Annons

Canon G7X vs Sony vs Sony RX100 III

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart du skall ha optimal skärpa, troligen är ditt exemplar en "citron"!
Besök vid tillfälle, ScandinavianPhoto, där du köpte kameran, för en kort stund låna ett annat ex. av G7X:n, använd ditt eget minneskort, ta bilder ute på gatan eller inomhus, samma motiv med din egen kamera, jfr, när du kommer hem.

Låna även för en kort stund ett ex. av Sony RX100 mk III, för att se om det blir bättre. :)

Tack för dina kommentarer - jag återkommer i ärendet när jag tagit nästa steg.
 
Jag håller inte riktigt med.

99% av mina bilder som jag visar andra hamnar på webben eller i mail så det är egentligen skärpan där som är primärt. Genom att skala ner bilder till samma storlek tycker jag att man kan göra vettiga jämförelser även om skillnaderna i färdig bild blir väldigt små. Ungefär som det där med DR... :)

Men om du gör denna skalning på rätt sätt ska det väl inte vara något problem att få skärpa på bilderna?
 
http://www.sfoto.se/f/artiklar/Tester har jag lagt upp en test av Sony RX100 III, Canon G7X och Panasonic LX-100. I de utskrifter som jag gjorde under testen jämförde jag bilderna med bilder tagna med en Canon 5D mkII. I A4 format och vid normalt betraktningsavstånd hade jag svårt att se skillnader på bilder tagna i registret 35-50 mm, där jag gjorde mera noggranna tester.

Tack för en intressant jämförelsetest med bilder.
Beträffande inlägg #10 av B. Fröberg " .....att fota kvicka barn inomhus, då så mycket möbler och annat jox kommer i vägen hela tiden....." så skulle det vara mycket intressant att se vad man får för för bäst resultat med dessa kameror vad gäller den typen av bilder dvs med "rörliga motiv", inomhus och utomhus med kort avstånd, och helst att man kan trolla bort för mycket jox med bakgrundsoskärpa. /Marie
 
RX100 III fick lite sämre betyg vad gäller hantering/meny, för mig personligen är det inga problem eller känns osmidigt, jag kör A eller S ändrar alltså med ringen runt objektivet, exponering +/- är bara ett tryck bort. man ser hur vädret är ( utomhusbilder ) och kommer i håg vilket Iso som fungerar, min kamera exponerar bra behöver sällan joxa med +/- alla fall för det mesta.


Så beroende på person och hur man vanligtvis fotar och hur lika man vill att kompakten skall vara lika huvudkameran om man har en sådan, så behöver det inte vara besvärligt för alla, snurra på ringen och ändra bländare kan väl inte vara smidigare än så. ( för mig då )


//Bengt.
 
Hej alla trevliga kamera(ter) :). Var ett tag sedan. Men men. Nu börjas det letas billig smidig kamera. Och troligen något beg. Tittar lite på sony (som vanligt). Efter canon5dmk2 med värsta skärpan jag någonsin haft trotts kamerahus reparerats. L objektiv fick repareras. Ändå var bilderna snudd sämre än sony a300 med kit objektiv anser jag. Ja inte bättre i alla fall. Fick mitt foto intresse dö faktiskt detta. Så. Intressant igen läsa skärpeproblem. :-(. Men men. Då här blandas äldre och nyare kameror. Så. Vad kan jag få för tips på billig kamera som går i fickan. Beg gör inget. Beg bra funkar. Vad skulle ni kolla på? Måste/får gärna va hyfsat duktig dåligt ljus.
 
Man måste ju inte välja varken G7X eller en RX100 III, finns väl liksom ingen plikt mot vissa tillverkare att om jag har en systemkamera av märket Sony så måste jag köpa en Sonykompakt eller dito Canon, Dom är två modellerna har dessutom fasta objektiv, så stora kamerans objektiv har man ingen nytta av i dessa fall.



//Bengt.
 
Man måste ju inte välja varken G7X eller en RX100 III, finns väl liksom ingen plikt mot vissa tillverkare att om jag har en systemkamera av märket Sony så måste jag köpa en Sonykompakt eller dito Canon, Dom är två modellerna har dessutom fasta objektiv, så stora kamerans objektiv har man ingen nytta av i dessa fall.



//Bengt.

Optiken man redan har bestämmer ju inte valet av kompaktkamera, visst är det så, - men upplägget i menyerna blir ofta det man väljer kamera efter.
Skärpan, små detaljer som återges skarpt, lite brus högt upp ISO, allmän hanterbarhet är även viktiga faktorer.
Sedan tar det några veckor, ibland längre, tills man hanterar kameran på bästa sätt, instruktionsböcker får man ofta numera leta efter! :)
 
Jag hoppade till när första RX100 kom för att den fick så positiva omdömen, det vimlade ju inte av kompaktkameror med 1" sensor vid den tiden. Priset tyckte jag var i saftigaste laget, nästan lika dyr som KM5D som jag köpte 2005. Jag ville ha den och köpte den. RX100 visste jag att den var skapligt liten och då förväntade jag mig inte knappar och kranar av större storlek, eller att man kan styra kameran med Lovika-vantar på.


Menyer och hantering upplevs nog olika av oss alla, Testare gör sina egna personliga bedömningar ofta hur dom vill att en kamera skall vara och hantera och jag respekterar det, Personligen använder jag A ( bländare ) allra mest, så för mig är hanteringen hur smidigt som helst.

Jag har aldrig ägt någon kamera som jag inte har villat se förbättringar på, så tror jag det är för många andra kameraägare också.


//Bengt.
 
Jag har en G7x som jag har haft ett tag och använt mycket. Den följer alltid med på promenader och oftast annars också. Visst, alla bilder blir inte bra men många blir förvånansvärt bra.

Gjorde dock misstaget (?) att ta med 6Dn på samma promenad häromdagen och kunde jämföra dem. Gör inte det. Jämför med någon annan kompakt istället för ergonomin på en kompakt blir kanske aldrig tillräckligt bra. Som nästan alla andra skrivit så går exponeringskompensationratten åt fel håll, för att ta ett exempel.

Jag valde G7x framför RX 100 III för att jag trivs med Canon och att priset på en III:a var högre.

Man ska tänka på att det är en kompakt, liten och begränsad. Och om man ska vara helt ärlig är den väl inte så dyr att man ska förvänta sig L-optisk kvalitét?
 
För mig tar det nog flera månader för att bli bekant med en nyinköpt kamera, en van testare som Stefan Ohlsson går det säkert betydligt snabbare. Känner man på kameror i någon affär så tycker jag att man måste vara ärlig och rättvis, har man hanterat en Nikon kamera i 10-15 år och samtidigt är en flitig fotograf och börjar att känna på en Canon eller annan modell så skiljer det en del i menyer och liknande.

Vi människor vänjer oss förvånansvärt fort även med uppenbara tokigheter, och det kan vara likaväl en Bil eller annan elektronisk mackapär, helt plötsligt skall man starta bilen med en knapp högt upp på instrumentbrädan ( Volvo )- när man tycker att knappen borde ha suttit framför växelspaken, efter ett halvår tänker man inge mer på det.


Stefan Ohlsson test är dock mycket intressant då han plockar in en FF-kamera och jämför, visserligen en sämre kamera än den nya 6D, plus att Stefan är en erkänd mästare på bildbehandling och kan trolla med magiska fingrar, med det som förbehåll är det intressant när Stefan visar vad väl ändå en bra kompakt kan stå i mot en FF- modell inom rimliga gränser då.


//Bengt.
 
Gjorde dock misstaget (?) att ta med 6Dn på samma promenad häromdagen och kunde jämföra dem. Gör inte det.


Jag har gjort samma sak (G7X och 5Dmk3) och det är faktiskt lite kul att komma hem och jämföra "samma" bilder. Ofta är det en påtaglig skillnad till systemkamerans fördel.

Ibland kan det dock vara förvånansvärt lika och när man redigerat klart och exporterat ut bilderna i en 1000 pixlar bred JPG för att maila till nära och kära är skillnaden inte så påtaglig längre.

Det som är trevligt med dessa "nya" kompakter är den relativt stora sensorn, det gör att de blir användbara i lite fler situationer än föregångarna. Det känns ju som utvecklingen av enkla kompakter stannar av, där funkar mobilkameran lika bra för många, däremot sker det mer på high-end modellerna vilket är glädjande.
 
Köpte en G7X idag, mest p g a att Canon har prisvärda dykhus till sina kompakter vilket inte Sony har. Jag skall åka på semester och dyka lite så jag hoppas detta blir bra. Är det någon som har testat g7X under vatten?
 
I denna tråd jämför sonys RX III med G7 X men borde inte G7 X jämföras med RX II då dom ligger i samma prisklass?

Jag förstår att Sony RX III verkar "vinna" över G7 X. Men vilken kamera "vinner" om vi jämför RX II med G7 X?
 
I denna tråd jämför sonys RX III med G7 X men borde inte G7 X jämföras med RX II då dom ligger i samma prisklass?

Jag förstår att Sony RX III verkar "vinna" över G7 X. Men vilken kamera "vinner" om vi jämför RX II med G7 X?

Kan bara hålla med. Då G7X var aldeles ny låg den närmre RX100 III i pris och då blev jämförelsen naturlig. Inte så idag - nu borde den jämföras med II:an.

Prismässigt ligger Panasonic LX100 nära RX100 III i pris så dessa borde jämföras istället.

Nog tycker jag RX100 serien är trevlig men priset har inte fortsatt vara konkurrenskraftigt. Jag skulle valt G7X eller LX100 idag som mer för pengarna i samma prisklass, men det är jag det.
 
I denna tråd jämför sonys RX III med G7 X men borde inte G7 X jämföras med RX II då dom ligger i samma prisklass?

Jag förstår att Sony RX III verkar "vinna" över G7 X. Men vilken kamera "vinner" om vi jämför RX II med G7 X?

Huruvida RX100 III vinner över G7 X beror på vem du frågar och vad man har för behov. Tycker inte RX100 III är en solklar vinnare över G7 X alls. Även om RX100 III är dyrare.
 
Kan bara hålla med. Då G7X var aldeles ny låg den närmre RX100 III i pris och då blev jämförelsen naturlig. Inte så idag - nu borde den jämföras med II:an.

Prismässigt ligger Panasonic LX100 nära RX100 III i pris så dessa borde jämföras istället.

Nog tycker jag RX100 serien är trevlig men priset har inte fortsatt vara konkurrenskraftigt. Jag skulle valt G7X eller LX100 idag som mer för pengarna i samma prisklass, men det är jag det.

Håller med dig. RX100 serien känns inte lika prisvärd som konkurrenterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.