frågan är om de kan marknadsföra och sälja kamerorna också. Hittills får man ju säga att de två stora (Canon och Nikon) gör ett rätt bra jobb trots att de är "inbyggda och kan inte erbjuda saker som t.ex. antiskak i huset".

Min gissning är att nya DSLR-köpare går mer på beprövade och stora kameramärken än på tekniska finesser. Men det är bara min gissning.

Sony lyckas väl ganska bra med att sälja sina produkter efter att de på senare år tonat ner sin "exklusiva profil" och allt mer börjat producera produkter för en massmarknad. Se bara vad de tidigare gjort på ljudmarknaden (stereopaket och hemmabio) för att inte nämna videokameramarknaden.

När det gäller val mellan teknisk lull lull (tekniska finesser för teknikens egen skull) och "beprövade" kameramärken om det nu är så valet ser ut, så kanske valet skulle vara enkelt. Men om lull lullet är av sån art då att det faktiskt hjälper många att ta skarpare bilder (AS/Super Steady Shot) eller att ta bilder med bättre nyansåtergivning i högdagrar och skuggor i besvärliga ljusförhållanden (Dynamic Range Optimizer) och att detta lull lull är unika funktioner som de "beprövade" konkurrenterna saknar? Lull lull som man dessutom får "gratis" då de "obeprövade" (finns såna?) tillverkarnas kameror dessutom oftast är billigare än marknadsledarnas! Mer för pengarna alltså!

Det är ju lite bestickande att de senaste årens viktigaste tekniska innovationer och nyheter för konsumentprodukter såsom 2,5" displayer, AS, Dynamic Range Optimizer och anti dust-funktioner (Olympus) alla kommer från tillverkare som inte är marknadsledare. Oavsett vad många Canon-människor säjer om AS och annan ny teknik, så kan ni vara säkra på att de vrider sig som maskar på Canons och Nikons R&D och marknadsavdelningar för att det inte var de som var först med att utveckla en bildstabilisering som ligger i kamerahuset. Att vara beprövad och marknadsledande länge kan ju göra dessa företag tunga i rumpa och fötter och nu sitter de där med sina high-end objektiv som de inte kan sälja till nån massmarknad. De har ingeting att ge de kunder som frågar efter en instegsmodell med bildstabilisering! "Lo Tov" som man skulle säja på hebreiska!

Inget varar för evigt och det kan mycket väl vara ett tekniskt paradigmskifte vi nu bevittnar. Fler och fler ser fördelen med bildstabilisering i kamerahuset istället för i objektiven. Det är helt enkelt kostnadseffektivare att ha bildstabiliseringen i en enhet än i flera (objektiven). Sony, Pentax och även en del kompaktkameror som exv. Ricoh:s har detta. De som nu implementerar bildstabilisering i kameror verkar välja CCD-shift tekniken framför andra. Ni kan vara fullständigt övettygade om att varken Canon eller Nikon tycker det är speciellt kul att just Sony sitter på det guldägget.

Jag får en del frågor som många av er andra av folk på främst jobbet som undrar vad de ska köpa för digital systemkamera. De flesta har hört om bildstabilisering och vill ha det om de kan få det inom ramen för sin kamerabudget. Jag tror att både Sony A100 och Pentax nya kameroro som kommer i höst kommer att vara intressanta för många just av detta skäl i höst och framåt - en höst när varken Canon eller Nikon verkar kunna erbjuda detta till ett konkurrenskraftigt pris. Att både Sony och Pentax dessa kommer att erbjuda instegsmodeller med 10 megapixel förbättrar ju inte Canons och Nikons sits direkt heller. För även om vi vet att antalet pixels inte är det viktigaste allena, så är det ändå ett viktigt försäljningsargument även om de flesta aldrig kommer att skriva ut större bilder än A4. Tillsammans med bildstabiliseringen kommer detta att vara ett formidabelt erbjudande! Det blir en intressant höst!

Att AS sen blivit ännu vassare i den version som nu lanseras av Sony och Pentax gör ju inte funktionen mindre intressant för en allmänhet.

Senast ändrad:
Efter att nyligen sålt min D70 som tjänat mig väl i två år står jag också i kameraköpartankar och har bestämt mig för ett system med bildstabilisering i huset.

Jag kommer att behöva kameran före början av september så just nu ser Sony A100 ut som det enda alternativet som förutom AS också kommer att erbjuda en förbättring över min D70. Samtidigt ryktas det ju om att Pentax kanske skyndar på släppet av K10D och den borde ha bättre brusegenskaper än A100, inte lätt det där...

Bildstabilisering i huset kan nog visa sig bli riktigt farligt för Nikon och Canon, speciellt när två märken har det och konkurrerar mot varandra. Så länge bara ett märke har det kan marknadsledarna lättare misstänkliggöra lösningen och avfärda den som tokerier, men konkurrensen från Pentax kan vara det som drar uppmärksamhet till funktionen och förvandlar den till en avgörande faktor i kameraköpet för många... (extremexemplet på detta är hur konkurrensen mellan Pepsi och Coca-Cola höjde colasegmentet bland läskedrycker).

Sony verkar dock ha sjabblat lite i marknadsföringen för A100 genom att först tillhandahålla den via Sony Style där få duktiga fotografer verkar handla. De första bilderna som spridits från riktiga användare av kameran är tyvärr ofta avskräckande och tvingar en att påminna sig om att dåliga fotografer kan ta dåliga bilder med vilken kamera som helst.

wsaar skrev:
Sony verkar dock ha sjabblat lite i marknadsföringen för A100 genom att först tillhandahålla den via Sony Style där få duktiga fotografer verkar handla. De första bilderna som spridits från riktiga användare av kameran är tyvärr ofta avskräckande och tvingar en att påminna sig om att dåliga fotografer kan ta dåliga bilder med vilken kamera som helst.

Ja, vilken tur att riktiga fotografer börjar få tag på den nu så man får se vad den går för.

Amazon.com har börjat skicka ut A100 nu, så snart finns dom nog att få tag på lite överrallt.

Marknadsföringen är Sony lite bättre på än KM iaf. B&H Photo i NYC hade en ca 6x3 meter affish med A100 över hela framsidan av deras byggnad :)

Anddje skrev:
Marknadsföringen är Sony lite bättre på än KM iaf. B&H Photo i NYC hade en ca 6x3 meter affish med A100 över hela framsidan av deras byggnad :)
Ja, Sony USA kanske sköter det lite bättre och även i UK verkar kameran finnas hos fotohandlare som Jesspos. Jag blir dock lite orolig vad det gäller Sverige.

Har hört med fotobutiker i Stockholm (Fotokungen, Expert Fridhemsplan, Scandinavian Photo) och ingen har hört något om leveransdatum eller ens pris på kameran från Sony. På Sony Center sa de att den skulle komma om ca två veckor, men jag blir lite orolig om Sony struntar i fotodetaljisterna och säljer kameran främst via trendbutiker eller vanliga elektronikkedjor. Kan föreställa mig hur servicediskussioner låter där "backfocus säger du? inte konstigt att du inte kan fokusera om du håller kameran bakom ryggen..."

Urspårad diskussion?

Diskussionen började med att Susan ville ha tips om lämplig DSLR med pristak 10.000:-. Vad jag fattar var kameraköpet nära förestående. Och tips har hon fått. Har läst många goda förslag i detta forum. Men sedan tycker jag det spårat ur. Köprådet har förvandlats till ett slagfält där Nikon/Canonanhängare och Sony/Pentax/Olympustillskyndare diskuterar AS vs IS plus en massa andra saker. För-nackdelar är väl värda att nämna o tipsa. Har Susan fått de råd hon behöver via dessa svar? Hoppas hon svarar. Personligen föredrar jag Canon, men har testat många andra märken. Min slutsats är att det finns ingen dålig DSLR på marknaden idag. Däremot har resp märke olika för- o nackdelar. Det gäller mao att veta vad man mest vill plåta. Susan har skrivit att hon inte ska plåta sport OCH DEN BÄSTA KAMERAN ÄR DEN MAN HAR MED SIG NÄR BILDEN med stort B uppenbarar sig. Är man dessutom van vid den kameran och behöver den idag, inte om ett halvår, är det av mindre betydelse om det står Nikon, Canon eller Rubens Plåtverkstad på den. AS vs IS-debatten kan skötas på ett speciellt nördforum. Här gällde det Susans förestående kameraköp. Jag deltar mer än gärna i forum med sådan diskussioner, men anser att många detaljer hamnat fel i köprådet till Susan. Har jag (som är lite prylfanatiker) "släppt mig i kyrkan nu?"

ANNONS