Annons

Byte Nikon Z6 till Sony a7?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl enbart Sigma som inte gör Z-objektiv.

Finns gott om AF objektiv från Tamron och Kineserna till Z. Z Verkar vara öppen, men Sigma har valt att inte göra Z objektiv.
 
Jag tycker att Nikon lämnat ett gap i utbudet, där jag tror många av oss hamnar. Vi har passerat kit gluggarna, men kan som amatör inte rättfärdiga priserna som ligger på pro nivå.

Nikon har inte släppt Z-fattningen för tredjeparts tillverkare.
(Endast i mycket begränsad utsträckning. typ Samyang 85 med manuel fokus?)
Jag vill ha tillgång till typ Sigma ART serien, men jag vill inte ha F-mount+ adapter för att komma dit.

En flyktig tanke som slog mig när Z6-trean nu publicerades, att nu har de prestandan för video. Har kommit ikapp konkurrensen vad gäller AF.
Jag kanske skall byta hus och fortsätta med Nikon?
Men glasen är fortfarande svindyra, så det fick bli just en flyktig tanke.

Jag skall börja med en Megadap adapter och Sigma 85mm f/1.4 art E-mount. (ca 12kkr)

Nikon's 85a f/1.8 har jag. En utsökt glugg för under 10k,
Vill man ha ljusstarkare måste man upp till f/1.2 á 35kkr.
Ett stort hål i mitten?

Viltrox har ett antal Z-mountobjektiv, både FX och DX (APS-C) med autofokus. Har själv deras 13mm f/1.4 och tycker det fungerar riktigt bra. Finns även andra som tillverkar AF-objektiv till Z-mount - https://www.zsystemuser.com/z-mount-lenses/third-party-lenses/third-party-autofocus-lense/ - sen hur bra de är låter jag vara osagt.

Sen kan jag hålla med om att ljusstarkare gluggar till överkomliga priser är det snålt om, nu kommer förvisso 35mm f/1.4 från Nikon själva.

Sigma är väl på väg, i dagsläget har de ju 3 APS-C till Z-mount och de har ju varit halvt öppna i olika intervjuer att det kan komma mer.
 
Viltrox har ett antal Z-mountobjektiv, både FX och DX (APS-C) med autofokus. Har själv deras 13mm f/1.4 och tycker det fungerar riktigt bra. Finns även andra som tillverkar AF-objektiv till Z-mount - https://www.zsystemuser.com/z-mount-lenses/third-party-lenses/third-party-autofocus-lense/ - sen hur bra de är låter jag vara osagt.

Sen kan jag hålla med om att ljusstarkare gluggar till överkomliga priser är det snålt om, nu kommer förvisso 35mm f/1.4 från Nikon själva.

Sigma är väl på väg, i dagsläget har de ju 3 APS-C till Z-mount och de har ju varit halvt öppna i olika intervjuer att det kan komma mer.

Laowa har också AF-objektiv med Z-fattning.

Tamron har ett flertal, bland annat deras ljusstarka zoom
35-150 f2-2.8
 
I alla fall...
Jag har bestämt mig för att byta. Kanske jag tänker fel, nu har ju Nikon köpt RED och det kanske renderar fantastiska produkter. Men under alla åren (Sedan D80 kom) som jag kört Nikon, har jag tyckt att de alltid är dyrare. Det finns ingen anledning för mig att tro det skulle ändras.. Så jag hoppar till andra sidan.

Men jag gör det allt eftersom, då, då jag inte vill kränga hela fotoväskan till handlare för 20 lök och lägga +50 emellan på ett bräde för att komma dit.

Det verkar inte som folk springer benen av sig efter mina gluggar här på forumet i alla fall. Kanske måste ge mig ut på (För mig) förhatliga Tradera för att komma vidare. ;)

Någon som har erfarenhet av adapter annan än Megadap på ett Z hus?
 
I alla fall...
Jag har bestämt mig för att byta. Kanske jag tänker fel, nu har ju Nikon köpt RED och det kanske renderar fantastiska produkter. Men under alla åren (Sedan D80 kom) som jag kört Nikon, har jag tyckt att de alltid är dyrare. Det finns ingen anledning för mig att tro det skulle ändras.. Så jag hoppar till andra sidan.

Det vet jag inte om jag har märkt, om man jämför äpplen med äpplen.

Men jag gör det allt eftersom, då, då jag inte vill kränga hela fotoväskan till handlare för 20 lök och lägga +50 emellan på ett bräde för att komma dit.

Det verkar inte som folk springer benen av sig efter mina gluggar här på forumet i alla fall. Kanske måste ge mig ut på (För mig) förhatliga Tradera för att komma vidare. ;)

Någon som har erfarenhet av adapter annan än Megadap på ett Z hus?
Nu kan det förstås vara en fråga om inkomster och/eller sparkapital också, men i grunden handlar ju det där om att lura sig själv. Det blir inte billigare bara för att man smetar ut samma kostnad... En billigare lösning med Sony, sa du? ;) Missförstå mig rätt nu, vill du köra Sony så står det dig förstås fritt, men jag är inte helt övertygad av just den motivbilden.

Om du ska få objektiven sålda snabbt till någon som har koll så är min åsikt att du begär för mycket. Det ena är en gammal modell som har fått tre (bättre) efterföljare inräknat Z, där köparna generellt ser rationellt på objektivet och inte är ute efter drömska bilder, karaktär o dyl. Det andra är ett relativt udda tredjepartsobjektiv.

Men visst, du kan ju pröva på Tradera och se om några går i budspinn. Eller trycker fel. Man vet aldrig... Det där med trycka fel har hänt mig en gång, fast inte med kameraprylar. Lade ett bud precis i slutet med "fat finger syndrome" och fick skylla mig själv att det blev dyrare än jag hade tänkt mig.
 
...En billigare lösning med Sony, sa du? ;) Missförstå mig rätt nu, vill du köra Sony så står det dig förstås fritt, men jag är inte helt övertygad av just den motivbilden...
Jag är inte ute efter bara Sony. Jag inser att huset kan vara nog så dyrt, beror ju på vilken nivå av hus man vill investera i?
Jag är mera ute efter en större frihet att välja objektiv till vettigare priser. Inte sämre billiga Kina prylar. Och det utan att behöva köra diverse adapters.

Sony har släppt sin E-mount fri, det finns allsköns optik till den. Troligen kommer jag inte köpa någon Sony optik, men kanske ett Sony hus.
Jag skulle kunna gå på Sigma ART till Nikon F-mount. Men... Adapter!

Jag tittar på att ersätta 24-70 och 70-200 med EN glugg.
Sneglat på Tamron 35-150 f/2-2-8.
Till E-mount (Sony) kostar den 20'000kr.
Till Nikon Z kostar den 24'500kr..? (Varför 25% dyrare?)

Förutom den, vill jag ha en 85mm f/1.4.
Sigma 85mm f/1.4 ART för E-mount = 12'800kr.
Sigma 85mm f/1.4 ART för F-mount = 13'500kr. (Adapter behövs!)
(Dagspriser hämtade från Scandinavian Photo) Marginell prisskillnad, men varför?

Till vintern vill jag också ha en ljusstarkare vidvinkel.
Sigma 14 f/1.4 DG DN (För Sony FE) finns inte ens för Nikon?

Någon skrev att det finns Sigma till Z, ja för APS-C sensor. Inte full format.
Nikon ligger hela tiden och laggar efter. tillåter inte... Så jag byter hus! ;)
 
Sony har släppt sin E-mount fri, det finns allsköns optik till den. Troligen kommer jag inte köpa någon Sony optik, men kanske ett Sony hus.
Jag skulle kunna gå på Sigma ART till Nikon F-mount. Men... Adapter!
Inte för att det hjälper dig i detta fallet, men jag tror att Nikon Z är lika fri som Sony E.

Men bara för att fattningen är fri så tvingar det ju ingen att tillverka objektiv till den.
 
Jag tittar på att ersätta 24-70 och 70-200 med EN glugg.
Sneglat på Tamron 35-150 f/2-2-8.
Till E-mount (Sony) kostar den 20'000kr.
Till Nikon Z kostar den 24'500kr..? (Varför 25% dyrare?)
Finns Nikkor Z 24-200/4-6,3 VR för under 10tkr och Tamron 35-150/2-2,8 till Nikon Z hos Rajala för 20990:- (som väger ca 1,2 kg!). Generellt sett anses Z-objektiven vara av mkt hög optisk kvalitet på grund av den bredare fattningen.
 
Hade jag en Sony kamera skulle jag nog skaffat 20-70mm F4. Hoppas verkligen en liknande kommer till Nikon. Funderade nästan på om en adapter skulle vara värt det.
 
Jag håller med om att objektivutbudet är ett starkt skäl för Sony. Det kan dock vara en aning svårt att greppa Sonys priser. En del är otroligt dyrt medan annat är förvånansvärt prisvärt, inte minst begagnat. I USA där jag bor fick jag tag på den helt fantastiska Zeiss 55/1,8 i toppskick för runt 400 dollar.

Baksidan med Sony tycker jag är att i stort sett alla hus har någon irriterande detalj (utom A1, där priset är den detaljen). A7IV är på pappret nästan helt perfekt för mig, men relativt kraftig rolling shutter är en dealbreaker eftersom jag plåtar en hel del teater och måste ha riktigt vass elektronisk slutare.
De problemen är ju helt borta i Nikon Z8, Z9 och, förmodar jag, Z6III. Och säkert alla kameror i nästa generation. För mig landade det hela i en begagnad A9 och en A9II, som en för mig mycket prisvärd lösning. Men nya är de ju inte direkt gratis.
 
ANNONS