ANNONS
Annons

Canon G7X vs Sony vs Sony RX100 III

Produkter
(logga in för att koppla)
Camerastore har gjort en video med dessa och dom anser klart att rx100 III är det bästa valet.

Kollade genom hela videon, och jag håller med dem till fullo. G7X känns som ett svar på RX100 II (fast inte helt lyckad som det heller). Bildkvalitetsmässigt ligger den bra till, men den är inte lika bra i hanteringen på flera sätt.

Ja för mig kommer LX100 lite i kläm här, den får då helt plötsligt tufft mot APS-C modeller som är lika stora. Jag har första RX100 sittandes i en liten hård väska i svångremmen och jag märker inte av kameran, så himla behändigt och smidigt. jag tror nog att G7X kommer att fungera bra den också dom vinner mycket på sin vikt och relativa litenhet.

När jag hade det stora tunga 16-50f/2,8 på min A77 så var det ingen smidig pjäs att släpa på minsann, objektivet kunde slå i allt möjligt så man fick tänka sig för hela tiden. gick man på stan med den så trodde folk att det var en fotograf från någon kvällstidningen som var ute

Jag är nästan säker på att halar man upp en RX100 eller G7X ute på stan så tror många att det är en kompakt för 800 spänn som man har, alla är inte fotonördar som vi därute, och det är en befriande känsla, är man dessutom en gråhårig gubbe så tror jag många inte kan ana att man håller i en mojäng för 6000 spänn, den där gubben lever väl på nudlar typ.

Jag hejar vilt på dom smidiga lätta mindre kameratyperna, särskilt när man använt stora tyngre kameror under flera år, då vet man hur det är. men RX100 kan trots allt inte hävda sig mot gamla A77 vad gäller bildkvalitet även om dess sensor inte är av nyaste kvalitet.

//Bengt.

Senast ändrad:
Jag har ingen kunskap om Canon G7X men däremot av Sony RX100. Jag köpte den första versionen när den kom. När jag, spänd av förväntan, öppnade upp de först tagna bilderna i Lightroom satt jag som en fågelholk. Vad tusan, har jag verkligen tagit de bilderna med DEN kameran!?
Med andra ord, toppklass. Väljer du Sony så kan jag garantera att du inte kommer att bli besviken på bildkvalitén.
(Som sagt, Canon-varianten levererar säkert den också men det får andra orda om).

Lycka till med ditt köp vad det än blir!

Mnja..... Första RX100 är också den lättaste i serien med 240 gram, RX100 III väger in på 290 gram.

//Bengt.

Jag köpte RX100 III från Cyberphoto häromdagen. Storleken (de bästa bilderna är de som tas) och sökaren talar till dess fördel, ur mitt perspektiv. Stort plus för utomordentlig bildkvalitet förstås.

Något som jag retade mig på med den RX100 I jag testade var att kameran väntade med att dra in objektivet tills att all data var sparat på minneskortet. Då jag vid tillfället hade ett långsamt minneskort blev det mycket irriterande.
Hur det fungerar med ett snabbt minneskort kan jag inte uttala mig om.

Jovars... det finns många relativt små kameror att välja på nu för tiden, även små rackare med utbytbara objektiv, RX100 fick mycket beröm när den kom och det var inte bara Sonyambassadörer som uttalade sig. Vi var nog några stycken som undrade varför inte Sony kunde släppa en lite bättre kompaktkamera, Canon hade sin berömda G-serie bland annat.

Är det så med RX100 III att för att starta och slå igen den så gör man det med den upphoppande sökaren, går inte det att välja bort i menyerna, det måste bli fasligt många nedtryckningar med något finger under några år, får för mig att det sliter mera än en mera vanligt avstängningsvred.

//Bengt.

Man kan stänga av och aktivera RX100 III med en vanlig strömbrytare också.

Det som väl är värre är att kameran stänger av när man trycker ned sökaren, såvitt jag vet vare sig man vill eller inte. Det är ju lite knepigt om man vara vill fälla ned sökaren, men fortsätta använda kameran.

Om så är fallet att kameran stänger av när man trycker ner sökaren, så blir inte jag förvånad i alla fall, Sony är mästare på att blanda blunders med innovationer av skaplig klass, tabbarna blir dock lite mindre för varje år tycker jag.

En Firmware kan nog förändra, men Sony är inte kända för att gödsla med FW precis, nu låter jag mer än grinig, jag äger trots allt två stycken Sonykameror så jag är ingen retsam ägare av annat märke.

//Bengt.

I mitt fall står valet mellan RX100 3 och LX100. Svårt att välja

LX100 är bättre på många sätt, men den är klart större och den är inte bra på att sätta fokus i dåligt ljus.Den kan dock filma i 4K och man kan plocka ur bra stillbilder ur dessa filmer så den är inte så dum - funkar säkerligen ypperligt för att dokumentera bussar och dylikt.

LX100 är bättre på många sätt, men den är klart större och den är inte bra på att sätta fokus i dåligt ljus.Den kan dock filma i 4K och man kan plocka ur bra stillbilder ur dessa filmer så den är inte så dum - funkar säkerligen ypperligt för att dokumentera bussar och dylikt.

Jag fotograferar mycket fordon i rörelse även i svagt ljus. Tror kanske RX100 3 är bättre. Vet inte om G7X är bra på fokus i svagt ljus.

Nya A5100 har APS-C- sensor och väger 100 gram mindre än LX100, LX100 har säkerligen klart bättre objektiv, då kitobjektivet Sony E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS följer med. 4K filmningen innebär väl alltid stativ då minsta skakning av sådan hög upplösning ger dåliga bilder, något som sällan kommer fram när det gäller 4K. A5100 är också då 3000 Kr billigare än LX100, men med sämre objektiv. A5100 har väl hyggligt bra autofokus också.

LX100 är säkert bra på många vis, med större reglage och fint objektiv, men som jag ser det finns helt plötsligt en del andra kameror som inte är så himla mycket tyngre, en liten Nikon D3300 med APS-C sensor och 24Mp och ännu större reglage förmodar jag.

RX100 III med förgångare är byggda för att vara någorlunda fickvänliga, vilket då innebär kompromisser med batterikraft, storlek på rattar och vred och greppkänsla.

Sony håller väl på med någon 8K kamera då blir stillbilderna på 33Mp, men det dröjer nog ett tag innan den kommer.

//Bengt.

Har en G7X som jag tagit några tusen bilder med så här långt.

Uppskattar verkligen den vinklingsbara skärmen använder den hela tiden i olika vinklar.
Man blir betydligt mindre uppseendeväckande fotograf när man står o fingrar på en liten kompaktkamera på magen jämfört med att hålla upp en för att se på skärmen eller titta i en sökare.

Om jag hade valt kamera just nu hade det nog trots allt blivit en RX 100 III pga att den har möjlighet att använda sökare.

Jag är 40+ med läsglasögon vilket betyder att jag egentligen skulle behöva läsglasögonen på mig för att fotografera med skärm. Med en sökare med dioptrijustering så behöver jag inga läsglasögon.

Nu tar jag ju bilder ändå men jag har lite svårt att se exakt hur det blir och kan inte riktigt kontrollera resultatet på skärmen innan jag fått fatt på brillorna så för min del vore EVF ett plus i kanten.

I övrigt tycker jag att kameran tar bra bilder fast det blir ju inte riktigt det där klippet i skärpan som med systemkameran. Fördelen ligger istället i dess litenhet som gör att den gärna får följa med i väskan eller fickan!

Jag fotograferar mycket fordon i rörelse även i svagt ljus. Tror kanske RX100 3 är bättre. Vet inte om G7X är bra på fokus i svagt ljus.

Fotograferar man rörelse i sämre ljus lär ingen kamera utan en separat PDAF sensor (=DSLR) vara tillräcklig. Jag föreslår att du räknar med att förinställa fokus med dessa kameror och knäppa då fordonet når fokusavståndet.

Mnja..... Första RX100 är också den lättaste i serien med 240 gram, RX100 III väger in på 290 gram.

//Bengt.

Jag har en RX100. På sommaren ligger den i benfickan på shortsen. På vintern i bröstfickan i jackan. 50 g samt några mm hit eller dit gör stor skillnad. Det är huvud anledningen till varför jag inte uppgraderat till RX100II eller RX100III. Visst vore det kul med vinklingsbar skärm samt sökare. Men inte om det går utöver portabiliteten. Sedan har RX100 större zoom omfång än efterföljarna vilket är en fördel för en resekamera. (Canon har samma 24-100 som RX100)

Sökaren saknar jag inte så mycket efter att jag hittade Sol-inställningen för LCD. Det finns ett solläge som funkar utmärkt i Medelhavet under sommaren!

Det som kan locka mig till att ersätta RX100 är en kamera som är mindre och presterar likvärdiga eller bättre bilder.

Har en G7X som jag tagit några tusen bilder med så här långt.

Uppskattar verkligen den vinklingsbara skärmen använder den hela tiden i olika vinklar.
Man blir betydligt mindre uppseendeväckande fotograf när man står o fingrar på en liten kompaktkamera på magen jämfört med att hålla upp en för att se på skärmen eller titta i en sökare.

Om jag hade valt kamera just nu hade det nog trots allt blivit en RX 100 III pga att den har möjlighet att använda sökare.

Jag är 40+ med läsglasögon vilket betyder att jag egentligen skulle behöva läsglasögonen på mig för att fotografera med skärm. Med en sökare med dioptrijustering så behöver jag inga läsglasögon.

Nu tar jag ju bilder ändå men jag har lite svårt att se exakt hur det blir och kan inte riktigt kontrollera resultatet på skärmen innan jag fått fatt på brillorna så för min del vore EVF ett plus i kanten.

I övrigt tycker jag att kameran tar bra bilder fast det blir ju inte riktigt det där klippet i skärpan som med systemkameran. Fördelen ligger istället i dess litenhet som gör att den gärna får följa med i väskan eller fickan!

Jag känner igen mig, är 50+ och har alltid ett helsike med att kunna läsa skärmar och displayer på kamerorna, det blir bara värre med åren. Glasögonen måste av och på hela tiden. Sökare där informationen visas är bra!

Jag klämde på Sony men gillande inte hur den kändes och tyckte att sökarens "pop-up" kändes mindre bra och så var den dyrare än G7X så det blev Canon som kändes hemtam. Ångrar mig kanske lite idag...

Det jag upplevt som problem med G7X är samma som du är inne på - nämligen att skärpan inte är så bra. Att en systemkamera med bra objektiv är bättre är inte mycket att orda om men det känns som även i jämfförelse med andra kompaktkameror är G7X svag.

Jag har ännu inte haft möjlighet att jämföra "vetenskaplig" men det känns som min Fuji X20 är betydligt skarpare än G7X.G7:an är speciellt svag i vidvinkelläget och på största bländare.

Någon som har gjort en direkt jämförelse av lite "streckkodsfoto"?

Jag har en RX100. På sommaren ligger den i benfickan på shortsen. På vintern i bröstfickan i jackan. 50 g samt några mm hit eller dit gör stor skillnad. Det är huvud anledningen till varför jag inte uppgraderat till RX100II eller RX100III. Visst vore det kul med vinklingsbar skärm samt sökare. Men inte om det går utöver portabiliteten. Sedan har RX100 större zoom omfång än efterföljarna vilket är en fördel för en resekamera. (Canon har samma 24-100 som RX100)

Sökaren saknar jag inte så mycket efter att jag hittade Sol-inställningen för LCD. Det finns ett solläge som funkar utmärkt i Medelhavet under sommaren!

Det som kan locka mig till att ersätta RX100 är en kamera som är mindre och presterar likvärdiga eller bättre bilder.

Inte dumt resonerat, min RX100 får stanna, den fick trots allt många bra vitsord runt världen när den kom och har inte blivit sämre. Jag har en hård Hamaväska vid bältet och fiskar upp kameran med handledssnodden, jag får känna efter i bland att den finns med, mycket smidigt. filmar också mycket bra med följsam autofokus, men det blir mest bilder som jag tar.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar