Annons

Canon, Nikon eller Sonys nya?

Produkter
(logga in för att koppla)
AndersGbg skrev:
Ja, anti-skak är en konkurrensfördel. Ingen avgörande sådan dock med tanke på hur marknaden ser ut: Canon och Nikon har tillsammans 81,6 % av världsmarknaden för DSLR-kameror. Resterande 18,4 % delas av KM, Olympus, Fuji, Pentax och Sigma.
Länk:
http://ca.news.yahoo.com/s/05072006...gital-slr-cameras-beating-plan.html&printer=1

Läs gärna Thom Hogans intressanta "2006 DSLR Predictions" (skrevs i slutet av 2005):
http://www.bythom.com/2006predictions.htm

Citat från sidan:
"Market Share Leaders. Canon, Nikon, and Olympus, in that order, with a big drop from Nikon to Olympus. Olympus is closely followed by Sony, Fujifilm, and Samsung, in that order. Pentax, Panasonic, and Sigma pick the scraps."
Så ser det ut ja, och är påväg rakt åt andra hållet, KM och Pentax går ihop med gigantiska elektronikföretag (Sony och Samsung) och släpper revolutionerande kameror till låga priser, medans Canon och Nikon är inbyggda och kan inte erbjuda saker som t.ex. antiskak i huset utan att dumpa sina IS/VR objektiv, de skapar dessutom avstånd mellan sina nybörjarmodeller och de mer avancerade genom att ta bort vissa funktioner, något som Sony och Pentax inte gör, även deras nybörjarkameror har "alla" avancerade funktioner, och KM har ju lyckats bra med att skilja på 5D och 7D ändå ;)

I dagsläget är det definitivt Pentax K100D som ger mest kamera för pengarna.

Senast ändrad:
Ja, det är inget snack om att både KM/Sony och Pentax gör bra kameror. Frågan är om de kan marknadsföra och sälja kamerorna också. Hittills får man ju säga att de två stora (Canon och Nikon) gör ett rätt bra jobb trots att de är "inbyggda och kan inte erbjuda saker som t.ex. antiskak i huset".

Min gissning är att nya DSLR-köpare går mer på beprövade och stora kameramärken än på tekniska finesser. Men det är bara min gissning.

Jag tror att Pentax kommer att lägga ner DSLR-tillverkningen inom några år. Möjligtvis att man gör som KM och fortsätter att tillverka kameror för sitt partnerföretag Samsung.

AndersGbg skrev:
Ja, det är inget snack om att både KM/Sony och Pentax gör bra kameror. Frågan är om de kan marknadsföra och sälja kamerorna också. Hittills får man ju säga att de två stora (Canon och Nikon) gör ett rätt bra jobb trots att de är "inbyggda och kan inte erbjuda saker som t.ex. antiskak i huset".

Min gissning är att nya DSLR-köpare går mer på beprövade och stora kameramärken än på tekniska finesser. Men det är bara min gissning.

Jag tror att Pentax kommer att lägga ner DSLR-tillverkningen inom några år. Möjligtvis att man gör som KM och fortsätter att tillverka kameror för sitt partnerföretag Samsung.
Säger du helt seriöst att Minolta och Pentax inte är beprövade märken?

Pentax lägger ju inte ner om dom fortsätter göra kameror under Samsungs namn, då finns dom ju kvar.
DLSR-avdelningen på t.ex. Sony, tror du att dom sparkade alla på KM och anställde nya till Sony? Nej, det är precis samma som förr, nytt namn och ny chef bara ;)

Jag tror förövrigt att majoriteten av kameraköparna går in på Expert eller liknande och köper det som försäljaren vill sälja till dom, och kör sedan glatt sin nya kamera på AUTO.

Vad jag menade var inte att KN/Sony och Pentax var obeprövade som varumärken. Men kollar du på hur stor del av DSLR-marknaden som de två märkena har så är väl de knappast några giganter, eller hur?

Jag tror att Sony har en chans. De har ett riktigt starkt varumärke och ett bra kamerasystem att bygga vidare på.

Jag tror däremot inte att Pentax/Samsung kommer överleva. Pentax kom in på DSLR-marknaden för sent och Samsung har inte muskler nog att rädda upp läget. Ovasett hur bra kameror man gör.

KM och Sony gjorde ju dessutom det enda smarta och gick ihop under Sonys varumärke. Pentax och Samsung ska ju sälja sina kameror under egna varumärken vilket antagligen ingen av den kommer tjäna på i längden.

Håller med dig angående Expert-liknelsen. Fast frågan är ju vilka märken som försäljarna där vill kränga på kunderna? Min gissning är nogon av de större, för där finns mer kringförsäljning.

Men det känns som om den här debatten är lite "off-topic". Mitt råd är till trådskaparen är att välja Nikon, Canon eller Sony. Alla tre gör bra kameror OCH kommer antagligen att göra det även i framtiden.

AndersGbg skrev:
Vad jag menade var inte att KN/Sony och Pentax var obeprövade som varumärken. Men kollar du på hur stor del av DSLR-marknaden som de två märkena har så är väl de knappast några giganter, eller hur?

Jag tror att Sony har en chans. De har ett riktigt starkt varumärke och ett bra kamerasystem att bygga vidare på.

Jag tror däremot inte att Pentax/Samsung kommer överleva. Pentax kom in på DSLR-marknaden för sent och Samsung har inte muskler nog att rädda upp läget. Ovasett hur bra kameror man gör.

KM och Sony gjorde ju dessutom det enda smarta och gick ihop under Sonys varumärke. Pentax och Samsung ska ju sälja sina kameror under egna varumärken vilket antagligen ingen av den kommer tjäna på i längden.

Håller med dig angående Expert-liknelsen. Fast frågan är ju vilka märken som försäljarna där vill kränga på kunderna? Min gissning är nogon av de större, för där finns mer kringförsäljning.

Men det känns som om den här debatten är lite "off-topic". Mitt råd är till trådskaparen är att välja Nikon, Canon eller Sony. Alla tre gör bra kameror OCH kommer antagligen att göra det även i framtiden.
Okej, jo jag håller med dig, Pentax ser svagast ut, men jag tror att K100D kommer bli en storsäljare hos nybörjarna och semesterplåtarna just för att den är så tekniskt avancerad till ett lågt pris.

Anledningen till att Pentax och Samsung säljer kameror under båda namnen har att göra med marknadsföring, i vissa delar av världen har Pentax högre status, i andra delar köper folk hellre en kamera det står Samsung på.

Beroende på hur avancerat trådskaparen vill fota så skulle jag just nu satsa på antingen Pentax eller Sony, Antiskak, ergonomi, mer avancerad ljusmätning, manuell vitbalans med mera är iaf för mig mer värt än att det står Canon på kameran.

Jag kanske skulle vara orolig för Pentax om man hade en dålig produkt eller gjort ett dåligt resultat men nu är det precis tvärt om. Lägg till det en snabbt växande grupp av Pentax DS/DL använadre och ett stort intresse för de nya K1xx kamrorna.Jag är helt övertygad om att Pentax nu kommer att vinna marknadsandelar.på bekostnd av de tillverkare som i erbjuder funktionsbantade instegsdslrer utan stabilisering med ett föråldrat objektivutbud.

AndersGbg skrev:
Jag skulle själv inte bli förvånad om dom inom några år t.o.m. går om Nikon i DSLR-försäljning, må så vara till en början i instegssegmentet men ändå... Om detta kan man bara gissa men Sony är ju genom sin sensortillverkning supermäktiga & har ju där en fördel gentemot Nikon & Pentax.

Pentax & Oly vetefan, beror ju på hur väl dom sköter sina kort & vad dom har för pretantioner. Alla kan ju inte vara störst & det kanske kan funka om man inte sätter målsättningen för högt?

Vad man ska tänka på är att vi sitter här uppe i Norden & diskuterar detta men vad har vi för koll på hur försäljningen kan utvecklas i övriga världen? Exempelvis Samsung är ett klart starkare varumärke i Asien än Pentax, därav en av anledningen till Samsungs märke på kamerorna.

Vi får se...

//Larsa

papi skrev:
Jag kanske skulle vara orolig för Pentax om man hade en dålig produkt eller gjort ett dåligt resultat men nu är det precis tvärt om. Lägg till det en snabbt växande grupp av Pentax DS/DL använadre och ett stort intresse för de nya K1xx kamrorna.Jag är helt övertygad om att Pentax nu kommer att vinna marknadsandelar.på bekostnd av de tillverkare som i erbjuder funktionsbantade instegsdslrer utan stabilisering med ett föråldrat objektivutbud.

och betamax var bättre än VHS,
men vad hjälpte det?

..och helt plötsligt så hävdar alla Pentaxiter att det är omöjligt att ta fotografiska bilder utan bildstabilisering...

men det e gamla nyheter nu..pass upp..
tillverkare NNCC (hört från säker källa) släpper snart ett kamerahus med en inbyggd Phazer som fryser motivet också,
mycket bättre för små snabbrörliga barn och hundar, där bildstabilisering har ringa eller ingen effekt.

=) =)

Goran skrev:
och betamax var bättre än VHS,
men vad hjälpte det?

..och helt plötsligt så hävdar alla Pentaxiter att det är omöjligt att ta fotografiska bilder utan bildstabilisering...

men det e gamla nyheter nu..pass upp..
tillverkare NNCC (hört från säker källa) släpper snart ett kamerahus med en inbyggd Phazer som fryser motivet också,
mycket bättre för små snabbrörliga barn och hundar, där bildstabilisering har ringa eller ingen effekt.

=) =)
Självklart är det inte omöjligt utan bildstabilisering, men det ger definitivt fördelar, tumregeln 1/brännvidd i tid som ni utan bildstabilisering försöker hålla er efter blir ett minne blott ;)

Satt och lekte lite precis, lyckades handhålla ner till 1/5 på 210mm med lagom bra resultat. ;)
(vid närgränsen ungefär iofs)

Anddje skrev:
Självklart är det inte omöjligt utan bildstabilisering, men det ger definitivt fördelar, tumregeln 1/brännvidd i tid som ni utan bildstabilisering försöker hålla er efter blir ett minne blott ;)

Satt och lekte lite precis, lyckades handhålla ner till 1/5 på 210mm med lagom bra resultat. ;)
(vid närgränsen ungefär iofs)

kan ju bli lite märkligt när man söker efter bilder där man har nytta av bildstabiliseringen...

kanske ett nytt TEMA i fototävlingen här på f-sidan,

Tema Bildstabilisering...

kreativt..

;)

Goran skrev:
kan ju bli lite märkligt när man söker efter bilder där man har nytta av bildstabiliseringen...

Det finns väl hur många tillfällen som helst när ljuset inte räcker till för säkra slutartider. eller att man kan ta ner ISO och få mindre brus.

papi skrev:
Det finns väl hur många tillfällen som helst när ljuset inte räcker till för säkra slutartider. eller att man kan ta ner ISO och få mindre brus.

tror det var Pieter Ten Hoopen som sa ungefär så här i nån intervju:

"Det är många på tidningsredaktionerna som blir väldigt nervösa när man kommer hem med bilder som inte är skarpa"

han fick visst nåt pris ockå vad det nu var,
"Årets oskarpaste bild" typ..

;)

Dom som känner att dom vill slippa hjälpmedel för att öka sin kreativitet rekommenderar jag att skaffa en sån här:)

Bilagor

• ansco.jpg
    ansco.jpg
    26.6 KB · Visningar: 270
Goran skrev:
tror det var Pieter Ten Hoopen som sa ungefär så här i nån intervju:

"Det är många på tidningsredaktionerna som blir väldigt nervösa när man kommer hem med bilder som inte är skarpa"

han fick visst nåt pris ockå vad det nu var,
"Årets oskarpaste bild" typ..

;)

Läste just i tråden bredvid om oskarpt Nikon 70-200, redan i fjärde inlägget står följande:

Mina problem är att i 99 fall av 100 så får jag oskarpa bilder på grund av för långa slutartider även vid Iso 400...800.

Visst kan oskärpa ibland vara en tillgång eller iaf mindre störande men helst vill man ju kunna kontrollera den själv.

Självfallet så kan man klara sig utmärkt utan bildstabilisering men det kan man säga om alla finesser vi har på våra kameror.

Jag kan säga som så att jag på min D7D har massor av finesser som jag mycket hellre skulle avstå än AS som är bland det bästa man kommit på sen Minolta införde AF på systemkameran & Canon uppfann IS & inmatningsratten...

//Larsa

.Z. skrev:
Självfallet så kan man klara sig utmärkt utan bildstabilisering men det kan man säga om alla finesser vi har på våra kameror.

Jag kan säga som så att jag på min D7D har massor av finesser som jag mycket hellre skulle avstå än AS som är bland det bästa man kommit på sen Minolta införde AF på systemkameran & Canon uppfann IS & inmatningsratten...

//Larsa

Ja, för att inte tala om upptäckten av bakfokus,

nä jag lägger ner det här nu,
lämnar er åt ert öde..
teknikaliteternas navelskåderi...
lycka till med allt!

;)

AndersGbg skrev:
Läs gärna Thom Hogans intressanta "2006 DSLR Predictions" (skrevs i slutet av 2005):
http://www.bythom.com/2006predictions.htm

Citat från sidan:
"Market Share Leaders. Canon, Nikon, and Olympus, in that order, with a big drop from Nikon to Olympus. Olympus is closely followed by Sony, Fujifilm, and Samsung, in that order. Pentax, Panasonic, and Sigma pick the scraps."

Jag tog mig tid att läsa spåmannen Hogans rapport och det mest slående var hur fel han har haft. Inga nya Pentax under 2006 och om så utan tekniska innovationer. Hittlis under 2006 har det kommit 3 nya Pentax dslrer varav två med ett eget bildstabiliseringspatent.

Kul läsning i alla fall :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar